یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

پیش‌بینی صنعت خودرو در سال ۲۰۱۵

سال ۲۰۱۴ برای صنعت خودرو از جهات مختلف سال پرفراز و نشیبی بود و رشد فروش نتوانست بر مشکلات این صنعت سرپوش بگذارد.


به گزارش دنیای خودرو به نقل از  فورچون، به‌رغم اینکه فروش خودرو و کامیون برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۷ تاکنون از ۱۶ میلیون دستگاه فراتر رفت، فراخوان‌ها در اکثر روزهای سال ۲۰۱۴ تیتر اصلی اخبار این صنعت بود. جنرال موتورز به دلیل فراخوان میلیون‌ها خودرو به علت نقص سوئیچ استارت، صحنه‌گردان این فراخوان‌ها بود؛ اما فراخوان‌های گسترده‌ای هم به دلیل نقص کیسه‌های هوای تولید شده توسط شرکت ژاپنی تاکاتا، صورت گرفت و این مساله به ویژه هوندا و تویوتا، دو مشتری اصلی تاکاتا را تحت‌تاثیر قرار داد.
از نظر فروش، جنرال موتورز و فورد سهم بازار را به کرایسلر واگذار کردند. اما غیر منتظره‌ترین رویداد سال ۲۰۱۴ کاهش قیمت بنزین بود. اقتصاددانان درمورد تاثیر این مساله بر صنعت خودرو اختلاف‌نظر دارند، همه آنها درمورد این مساله متفق‌القول هستند که کاهش قیمت بنزین به زیان خودروهای کوچک و خودروهای هیبریدی است؛ به‌طوری‌که ترکیب بنزین ارزان و قیمت بالا موجب شد خودروی کوپه کامپکت هیبریدی برقی کادیلاک یعنی مدل ایی‌ال‌آر، عنوان دوست‌نداشتنی‌ترین خودرو سال را به دست آورد. در ماه نوامبر تنها ۱۵۵ دستگاه از این خودرو ۸۰ هزار دلاری به فروش رفت.
اما سال ۲۰۱۵ برای صنعت خودرو چگونه سالی خواهد بود؟ در اینجا برخی از پیش‌بینی‌های قریب به یقین ارائه می‌شود.

 فروش خودرو
در پی افزایش محبوبیت شاسی‌بلندها و کامیون‌ها خودروسازان برای انطباق ظرفیت با تقاضا دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر فشار برای اعمال قانون بهره‌وری سوخت، حاشیه سود خودروهای کوچک را به کمتر از نقطه سر به سری سود و زیان خواهد رساند.

  خودروسازان دیترویت
دو خودروساز واقع در این شهر در سال ۲۰۱۵ نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد. جنرال موتورز همچنان با پیامدهای ناشی از فراخوان‌های مربوط به نقص سوئیچ استارت رو‌به‌رو خواهد بود و شرکت فورد با بلندپروازانه‌ترین دوره عرضه محصولات خود در تاریخ این شرکت مواجه است.

 خودروسازان ژاپنی
هوندا در شرایطی که منتظر است مدل‌های جدید طراحی شده توسط تیم مدیریت آمریکایی، به ویژه مدل سوپر اسپورت آکورا ان‌اس‌اکس، به بازار عرضه شود، برای حفظ جایگاه خود تلاش خواهد کرد. مدیرعامل نیسان، کارلوس گوسن، بر دستاوردهای خود تمرکز خواهد کرد و در شرایطی که فردی را برای جانشینی‌ خود تربیت می‌کند، از مدیران خواهد خواست برای دستیابی به اهداف برنامه سه ساله بیشتر تلاش کنند. تویوتا نیز برای تولید محصولات جدید در حوزه‌های اصلی صنعت خودرو با قدرت تمام به پیش خواهد رفت.

 خودروسازان آلمانی
مرسدس بنز دچار افت خواهد شد؛ زیرا مدل‌های ارزان‌تر این برند جایگاه برتر این شرکت را به خطر خواهد انداخت. در مورد بی‌ام‌و عرضه مدل‌های جدید سری-۷ جایگاه این خودروساز را مستحکم خواهد کرد. از سوی دیگر مدل جدید ای‌۳ که قیمت پایه آن ۳۰ هزار و ۷۹۵ دلار است، موجب افزایش فروش آئودی خواهد شد و مدل جدید شاسی‌بلند کیو۷ موجب رشد سود این برند خواهد شد.

 خودروسازان چینی
آیا این خودروسازان به آمریکا وارد می‌شوند؟ شرکت‌ بی‌وای‌دی در سال ۲۰۱۵ و شرکت جیلی در سال ۲۰۱۶ وارد آمریکا خواهد شد، اما برخی از خودروسازان چینی از سال ۲۰۰۶ در آمریکا حضور داشته‌اند. همچنین کیفیت خودروهایی چینی مورد بحث است. گرچه بیش از ۸۰ خودروساز چینی ۵۲۴ مدل خودروی مختلف در چین تولید می‌کنند؛ اما بودجه تحقیق و توسعه این شرکت‌ها برای تولید خودروهای باکیفیت بسیار ناچیز است.

شرکت تسلا

این شرکت در تلاش برای ازمیان بردن انتقادات درباره زمان طولانی شارژ باتری‌ها است، شبکه جایگاه‌های تعویض باتری، خودروهای تسلا را گسترش خواهد داد.

 تغییر مقر خودروسازان
تویوتا به تگزاس خواهد رفت و مرسدس از نیوجرسی به کارولینای شمالی یا جورجیا نقل مکان خواهد کرد. سوبارو هم برای ساخت مقر جدید خود یک گزینه دارد و آن این است که برای نزدیک شدن به مشتریان، کارخانه جدید خود را در ایالت ورمونت بسازد.

 مدیران عامل
مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز و مارک فیلدس، مدیرعامل فورد، به دقت تغییراتی را که سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر ایجاد می‌کند، زیر نظر خواهند گرفت. مارکیونه گرچه در حال توسعه امپراتوری خود در دو قاره است و توانسته سهم خود را در بازار آمریکا ۲/۱ درصد افزایش دهد، اما ضعف در خط تولید جعبه‌دنده هشت سرعته او را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 جبران کاهش فروش
به گزارش دنیای خودرو، خط تولید قدیمی فولکس‌واگن موجب کاهش ۱۱ درصدی فروش این شرکت شد و درنتیجه برنامه فردیناند پیک،رئیس هیات مدیره این شرکت، برای دستیابی به برتری جهانی را به تاخیر انداخت. فروش شرکت ولوو نیز با کاهش ۱۷ درصدی رو‌به‌رو شده است، اما این دو خودروساز در سال ۲۰۱۵ این کاهش فروش را جبران خواهند کرد.

 سوخت‌های جایگزین
از نخستین‌باری که خودروهای دیزلی در دهه ۱۹۵۰ از اروپا وارد آمریکا شدند، تمایل برای رانندگی با این خودروها به حدود صفر رسیده است، بنابراین رانندگان تمایل خواهند داشت با خودروهایی مانند شورولت کامارو زد‌ال که ۵۸۰ اسب بخار قدرت دارد و داج با قدرت ۷۰۷ اسب بخار رانندگی کنند. از سوی دیگر خودروهای پیل سوختی با برد حرکتی طولانی‌تر توجهات را به خود معطوف خواهند کرد

 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

“مقایسه‌پراید باداعش خلاف‌منافع‌ملی است”

معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا گفت: مقایسه پراید با گروه تروریستی داعش اقدامی برخلاف منافع ملی بوده و حاصلی جز ضربه زدن به اهداف مدنظر اقتصاد مقاومتی ندارد.
“مقایسه‌پراید باداعش خلاف‌منافع‌ملی است”

محسن جوان، اظهار کرد: با توجه به توطئه‌های کشورهای خارجی بر ضد اقتصاد ایران، مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تدوین و ابلاغ کردند که توسعه صادرات کالاهای ایرانی از جمله رئوس آن است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های دور زدن تحریم و تامین نیازهای ارزی کشور توسعه صادرات است، خاطرنشان کرد: در این زمینه سایپا افزایش صادرات را برنامه‌ریزی کرده تا به خودکفایی ارزی رسیده و از تامین ارز از بازار بی‌نیاز شود.

معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا با طرح این سوال که در این شرایط براساس کدام عقل سلیم می‌توان پذیرفت که صادرات خودروی ایرانی به کشور عراق با حمله تروریست‌های داعش به این کشور مقایسه شود؟ افزود: این اتفاق چند روز پس از انعقاد قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری سایپا با کشور عراق برای صادرات خودرو به این کشور اتفاق افتاد و مشخص نیست که براساس کدام منطق به جای حمایت از صادرات کالای استراتژیکی همچون خودرو در شرایط تحریم، باید این کار را با عملکرد یک گروه تروریستی مقایسه کرد.

جوان با بیان اینکه پس از این مقایسه، نماینده فروش سایپا در عراق اظهار کرد که خبر منتشره در این باره به گوش شهروندان کشور عراق نیز رسیده است، تصریح کرد: چرا مردم عراق که با وجود صادرات انواع خودروی چینی تا آمریکایی به این کشور، خودروی ایرانی را انتخاب می‌کنند باید شاهد مقایسه خودروی ایرانی با تروریست‌ها و قاتلان هموطنان خود باشند؟

وی اظهار کرد: باید پرسید اینگونه خبررسانی چه منافعی می‌تواند برای مردم ایران در پی داشته باشد و چه منافعی را می‌تواند زائل کند؟ بنابراین از مسئولان مربوطه می‌خواهیم که بایدها و نبایدهای مربوط به امنیت ملی و اقتصاد مقاومتی را به منتشرکنندگان چنین اخباری یادآوری کنند.

download (1)

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا، چند روز پیش در یکی از برنامه‌های تلوزیونی عنوان شده بود که با توجه به دپوی خودروهای پراید در مرز مهران جهت صادرات به عراق برای عراقی‌ها مساله این است که پراید خطرناک‌تر است یا داعش؟

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا