کنگره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی یزد و مراسم یادبود شهید مدافع حرم، شهید محمدحسین محمدخانی روزهای اول و دوم آذرماه 94 بعد از نماز مغرب و عشاء به همت بسیج دانشجویی درمعراج شهدای گمنام این دانشگاه برگزار شد .

یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی یزد شامل نشست فرهنگی و نمایشگاه بود که نمایشگاه در جوار شهدای گمنام از ساعت 20 تا 22 شب برگزار گردید .
محمد شاداب فرد مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد تصریح کرد: این نمایشگاه با موضوعاتی چون کوچه‌های بقیع، خرابه‌های شام، ترور شهدای هسته‌ای، جنگ سوریه، خانه‌ي حضرت زهرا(س) ، دفاع مقدس، مهدویت و نيز اجرای نمایش گروه فصل شیدایی را از دیگر برنامه‌های این کنگره عنوان کرد.

وی افزود: شهید محمدحسین محمدخانی دانشجو و فرمانده سابق حوزه شش بسیج امام رضا(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بود، که در دفاع از حرم اهل بیت در سوریه به درجه‌ی رفیع شهادت نائل شد.

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد مدعوین این کنگره را سردار "ناصر شعبانی" جانشین مجتمع دانشگاهی امام حسین(ع)، "مسعود ده‌نمكي" از كارگردانان به نام كشور و "میلاد عرفان‌پور" و "محمدرضا طهماسبی" از شعرای برجسته كشور كه درحضور مقام معظم رهبري به قرائت سروده‌هاي خود پرداخته‌اند، ذکر نمود .

دراولین شب چهاردهمین کنگره آسمانی عروج «یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد و یادبود شهید محمد حسین محمد خانی» با بدرقه اولین کاروان پیاده روی دانشجویی با حضور سردار شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران) و میلاد عرفان پور و جمعی از مسئولان کشوری و دانشگاهی به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد

در ابتدای این مراسم ریحانی، مسئول بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره اهمیت پیاده روی اربعین وهدف از آن گفت: این حرکت عظیم با آن همه مخالفت و جلوگیری دشمن بایکوت خبری می شود، شما با این حرکتتان به جهان حسین را می شناسانید؛ همانطور که گاندی می گوید تمام درسش را از امام حسین (ع) گرفته است، پیاده روی اربعین به شما این فرصت را می دهد تا ببینید واقعه عاشورا برای چه اتفاق افتاده پیاده روی اربعین یک تکرار استراتژی مقابله با ظلم و استکبار است.

وی در ادامه با اشاره به سخن امام (ره) که «امتی که شهادت دارد ذلت ندارد و پیروز است»، تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی نشان داد کسی که بر استراتژی اباعبدالله الحسین واقف باشد و آن را درک کند، پیروز میدان است و امروز دشمن ما می فهمد که اگر ما نخواهیم سوریه سقوط کند اگر همه جهان هم علیه سوریه شوند، سقوط نخواهد کرد

مسئول بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی کشور ادامه داد: امروز حوزه استراتژیک ما به قدرت و نفوذی رسیده است که وقتی یک کشور فقیر و ضعیف را با وعده ثروت و قدرت در منطقه به جنگ علیه یمن دعوت می کنند ما با یک مذاکره آن کشور را به سمت خودمان می آوریم.

ریحانی گفت: ما نیز اکنون مانند واقعه کربلا در پیچ تاریخی هستیم و هر روز ما عاشورا و هر مکان ما کربلاست و هر لحظه مواجه امتحانی به بزرگی عاشورا هستیم و هر کس که در این پیچ تاریخی همراه امام و رهبرش باشد مانند حرها و حبیب ها ماندگار میشود و ریزشی ها هم ماندگار خواهند شد.

وی در پایان گفت: امروز که دوسر اسلام اسلام های بدلی، تحجر و لیبرال و اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی در حال رواج است و یک عده می گویند باید با کدخدا بود و عده ای دیگر می گویند نباید رو در روی آمریکا ایستاد و ما قدرت آنرا نداریم، پیاده روی اربعین فرصت آن را به ما می دهد تا فکر کنیم و تکلیف خودمان را در این پیچ تاریخی بفهمیم و به آن جامعه عمل بپوشانیم.
در ادامه نیز سردار شعبانی از اوضاع منطقه خبرهای جدیدی داد و میلاد عرفان پور نیز از غزل جدید خود رونمایی کرد.

لازم به ذکر است، شب دوم این مراسم با حضور مسعود ده نمکی از کارگردان سینما و با حضور مسئولان کشوری و دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد . سال‌روز تشکیل بسیج دانشجویی در مراسم یادواره شهدای دانشگاه آزاد اامی، ادانشجوبرگزیده بسیجی تجلیل‌شد.
در ابتدای این مراسم، مسعود ده‌نمکی با بیان اینکه گرامی‌داشت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست محصور کردن شهدا در قاب عکس را نادرست عنوان‌کرد و گفت: تفاوت من با بقیه در این است که آن چیزی که من برای آن می‌جنگم راه و آرمان شهداست.

وی در ادامه با انتقاد از گروهی که فکرمی‌کنند فضای جبهه و جنگ تمام‌شده، به صحبت‌های امام(ره) پیرامون جنگ حق و باطل اشاره کرد و افزود: اگر کل یوم عاشورا درست است هرکدام از ما در کربلایی قرارخواهیم گرفت که باید بین حق و باطل انتخاب کنیم.
ده‌نمکی با بیان اینکه در جنگ‌ها همیشه دو جبهه متحدین و متفقین شکل می‌گیرد، به اسرای جنگ تحمیلی که از 27ملیت بودند اشاره‌کرد و گفت: تمام هزینه جنگ را اعراب تامین می‌کردند، تجهیزات نظامی در قالب هواپیماهای فرانسوی اجاره‌ای، هواپیماهای آواکس آمریکایی، گازهای شیمیایی اروپای حامی حقوق بشر، تانک‌های روسی و غیره به عراق می‌رسید و همه این‌ها در حالی بود که واردات سیم خاردار به ایران ممنوع بود.

وی با اشاره به شهدای گم‌نام دانشگاه گفت: این‌ها کسانی هستند که در این شرایط نگذاشتند یک وجب از خاک ایران کم‌شود. بعد از جنگ دشمنان ما بودند که به هدف خود نرسیدند.

عده‌ای سعی می‌کنند جنگ تحمیلی را عبث جلوه‌دهند.

کارگردان معراجی‌ها در ادامه با اشاره به اینکه هنرمندان کشورهای دیگر متعجب از فیلم‌های ضدجنگ ما هستند گفت: عده‌ای در داخل فیلم‌های با مضمون ضدجنگ درست می‌کنند و سعی در القای بیهوده بودن جنگ و برادرکشی دانستن جنگ دارند.

وی افزود: جنگ وقتی بد است که شما متجاوز باشید؛ ما در فیلم‌ها به اشتباه رزمندگان خود را محاکمه می‌کنیم، درحالیکه اشتباه متوجه سیاست‌مدارانی است که جنگ را به‌وجودآوردند.

شهدا نیاز به فاتحه ندارند، انتظاردارند به آرمان‌ها عمل کنیم.

ده‌نمکی گفت: در ایران گذشته خود را محاکمه می‌کنند، و احمق‌تر کسانی‌اند که به این فیلم‌ها جایزه می‌‌دهند! اینها تشنه شعورند، که شما باید با نقدها و حرف‌هایتان به آنها بدهید، و از شهدا دفاع کنید، که نیازمند فاتحه ما نیستند بلکه انتظار پای‌بندی ما به آرمان‌ها را دارند.

وی یکی از مشکلات عرصه دفاع مقدس را یک‌بعدی تعریف‌کردن جنگ و شهدا دانست و عنوان‌کرد: همیشه مردهای جنگ را نشان داده‌اییم، ولی نامردهای جنگ را نه؛ همان‌طور که جنگ‌های صدر اسلام را تحلیل می‌کنیم و دلایل شکست یا پیروزی مسلمانان را بیان‌می‌کنیم، دلایل شکست عملیات‌های جنگ تحمیلی هم باید بررسی‌کنیم.

اگر درست پرداخته‌شود، مخاطب می‌فهمد می‌تواند باکری یا همت باشد.

ده‌نمکی افزود: اگر درست به ابعاد شخصیتی شهدا پرداخته‌شود مخاطب می‌فهمد که می‌تواند همت یا باکری شود. بعد از اخراجی‌ها باب جدیدی در خاطره‌گویی بازشد و فهمیدیم «مجید سوزوکی» یکی دوتا نیست.

وی تصریح کرد: باید نشان داد فضای جبهه چه بود که از «مجید سوزوکی» شهید می‌ساخت، چه کارخانه آدم‌سازی بود -آدم به معنای عرفایی که ره صدساله را یک‌شبه رفتند- که از امثال شاهرخ ضرغام شهید می‌ساخت.

وی در پایان با بیان چندخاطره سخنان خود را خاتمه بخشید و ادامه برنامه با سخنرانی مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان همراه‌بود.

راسخی ضمن گرامی‌داشت 2آذر، سال‌روز تشکیل بسیج دانشجویی، به بیان مطالبی پیرامون هفته بسیج و قشر بسیج دانشجویی پرداخت.

وی در ادامه، بنا به مناسبت، فرمان‌نامه بنیان‌گذار انقلاب مبنی بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را قرائت‌کرد.

در پایان از دانشجوی بسیجی، محمد فتاحی، حائز رتبه یک جشنواره مالک اشتر، که مسئول بسیج دانشجویی اردکان نیز بود، تجلیل و قدردانی به عمل‌آمد و لوح یادبودی به وی اعطاشد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا