گروه پیشگامان کویر یزد اعلام کرد:
آمادگی کامل برای شرکت در معامله 7/5 هزار میلیارد تومانی بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران


یزدفردا : همانگونه که در خبرها داشتیم گروه پیشگامان کویر یزد یکی از دو متقاضی خرید سهام شرکت مخابرات ایران است  آخرین اطلا عات در خصوص این معامله بزرگ را   سید مصطفی سجادی مدیر روابط عمومی گروه پیشگامان کویر یزد  اعلام نمود .


گروه پیشگامان کویر یزد آمادگی کامل خود را به عنوان یکی از دو رقیب برای شرکت در بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران و خرید 50 درصد به علاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران اعلام کرد.
سید مصطفی سجادی مدیر روابط عمومی گروه پیشگامان کویر یزد در خصوص این معامله گفت: پیشگامان با سابقه 15 ساله در حوزه مخابرات و ارتباطات جزء سه شرکت برتر PAP ایران است و عملکرد قابل دفاعی در بخش های مختلف ICT دارد.
وی افزود: در معامله خرید 50 درصد به علاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران، گروه پیشگامان کویر به عنوان یکی از
دو متقاضی خرید می باشد که اهلیت آن توسط سازمان خصوصی سازی کشور مورد تأیید قرار گرفته است.
سجادی با بیان اینکه کل مبلغ این معامله که لقب بزگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران را گرفته، حدود 7/5 هزار میلیارد تومان است، گفت: برای شرکت در مناقصه به 20 درصد این مبلغ به صورت نقدی نیاز است که گروه پیشگامان کویر یزد این مبلغ را از محل سرمایه گذاری 5 هزار نفر از شهروندان یزدی و همچنین ایرانیان خارج از کشور تأمین می کند و برای شرکت در معامله فردا آمادگی کامل دارد.
مدیر روابط عمومی پیشگامان کویر یزد با اعلام اینکه "اتاق فکر" این شرکت برنامه ریزی لازم را برای مدیریت شرکت مخابرات ایران انجام داده است، گفت: طرح هایی همچون توسعه فضای رقابتی جهت پیشرفت کشور در حوزه های ارتباطی و مخابراتی، تشکیل شرکت تعاونی سهامی عام پیشگامان رسانه پارس و حضور مستقیم سهامداران در تصمیم گیری های کلان شرکت مخابرات، طرح سهامدار کردن کارکنان مخابرات، راهکارهایی برای حل مسائل صاحبان ودایع مخابراتی و ... از جمله برنامه های مدون و زمان بندی شده این شرکت برای مدیریت مخابرات ایران است.
وی تأکید کرد: فرآیند شرکت در معامله بورس توسط کارگزاری "ایساتیس پویای یزد" انجام شده و امروز 3 درصد سپرده شرکت در مزایده در قالب ضمانت نامه بانکی از طریق سرپرستی بانک صادرات استان یزد تکمیل گردیده و کلیه
برنامه ریزی های لازم برای یک رقابت بزرگ اقتصادی مهیاست.
سجادی در پایان ابراز امیدواری کرد: بورس ایران روز چهارشنبه شاهد بزرگترین خصوصی سازی در کشور باشد.

جزئيات بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس

 
 

یزدفردا"معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي‌سازي با تشريح جزئيات بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس، اعلام کرد اين معامله با فروش بلوک مديريتي شرکت مخابرات ايران در روز 18 شهريورماه انجام خواهد شد.

یزدفردا"معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي‌سازي با تشريح جزئيات بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس، اعلام کرد اين معامله با فروش بلوک مديريتي شرکت مخابرات ايران در روز 18 شهريورماه انجام خواهد شد.
سيد مهدي عقدايي معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي‌سازي بيان مطلب فوق گفت: در اجراي قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ج.ا.ايران و مقررات مربوط به سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي، سازمان خصوصي‌سازي سهام شرکت مخابرات ايران را با انتشار فراخوان عمومي به متقاضيان خريد که اهليت مالي و فني آنها مورد تأييد قرار گيرد واگذار خواهد نمود.
وي سهم شرکت مخابرات را 8/45 ميليارد سهم 1000 ريالي برشمرد و افزود: براساس مصوبه هيأت واگذاري مقرر گرديد50 درصد بعلاوه يک سهم اين شرکت (معادل 22 ميليارد و 936 ميليون و 827 هزار و 827 سهم) که سهام کنترلي ناميده مي شود به صورت بلوکي در روز 18 شهريور در بورس عرضه شود.
معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي سازي افزود: با توجه به انحصاري بودن سهام شرکت مخابرات قيمت هر سهم شرکت 3 هزار و 400ريال و ارزش کل سهام قابل واگذاري 79 هزار ميليارد ريال برآورده شده است که براساس مصوبه هيأت واگذاري به صورت دو مرحله به فروش خواهد رسيد.
وي افزود؛ مرحله اول فراخوان براي شناخت و سنجيدن توان مالي و فني خريداران منتشر شده و خريداراني که بتوانند تأييديه سازمان خصوصي‌سازي را بدست آورند، اجازه خواهند يافت در مرحله دوم که رقابت خريد سهام در بورس است شرکت يابند.
عقدايي تشکيل کميته تعيين صلاحيت فني و مالي شرکت مخابرات ايران در سازمان خصوصي سازي را از جمله اقدامات انجام شد ه در راستاي واگذاري سهام اين شرکت برشمرد و افزود: اين کميته متشکل از سه نفر از اعضاي هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي، نماينده وزير ارتباطات و يک مشاور است که تعيين صلاحيت فني و مالي خريداران را مورد بررسي قرار مي دهند و متقاضيان خريد پس از تأييد اين کميته مي‌توانند در بورس به رقابت پرداخته و نسبت به خريد سهام مذکور اقدام نمايند .
به گفته وي؛ نام شرکت خريدار، موضوع فعاليت، سرمايه ثبت شده، محل و تاريخ ثبت، آخرين تزارنامه و صورتحساب سود و زيان، ترکيب سهامداران همراه ميزان درصد سهام، اعضاء هيأت مديره به همراه سوابق خدمتي آنان و ميزان سرمايه‌گذاري شرکت در ديگر شرکت‌ها يا پروژه‌ها به تفکيک از جمله مواردي است که در بحث بررسي صلاحيت فني ومالي خريداران مورد توجه قرارمي‌گيرد.

سهم 28 درصدي کنسرسيوم خارجي از سهام مخابرات
عقدايي با اشاره به اين که سهامداران خارجي مي توانند حداکثر در خريد 28 درصد سهام شرکت مخابرات (56 درصد از سهام قابل عرضه)در قالب کنسرسيوم اقدام نمايند افزود : درطول يکسال ونيم گذشته اقدامات مختلفي براي جذب سرمايه گذاران خارجي صورت گرفته که بر اين اساس چندين کنسرسيوم خارجي نيز براي خريد سهام شرکت مخابرات اعلام آمادگي کرده اند اما تقاضاي رسمي براي خريد به سازمان خصوصي‌سازي ارسال نشده که اميدواريم هر چه زودتر تقاضاي خريداران را دريافت کرده تا اين سازمان فرصت کافي را براي بررسي صلاحيت متقاضيان داشته باشد.
وي گفت؛ ترجمه و درج آگهي فروش به زبان لاتين در سايت سازمان خصوصي‌سازي و نيز چاپ آگهي در روزنامه هاي انگليسي زبان، ارسال آگهي فروش به متقاضيان خارجي و نيز سفارتخانه‌هاي مختلف از ديگر اقدامات سازمان خصوصي سازي در راستاي جذب سرمايه گذاران خارجي و مشارکت آنها در خريد سهام شرکت مخابرات است.

وضعيت اشتغال کارکنان شرکت مخابرات پس از واگذاري
معاون سازمان خصوصي‌سازي در ادامه اظهار داشت : بر اساس قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44قانون اساسي خريداران سهام شرکت‌هاي واگذار شده که اکثريت اعضاي هيأت مديره را کسب ميکنند تا 5 سال متعهد خواهند بود تا سطح اشتغال واحد مورد واگذاري را حفظ نمايند و در قبال آن از تسهيلات و مشوق هاي مالي برخوردار شود.
وي افزود: تخفيف در اصل مبلغ معامله، کاهش کل سود فروش اقساطي و افزايش طو ل مدت پرداخت اقساط تا چند سال بدون احتساب سود فروش اقساطي از جمله اين تسهيلات و مشوقهاي مالي است که در صورت حفظ و افزايش سطح اشتغال موجود و بازآموزي کارکنان شرکت، سرمايه گذاري جديد، افزايش کارايي و بهره وري، تداوم توليد و ارتقاء فن آوري و تثبيت سطح اشتغال در بنگاه مورد واگذاري نصيب خريداران مي‌شود.

خصوصي سازي کامل شرکت مخابرات
عقدايي اضافه کرد : پيش از اين 100درصد سهام شرکت مخابرات ايران متعلق به دولت بود که از اين ميزان سهام، 20 درصد به سهام عدالت تعلق گرفت، 5 درصد جهت کشف قيمت به عموم مردم فروخته شد و 5 درصد ديگر نيز به عنوان سهام ترجيحي به کارگران و کارمندان اين شرکت واگذار گرديد که با احتساب واگذاري 50 درصد سهام شرکت مخابرات در آينده نزديک ، ميزان سهام واگذار شده به 80 درصد مي رسد و چون مخابرات از شرکتهاي صدر اصل 44 است مطابق قانون 20 درصد مابقي سهام آن در دست دولت باقي خواهد ماند.

دو هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از واگذاري
معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي‌سازي افزود؛ بر اساس قانون بودجه سال 88 اين سازمان مکلف است 5 هزار ميليارد تومان بابت درآمد حاصل از واگذاري سهام به خزانه واريز کند که از اين ميزان و با انجام اين معامله حداقل هزار و 600 ميليارد تومان بابت فروش نقدي و 400 ميليارد تومان بابت حصول قسط اول اين واگذاري عايد سازمان خصوصي‌سازي مي‌شود.

سهامداران مخابرات سهم خود را نفروشند
عقدايي پيش بيني کرد کنسرسيومي متشکل از خريداران خارجي و ايراني برنده رقابت واگذاري شرکت مخابرات شوند که در اين صورت و با ورود سرمايه و تکنولوژي جديد در عرضه مخابرات و افزايش و بالا رفتن توان کارشناسي نيروي انساني، سود شرکت به صورت تصاعدي ظرف مدت 5 سال افزايش خواهد يافت.
وي همچنين گفت: در حال حاضر 38ميليون مشترک از خدمات مخابرات استفاده مي کنند که پيش‌بيني مي‌شود ظرف 2 سال آينده تعداد آنها به حداقل 70 ميليون نفر برسد لذا به کساني که در حال حاضر سهام مخابرات را دارند توصيه مي شود سهم خود را نفروشد زيرا مسلما در چند سال آينده اين سهام از بازده بهتري برخوردار خواهد شد.
مهدي عقدايي تاثير واگذاري بلوک 50 درصد بعلاوه يک سهم شرکت مخابرات در معاملات و شاخص بورس را مثبت ارزيابي کرد و افزود: هرچند معاملات بلوکي در شاخص بورس تاثير مستقيم ندارد و شاخص تحت تاثير معاملات خورد مي باشد اما باتوجه به قيمت گذاري صورت گرفته و خريدي که انجام مي شود واگذاري شرکت مخابرات به صورت غير مستقيم در شاخص بورس تاثير گذاشته و روند آن را مثبت و صعودي مي کند.
وي افزود : بعنوان مثال زماني که بحث واگذاري 50 درصد سهام شرکت مخابرات بر سر زبانها افتاد، سهام اين شرکت از 140 تومان به بيش از 170 تومان افزايش يافت و صف خريد جايگزين صف فروش شد.
عقدايي در خصوص مکانيزم قيمت گذاري سهام مخابرات نيز گفت: در قيمت گذاري سهام اين شرکت از نظرات کارشناسي مشاورين تامين سرمايه و نيز کارشناسان معاونت آماده سازي سهام و امور شرکتهاي سازمان خصوصي سازي استفاده شد که در نتيجه با توجه به جلسات و بررسي هاي صورت گرفته با متقاضيان احتمالي خريد اين سهام ، سازمان خصوصي‌سازي 340 تومان بابت هر سهم را به هيات واگذاري پيشنهاد داد که به تصويب اين هيات رسيد.
وي در پايان افزود: کليه متقاضيان تا روز چهارشنبه 11شهريور مهلت دارند با توجه به قيمت پايه سهام و ساير شرايط نسبت به ارسال درخواست خريد به سازمان خصوصي سازي اقدام نمايند.
عقدايي گفت: درصورت تمايل متقاضيان جهت خريد اقساطي سهام؛ حداقل 20درصد ثمن معامله به صورت نقد و مابقي 80 درصد با احتساب سود فروش اقساطي تعيين مي گردد که زمان بازپرداخت اقساط و 8 سال و فواصل زماني اقساط از يکديگر نيز 6 ماه درنظر گرفته شده است.
به گفته وي، کارگزاران خريدار پس از ورود سفارش خريد مي‌بايستي 3 درصد از ارزش پايه سهام آگهي شده را بعنوان سپرده شرکت در مزايده بورس ، جهت تضمين تعهدات خريداران نقداً يا به صورت ضمانت نامه بانکي بدون قيد و به شرط از مشتري که تاييديه سازمان خصوصي‌سازي را داشته باشد، دريافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز يا ارائه نمايند


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا