سرهنگ پاسدار علی اکبرفخاری،فرمانده نیروی انتظامی میبد در گفتگو با نشریه جامع ميبد:


برخورد قاطع نیروی انتظامی با مزاحمت های ناشی از به راه انداختن کاروان های شادی و عروسی در سطح شهر


نشریه جامع ميبد

یزدفردا :همیشه با شروع فصل گرم سال، حرف از اوقات فراغت پیش می‏آید که عمده دلیل آن تعطیلی مراکز آموزشی، دانشگاهی و مدارس می‏باشد. همانطور که شاهدیم با تعطیلی مدارس وقت آزاد جوانان و دانش آموزان نيز بیشتر می‏شود که خود این فراغت باعث تردد و رفت و آمدهای بيشتر داخل خیابان ها و سطح شهر می‏گردد. در تابستان امسال که مقارن با ایام پربرکت‏‏وسرورآفرین شعبان المبارک می‏باشد، شاهد هستیم که از یک طرف جشن‏های ‏مذهبی و از طرفی ‏عروسی‏های بیشتری در شهر برگزار می‏گردد که این مراسم باعث شلوغی هر چه بیشتر معابر می‏گردد. از آنجا که ترددهای پرترافیک و حرکت کاروان‏های شادی در شهر ممکن است در حواشی خود به امنیت اجتماعی شهروندان و حقوق دیگر مردم لطماتی بزند بر آن شدیم تا در این شماره در مورد مسئله امنیت اجتماعی شهروندان به متولی تأمین امنیت هر شهر یعنی فرماندهي نیروی انتظامی مراجعه کنیم.

به این بهانه در محضر فرماندهی نیروی انتظامی میبد حاضر شده و طی مصاحبه‏ای، مردم شهرستان را با این مسئول که طی چندماهی که در شهرستان میبد مشغول به خدمت می‏باشد با تلاش و همتی مضاعف در جهت برقراری نظم و امنیت و آسایش مردم، زحمات زیادی کشیده است، آشنا کرده و همچنین با آگاه شدن از پاره‏ای آمار و ارقام و توجه به حرف ها و هشدارهای ایشان چه در بُعد راهنمایی و رانندگی که ارتباط مستقیم با حفظ جان و سلامت مردم داشته و چه از بُعد مسایل اجتماعی بتوانیم فضای اجتماعی شهرمان را هر چه زیباتر و امن‏تر بسازیم.



- جناب سرهنگ لطفا ً در ابتدا خود را برای خوانندگان معرفی نمایید؟

به نام خدا. بنده سرهنگ پاسدار علی‏ اکبر فخاری هستم که از سال 1362 به استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درآمدم. در اواخـر سـال 1388 به عنــوان فرماندهی ‏انتظامی‏ شهرستان میبد منصوب و مشغول به کار شدم و از اینکه در خدمت مردم ولایت‏مدار، شهیدپرور، سخت‏کوش و عدالت‏خواه میبد هستم بسیار خرسندم و امیدوارم با توکل به خداوند متعال بتوانم خدمتگزار خوبي برای مردم فهیم میبد باشم.

- جناب سرهنگ از شما می‏خواهیم شهرستـان میبد را از دید انتظامی معرفی کنید؟

شهرستان‏میبد به ‏لحاظ قرارگرفتن در کنار جاده سنتو و مسیر ترانزیت، دارای ویژگی خاصی مي‏باشد.

سرزمینی که با وسعت 1297 کیلومتر مربع در 50 کیلومتری شمال غربی مرکز استان واقع شده و در حال حاضر جمعیتی بالغ بر 79328 نفر داشته که از این تعداد 41720 نفر مرد و 37608 نفر زن می‏باشند. به لحاظ تراکم جمعیت در استان، قطب اقتصادی، وجود کارخانجات کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی، و بالا بودن جمعیت دانشجویی ، رتبه دوم در بین شهرهای استان بعد از مرکز استان را دارا بوده که باعث شده عنایت ویژه‏‏ای در برقراری نظم و امنیت را به خود اختصاص دهد.

همچنین یکی دیگر از مسایلی که باید مورد توجه قرار دهیم، حضور نسبتا ً بالای جمعیت افاغنه (مجاز و غيرمجاز) چه در سطح شهر و چه در اردوگــاه افغان‏آباد می‏باشد و این موضوع یکی از دلایل ناامنی و انجام یـک سری جرایم می‏باشد که این مسئله نیز خود مبحث ویژه‏ای را از دید انتظامی می‏طلبد.

همانطور که مستحضرید برابر ماده سوم از قانون نیروی انتظامی، استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از دستـاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوب این قانون به عهده نیروی انتظامی گذاشته شده و با توجه به همین قانون ، قریب به 146 مأموریت و وظیفه بر دوش نیروی انتظامی است که تولید امنیت از وظایف ذاتی این نیرو می‏باشد.

- جناب فخاری از میزان ارتباط مردم با پلیس که شاید بتوان آن را به وسیله تماس با 110 سنجید، بگویید و اگر آمار و ارقامی دارید بفرمایید؟

تعداد کل تماس های 110 در سه ماهه اول امسال 18834 تماس بوده که از این تعداد تماس 2850 مورد عملیاتی بوده که واحد گشتی و مأمور انتظامی در محل حضور پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که ما در مرکز پلیس 110 شهرستان، تعداد 2 خط ارتباط تلفنی داریم که به صورت شبانه‏روزی در خدمت شهروندان می‏باشد. از آنجا که گاهی مشاهده شده این خط به واسطه شوخی و مزاحمت تعدادی از شهروندان و نیز گاهی بوسیله بازی کودکان در موقع بازی با تلفن، اشغال گردیده لذا به مردم توصیه می‏کنیم در راستای هرچه بالاتر بردن امنیت شهر از اشغال نمودن بی‏مورد این خط خودداری کنند.

- قبل از اینکه به سراغ بحث کاروان های شادی در معابر شهر برویم، اگر ممکن است از وضعیت تصادفات و سوانح جاده ای که امری بسیار مرتبط با جان و سلامتی انسان های این عصر می باشد نیز توضیحی بدهید.

شما از ارتباط سلامت انسان‏ها با سوانح جاده‏ای سخن گفتید. اگر اجازه بدهید می‏خواهم در این زمینه ابتدا آماری را مطرح کنم تا میزان اهمیت موضوع هر چه بیشتر مشخص گردد.

بر اساس آمار به فاصله هر 25 دقیقه، در جاده‏های کشور یک نفر جان خود را از دست می‏دهد و این یعنی اینکه در 6 سال اخیر حدود 120.000 نفر از مردم کشورمان در تصادفات رانندگی از بین رفته اند و این در کل جهان بـی‏سابقه است و در مقایـسه با تلفات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آمارکشته‏شدگان تصادف بیشتر است.

در شهرستان‏ میبد فقط‏ در سه ‏ماهه اول سال 89 در جاده‏های درون و برون‏شهری تعداد 144 نفر مجروح و متأسفانه سه نفر فوت کرده‏اند.

در میان عوامل حوادث جاده‏ای به سه مورد که حدودا 50 درصد را به خود اختصاص داده و بسیار مهم می‏باشد اشاره می‏کنم:

-1 سرعت غیر‏مجاز 2- توجه نداشتن به فاصله طولی3- رعایت نکردن حق تقدم.

چه خوب است مردم با فرهنگ ما به این نکته همیشه توجه داشته باشند که :« اگر همه رانندگان با توجه به سرعت مطمئن رانندگی کنند ، تضمین می‏شود هیچ تصادفی اتفاق نمی‏افتد.»



- یکی از مسایل و مشکلات مهم و رو به افزایش در میبد مزاحمت‏های ناشی از راه انداختن کاروان‏های شادی و عروسی در سطح شهر، در ساعات آخر شب و حتی در ساعات اولیه بامداد همراه با ایجاد سر و صدا، هلهله، بوق زدن، ترقه های مهیب و ... می‏باشد.در این‏باب از قانونی یا تخلف بودن، میزان ‏نیاز به مداخله پلیس و برخورد با آن توضیح دهید.

بله. همانطور که گفتید مشخص است‏که اینگونه‏مراسم درمعابر عمومي به طبع باعث ایجاد نارضایتی و تضییع حقوق دیگر شهروندان می‏گردد و نیاز به مراقبت و کنترل ویژه ای از طرف خود برگزارکنندگان ‏و حتی گاه برخورد پلیس و حضور در محل دارد که عمدتا ً هرگاه نیروی انتظامی به واسطه درخواست و اطلاع مردم به پلیس 110، از نارضایتی شهروندان مطلع شده ‏است سریعا واحــدهای گشتی در محل حاضر شده اند و با دادن ‏تذکر گره‏ترافیکي‏ باز شده است.

اما برای سالم و بهتر برگزار شدن این نوع مراسم ، نیروی انتظامی طی بخشنامه‏اي ازکلیه مکان‏ها و تالارهای جشن سطح شهرستان خواسته است تا مراجعین محترم برای مجالس عروسی را به نیروی انتظامی جهت دریافت مجوز قانونی راهنمایی کنند. با مراجعه خانواده داماد به نیروی انتظامی(دايره اماکن عمومي) و کسب مجوز از آن نهاد نکاتی توسط داماد تعهد داده می‏شود که طبیعتا ً در صورت عدم دریافت مجوز قانونی و یا تخطی از یکی از بندهای تعهدنامه با شخص متعهد برخورد برابر قانون صورت خواهد گرفت. که در ذیل به چند عنوان از موارد تعهد که باید مورد توجه قرارگیرد اشاره مي‏کنم:

۱- بوق زدن‏های ممتد و تکراری از سوی اتومبيل حامل عروس و همراهان اکیدا ممنوع می‏باشد.

۲- پوشش اسلامی برای عروس و همراهان داخل تالار و اتومبیل و به هنگام تردد درسطح شهرالزامی است.

۳- استفاده از هر گونه آهنگ (مجاز و غیر مجاز) که ایجاد آلودگی صوتی نماید در داخل اتومبیل حامل عروس ممنوع می باشد.

۴- استفاده از هرگونه آلات و ادوات موسیقی سنتی و یا غیر سنتی ‏به شکل زنده ممنوع می‏باشد.

۵- توقف اتومبیل حامل عروس در سطح شهر (پارک‏ها، میادین و غیره) اکیدا ً ممنوع.

۶- استفاده از فیلمبردار فاقد کارت فیلم‏برداری ممنوع می‏باشد.

۷- جهت عکس و فیلم‏برداری از مجالس ‏مردانه ‏توسط ‏فیلمبردار مرد و جهت عکسبرداری از مجلس زنانه‏توسط فیلمبردار زن که مَحرم یکدیگر می باشند اقدام گردد.

۸- راه‏‏اندازي کاروان موتورسوار به دنبال اتومبیل حامل عروس ممنوع می‏باشد.

۹- هر گونه تردد به صورت کاروان که سبب ایجاد راه‏بندان و یا ایجاد مزاحمت‏ براي شهروندان گردد ممنوع ‏می‏باشد.

هشـدار براي متخـلفين: ‏‏نیروی انتظامی در صورت ايجاد آلودگی‏صوتی بوسیله اتومبیل‏ها و تخلف موتورسواران از قانون، در طول ‏مسیر عروس‏کشانی، برابر قانون وسیله‏ نقلیه رانندگان‏ خاطی را به مدت ‏3‏ ماه توقیف می‏کند و راکبین موتورسوار را به ‏دستگاه ‏قضایی معرفی کرده و موتورسیکلت آنها به مدت 6 ماه توقیف خواهد شد.

- جناب سرهنگ از اینکه با وجود دغدغه و مسایل کاری ، وقت‏تان را در اختیار ما گذاشتید صمیمانه تشکر می کنیم. اگر در آخر حرف و سخن خاصی دارید بفرمایید:

ضمن تشکر از نشریه خوب جامع که زحمت این مصاحبه را کشیدند، از همشهریان‏گرامی درخواست می‏نمایم توصیه های انتظامی که هر مدت یک بار در رسانه‏های محلی منتشر می گردد را مورد توجه قرار داده و رعایت نمایند. همچنین در مواردی که نیاز به حضور پلیس یا راهنمایی پلیس است با پلیس 110 تماس بگیرند. در ضمن همشهریان عزیز می‏توانند انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق شماره تلفن 197 به این نهاد انعکاس دهند. در پایان ضمن تقدیر و تشکراز‏کلیه شهروندان محترم و جوانان غیرتمند شهرستان میبد ، درخواست‏ دارم رعایت قانون ومقررات در کلیه زمینه‏ها به ویژه مبحث‏ترافیکی‏ را سرلوحه‏کار خود قرار دهند و انتـظار می‏رود جوانـان ‏موتورسـوار جهت حفظ جان خود و دیگران از موتورسیکلت به عنوان وسیله‏ای مفيد و خوب استفاده نمایند. به امید روزی که هر فرد در جامعه‏پلیس خود باشد.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا