فرماندارمیبد در آستانه برگزاری همایش ملی هنر صنعت زیلو پیامی صادر نمود.
 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، متن کامل "حسین فلاح" فرماندارمیبد به شرح ذیل است:

پیشینه هنر صنعت زیلو به‌عنوان صنایع منحصربه‌فرد مردم میبد به بلندای تاریخ است، هنر صنعتی که در تاروپودش بهترین الگوها نقش بسته است.

شاید تصور نمی‌شد که روزی زیلو که مدت‌ها رونق‌بخش کسب‌وکار مردم این خطه از کویر بود؛ ناملایمات زمانه وزندگی ماشینی آن را به گوشه‌ای از تاریخ بسپارد و هنرمندان این صنعت منحصربه‌فرد با حسرت، تنها در خانه‌های قدیمی آن را بیابند و یا خاطراتی از پنجه‌زنی‌هایشان با چراغ‌نفتی یاد کنند.

اما صفحه برگشت و زیلو، را دستان هنرمند و روشن‌دلان دلداده به این هنر صنعت که نقش‌ها را نه با چشم سر، بلکه با چشم دل و رنگ‌ها را با استشمام همچنان حفظ کردند تا این ندای الهی مسئولان دلسوز را بیدار کرد.

و امروز زیلو با تلاش پویای فرهنگ‌ها و مسئولین پا به کار، هنرمندان و زیلوبافان و حرکت‌های پژوهشی، به‌عنوان هنر صنعت ملی در حال شکوفایی و ثبت جهانی است؛ تا جلوه‌نمایی این اثر تاریخی و ارزشمند میبد را در جهان به نظاره بنشینیم.

قطعاً برگزاری نخستین همایش ملی هنر صنعت زیلوی میبد در پنجم اسفندماه سال 95 به کوشش دوستداران میبد و زیلو، راه را روشن‌تر از همیشه به روی هنرمندان زیلوباف باز و انگیزه آن‌ها را در خلق نقش‌ها و رنگ‌ها و تنوع این محصول، در عرصه رقابت‌های بین‌المللی بازخواهد کرد.

این‌جانب پیشاپیش ضمن قدردانی و خسته نباشید به همه هنرمندان و زیلوبافان، پژوهشگران، مسئولین، مؤسسات و فعالان بخش خصوصی، امیدوارم این حرکت خودجوش در معرفی زیلو به‌عنوان هنر صنعت منحصربه‌فرد میبد در استان، کشور و جهان در گستره وسیع و با توجه به کیفیت و کمیت ادامه یابد و به حول قوه الهی شاهد تحول بنیادین و تأثیرگذار در این راستا باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا