یزدفردا:تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۴-بررسی کامل MG GS +عکس

 

مدل GS از چند جهت برای MG اهمیت دارد؛ اول اینکه این خودرو اولین SUV در تمام تاریخ دراز مدت MG است. دوم اینکه این خودرو اولین خودرویی خواهد بود که پس از فروخته شدن ام جی به چینی‌ها، فروشش در اروپا از مرزهای بریتانیا فراتر رفته است.

اخبار خودرو – MG برندی کهن‌سال است که در طول حیات ۹۱ ساله خود فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده و آزمون‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. این برند که پس از فروپاشی اتحاد ام جی- روور در سال ۲۰۰۵، به کمپانی نانجینگ چین (که بعدها با سایک موتور ادغام گردید) فروخته شد، اکنون آهسته و پیوسته به سمت بازپس‌گیری جایگاه درخشانی که در گذشته به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و معتبرترین سازندگان خودروهای اسپرت خانوادگی داشت، قدم بر می‌دارد. شاید یکی از نقاط عطف مهم در این مسیر خودرویی است که قصد معرفی آن را داریم: MG GS

MG GS 2015
مدل GS از چند جهت برای MG اهمیت دارد؛ اول اینکه این خودرو اولین SUV در تمام تاریخ دراز مدت MG است. دوم اینکه این خودرو اولین خودرویی خواهد بود که پس از فروخته شدن ام جی به چینی‌ها، فروشش در اروپا از مرزهای بریتانیا فراتر رفته و در سایر کشورهای اروپایی نیز به فروش خواهد رسید. و در آخر اینکه این خودرو با دستی پر از تجهیزات فنی و رفاهی و با داشتن قیمتی رقابتی پا به بازارهای جهانی گذاشته است و همین امر باعث شده است که MG نسبت به فروش بالای آن بسیار خوش‌بین باشد.

MG GS 2015
بنابراین می‌توان گفت که GS مدل مهمی هم برای MG و هم برای سایک موتور است. به همین دلیل نیز سایک موتور تمامی توان مالی و تکنولوژیک خود را در کنار شرکای بین‌المللی قدرتمند خود از سراسر جهان بسیج کرده است تا حاصل کار خودرویی قدرتمند، بی‌نقص، مدرن و با کیفیت باشد. برای این‌که GS شکل بگیرد سایک موتور ابتدا به سراغ یکی از بهترین و باسابقه‌ترین سازندگان SUV در آسیا یعنی سانگ یانگ کره جنوبی رفته است که خود یکی از بزرگ‌ترین سهامداران آن محسوب می‌شود و پلتفرم مدل کامپکت این کمپانی، یعنی کوراندو را به عاریت گرفته است تا GS را بر پایه آن بنا کند. سپس به سراغ تیم تحقیق و توسعه سایت لانگ بریج خود واقع در بیرمنگهام انگلستان رفته تا این تیم طراحی، به رهبری آنتونی ویلیامز کنی در سایتی که به طور تاریخی محل تولد انواع مختلف ام جی بوده است، طراحی و مهندسی GS را انجام دهند. پس از آن نوبت به دمیدن جان در کالبد بی‌جان GS رسید تا GS نیز مانند تمام گذشتگانش روحی سرکش و قدرتمند داشته باشد. قلب تپنده GS موتور و سیستم انتقال قدرت بسیار پیشرفته‌ای است که به طور مشترک توسط سایک موتور و شریک استراتژیکش یعنی جنرال موتورز طراحی و ساخته شده است و یکی از بهترین نمونه‌ها در نوع خود است. در آخر از آنجا که ام جی همیشه برندی با قابلیت‌های اسپرت و لذت رانندگی بالا بوده است، طراحی و تیونینگ شاسی آن مطابق با آخرین متد اروپایی به گروه مهندسی پورشه سپرده شده است تا بتوان MG GS را محصول طراحی و مهندسی پیشرفته انگلیسی، آمریکایی، آلمانی و کره‌ای دانست.

MG GS 2015

با بیان این مقدمات، اکنون وقت آن رسیده است تا به سراغ اصل موضوع، یعنی خود این خودرو برویم و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی:
MG GS بر پایه کانسپت CS ام جی بنا شده است. GS وفاداری خوبی نسبت به این کانسپت که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد داشته است. به طور کلی ظاهر این خودرو را می‌توان با کلمه‌های خشن و شرور توصیف کرد و به نظر می‌رسد طراحان ام جی سعی کرده‌اند تا به GS ظاهری اسپرت و مدرن بدهند تا رنگ رخساره آن، نشان از سر درون داشته باشد!

MG GS 2015
در نمای جلو می‌توانیم امضای طراحان ام جی را ببینیم که همان جلوپنجره آشناست که درام جی ۶ و ۳ هم مشابه آن را دیده‌ایم. چیزی که جای‌جای طراحی GS خود را نمایان می‌کند این است که طراحان ام جی سعی کرده‌اند طرح شش ضلعی که در آرم ام جی دیده می‌شود را در نقاط مختلف این خودرو به نمایش بگذارند. برای مثال دو نیمه شش‌ضلعی در اطراف چراغ‌های مه شکن دیده می‌شوند. علاوه بر آن، دو نیمه شش‌ضلعی که به طور برعکس روی یکدیگر قرار گرفته و کشیده شده‌اند، جلوپنجره GS را تشکیل می‌دهند. ورودی هوا نیز همانند MG 6 به‌صورت لانه‌زنبوری طراحی شده است.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

چراغ‌های جلو طراحی چشم‌نوازی دارند و از الگوی بال فرشته که در ام جی ۶ به کار رفته پیروی می‌کنند. نکته خوب در مورد چراغ‌های جلو این است که این چراغ‌ها از نوع زنون هستند و درخشندگی و روشنایی خوبی دارند.چراغ‌های مه شکن جلو نیز همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شد به شکل نصف یک شش ضلعی هستند.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

در زیر چراغ‌های مه شکن جلو نیز چراغ‌های روشنایی در روز خودنمایی می‌کنند.
در مجموع نمای جلوی این خودرو را می‌توان اسپرت و تهاجمی دانست و در این طرح می‌توان به خوبی امضای طراحی ام جی که در سایر محصولات ام جی نیز دیده می‌شود را حس کرد.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

در نمای بغل با خطوط و حجم‌هایی روبرو هستیم که به خوبی هدف خود را که دور شدن نمای جانبی GS از سادگی است را انجام می‌دهند. رینگ‌های دو رنگ ام جی با سایز ۱۸ اینچ و طراحی پنج پر که در آن‌ها نیز می‌توان شباهت‌هایی به شش ضلعی دید در زیر خودرو نمایی جذاب را برای GS به ارمغان آورده‌اند.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

علاوه بر اینها در نمای جانبی می‌توان یک جفت رکاب را مشاهده کرد این نوید را به ما می‌دهند که برای سوار شدن به این خودرو چندان کار دشواری نخواهیم داشت. تایرهای میشلن با سایز ۲۳۵/۵۰/R18 تکمیل‌کننده نمای جانبی GS هستند.

MG GS 2015

MG GS 2015
وقتی از عقب به ام جی GS نگاه می‌کنیم می‌توانیم شباهت‌هایی بین آن و جیپ چروکی را مشاهده کنیم. اما فارغ از این شباهت‌ها، می‌توان طراحی اسپرت چراغ‌های عقب، که به شکل شش ضلعی‌های کشیده شده‌ای هستند را ستود. همچنین می‌توان به شکل نیمه شش ضلعی چراغ‌های مه شکن عقب اشاره کرد که تناسب بسیار خوبی بین عقب و جلوی خودرو ایجاد کرده‌اند. در آخر نیز باید اشاره کرد که شیشه عقب این خودرو به دلیل اندازه کوچک و طراحی زاویه‌دار، احتمالاً نمی‌تواند دید خوبی را برای راننده فراهم کند که البته این مسئله در بین خودروهای این کلاس امری طبیعی است و این مسئله با سنسورها و دوربین عقب مرتفع گردیده است.

MG GS 2015

MG GS 2015
پس از اینکه با بررسی نمای خارجی این خودرو به اندازه کافی به هیجان آمدیم، نوبت به ورود به خودرو و بررسی کابین آن است. کابین GS با ترکیبی از پلاستیک خشک و نرم شکل گرفته است و در مجموع کابینی اسپرت و مدرت است و با طراحی کلی خودرو هماهنگی دارد. خطوط شکسته و طرح‌های شش ضلعی در جای‌جای کابین GS به چشم می‌خورند و در کنار یکدیگر طرحی زیبا و چشم‌نواز را تشکیل می‌دهند. هرچند که ما آرزو می‌کردیم که در کابین GS از پلاستیک خشک کمتر و پلاستیک نرم بیشتری استفاده می‌شد.

MG GS 2015
در قسمت جلوی داشبورد از پلاستیک براق به رنگ مشکی پیانو استفاده شده است که می‌تواند ترکیبی از نمای کلاسیک و اسپرت را به این بخش هدیه کند. البته باید دقت کنید که این قسمت را زیاد دستمالی نکنید، چراکه رد انگشتان به خوبی بر روی این سطح باقی می‌ماند. در مرکز این بخش، یک صفحه نمایش هشت اینچی خودنمایی می‌کند که در بالای آن خروجی‌های هوای تهویه مطبوع و در پایین آن تعداد زیادی کلید جهت سیستم صوتی و تهویه قرار داده شده‌اند. (لازم به توضیح است که نمونه‌های وارد شده به ایران احتمالاً از صفحه نمایش لمسی ۶.۱ اینچی بهره خواهند برد).

  • MG GS 2015
  • MG-GS-SUV-instrument-cluster-red-press

در طراحی صفحه کیلومتر GS نیز از ترکیب طرح‌های کلاسیک و مدرن استفاده شده و نکته جذاب در مورد آن این است که وقتی دنده در حالت S قرار می‌گیرد، نور پس‌زمینه آن به رنگ قرمز تغییر پیدا می‌کند تا راننده را سرشار از هیجان سازد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت
برای GS سه پیشرانه در نظر گرفته شده است که شامل دو پیشرانه ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری بنزینی توربوشارژ تزریق مستقیم با کدهای SGE و MGE و یک پیشرانه ۱.۹ لیتری توربودیزل است. در حال حاضر GS با دو پیشرانه اول تولید می‌شود و نسخه دیزلی آن فعلاً ارائه نشده است. پیشرانه‌های MGE و SGE از جمله مدرن‌ترین پیشرانه‌های چهار سیلندر حال حاضر هستند. این پیشرانه‌ها به طور مشترک توسط اوپل، سایک موتور، شانگهای جنرال موتورز و مرکز فنی خودرویی پان آسیا طراحی و ساخته شده‌اند و به‌جز محصولات ام جی، بر روی مدل‌های مختلف محصولات جنرال موتورز علی‌الخصوص مدل‌های اوپل، شورولت و بیوک نیز به کار رفته‌اند.

MG GS 2015
خوشبختانه قدرتمندترین تیپ GS به‌صورت فول آپشن وارد ایران خواهد شد. در نتیجه ما تنها به بررسی موتور MGE دو لیتری که بر روی این خودرو مورد استفاده قرار گرفته خواهیم پرداخت. این موتور دارای حجم دقیق ۱۹۹۵ سی‌سی است و از قابلیت توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد. توان خروجی این موتور ۱۶۲ کیلووات ( ۲۱۷ اسب بخار) در دور موتور ۵۰۰۰-۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور خروجی آن ۳۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۲۵۰۰- ۴۰۰۰ دور بر دقیقه می‌باشد. این موتور همچنین مجهز به سیستم Start/Stop است تا میزان مصرف سوخت در ترافیک به حداقل برسد.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

این موتور قدرتمند با یک جعبه‌دنده ۶ سرعته TST دو کلاچه همراه شده است که زمان تعویض دنده آن تنها ۰.۲ ثانیه است. این جعبه دنده نیز با همکاری سایک و جنرال موتورز طراحی و ساخته شده است و قبلاً در ام جی ۶ های نیوفیس عملکرد آن را دیده‌ایم. شتاب صفر تا صد GS توسط سایک ۸ ثانیه اعلام شده که برای یک SUV در این کلاس عدد قابل‌توجهی است. همچنین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۷.۹ لیتر بر صد کیلومتر است.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

انتقال قدرت در GS به هر دو محور صورت می‌گیرد و در واقع این خودرو از سیستم AWD هوشمند که توسط کمپانی مطرح GNK تولید شده است استفاده می‌کند. بدین ترتیب می‌توان برای GS هندلینگ بالا، چسبندگی و فرمان پذیری مناسب به همراه پایداری بسیار خوب در محیط‌های لغزنده، سطوح خیس و آب و هوای برفی را انتظار داشت.
سیستم تعلیق MG GS در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازو چندگانه مستقل می‌باشد و سیستم فرمان آن نیز از نوع برقی است.

MG GS 2015
ایمنی
ایمنی بدون شک یکی از مهم‌ترین موارد برای ارزیابی خودروهاست. به همین دلیل ما مدت زیادی پس از نگارش این متن صبر کردیم تا نتایج تست ایمنی GS منتشر شود تا بتوانیم در مورد ایمنی آن با خیال راحت سخن بگوییم.

MG GS 2015
ام جی GS دارای ۶ ایربگ (۲ عدد جلو، ۲ عدد جانبی جلو، ۲ عدد پرده‌ای)، اتصالات ISO FIX برای صندلی کودک، کمربندهای ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت بسته شدن اتوماتیک شیشه‌ها و سانروف با قفل نمودن درب‌های خودرو (Lazy Locking) و سیستم ایمنی شیشه درب‌های جلو (Anti Trap) می‌باشد.

MG GS 2015
همچنین از سیستم‌هایی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل ترمزها بر سر پیچ (CBC)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA)، ترمزدستی الکتریکی (EPB)، قابلیت نگه‌دارنده خودرو در سربالایی (Auto Hold)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)، کروز کنترل و سنسور پارک عقب بهره می‌برد. همچنین ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی می‌باشند.

MG GS 2015
همه اینها دست به دست یکدیگر داده‌اند تا GS موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شود. در اینجا ممکن است بعضی از خوانندگان اعتراض کنند و نتایج CNCAP را کم‌اهمیت و غیردقیق ارزیابی کنند. اما باید به خاطر داشته باشید که CNCAP در سال‌های اخیر سخت‌گیری‌های زیادی را در زمینه استانداردهایش اعمال کرده است و سعی کرده است که تا حد ممکن استاندارد تست‌هایش را به استانداردهای Euro NCAP نزدیک کند. اما با این حال برای اینکه بتوانیم مقایسه درستی داشته باشیم و در این مورد شک و شبهه‌ای باقی نماند، تصمیم گرفتیم که نتایج تست CNCAP برای MG GS را با چند خودروی مشابه در همان تست مقایسه کنیم تا در شرایط برابر آنها را رو در روی یکدیگر قرار داده باشیم.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

در ابتدا باید بگوییم که طبق آخرین استانداردها، در تست CNCAP خودروها در چهار آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرند و به هر بخش به طور جداگانه نمره دهی می‌شود و در پایان نمرات به‌دست‌آمده از هر بخش با یکدیگر جمع می‌شود تا نمره نهایی به‌دست آید و بر اساس نمره نهایی به خودروها ستاره ایمنی تعلق می‌گیرد. این چهار بخش عبارت‌اند از: تست برخورد کامل از جلو، انحراف ۴۰% از جلو، تست برخورد جانبی و تست تصادف شلاقی (جهت ارزیابی نحوه عملکرد خودرو در برخورد از عقب). ام جی GS از مجموع ۶۲ امتیاز ممکن، موفق به کسب امتیاز ۵۵.۹ شده است. در بین خودروهای کراس اور کامپکت، فورد اسکیپ نیز دقیقاً همین امتیاز را کسب کرده است. میتسوبیشی ASX موفق به کسب ۵۲.۴ امتیاز شده است و هوندا CR-V نیز توانسته ۵۷ امتیاز کسب کند. سیتروئن DS6 نیز توانسته است ۵۵.۷ امتیاز کسب کند و هیوندای سانتافه که در کلاسی بالاتر قرار می‌گیرد، ۵۷.۴ امتیاز کسب کرده است. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورتی که ام جی GS در تست Euro NCAP آزمایش گردد، احتمالاً توانایی کسب ۵ ستاره را خواهد داشت.

  • MG GS 2015
  • MG GS 2015
  • MG GS 2015

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی و تزئینی MG GS به شرح زیر می‌باشند:
رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی
سیستم اندازه‌گیری فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه هوا برای سرنشینان عقب
سیستم ورود بدون کلید (Key less)
استارت دکمه‌ای (Push Button Start)
سانروف برقی
آینه‌های جانبی برقی، جمع شونده و دارای گرم‌کن
چراغ‌های جلو زنون
قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو
شیشه شوی چراغ‌های جلو
دارای سنسور روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو (Auto Light)
چراغ‌های خوش آمد گویی (Welcome) و بدرقه
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
چراغ‌های روشنایی روز (Day Light)
چراغ‌های LED عقب
گرم‌کن شیشه عقب
تیغه‌های برف پاک‌کن Boneless
آینه دید عقب الکتروکرومیک (ECM)
تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم گودی کمر دستی
تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت
تنظیم زاویه صندلی‌های عقب
صندلی‌های عقب با پیکربندی ۴:۶ و قابلیت جمع شوندگی کامل
قابلیت تغییر رنگ نشانگرهای پشت آمپر مطابق با حالت گیربکس (Sporty Meter)
دوربین دید عقب با راهنمای پارک حساس به زاویه فرمان
صفحه نمایش لمسی ۶.۱ اینچی با قابلیت کنترل امکانات رفاهی داخل خودرو
سیستم رادیو پخش Arkamys با ۶ بلندگو و صدای ۳ بعدی و اتصال iPod, Aux, USB, Bluetooth و دارای حافظه داخلی
کنترل سیستم صوتی روی فرمان
ریل‌های سقف نقره‌ای رنگ
آنتن کوسه‌ای (Shark Fin)
رکاب‌های جانبی و اسپویلر عقب اسپرت
پدال‌های گاز و ترمز با روکش آلومینیومی
صندلی‌های چرمی ضد لغزش و ضد خش
فرمان و سردنده چرمی

  • inno_inkanet@2x
  • mg-adver-1

علاوه بر اینها، ام جی GS از نرم‌افزار رابط کاربری ام جی موسوم به inkanet نیز بهره می‌برد که از آنجایی که احتمالاً این سیستم در کشور ما فعال نخواهد بود، به جزئیات آن نمی‌پردازیم.

قیمت و شرایط بازار
مدیا موتورز نماینده رسمی ام جی در ایران، قیمت GS را ۱۴۲ میلیون تومان تعیین کرده است. بر این اساس GS از نظر قیمت تقریباً هم‌سطح با کیا اسپورتیج، هیوندای IX35 و میتسوبیشی ASX قرار می‌گیرد. البته اگر این خودروها را رقبایی برای MG GS بدانیم احتمالاً عده‌ای به ما اعتراض خواهند کرد که خودروهایی با موتور ۲۴۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی قابل رقابت با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی توربوشارژ تزریق مستقیم ام جی نیستند. درواقع اگر هیوندای IX35 و کیا اسپورتیج با موتور ۲ لیتری توربوشارژ به کشور وارد می‌شدند، می‌شد آنها را رقبایی جدی برای GS عنوان کرد، اما در شرایط فعلی تنها رقیبی که می‌توان برای GS برشمرد، سوبارو فارستر ۲۰۰۰ سی‌سی توربو است که سیف خودرو قرار است آن را به‌زودی و با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، یعنی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر از GS، به کشور وارد کند. بنابراین می‌توان از نظر فنی GS MG را خودرویی بی‌رقیب در رنج قیمتی خودش توصیف کرد.

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۴

 

 

 

تیم توزر مدیرعامل Vauxhall از این شرکت جدا شد

شرکت Vauxhall به تازگی خبر تعجب آوری را اعلام کرد و آن خروج تیم توزر مدیرعامل شرکت و جایگزین شدن روری هاروی مدیرعامل اوپل ایرلند بود.

به گزارش اخبار خودرو ، با اینکه توزر دلیل خروجش را پیگیری کارهای خود در جنرال موتورز بیان کرد اما سایت اتواکسپرس اعلاک کرد که او توسط Vauxhall به دلایل نامعلومی اخراج شد.

تیم توزر مدیرعامل Vauxhall از این شرکت جدا شد

تیم توزر مدیرعامل Vauxhall از این شرکت جدا شد

وی در اوایل همین هفته به مناسبت راه اندازی آسترا جدید به Ellesmere Port انگلستان رفته بود. چنین تغییر مدیریتی دور از انتظار محسوب می شود زیرا او با راه اندازی مدل های جدید در انگلستان توانست افزایش فروشی بی سابقه ای را برای شرکت به دنبال داشته باشد.

آسترا جدید

آسترا جدید

Vauxhall در حال حاضر جایگزینی را برای توزر انتخاب نمود که روری هاروی مدیرعامل اوپل ایرلند می باشد. هاروی در گذشته یکی از مدیران شورولت در اروپا بوده و قرار است کار خود را در سمت جدیدش از سه شنبه آینده آغاز کند.

 

منبع : worldcarfans

 

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا