خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲
ماجرای انتقاد فولادی نعمت‌زاده از رئیس ایمیدرو
یزدفردا "گروه صنایع معدنی >فولاد - در حالی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو در چند ماه گذشته بارها نسبت به گشایش ال سی طرحهای فولادی استانی ابراز خوش‌بینی کرده اند که به نظر می رسد موضوع هزینه اجرای این طرحها مورد غفلت قرار گفته است. موضوعی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا به آن اشاره کرد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" هشت طرح فولادی استانی در اوایل دولت نهم کلنگ زنی شدند و حالا پس از گذشت حدود هشت سال هنوز به بهره برداری نرسیده اند. این در حالی است که در همین مدت میلیاردها دلار فولاد و محصولات فولادی وارد و ارز سرشاری نیز به واسطه همین واردات از کشور خارج شد.

اما واردات گسترده محصولات فولادی و خروج ارز از کشور تنها بخش کوچکی از خسارت ناشی از تاخیر در بهره برداری از طرحهای فولادی استانی محسوب می شود. با وجود این‌که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم و حتی معاون اول رئیس جمهوری بر غیراقتصادی بودن هشت طرح فولادی تاکید کرده اند اما با این وجود اجرای همین طرحهای غیراقتصادی نیز هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

در تازه ترین اظهارنظر محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و تجارت در همایش معدن و فولاد برای نخستین بار از عملکرد ایمیدرو در دوره جدید مدیریت آن انتقاد کرد و گفت: قراردادهای مربوط به طرح‌های فولادی با عجله بسته شده و من نیز در این مورد به ایمیدرو اعتراض کردم. می توانستیم قرارداد اجرای طرح‌های فولاد استانی را با قیمت بهتری منعقد کنیم.

این اظهارنظر اگرچه با واکنشی از سوی رئیس ایمیدرو مواجه نشد و وی با لبخند همیشگی اش به خبرنگاران عنوان کرد که بهتر است در این باره از خود وزیر سوال بپرسید.

به گفته مهدی کرباسیان تاکنون ال سی دو طرح فولادی گشایش شده و ال سی طرح فولاد نی‌ریز نیز به زودی گشایش می شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا پایان سال ال سی کل طرحهای فولادی باز شود.

از سوی دیگر معاون اول رئیس جمهوری نیز به تازگی خبر داد که در شش ماه اخیر 15 میلیارد دلار طرح صنعتی فاینانس شدند که 3.8 میلیارد دلار آن مربوط به طرحهای فولادی بوده و یک میلیارد دیگر طرح فولادی دیگر نیز قرار است به زودی گشایش اعتبار شوند.

هیات وزیران دولت دهم در جلسه دوم تیر ماه امسال و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد که مبلغ پیش پرداخت مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی طرح‌های فولاد استانی (15 درصد پیش پرداخت به علاوه پنج درصد سهم بیمه سایناشور) از محل منابع مالی موجود در کشور چین به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پرداخت و معادل ریالی آن از محل بدهی های دولت به ایمیدرو تهاتر شود. بر اساس این مصوبه قرارداد طرح های هفت گانه فولادی با شرکت Mcc چین امضا شده است.

براین اساس مبلغ قرارداد شرکت Mcc چین برای طرح فولاد سبزوار دو میلیارد و 28 میلیون و 840 هزار و 688 یوان، طرح فولاد بافت یک میلیارد و 922 میلیون و 571 هزار و 816 یوان، طرح فولاد شادگان دو میلیارد و 149 میلیون و 137 هزار و 960 یوان، طرح فولاد نیریز دو میلیارد و 90 میلیون و 81 هزار و 480 یوان، طرح فولاد میانه دو میلیارد و 165 میلیون و 55 هزار و 992 یوان، طرح فولاد قائنات دو میلیارد و 236 میلیون و 282 هزار و 312 یوان و طرح فولاد سپید دشت دو میلیارد و 288 میلیون و 688 هزار و 22 یوان است.

طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده تولید فولاد ایران در برنامه پنجم توسعه و تا سال 1404 باید به ترتیب به 35 و 55 میلیون تن برسد. هدفی که بدون راه‌اندازی هفت طرح فولادی رسیدن به آن غیرممکن خواهد بود. به صورت دقیق مشخص نیست که تاکنون از محل تاخیر در اجرای طرحهای فولادی استانی چه مقدار ضرر به کشور وارد شده است اما با در نظر گرفتن حجم گسترده واردات فولاد از یک سو و هزینه فرصتهای از دست رفته می توان پیش بینی کرد که این ضرر به چندین میلیارد دلار می‌رسد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا