نتایج  وضعیت تحقق دولت الکترونیک در استان یزد توسط با زررسی کل کشور

یزدفردا "سازمان بازرسی کل کشور وضعیت تحقق دولت الکترونیک را در استان یزد بررسی و نتایج آن را  اعلام کرد .

به گزارش "محمد حسین تقوائی "خبرنگارفن آوری و اطلاعات  یزدفردا" نتایج بررسی سازمان بازرسی کل کشور در مورد وضعیت دولت الکترونیک  در یزد

به شرح زیر اعلام شد:

مقدمه:

البته نمی توان تعریفی از دولت الکترونیک ارایه نمود و حداقل لازم است پیرامون تعریفهای متفاوت بحث شود اما برای رسیدن به واژه مشترک به چند نمونه از این تعاریف اشاره می کنم:

  1. دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته می‌باشد.

  1. دولت الکترونیک شیوه‌ای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری جدید می‌باشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات وارائه فرصتهای گسترده‌تر برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار را اعطا می‌کند.

  1. دولت الکترونیک، یک دولت ارقامی دیجیتالی بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه می‌دهد و موجب مشارکت آنان در فعالیتهای سیاسی می‌گردد.

  1. دولت الکترونیک یک شکل پاسخگویی از دولت می‌باشد که بهترین خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به شهروندان ارائه می‌دهد و آنها را در فعالیتهای اجتماعی شرکت می‌دهد بنابراین مردم دولتشان را بر سرانگشتان خویش خواهند داشت.

  1. دولت الکترونیک استفاده از فناوری به منظور تسهیل امور دولت از طریق ارائه خدمات و اطلاعات کارا و موثر به شهروندان و شرکتهای تجاری و تولیدی می‌باشد.

  1. دولت الکترونیک ترکیبی از فناوری اطلاعات شبکه تار عنکبوتی جهان‌گستر وب به منظور ارائه خدمات به طور مستقیم به عامه مردم است.

شاید  صاحبنظران، کارشناسان و متخصصین فعال فناوری اطلاعات استان یزد خصوص گزارش سازمان بازرسی کل کشور، نظرات کارشناسی و تحلیلهایی داشته باشند که امیدواریم فرصتی فراهم آورند تا از نظرات این همکاران بهره ببریم جزئیات بیشتر این گزارش در ادامه می‌آید:

 

 

وضعیت تحقق دولت الکترونیک در استان یزد

بخش اول : لایه زیر ساخت ها

الف - بررسی‌های صورت پذیرفته در ارتباط با وضعیت زیر ساخت‌های ارتباطی استان بیانگر این موضوع است که :

1)میزان تحقق ضریب نفوذ تلفن ثابت:

میزان تحقق ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان یزد طی سال‌های 1383 الی 1388به شرح جدول زیر می‌باشد:

 

سال

83

84

85

86

87

88

ضریب نفوذ تلفن ثابت(%)

8/32

34/35

72/36

56/38

99/39

06/41

 

در راستای تحقق اهداف برنامه در سند توسعه چهارم و طبق بند الف ماده 57 سند مزبور در بخش ارتباطات، ضریب نفوذ تلفن ثابت با احتساب برنامه بخش غیردولتی به صورت تجمعی 50% می‌باشد، مطابق تکالیف پیش بینی شده سهم بخش دولتی، 46/40% تعیین شده است که با عنایت به جدول مزبور این بخش توانسته است تا به تعهدات خود عمل نماید.

 

2)میزان تحقق ضریب نفوذ تلفن همراه:

میزان تحقق ضرایب نفوذ تلفن همراه در استان یزد طی سال‌های 1383 الی 1388به شرح جدول زیر می‌باشد:

 

 

سال

83

84

85

86

87

88

ضریب نفوذ تلفن همراه(%)

86/8

81/31

04/27

91/33

48/53

74/55

 

 

با توجه به جدول فوق میزان تحقق ضریب نفوذ تلفن همراه در استان ازاهدف پیش بینی شده در برنامه چهارم بیشتر می‌باشد و با توسعه ظرفیت سوئیچ تلفن همراه( MSC) به میزان 400 هزار شماره، قابلیت واگذاری تلفن همراه در حد بسیار مطلوبی فراهم گردیده و مطابق برنامه تعیین شده واگذاری به روز می‌باشد.

 

3)میزان تحقق ضریب نفوذ اینترنت:

میزان تحقق ضرایب نفوذ اینترنت در استان یزد طی سال‌های 1383 الی 1388به شرح جدول زیر می‌باشد :

 

 

سال

83

84

85

86

87

88

ضریب نفوذ اینترنت(%)

2/2

7/11

8/19

7/43

45

48

 

وضعیت پهنای باند اینترنت نیز در استان طی 4 سال گذشته به شرح جدول زیر است.

 

سال

84

85

86

87

88

پهنای باند اینترنت(Mbps)

5/25

82

138

240

253

 

در ارتباط با ایجاد ارتباطات پرسرعت در سطح استان، شرکت‌های خصوصی در تمامی مراکز شهرستان‌ها آماده ارائه خدمات اینترنت پر سرعت( ADSL) به متقاضیان هستند.

برابر بررسی‌های صورت گرفته زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه دولت الکترونیک در استان به طور کامل موجود می‌باشد و استانداری در راستای امکانات موجود ارتباط کلیه فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های استان و بیش از 95% از دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرکز استان را با شبکه دولت برقرار نموده است. همچنین استانداری نسبت به ارتقاء کیفی بستر شبکه موجود و ایجاد زیرساخت فیبرنوری بین ساختمان‌های استانداری و دفاتر و معاونت‌های وابسته اقدام نموده است که در این راستا تهیه طرح پوشش کامل شبکه دولت در تمام شهرستان‌های استان(طرح شعار استان بدون مکاتبات کاغذی) و برقراری کلیه دستگاه‌ها، نهادها و دفاتر شهرستانی به شبکه دولت استان، اجرای طرح ISMS در استانداری و دستگاه‌های اجرایی و تلاش مستمر و مداوم در جهت فرهنگ سازی توسعه خدمات دولت الکترونیک در دستگاه‌های دولتی از جمله این اقدامات می‌باشند

ب : بررسی‌های صورت گرفته در خصوص زیر ساخت‌های قانونی اقدامات و تصمیمات مراجع ذیصلاح در سطح استان به شرح ذیل می‌باشد :

شورای راهبردی فناوری اطلاعات استان یزد قبل از تشکیل رسمی شورای عالی فناوری اطلاعات در استان یزد فعالیت داشته است. این شورا به ریاست استاندار به طور فصلی یا در موارد ضروری به صورت فوق العاده تشکیل جلسه می‌دهد. مصوبات این شورا به دستگاه‌های اجرایی منعکس می‌گردد و در صورت تامین منابع، اجرا می‌گردد.

همچنین جلسات کمیته تخصصی فناوری اطلاعات استان به عنوان بازوی اجرایی این شورا به صورت مستمر و مؤثر تشکیل شده است. از جمله اقدامات این كمیته همکاری در تهیه و تدوین سند جامع استان الکترونیک یزد،

برنامه ریزی و برگزاری جلسات، نشست‌ها و همایش‌های تخصصی در سطح استان، توزیع اعتبارات فناوری اطلاعات استان براساس اسناد بالادستی به ویژه سند جامع استان الکترونیک یزد و... می‌باشد.

برابر بررسی‌های صورت گرفته دو طرح بزرگ استانی تحت عنوان سند جامع الکترونیک یزد و طرح شبکه یکپارچه و چند منظوره دولت استان یزد تهیه و تدوین گردیده و در شورای برنامه ریزی استان به عنوان اسناد بالادستی بخش

 فناوری اطلاعات و ارتباطات استان می‌باشد. لازم به ذكر است این دو سند در مجموع نزدیک به 30% پیشرفت عملیاتی داشته اند.

برابر بررسی‌های صورت گرفته استانداری برای ارائه خدمات الکترونیک، دستورالعمل‌های ذیل را تدوین نموده است:

         دستورالعمل توزیع اعتبارات استانی بر مبنای وضعیت تحقق خدمات دولت الکترونیک.

     ابلاغ استانی به دستگاه‌های اجرایی درخصوص بخشنامه معاون اول محترم رئیس جمهوری به شماره 27357/39473 مورخ 12/3/87 با امضای استاندار.

         ابلاغ استانی درخصوص تأکید بر اجرای بخشنامه نماتن.

         ابلاغ استانی مبنی بر خرید تجهیزات سخت افزاری شبکه از محل اعتبارات ساختمان و تاسیسات.

         بکارگیری مشاور در اجرای پروژه‌های فناوری اطلاعات به دستگاه‌های اجرایی استان توسط معاون برنامه ریزی استانداری.

         بخشنامه استانی الزام استفاده از شبکه دولت استان به منظور مکاتبات بین دستگاهی در استان.

در جهت تکمیل پوشش دولت الكترونیك در سطح استان، سند جامع استان الکترونیک یزد با جامعه هدف کل استان تهیه و تدوین شده است. این سند در چهار حوزه استراتژیک( محتوا و کاربرد، زیرساخت، فرهنگ سازی و توانمند سازی، سیاست‌ها و قوانین) مشتمل بر شش حوزه کاربردی و در چهار گام اجرایی( چهار گام چهار ساله) به منظور تشکیل گروه‌های کاری در اجرا پیش بینی شده است.

 

 بخش دوم: لایه خدمات

در حال حاضر 156 دفترخدمات ارتباطی(پیشخوان دولت) در سطح استان در حال ارائه خدمات تلفن ثابت، پست و پست بانک می‌باشد که قابلیت دسترسی به برخی خدمات الكترونیكی را برای متقاضیان فراهم آورده است. هر چند مطابق نظریه کارگروه فناوری اطلاعات استان تعداد این دفاتر با توجه به عدم واگذاری خدمات سایر سازمان‌های دولتی، کفایت می‌نماید با این وجود توسعه خدمات قابل ارائه در دفاتر از برنامه‌های آتی کارگروه فناوری اطلاعات استان است. مطابق بررسی‌های صورت گرفته فعالیت دفاتر موازی با دفاتر خدمات ارتباطی(پیشخوان دولت) از جمله دفاتر پلیس10+، دفاتر کارگزاری شهرداری، تامین اجتماعی و غیره از جمله موانع تمرکز ارائه خدمات سازمانها ودستگاه‌های خدمت محور در دفاتر خدمات ارتباطی(پیشخوان دولت) می‌باشد.

بانک اطلاعات جامع استان تحت عنوان 'پگاه' با قابلیت‌های بسیار گسترده طراحی گردیده که هنوز به بهره برداری واقعی نرسیده است. عملیاتی شدن این پایگاه اطلاعاتی می‌تواند موجب استاندارد سازی و یکپارچه سازی اطلاعات و آمار در استان گردیده و مرجع مناسب و قابل اتکایی در دریافت آمار و اطلاعات باشد. در جهت اتصال بانک‌های اطلاعاتی به یکدیگر و استفاده مشترک از این بانک‌های اطلاعاتی در استان تعاملاتی در سطح استان صورت پذیرفته، ولی به ضوابط و آیین نامه منجر نگردیده است.

 

وضعیت دستگاه‌های اجرایی استان جهت ارائه خدمات الکترونیکی

1-شرکت مخابرات استان یزد

مطابق موافقتنامه شماره 35773/37136 مورخ 8/3/86 هیات وزیران، کلیه وزارتخانه‌ها موظف به ارائه حداقل 5 سرویس با کاربری ملی شده اند در این خصوص شرکت مخابرات استان خدمات الکترونیک به شرح ذیل را ارائه

می نماید :

الف) صدور قبض و اخذ وجه حساب تلفن همراه.

ب) ثبت نام و خرید تلفن همراه.

ج) ثبت نام و نصب تلفن ثابت.

د) ثبت سفارش ارسال و رهگیری مرسولات پستی.

ه) صدور قبوض و پرداخت وجه صورتحساب تلفن ثابت.

شایان ذکر است بنا بر اعلام شرکت مخابرات استان، موارد(ج) و(ه) پس از راه اندازی سیستم جامع مشترکین که در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال کار است، فعال خواهد گردید.

اطلاعات ذخیره شده الکترونیکی شرکت مخابرات در استان نیز شامل اطلاعات سیستم 118، سیستم جامع مشترکین ثابت و سیار، ریز مکالمات مشترکین، سیستم اعلام بدهی و پرداخت غیرحضوری 1818، دبیرخانه بدون کاغذ،

 نقشه‌های طراحی و حتی پرونده مشترکین و... می‌باشد. 

 

2- شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان یزد

استانداردها و ضوابط مورد نیازشركت پخش فرآورده‌های نفتی استان جهت ارائه خدمات الکترونیکی از سوی ستاد تهران تعیین و ابلاغ می‌گردد. بر این اساس زیرساخت‌های لازم جهت ارتباطات این شرکت با ادارات تابعه خود در استان، از طریق خطوط ارتباطی PTMP فراهم گردیده است.

این شرکت همچنین جهت بهره مندی از اینترنت، از خط پرسرعت Mbps1 استفاده می‌نماید. شایان ذکر است از سال 1382تاكنون این شركت كلیه مكاتبات اداری خود را با استانداری و سایر ادارات از طریق شبکه دولت و سیستم اتوماسیون اداری یکپارچه انجام می‌دهد.

در حال حاضر درخواست فرآورده‌های نفتی از طریق اینترنت و همچنین فروش فرآورده نیز از طریق سامانه فروش اینترنتی صورت می‌پذیرد.

شایان ذكر است درارتباط با تحقق دولت الکترونیک نیز بودجه خاصی از سوی مراجع ذیربط به شرکت تخصیص داده نشده است.

همچنین ارائه خدمت کارت هوشمند سوخت موضوع بخشنامه شماره 27357/39473 مورخ 12/3/87، با همکاری نیروی انتظامی و اداره پست استان ‏، از طریق اینترنت قابل دسترسی می‌باشد.

 

3- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

به دلیل قرار گفتن این سازمان در مرکز مخابرات رسالت و عدم پیش بینی امکانات فنی مورد نیاز در این مرکز، تاکنون امکان ارتباط و اتصال به شبکه دولت برای این سازمان مقدور نبوده است.لازم به ذكر است ضوابط و استانداردهای مورد نیاز جهت تحقق دولت الكترونیك در سطح استان از طریق دفتر فناوری اطلاعات استانداری ابلاغ می‌گردد.

از جمله اقدامات صورت گرفته جهت ایجاد بستر مناسب برای پیشبرد خدمات موضوع بخشنامه شماره 27357/39473 مورخ 12/3/87 به شرح ذیل می‌باشد :

تعیین راهبردها و سیاست‌ها و اهداف دستگاه با موضوع فناوری اطلاعات.

هماهنگی‌های لازم در بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف با توجه به تخصیص منابع.

تعیین اولویت‌ها و خرید تجهیزات پایه‌ای سخت افزاری مورد نیاز.

نظارت بر قراردادهای IT و بررسی نرم افزارهای موجود و مورد نیاز.

هماهنگی‌های لازم با معاونین و مدیرکل جهت اجرایی شدن و رسیدن به مرحله نهایی.

تهیه بانک اطلاعات و تجهیز کامل شبکه.

 

4- شرکت گاز استان یزد

از جمله خدمات الكترونیكی پیش بینی شده جهت ارائه توسط این شركت عبارتند از :

امکان رویت فرم‌های اشتراک پذیری.

درخواست نصب انشعاب.

رویت چاپ قبوض گازبها.

امکان دریافت تسویه حساب گازبها.

لازم به ذكر است در جهت تحقق دولت الکترونیک بودجه خاصی از سوی استانداری به این شرکت تخصیص داده نشده، واعتبارات این بخش از طرف شرکت ملی گاز تامین می‌شود. شایان ذكر است با عنایت به اینکه اطلاعات موجود در شرکت، بر روی Main Frame نگهداری می‌شود، براحتی قابل استفاده در سایر دستگاه‌ها نمی‌باشد.  

 

5-اداره کل تامین اجتماعی استان یزد

اداره کل تامین اجتماعی استان از ابتدای فعالیت شبکه دولت، به این شبكه متصل شده است. با عنایت به تغییر سکوی نرم افزاری از سوی سازمان تامین اجتماعی(مرکزی)، در کلیه شعب استان این سیستم نصب و راه اندازی گردیده بطوریکه واحدهای تابعه، برخی از امور ارباب رجوع را به صورت Online انجام داده و نیاز به حضور بیمه شده در شعب پرداخت حق بیمه مرتفع گردیده است.

با عنایت به بخشنامه شماره 27357/39473 مورخ 12/3/87 اهم اقدامات صورت گرفته در ارتباط با توسعه خدمات الكترونیك به شرح زیر می‌باشد :

- راه اندازی سیستم نامنویسی متمرکز تحت وب جهت بیمه شدگان به منظور صدور دفترچه و تامین اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان.

- فراهم نمودن امکانات لازم جهت پرداخت مستمری به بازنشستگان در کلیه بانک‌ها.

- هماهنگی و تعامل با اداره کل کار و امور اجتماعی جهت پرداخت به موقع مطالبات مقرری بگیران بیمه بیکاری.

- به لحاظ عدم ارتباط موضوع با سازمان، سامانه کاریابی تاکنون ایجاد نگردیده است.

( صفحات 82و 83 گزارش)

 

6- شرکت توزیع نیروی برق استان یزد

ایجاد ارتباطات داده با سرعت Kbps256، اینترنت با سرعت Mbps2 و اتصال به شبکه دولت از موارد اقدامات شرکت مخابرات برای ایجاد زیرساخت‌های شرکت توزیع نیروی برق استان می‌باشد.

در حال حاضر شرکت توزیع برق استان و شهرستان‌ها به شبکه دولت متصل می‌باشند در این خصوص واحدهای داخل و نزدیک شهر به صورت' بی سیم ' و واحدهای شهرستانی از طریق ارتباط PTMP، فعالیت می‌نمایند.

درخواست کنتور برق، مشاهده سوابق قبوض مشترکین، طرح پیشنهاد و شکایات مردمی و ارتباط با مدیریت عامل روابط عمومی و معاونت‌ها، اعلام خاموشی‌ها از طریق تلفن 121 و پذیرش شکایت‌ها و درخواست‌ها از طریق ارسال پیامک به شماره 30007121 از جمله خدمات الکترونیکی شرکت می‌باشد.

 

7- شرکت آب و فاضلاب استان یزد

شرکت آب و فاضلاب استان یزد، با تامین سخت افزار و نیروی انسانی مناسب، حدود 5 سال است که از شبکه دولت، جهت مکاتبات اداری استفاده می‌نماید. ارتباط این شرکت با ساختمان‌ها و شعب موجود در شهر یزد و شهر زارچ و اشکذر به صورت 'بی سیم' و با شش اداره شهرستان با استفاده از شبكه اختصاصی بوده است در حال حاضر حدود 95% از سیستم‌های عمومی شرکت مانند اتوماسیون اداری، انبار، منابع انسانی و حسابداری و... مکانیزه شده است.

دو فعالیت اصلی مورد تعهد شرکت در رابطه با ارائه خدمات الکترونیک، صدور و دریافت قبض آب و درخواست انشعاب آب بوده که بنابر اعلام شرکت، با تکمیل سیستم مکانیزه(در دست تهیه) حداکثر ظرف مدت 6 ماه آینده ارائه این خدمات مکانیزه فراهم می‌گردد.

8- اداره کل تربیت بدنی استان یزد

مطابق بررسی‌های صورت گرفته اداره کل تربیت بدنی استان یزد از سال 83 به شبکه دولت متصل می‌باشد. شعب مختلف این اداره كل به دلیل فقدان اعتبار لازم به یكدیگر متصل نمی‌باشند بطوریكه امكان استفاده یکپارچه از

سیستم‌های مکانیزه در مجموعه این اداره كل فراهم نمی‌باشد.

اهم اقدامات این اداره كل جهت ایجاد زیر ساخت‌های تحقق دولت الكترونیك طی برنامه 5 ساله چهارم توسعه به شرح زیر است :

1) ایجادسامانه پیام کوتاه به شماره 30001472 به مبلغ 30 میلیون ریال

2) ایجاد سامانه صدور مجوز باشگاه‌ها به مبلغ 50 میلیون ریال

3) طراحی و اختصاص تلفن گویا به مبلغ 30 میلیون ریال

لازم به ذكر است ارائه الكترونیكی بلیط مسابقات ورزشی از تكالیف این اداره كل بوده است كه به دلیل عدم اقدام سازمان مرکزی، امكان ارائه این خدمت در استان یزد فراهم نمی‌باشد.

    

9- سازمان مسکن و شهرسازی استان یزد

سازمان مسكن و شهر سازی استان یزد دارای یک ارتباط پرسرعت(ADSL) جهت اتصال به اینترنت می‌باشد این سازمان با ایجاد ارتباط MPLS نسبت به اتصال با سازمان ملی زمین و مسکن در تهران و نیز تامین ارتباط با شبکه دولت اقدام نموده است.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته استانداردها و ضوابط مورد نیاز دستگاه جهت ارائه خدمات الکترونیکی از طریق وزارت مسکن و شهرسازی و دفتر فناوری اطلاعات استانداری به سازمان ارائه می‌گردد. همچنین جهت اتصال شعب مختلف شهرستانی به اداره مرکزی و استفاده از سیستم‌های عمومی مكانیزه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

این سازمان با دستگاه‌های زیر به صورت الکترونیکی در ارتباط است:

ارتباط با استانداری و دیگر ارگان‌های استان از طریق شبکه دولت( دریافت و ارسال نامه‌های اداری)

ارتباط با وزارت مسکن و شهرسازی از طریق ایمیل سازمان( دریافت نامه‌های اداری)

ارتباط با سازمان ملی زمین و مسکن از طریق نرم افزار تحت وب( دریافت نامه)

شایان ذكر است مطابق بررسی‌های صورت گرفته اقدامی جهت ایجاد بستر مناسب برای پیشبرد خدمات موضوع بخشنامه شماره 27357/39473 مورخ 12/3/87 در سطح سازمان مسكن و شهر سازی استان یزد صورت نگرفته است.

 

10- اداره کل بازرگانی

شبکه گسترده بازرگانی در استان پیاده سازی شده و به عنوان پایلوت، در سطح شهرستان‌ها گسترش پیدا کرده است و با توجه به وجود فایروال سخت افزاری در شبکه گسترده وزارت بازرگانی، شبکه دولت بر روی این شبکه قرار گرفته و تمامی مکاتبات با سایر سازمان‌ها با آن صورت می‌گیرد. همچنین ادارات مستقر در شهرستان‌ها نیز پس از درخواست شماره 372/881/138 مورخ 22/9/88 به استانداری، به شبکه دولت، متصل گردیده اند.

برابر بررسی صورت گرفته اداره كل بازرگانی استان یزد به همراه ادارات مستقر در شهرستان‌ها با استفاده از بستر شبكه دولت به هم متصل می‌باشد؛ از جمله بانك‌های اطلاعاتی و سیستم‌های مكانیزه عمومی و اختصاصی مورد استفاده در اداره كل بازرگانی استان یزد به شرح ذیل می‌باشد :

الف : بانك‌های اطلاعاتی

بانک اطلاعات مدیران

2 -بانک اطلاعات صادر کنندگان

3 - بانک اطلاعات اصناف

4 - بانک اطلاعات کارت بازرگانی

ب : سیستم‌های مکانیزه عمومی و اختصاصی

دبیرخانه، حسابداری، حقوق و دستمزد، نظام پیشنهادات، ثبت احکام هیئت بدوی و تعزیرات، ثبت گزارشات ستاد خبری، کتابخانه، ثبت کارت بازرگانی، کدینگ تعرفه، دبیرخانه هیئت بدوی، صدور اعتبارنامه اتحادیه‌های صنفی، قیمت گذاری سیمان، آمار تغییرات، کوپن، پرداخت جایزه صادراتی، ثبت سفارش، یارانه صادراتی، صادر کنندگان نمونه، آمار بازرگانی خارجی، اعزام و پذیرش هیات تجاری، نمایشگاه داخلی و خارجی، معرفی صادر کنندگان استان، معرفی تشکل‌های صادراتی استان، تنظیم بازار میوه عید، رسید برگشت کالابرگ، سایت شیر، نذورات، ثبت گزارشات بازرسی، چاپ چک، رسیدگی به شکایات ستاد خبری

همچنین مطابق اعلام اداره كل مزبور تا كنون اقدامی در ارتباط با تكالیف مندرج در بخشنامه 27357/39473 مورخ 12/3/87 صورت نپذیرفته است.

 

11-گمرک استان یزد

با توجه به فاصله زیاد گمرک استان یزد از محدوده شهری( فاصله 20 کیلومتری از اولین مركز مخابراتی)؛ امکان استفاده از شبکه دولت برای گمرک استان فراهم نمی‌باشد.

منطقه ویژه اقتصادی و گمرک امانات پستی از جمله گمرک‌های زیر مجموعه گمرک استان می‌باشد. هر چند در برنامه‌های تدوینی سالیانه از سوی این گمرک، اتصال کلیه گمرک‌ها در امور اتوماسیون اداری و سیستم 'آسیکوا' پیش بینی شده است حال آنکه برابر بررسی صورت گرفته ارتباطی بین این مناطق وجود ندارد و این مناطق به صورت جزیره‌ای عمل می‌نمایند.

12- سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

این سازمان با ایجاد شبکه “جهاد نت” با استفاده از ارتباطات فیبر نوری بین فضاها و ساختمان‌های مختلف اداری نسبت به برقراری ارتباط سازمان با وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌های تابعه اقدام نموده است.

از جمله اقدامات اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان ایجاد امکانات لازم برای پیاده سازی سیستم مکاتبات اداری بدون کاغذ بین ستاد سازمان و یازده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان می‌باشد، گفتنی است که بخشی از این عملیات که منجر به برقراری ارتباط زیر بخش‌های ستادی سازمان با هم و نیز مدیریت جهاد کشاورزی میبد شده، مورد بهره برداری قرار گرفته است.

تا کنون سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به استفاده از سیستم‌های عمومی مکانیزه پرسنلی، تشکیلات، انبار، بودجه، آرشیو اسناد و نیز سیستم یکپارچه مکاتبات اداری بدون کاغذ اقدام نموده است. در عین حال به موازات اقدامات مزبور، وزارت جهاد کشاورزی نیز در حال تهیه و تدارک سیستم‌های عمومی یکپارچه می‌باشد و سازمان‌های استانی وابسته برای پرهیز از دوباره کاری و اتلاف منابع و اعمال هماهنگی از هر گونه اقدام مشابه منع شده اند.

اقدامات صورت گرفته سازمان در جهت استفاده از شبکه دولت شامل موارد زیر است :

- ارتقاء سیستم شبکه دولت با قابلیت برقراری ارتباط در سطح کشوری.

- ایجاد فضای مستقل اداری برای استقرار شبکه دولت درمحل ستاد سازمان.

- جذب نیروی متخصص برای انجام امور اپراتوری سیستم شبکه دولت.

- بررسی و مطالعه یکپارچه سازی اتوماسیون اداری و شبکه دولت.

13- اداره کل راه و ترابری استان یزد

با توجه به اتصال اداره کل راه و ترابری استان به شبکه دولت، مکاتبات سایر ادارات متصل به این شبکه از طریق این شبکه دریافت و ارسال می‌گردد. برابر بررسی‌های صورت گرفته این اداره کل و 13 اداره تابعه آن از طریق شبکه به یکدیگر متصل می‌باشند.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته هزینه‌های بالای خدمات مخابراتی، از جمله دلایل مؤثر درکیفیت ارائه خدمات الکترونیکی می‌باشد.

خدمات الکترونیکی ارائه شده از طریق پایگاه اطلاعاتی اداره کل راه و ترابری استان به شرح ذیل می‌باشد:

1) راهنمای پرداخت خسارت.

2) راهنمای درخواست عبور تاسیسات( مرکز استان / شهرستان).

3) راهنمای کسب مجوز ساخت و ساز در کنار جاده‌ها( مرکز استان / شهرستان).

4) راهنمای ارزیابی و تعیین خسارت ناشی از عبور راه بر اراضی و ابنیه واقع در مسیر راه‌ها.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته سیستم عمومی مکانیزه در اداره کل راه و ترابری استان راه اندازی نگردیده است. و با توجه به هدف دستگاه که رسیدن به یکپارچگی و مکانیزاسیون سیستم‌ها است، سیستم اتوماسیون و مکاتبات در حال یکپارچه شدن است.     

14- اداره کل تعاون استان یزد

با توجه به اتصال اداره کل تعاون استان یزد به شبکه دولت مکاتبات اداری با سایر ادارات استان از این طریق صورت می‌پذیرد. خدمات الکترونیکی این اداره کل که از طریق پایگاه اطلاعاتی وزارت تعاون ارائه می‌شود شامل 12 مورد می‌باشد که 7 مورد آن به صورت کامل پیاده سازی شده است. این خدمات شامل موارد زیر است :

1) کلیه ثبت نام مسکن مهر طی زیر سامانه‌ای در این سامانه صورت می‌گیرد.

2) ثبت نام کارجویان در سامانه انجام می‌شود و کلیه اقدامات از پالایش تا معرفی به مرکز مربوطه از طریق سامانه پیگیری می‌شود.

3) ثبت شرکت‌ها( از درخواست فرد تا معرفی به ثبت)

4) ثبت تغییرات( کلیه مصوبه‌های مجمع و هرگونه تغییرات در سامانه)

5) نظارت بر تعاونی‌های مسکن مهر( اعم از نظارت بر هیئت مدیره – ملی و پیشرفت فیزیکی)

6) تسهیلات

7) نظارت بر کلیه تعاونی‌های استان( غیر از مسکن‌های مهر)

 

15- سازمان آموزش و پرورش استان یزد

جهت ارائه خدمات دولت الکترونیک، سازمان آموزش و پرورش و کلیه ادارات شهرستان‌ها و مناطق استان از طریق خطوط P2mp و اینترنت با پهنای باند k128 به یکدیگر مرتبط می‌باشد. شبکه دولت نیز در سازمان آموزش و پرورش، با پهنای باند مناسب در حال استفاده می‌باشد.

عناوین طرح‌های فناوری اطلاعات طی برنامه پنج ساله چهارم، شامل سیستم LMS، سیستم پورتال و سیستم اموال اداری است که بخش زیادی از اعتبارات فناوری اطلاعات که به سازمان تخصیص داده شده، در راستای تحقق دولت الکترونیک بوده است. همچنین سیستم‌های یکپارچه حقوق و دستمزد و پرسنل و برنامه ریزی کنترل فرآیند آموزشی به صورت یکپارچه و یکنواخت در حال اجرا می‌باشد.

16- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد

با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط شرکت مخابرات استان، امکان استفاده از شبکه دولت برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فراهم گردیده است و مکاتبات از طریق این شبکه ارسال و دریافت می‌گردد. سیستم‌های مکانیزه شده در این اداره کل به شرح ذیل می‌باشد :

1) سیستم اتوماسیون اداری تحت وب که شعب مختلف از طریق اینترنت امکان دسترسی دارند.

2) سیستم حضور و غیاب به صورت شبکه که تمام شعب مختلف را پوشش می‌دهد.

3) سیستم مکانیزه اموال و انبار

4) سیستم مکانیزه مالی

5) سیستم مکانیزه کارگزینی

 

توضیحات و فرم‌های مربوط به صدور انواع مجوزها شامل مؤسسات فرهنگی آموزشی، مؤسسات هنری، فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و ویدیویی، کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و مجوز چاپ کتاب از طریق سایت اداره کل در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مطابق بخشنامه شماره 27357/39473 مورخ 12/3/87، از خدمات در نظر گرفته شده برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقط سامانه راهنمایی و فرم‌های صدور مجوز انتشار کتاب بر روی پایگاه اطللاعاتی این اداره کل قرار گرفته است.

یزدفردا

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا