ورود 20 تن تریاک با مجوز قانونی به کشور

یزدفردا "وي ادامه داد: بر اين اساس مواد مخدر يا ترياك‌هايي كه شناسنامه‌دار هستند و زير نظر آن‌ها توليد شده است، با مجوز آن‌ها و وزارت بهداشت به كشور وارد مي‌شود


فرمانده نيروي انتظامي با اعلام اينكه ورود محموله حدود 20 تني مواد مخدر از مبادي رسمي كشور به صورت صد درصد مجاز بوده است، تاكيد كرد: اين مواد صرفا براي توليد داروهاي صادراتي است چون براي موضوع داروهاي صادراتي به ما اجازه نداده‌اند كه از مواد مخدر مكشوفه استفاده كنيم.


به گزارش البرز سردار اسماعيل احمدي مقدم، در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ورود حدود 20 تن مواد مخدر از مبادي رسمي كشور، اظهار كرد: اين روال از گذشته تا به امروز بوده است و سازماني به نام INCB كه در سطح جهاني براي كنترل فرايند داروهايي كه ريشه مخدر دارد، مجوز صادر مي‌كند.


وي ادامه داد: بر اين اساس مواد مخدر يا ترياك‌هايي كه شناسنامه‌دار هستند و زير نظر آن‌ها توليد شده است، با مجوز آن‌ها و وزارت بهداشت به كشور وارد مي‌شود .


احمدي مقدم افزود: اين مواد مخدر صرفا براي توليد داروهاي صادراتي است، چون براي موضوع داروهاي صادراتي به ما اجازه نداده‌اند كه از مواد مخدر مكشوفه استفاده كنيم و ايران اجازه دارد از مواد مخدر مكشوفه تنها براي توليد داروهاي داخلي خود استفاده كند.


فرمانده نيروي انتظامي در خاتمه اضافه كرد: در اين رابطه نيز يك كارخانه با گرفتن مجوز مواد اوليه را به همان ميزان مورد نياز، از خارج كشور به صورت شناسنامه‌دار وارد مي‌كند.


محموله با اسناد و مدارك قانوني وزارت بهداشت وارد شده است


همچنين محمد مسعود زاهديان سرپرست مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاييد ورود حدود 20 تن ترياك با مجوز رسمي به كشور، در اين رابطه گفت: موادي كه وارد شده بر اساس روالي است كه در گذشته نيز وجود داشته و اين مساله توانمندي شركت‌هاي دارويي كشور را نشان مي‌دهد كه مي‌توانند از اين مخدر دارو توليد كرده و ظرفيت‌هاي خالي خود را با اين مواد پر كنند.


به گفته وي، تمام فرايند تهيه و توليد داروهاي مخدر و روانگردان‌ها در سطح دنيا توسط يك هيات عالي در سازمان ملل متحد با نام «INCB» كنترل مي‌شود و مجوزهاي اين اقدام نيز توسط اين سازمان صادر شده و اين محموله توسط يك شركت تابع صندوق تامين اجتماعي كه وظيفه توليد داروي داخلي و صادرات را بر عهده دارد، وارد كشور شده است.


سرپرست اداره كل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح كرد: ورود اين محموله خلاف و غيرقانوني نيست و بر اساس اسناد و مدارك قانوني كه وزارت بهداشت صادر كرده، وارد كشور شده است.

در خبر ها داشیم:

تریاکهای خالص، هوایی می رسد: پلیس می گوید تریاک وارداتی قانونی آمده است

جامعه > آموزش  - 20 تن تریاک خالص از هندوستان در فرودگاه کشف شده و پلیس می گوید قانونی است. ولی هنوز منشا ورود آنها به درستی پیدا نیست

امیدسلیمی بنی: پلیس می گوید 20 تن تریاکی که اخیرا در فرودگاه بین المللی پایتخت کشف شده، قانونی است. هر چند در ابتدا، میزان تریاکی که کشف شد و به پرونده آن به دادگاه انقلاب تهران رفت، 29 تن عنوان شده بود، ولی هر چه زمان گذشت، از سنگینی آن کاسته شد تا پس از اعلام وزن 20 تنی، سنگینی تریاکها تنها 17 و نیم تن، گفته شود.

حالا دیگر 29 تن یا 17 تن، فرقی نمی کند، چون تریاکهایی که گفته می شود از کشور هندوستان به ایران آمده اند، قانونی وارد شده و قرار است خرج تولید داروهای صادراتی، شوند.

اسماعیل گرامی مقدم، فرمانده پلیس ایران در این باره گفته: " مواد مخدر یا تریاک‌هایی که شناسنامه‌دار هستند و زیر نظر سازمانی به نام INCB که در سطح جهانی برای کنترل فرایند داروهایی که ریشه مخدر دارد، تولید شده است، با مجوز آن‌ها و وزارت بهداشت به کشور وارد می‌شود."

وی درباره آخرین تریاک قانونی که وارد ایران شده، توضیح داده: "این مواد مخدر صرفا برای تولید داروهای صادراتی است، چون برای موضوع داروهای صادراتی به ما اجازه نداده‌اند که از مواد مخدر مکشوفه استفاده کنیم و ایران  اجازه دارد از مواد مخدر مکشوفه تنها برای تولید داروهای داخلی خود استفاده کند."

تریاکهای خالص، برای مصارف دارویی

ولی چرا از کشفیات مواد مخدر کشور که هر ساله بالغ بر صدها هزار تن می شود، در فرایندهای تولید داروهای مخدر، استفاده نمی شود؟

هر چند فرمانده پلیس ایران می گوید هنوز مجوز استفاده از مواد مخدر مکشوفه، برای داروهای صادراتی داده نشده، ولی برخی مسئولان دیگر، صحبت از خلوص مواد مخدر وارداتی می کنند. به گفته حیدری ـ رییس پلیس فرودگاه‌های کشور محموله‌ کشف شده از نوع "تریاک" خالص بوده و وزن آن نیز 5/17 تن است و برای مصارف دارویی و پزشکی از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده.

این چنین که پیداست، تریاکهای کشف شده توسط نیروی انتظامی، خلوص قابل قبولی برای تولید داروهای مخدر صادراتی ندارد و شرکتهای تولید کننده، مجبورند تریاک خالص، آن هم از هند، وارد کشور کنند.

وارد کننده کیست؟

اولین واکنش نسبت به خبر کشف این محموله عظیم تریاک را حمیدرضا حسین‌آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نشان داد. وی با اشاره به "بی سابقه بودن این کشف" توضیح داده که: "پیش از این برای رفع نیاز دارویی از کشفیات داخلی مواد مخدر استفاده می‌شده است."

این مقام مسئول که در اظهارات خود، گفته یک شرکت خصوصی، این محموله سنگین را وارد کشور کرده، به ماموریت پلیس از سوی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده اشاره کرده و گفته: "در حال حاضر این محموله در گمرک فرودگاه امام (ره) است و نمونه‌ای از آن تحویل آزمایشگاه شده‌ است و مرجع ‌قضایی در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد."

در حالی که حسین آبادی، از "شرکت خصوصی" وارد کننده و پرونده بازگشوده شده در دادگاه انقلاب خبر می دهد، معاون دارویی وزارت بهداشت در ارتباط با موادمخدر وارد شده به کشور خبر داده این محموله از سوی یک شرکت دولتی که سابقه دیرینه‌ای در زمینه تهیه و تولید دارو دارد، وارد و مجوزهای آن نیز به میزان درخواستی این شرکت صادر شده است.

 دکتر شانه‌ساز در توضیح این که چرا از کشفیات مواد مخدر برای تولید داروهای مورد نیاز استفاده نمی شود، گفته: "کشفیات کشور پاسخگوی تولید دارو برای صادرات نیست بنابراین از این مواد [مخدر کشف شده توسط پلیس] در تولیدات داخلی استفاده می‌شود."

این مقام مسئول همچنین افزوده: "این موضوع عادی است و در همه دنیا یک روال است و در همه حال تولید و صادرات با مجوز و تحت‌نظارت انجام می‌شود."

با وجودی که بیشتر دستگاه های دخیل در امر تولید داروهای مخدر درباره این محموله قابل توجه، موضعگیری کرده اند، عدم تطبیق اخبار اعلام شده، هنوز فضای ابهام را در اذهان باقی گذاشته است. چرا با وجودی که افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده تریاک و سایر مواد مخدر بیشترین مرزهای مشترک را با کشور ما دارد، شهر بمبئی در هندوستان به عنوان مبداء این محموله انتخاب شده است. آیا قیمت مواد مخدر در هندوستان ارزانتر از افغانستان است و یا تریاکهای تولید بمبئی، خالص تر از مواد مشابه تولید افغانستان شمرده می شود؟

آیا شرکت وارد کننده، آنچنان که رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می گوید خصوصی است؟ یا به گفته معاون دارویی وزارت بهداشت یک شرکت دولتی، به این کار مبادرت کرده. شرکتی که گفته می شود با یک "پرواز اختصاصی" تریاکها را به تهران رسانده است. البته نباید از یاد برد که محمد مسعود زاهدیان سرپرست مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان کشور گفته است: این محموله توسط یک شرکت تابع صندوق تامین اجتماعی [بخش عمومی غیر دولتی] که وظیفه تولید داروی داخلی و صادرات را بر عهده دارد، وارد کشور شده است.

از سوی دیگر، برخی از کشفیات مواد مخدر در کشور نشان می دهد در 11 ماه گذشته امسال، 27 درصد از میزان حجمی و ارزش دلاری این محموله ها کاسته شده است. در جداول زیر، برخی از اطلاعات مربوط به کشفیات مواد مخدر که رسما اعلام شده، آورده شده است:

تعداد باندهای کشف شده فعال در توزیع و قاچاق مواد مخدر

دستگیری قاچاقچی و توزیع‌کننده مواد مخدر

میزان کشفیات مواد مخدر در کشور

حجم هروئین کشف شده

یک‌هزار و 700 باند

210 هزار نفر

370 تن انواع مواد مخدر

23 تن

 

میزان کشفیات مرتبط با ماده مخدر شیشه

حجم "شیشه" کشف شده

فعالان دستگیر شده مرتبط با مخدر "شیشه" در دیماه گذشته

تعداد قاچاقیان "شیشه" دستگیر شده در 11 ماه گذشته

تعداد کارگاه های تولید "شیشه" کشف شده

یک‌هزار و 300 کیلوگرم

7 هزار و 600 نفر

48 هزار نفر

24 کارگاه و لابراتوار زیر پله ای

 

وضعیت مواد مخدر تولید شده در افغانستان بر اساس آمار سازمان ملل متحد

سال 2008 میلادی

انبارش مواد مخدر در سال 2010 میلادی

تولید امسال حشیش در افغانستان

کاهش کشت تریاک در سال 2010

افزایش قیمت تریاک در سال 2010

بیش از 200 تن تولید تریاک

12 هزار تن تریاک

بین 1000 تا 1500 تن

48 درصد نسبت به سال 2009

108 درصد نسبت به سال 2009، کیلویی 205 دلار

 

اظهارات افراد درباره تریاک کشف شده در فرودگاه امام خمینی (ره)

نام

عنوان/سمت

تاریخ

خلاصه اظهارات

حمیدرضا حسین‌آبادی

 

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا

 

8 اسفند 89

در دو هفته اخیر یک شرکت خصوصی محموله‌ حدود  20 تنی مواد مخدر از نوع تریاک را برای تولید و تهیه دارو از کشور هند به ایران وارد کرده بود.با توجه به اینکه تاکنون ورود محموله موادمخدر برای تولید دارو به کشور بی‌سابقه بوده و پیش از این برای رفع نیاز دارویی از کشفیات داخلی مواد مخدر استفاده می‌شده است، رسیدگی به این موضوع توسط دادسرای انقلاب به پلیس ماموریت داده شده است.

دکتر شانه‌ساز

معاون دارویی وزارت بهداشت

9 اسفند 89

کشفیات کشور پاسخگوی تولید دارو برای صادرات نیست بنابراین از این مواد در تولیدات داخلی استفاده می‌شود. طبق قوانین بین‌المللی، مجوز واردات براساس میزان مصرف آن هم با نظر کارشناسی در کمیسیون NICV که نظارت بر مصرف داروهای مخدر دارد، داده می‌شود.این دارو از سوی یک شرکت دولتی که سابقه دیرینه‌ای در زمینه تهیه و تولید دارو دارد، وارد و مجوزهای آن نیز به میزان درخواستی این شرکت صادر شده است. این موادمخدر وارداتی پس از ساخت دارو به کشورهای دیگر از جمله به کشوری که موادمخدر از آن وارد شده، صادر می‌شود.

حیدری

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور

10 اسفند 89

حدود یک ماه قبل، وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت بازرگانی، پلیس، گمرک، دستگاه‌قضایی و هیات بین‌المللی کنترل و نظارت بر مصرف دارویی موادمخدر پزشکی (INBC)، محموله‌ای به وزن 5/17 تن موادمخدر خالص از نوع "تریاک" به منظور مصارف دارویی و پزشکی از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است.

محمد مسعود زاهدیان

سرپرست اداره کل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر

 

13 اسفند 89

موادی که وارد شده بر اساس روالی است که در گذشته نیز وجود داشته و این مساله توانمندی شرکت‌های دارویی کشور را نشان می‌دهد که می‌توانند از این مخدر دارو تولید کرده و ظرفیت‌های خالی خود را با این مواد پر کنند. ورود این محموله خلاف و غیرقانونی نیست و بر اساس اسناد و مدارک قانونی که وزارت بهداشت صادر کرده، وارد کشور شده است.تمام فرایند تهیه و تولید داروهای مخدر و روانگردان‌ها در سطح دنیا توسط یک هیات عالی در سازمان ملل متحد با نام «INCB» کنترل می‌شود و مجوزهای این اقدام نیز توسط این سازمان صادر شده و این محموله توسط یک شرکت تابع صندوق تامین اجتماعی که وظیفه تولید داروی داخلی و صادرات را بر عهده دارد، وارد کشور شده است.

اسماعیل احمدی مقدم

 

فرمانده نیروی انتظامی

13 اسفند 89

ورود محموله حدود 20 تنی مواد مخدر از مبادی رسمی کشور به صورت صد درصد مجاز بوده است، این مواد صرفا برای تولید داروهای صادراتی است چون برای موضوع داروهای صادراتی به ما اجازه نداده‌اند که از مواد مخدر مکشوفه استفاده کنیم. بر این اساس مواد مخدر یا تریاک‌هایی که شناسنامه‌دار هستند و زیر نظر آن‌ها تولید شده است، با مجوز آن‌ها و وزارت بهداشت به کشور وارد می‌شود . در این رابطه نیز یک کارخانه با گرفتن مجوز مواد اولیه را به همان میزان مورد نیاز، از خارج کشور به صورت شناسنامه‌دار وارد می‌کند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا