خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت :
سهم ناچیز دولت از گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی معادن کشور
یزدفردا"گروه معادن: - معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت گفت: حقوق دولتی اخذ شده از معادن مختلف استانهای کشور رضایت بخش نبوده و بسیار ناچیز است و در گذشته به حقوق دولتی معادن از جنبه درآمدی توجه نمی شد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس این گزارش، جعفر سرقینی افزود: حقوق دولتی معادن در گذشته بیشتر برای نظم و انضباط دادن به معادن مطالبه می شد، اما امروز این بحث تغییر یافته است.

وی از طراحی کنترل سامانه حقوق دولتی معادن خبر داد و افزود: طی جلسات متعددی که با گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، به زودی این طرح قابل اجرا است.

وی یادآور شد: طی سال جاری 70 درصد حقوق دولتی معادن از استانهای یزد و کرمان دریافت و 30 درصد بقیه از 29 استان دیگر، دریافت شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از حقوق دولتی معادن برای ترمیم روستاها و جاده ها اختصاص یافته که رقم بسیار ناچیزی است.

به گفته سرقینی؛ برای دریافت حقوق دولتی معادن برابر بخشنامه تا 20 درصد تخفیف با توجه به شرایط معدن را در اختیار استانها قرار دادیم که قابل اعمال است.

وی در خصوص دریافت حقوق دولتی از برخی مواد معدنی، گفت: گردش مالی سنگ های تزئینی ایران دو هزار میلیارد تومان است که طی سال گذشته از این میزان 50 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن دریافت شد که این رقم در سال جاری به 150 میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته سرقینی، مبلغ دریافت شده به میزان هفت درصد کل مبلغ مذکور است، در حالی که قانون کف آن را حداقل 10درصد کل گردش مالی تعیین کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گردش مالی سنگ آهک را 534 میلیارد تومان ذکر کرد که حدود هفت میلیارد تومان از این بخش، حقوقی دولتی معادن دریافت شد.

سرقینی در ارتباط با حقوق دولتی دریافت شده از سایر مواد معدنی، گفت: گردش مالی گچ خام 151 میلیارد تومان است ، در حالی که یک میلیارد و 60 میلیون تومان حقوق دولتی معادن از آنها اخذ شد.

این مقام مسئول، گردش مالی واحدهای سنگ آهن (بافق، چادرملو و گل گهر) را 6 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: حقوق دولتی مطابق با گردش مالی، پرداخت نمی شود.

وی افزود: می توانیم از چهار تا پنج استان معدن خیز کشور با در نظر گرفتن نیرو و امکانات به موقع حقوق دولتی معادن را دریافت نمائیم.

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارتخانه یادشده گفت: عملیات اکتشافات سیستماتیک همواره مورد حمایت قرار دارد و در خصوص تعامل با اداره کل منابع طبیعی باید جدیت داشت تا منجر به تعطیلی واحدهای معدنی نشود.

سرقینی، همکاری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانی با سازمانهای نظام مهندسی معدن استانها را امری ضروری دانست و گفت: با انجام شفاف سازی در این رابطه می توان بررسی طرح های معدنی را در نظام مهندسی معدن انجام و اجرای آن را به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها واگذار کرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا