نماینده مردم حوزه انتخابیه مهریز صبح امروز در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس ضمن خیر مقدم به وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه گفت:قبل از بحث استیضاح و صحبت درباره ی آن باید عرض کنم بنده سعی کردم وابستگی جناحی و گروهی نداشته باشم البته تا بحال فردا را نمی دانم.
محمدرضا صباغیان بافقی با بیان اینکه برای تمام دیدگاهها و نظرات احترام قائل هستم اظهار داشت: شاید عرایض من درر قالب نگاه مرسوم در مجلس دولت به استیضاح نگنجد براین اساس قبلا از عزیزان عذرخواهی می کنم.
نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور با اشاره به اینکه طبق مختصر بررسی که انجام داده ام آقای آخوندی را وزیریی توانمند و صاحب ایده دیدم بیان کرد: بین وزرای فعلی با آن حجم و وسعت کار و شرایط سخت اقتصادی به ایشان نمره قابل قبولی می دهم.
وی افزود:کمتر وزارتخانه ای را من یاد دارم که در طول چند سال گذشته در این دولت و دولت های قبل پس از این گونهه حوادث و اتفاقات مدیر رده بالایی از آنها به دلیل کوتاهی و قصور در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه تلخ قطار مشهد صورت پذیرفت.
صباغیان همچنین تصریح کرد: با این حساب حتما سوال خواهد شد که پس چرا استیضاح را امضا کردم و به عنوانن موافق استیضاح صحبت می کنم استیضاح بنده از محورهایی که مطرح شده بیشتر مربوط به حادثه قطار تبریز مشهد که در سمنان رخ داد می باشد.
وی با بیان اینکه همانطوری که مستحضرید یکی از ضعف های بزرگ مدیریت و نظارت در کشور ما این است که اصولا درر این گونه حوادث و اتفاقات افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و بعضا تنبیه می گردند خاطر نشان کرد: مسئولین ارشد نیز که در راس حوزه اجرایی می باشند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه امن قرار می گیرند امری که امروزه اکثرا در دنیا و در کشورهای پیشرفته و مردم سالار به عنوان یک اصل شناخته شده و رعایت می گردد و همین عامل به طور اتوماتیک و خودکار بالاترین و بهترین مدیریت و نظارت را از طرف مسئولین اجرایی بوجود آورده است چرا که خوب می دانند و در صورت کوتاهی در زیر مجموعه آنها خود در معرض پاسخ دهی و برخورد قرار می گیرند.
نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت:ما و شما نمونه های زیادی از آن را درر کشورهای پیشرفته و مردم سالار شاهد هستیم که در برابر اینگونه حوادث وزیر و نخست وزیر و رییس قوه مجریه عذرخواهی کرده کنار می رود برای مثال غرق شدن کشتی کره جنوبی استعفای نخست وزیر را در پی داشت و با قطع شدن بیست دقیه برق در ژاپن باعث شد وزیر نیروی ژاپن بیست دقیقه در حالت تعظیم ازمردم عذرخواهی کند.
صباغیان بافقی ادامه داد: این اندیشه و تفکر در سطوح مختلف اجرایی کشورها جاری و ساری می باشد بنابراین اعتقادد بنده این است که تا موضوع که امری عقلانی و اخلاقی و قانونی است و ابزار آن را هم قانونگذار در اختیار نمایندگان قرار داده است بدان عمل نشود مطمئن باشید بجایی نخواهیم رسید و مشکلات و کوتاهی ها مرتفع نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با این روند هر روز شاهد نمونه های از آن در حوزه های مختلف خواهیم بود یادآور شد: اگر ما به اینن درجه از احساس وظیفه درکار خود می رسیدیم که در این گونه از مواقع نه حتی وزیر بلکه شخص رییس قوه مجریه را مورد استیضاح و پاسخگویی قرار می دادیم به راحتی بسیاری از مشکلات در کشور سامان می گرفت اگر مسئولین ارشد قوه ی مجریه می دانستند در قبال افزایش اعتیاد، بیکاری، طلاق، الودگی هوا، حقوق های نجومی، اختلاس ها، املاک نجومی، تخریب پلاسکو و امثال آنها باید خودشان پاسخگو باشند و حداقل خواسته عمومی که همان استعفا و برکناری هست تمکین می کردند جامعه ما روزگار بهتری داشت.
این مقام مسئول عنوان کرد:بنابراین با این نگاه و با توجه به اینکه در حوزه این وزارتخانه این حادثه ناگوار اتفاق افتاده وو نزدیک به یکصد نفر از هموطنان عزیزمان کشته و مجروح شده و خانواده های یادی داغدار شده اند و خسارات زیادی به وجود آمده است استیضاح را امضا و به عنوانموافق عرایضی را عرض کردم باشد که با نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت در برابر هر نوع کوتاهی در زیر مجموعه خود موجبات عملکرد بهتر دستگاهها را با نظارت قوی تر و مستمر فراهم آوریم .
وی از نمایندگان مجلس تقاضا کرد تا با در نظر گرفتن جمیع شرایط و دقت نظر و فارغ از نگاههای سیاسی رای خود راا آنچه مصلحت می دانند اعلام فرمایند.
صباغیان ابراز امیدواری کرد: اینگونه استیضاح ها باعث برطرف شدن ضعف و کاهش تخلفات و رشد و توسعه ایرانن اسلامی گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا