پیرنیا :از کودکی تا دبیرستان :

اساتیدی را که به خاطر دارم

مانند اردکان ، میبد نیز شهر مرد خیز است

 

 

یزدفردا "ویژه نامه چهاردهمین سال درگذشت و نودمین سال تولد : استاد محمدکریم پیرنیا از استادان برجستة معماری سنتی ایران و پایه گذار نگرش نوین به فرهنگ و تاریخ معماری ایرانی ـ اسلامی در سال 1299 هجری شمسی در شهر یزد از پدری نائینی و مادری اهل یزد و اهل علم به دنیا آمد.

درزمان کودکی تا دوره دبیرستان با اساتید زیادی در یزد آشنا بودم


استاد پیرنیا در خاطرات خود از اساتیدش با احترام یاد می کند اینگونه می نویسد: درزمان کودکی تا دوره دبیرستان با اساتید زیادی در یزد آشنا بودم .
 وقتی از مدرسه می آمدیم با تعدادی دیگر از بچه های علاقمند دوربعضی از این اساتید جمع می شدیم و آنها چیزهای بسیار شیرینی می گفتند و به ما می آموختند .
در آن زمان دور هم جمع شدن ممنوع بود و آژان یا پلیس می آمد و ما را پراکنده می کرد و به اساتید نیز دشنام می داد که چرا معرکه گرفته اید و بچه ها را دورخودتان جمع کرده اید .
 وقتی پراکنده می شدیم به جای دیگر رفته و در گوشه ای دیگر استاد را گیر آورده و از او می خواستیم تا بر روی زمین رایمان نقشه ترسیم کند.

اساتیدی را که به خاطر دارم

استاد پیرنیا اساتید مورد علاقه اش را اینگونه معرفی می کند :استاد حسن و استاد محمد علی و تعداد زیادی اساتید گمنام هستند که خدا رحمتشان کند با کمال تاسف همه آنها رفتند .
حاج محمد علی استاد با سوادی بود و به او ملامحمدعلی (ممدلی) می گفتند.
هرچند به اردکانی معروف بود اما در اصل میبدی بود .
مانند اردکان ، میبد نیز شهر مرد خیز است.
 از میبد افراد متفکر و هنرمندان زیادی برخاسته اند .
ایشان به خودش «نکیز» می کرد ، یعنی روی زمین با سر انگشت و چیزهای دیگر کروکی می کشید و مسائلی را مطرح می نمود که در بحث « هنجار» به آنها اشاره کرده ام .
از جمله آنها مثلثهایی است که مرحوم دکتر هشترودی معتقد بود آنها در ریاضیات غرب و شرق مورد بحث قرار نگرفته اند و قرار بود با مرحوم دکتر درباره آنها کار کنیم که متاسفانه ایشان مرحوم شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا