انعکاس هفته‌نامه بشارت‌نو شماره166 مورخ شنبه 24/12/87 دریزدفردا "در حالي كه اين روزها همه به نحوي با جنب و جوش خاص روزهاي پايان سال به استقبال سال نو و بهار مي‌روند، شهردار يزد نيز با كسري بودجه حدود 400 ميليارد ريالي به تكاپو افتاده است و اين روزها براي جبران آن به شوراي شهر رفت و آمد دارد.
علي اكبر ميروكيلي كه بر اساس برآورد كارشناسان و نيز نظر مشاور شورا تنها تا پايان سال جاري حداكثر 370 ميليارد ريال از بودجه 800 ميليارد ريالي خود را توانسته است جذب و تامين كند، اين روزها متمم بودجه خود را به شوراي شهر برده‌است تا از تصويب بگذراند. او در نظر دارد با فروش املاك و نقل و انتقالات ديگر بتواند عدم توانايي خود در جذب بودجه و تامين اعتبار لازم را جبران و به عبارتي لاپوشاني كند.
بودجه سال 87 شهرداري يزد 700 ميليارد ريال بوده است كه با اضافه شدن 100 ميليارد ريال ديگر به آن در مرحله بعدي به 800 ميليارد ريال رسيده است. شهرداري يزد طي يكسال گذشته فرصت داشت تا با راهكارهاي موجود و معمول براي شهرداريها نسبت به جذب اين مبلغ و تامين اعتبار لازم اقدام كند و به كار مردم و امور شهر نيز رسيدگي مناسب داشته‌باشد.
اما متاسفانه اين شهرداري براي جذب بيش از 50 درصد از بودجه مصوب خود ناتوان بوده است. لذا با ارائه متمم بودجه در پايان سال به صحن شوراي اسلامي شهر يزد تلاش مي‌كند تا ناتواني خود را جبران كند.
در اين زمينه در آخرين جلسه شوراي اسلامي شهر يزد كه صبح روز چهارشنبه 21 اسفند ماه براي رسيدگي و بررسي به اين متمم برپا شد برخي از درخواستهاي شهرداري مورد تصويب و پشتيباني اوليه اعضا قرار نگرفت. اما حاميان شهردار در شوراي شهر كه بيشتر به طيف راست شوراي شهر مشهورند به رويه‌اي نامناسب روي آوردند. در يكي از عمده ترين اين تلاشها آنها براي بار دوم تقاضاي راي گيري پيرامون تملك يكي از املاك توسط شهرداري يزد شدند.
در اين زمينه سرهنگ ميرحسيني رييس شوراي شهر يزد به حدي از اين روند ناخشنود شد كه اعلام كرد حاضر است براي دقايقي صحن شورا را ترك كند. اما در راي گيري دوباره و پايه گذاري بدعتي نامناسب شركت نكند. ميرحسيني در اين زمينه از اعضا خواست تا جايگاه و شان شورا را با اين گونه عملكردها پايين نياورند.
در اينجا يكي از طرفداران و حاميان سرسخت شهردار در شوراي شهر حتي به وضوح اعلام كرد كه «شايد اصلا ما مي‌خواهيم براي شهرداري بودجه سازي كنيم!» در ادامه نيز بلافاصله مصوبه‌اي به درخواست 5 نفر از اعضاي شورا شامل كوچك زاده، حرزاده، وزيري، مطهريان و فقيه خراساني براي راي گيري دوباره پيرامون طرحي كه راي نياورده بود از تصويب گذشت و دوباره در اين باره راي گيري شد. نتيجه راي گيري دوباره هم با توجه به درخواست راي گيري مجدد 5 نفر از حاميان شهردار مشخص است!
چرا شهردار يزد كم آورده است
در مورد كسري بودجه شهرداري يزد برخي به بهانه ركود اقتصادي حاكم بر كشور متوسل شده‌اند. اما بررسي بودجه و عملكرد شهرداري چند شهر هم طراز و مشابه با شهرداري يزد نه تنها بيانگر عدم كسري بودجه اين شهرداريها نيست بلكه نشانگر حتي افزايش درآمد آنها نيز مي‌باشد. بنابراين نمي‌توان به قول قديمي‌ها نمي تان به سادگي گفت: «نو كج است»
بدهي ميلياردي شهرداري
گزارشهاي ديگر از بدهي شهرداري به سازمانها و نهادهاي تابع خبر دارد. به نحوي كه گفته مي شود شهرداري به سازمانهايي مانند پاركها و فضاي سبز، اتوبوسراني و بازيافت زباله و... همچنين برخي پيمانكاران عمده خود بدهي زيادي دارد. به نحوي كه بحران در بدهي‌هاي شهرداري به سازمان اتوبوسراني منجر به بركناري ناگهاني مديرعامل اين سازمان در بهمن ماه گذشته شد. همچنين مدير كل اوقاف و امور خيريه يزد در يك نشست خبري چندي پيش از بدهي حدود 10 ميليارد توماني شهرداري يزد به اوقاف خبر داد.
تخلف شهردار از مصوبات شورا
تخلف شهردار از مصوبات شورا و خود محوري وي گاهي صداي حاميان وي را نيز درآورده است.
در اين رابطه چندي پيش در اعتراض به نامگذاري خودسرانه شهرداري يزد بر يكي از ميدانها، خبرنگاران شاهد اعتراض جدي يكي از اعضاي شوراي شهر كه طرفدار شهردار نيز مي‌باشد، در صحن علني شوراي شهر بودند.
محمدرضا كوچك زاده با ديدن مصاحبه علي اكبر ميروكيلي، شهردار يزد در يكي از جرايد محلي كه از نامگذاري ميدان منتهي به فرودگاه يزد در تقاطع جاده خضرآباد و بلوار آزادگان به نام ميدان «خليج فارس» خبر داده بود به سمت حميدرضا مطهريان، روحاني همشهري و طرفدار ميروكيلي در شوراي شهر روي كرد و گفت: شما كه با شهردار دوست هستيد اعتراض ما را به ايشان برسانيد. اين ميدان مصوبه شوراي شهر مبني بر نامگذاري آن به نام «ميدان صنعت» دارد.
گفتني است هر دو شوراي دوم و سوم مصوبه‌اي را مبني بر نامگذاري ميدان منتهي به جاده مهريز به نام ميدان خليج فارس دارند كه در راستاي مصوبه دولت مبني بر نامگذاري بزرگراهها و ميادين موجود در مسير منتهي به خليج فارس به اين نام در سراسر كشور مي‌باشد.
اين در حالي است كه تغيير نام ميدان «صنعت» به «خليج فارس» توسط شهردار از سوي برخي به دلايل شخصي و ارتباطات خاص وي عنوان شده است. در اين زمينه منتظر توضيح شهرداري و شوراي شهر جهت روشن شدن اين موضوع و صحت و سقم آن و همچنين بيان علت مخالفت شهردار با مصوبه در شوراي شهر هستيم. البته اگر گوش شنوا و مسئول پاسخگويي باشد؟!
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا