گزارش لحظه به لحظه: کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده



13:20 پلیس بریتانیا می گوید پنج نفر را تحت قوانین ضد تروریسم در نزدیکی کارخانه فن آوری زباله های هسته ای در شمال غرب انگلیس بازداشت کرده است.


13:15 آقای مهر همچنین می گوید ورود به بخش اصلی ساختمان ممنوع است. خبرنگاران زیادی در منطقه حضور دارند و در عین حال افراد محلی نیز اجازه خروج از خانه هایشان را ندارند.


13:10 اعجاز مهر خبرنگار بخش اردو بی بی سی که از پشت بام خانه کناری محل اختفای بن لادن گزارش می دهد، می گوید: دیوارهای داخلی محل اختفا بن لادن کاملا سیاه شده و سقف نیز فرو ریخته است.


12:28 به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه گفت این موضوع که اسامه بن لادن مدت زیادی در شهر ابیت آباد در پاکستان بوده است، نشان می دهد که پاکستان در مقابل رهبر القاعده "موضع شفافی" نداشته است.


12:21 مسئولان سازمان اطلاعاتی پاکستان به اوون بنت جونز، خبرنگار بی‌بی‌سی در اسلام‌آباد گفته‌اند که "در زمان حمله نیروهای آمریکایی ۱۷ تا ۱۸ نفر در مجتمع (محل اختفای بن لادن) حضور داشتند. در طول این حمله، دو نفر از مجتمع بیرون برده شدند -بن لادن و احتمالا پسرش- و چهارنفر هم کشته شدند. تعدادی زن و کودک هم در این مجتمع حضور داشتند که شامل یک زن، یک دختر و ۸ یا ۹ کودک بودند. تصور می‌شود که این کودکان برادران بن لادن باشند."


12:06 تصمیم آمریکا برای انداختن جسد بن لادن در دریا، از طرف شورای علوم اندونزی، بالاترین نهاد اسلامی این کشور محکوم شده است. "حقوق یک مسلمان، کارش هرچه که باشد، حتی اگر گناهکار باشد، باید رعایت شود. باید برای جسد (بن لادن) نماز میت خوانده می‌شد، او را در یک پارچه سفید، کفن می‌کردند و بعد در خاک و نه دریا، دفنش می‌کردند."


11:47 نهال توسی، خبرنگار آسوشیتدپرس در اسلام‌آباد در سایت توییتر نوشته است: "به نظر نمی‌رسد بگذارند وارد مجتمع اصلی (محل اختفای بن لادن) شویم. ارتش، دروازه ورودی را مهر و موم کرده است."


11:45 در نیویورک، خواهر یک آتش‌نشان که در جریان حمله‌های یازده سپتامبر جان خود را از دست داد، معتقد است که "تصمیم آمریکا برای انداختن جسد اسامه بن لادن در دریا، خیلی شتاب‌زده بود." او می‌گوید: "دروغ است اگر بگویم کمی ناراحت شدم؛ بلکه خیلی ناراحت شدم." رزالین تالون به لس‌آنجلس تایمز گفت که "دوست داشتم مردم آمریکا بدون هیچ شکی (با دیدن جسد او) بگویند که بله! خود بن لادن است."


11:44 آقای گراسمن اضافه کرده است: "می‌توانید هر چقدر دوست دارید، نظریه توطئه داشته باشید. او مرده است و این چیز خوبی است. اما ما همچنان باید با افراط گرایان بجنگیم. همانطور هم که وزیر خارجه (پاکستان) گفت، لطفا این واقعیت را از نظر دور نداشته باشید که ما اینجا نشستی سه‌جانبه در باره صلح داشته‌ایم."


11:43 بر اساس خبرهای بیشتری که از نشست سه‌جانبه نمایندگان آمریکا، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد منتشر شده‌اند، مارک گراسمن، نماینده ویژه آمریکا در پاکستان و افغانستان، شایعه‌هایی را که درباره زنده بودن اسامه بن لادن منتشر شده‌اند، رد کرده و گفته است: "من نمی‌توانم به هر نظریه توطئه‌ای که در هر جایی مطرح می‌شود، پاسخ دهم. ولی می‌توانم به شما بگویم که اسامه بن لادن مرده است. او به دست نیروهای ویژه در اینجا (پاکستان) کشته شده است."


11:30 طلاب یک مدرسه دینی در افغانستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته‌اند که آنها از کشته شدن بن لادن خوشحال نیستند. آنها گفته‌اند: "او یک مسلمان و مجاهد بود."


11:23 میشل حسین، خبرنگار بی‌بی‌سی که به ابیت‌آباد رفته است، به نقل از مردم محلی می‌گوید که "این منطقه در نزدیکی تاسیساتی نظامی است و وقتی ما صدای هلی‌کوپترهایی را که برای این عملیات، نیمه شب در حال پرواز بودند، شنیدیم، تصور کردیم که پرواز تمرینی نظامیان پاکستان در جریان است، ولی وقتی صدای تیراندازی و درگیری بلند شد، متوجه شدیم که رویداد جدی‌تری در جریان است."


11:12 وزیر خارجه پاکستان گفته است که "هیچ دلیلی ندارد" درباره این که آیا پاکستان در عملیات نیروهای آمریکایی برای کشتن اسامه بن لادن، مشارکت داشت یا نه، وارد جزئیات شد. او به خبرنگاران گفت: "به نظرم کاری که سعی داریم انجام دهیم، این است که به آینده توجه کنیم. موضوع اسامه بن لادن الان قدیمی است و فکر می‌کنم ما نمی‌خواهیم که در گذشته غرق شویم."


11:08 آقای بشیر به خبرنگاران گفت: "ما در پاکستان مایل هستیم همکاری‌های جدی‌تری با دوستانمان، افغانستان و آمریکا، داشته باشیم تا اهداف مشترکمان را برای برقراری صلح و ثبات در کشورهای خودمان و نیز در منطقه، ارتقا دهیم و به آنها دست یابیم."


11:07 در همان کنفرانس خبری، سلمان بشیر، وزیر خارجه پاکستان، حاضر نشد مشخصا درباره عملیات نظامیان آمریکا که به مرگ اسامه بن لادن منجر شد، اظهار نظر کند. در عوض، او تاکید کرد که مذاکرات سه‌جانبه امروز در پاکستان آغازگر فصلی جدید در مقابله با تروریسم بود.


11:02 آقای گراسمن بعد از نشست مشترک سه‌جانبه پاکستان، افغانستان و آمریکا در اسلام‌آباد صحبت می‌کرد. او گفت: "سه کشوری که نمایندگانشان اینجا هستند، تعهد مشترکی دارند تا به افراط گرایی خشونت‌آمیز پایان دهند." او گفت که مرگ بن لادن "پایان کار کسی است که با خشونت، در کار دولتی مردم‌سالار اخلال ایجاد کرده و به دنبال براندازی آن بود. کسی که اعمال مرگبارش علیه غیرنظامیان، بدنامش کرد و او را به دشمنی برای آمریکا، افغانستان و پاکستان تبدیل کرد."


11:00 نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان گفت که مرگ اسامه بن لادن "دستاورد مشترک افغانستان، پاکستان و آمریکا" بوده است.


10:58 مارک گراسمن، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان دقایقی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی که در اسلام‌آباد در حال برگزاری است، گفت که نیازمند همکاری بیشتر بین‌المللی هستیم. او گفت که همکاری‌های آمریکا با افغانستان و پاکستان با هدف تامین امنیت برای زندگی آزادانه مردم کشورها انجام می‌شود.


10:40 دولت بریتانیا تایید کرده است که دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، امروز درباره مرگ اسامه بن لادن و مبارزه با تروریسم به مجلس عوام انگلیس گزارش خواهد داد.


10:25 دختر ۱۲ ساله بن لادن که الان در پاکستان نگهداری می‌شود، به اوون بنت جونز، خبرنگار بی‌بی‌سی در این کشور گفته است: "تعدادی زن و کودک در مجتمع حضور داشتند و (در جریان حمله نیروهای آمریکایی) بازوهای هم را گرفته بودند. آنها معتقد بودند که نظامیان آمریکا آنها را از مجتمع بیرون خواهند برد." این دختر که از حمله به محل زندگی اسامه بن لادن نجات یافته است، گفت به چشم دید که "پدرش به دست آمریکایی‌ها کشته شد."


10:15 اوون بنت جونز، خبرنگار بی‌بی‌سی در اسلام‌آباد، می گوید که سرویس اطلاعاتی پاکستان از سال ۲۰۰۳ میلادی از وجود مجتمعی که بن لادن در آن کشته شد، مطلع بوده است. یک مقام اطلاعاتی پاکستان گفته است که نیروهای امنیتی این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی و زمانی که در جستجوی ابو فرج اللیبی، یکی دیگر از عاملان القاعده، بودند، به این مجتمع یورش برده بودند. ابو فرج اللیبی آن زمان به اقدام برای ترور پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان متهم بود. این مقام اطلاعاتی پاکستان گفته است که بعد از این حمله در سال ۲۰۰۳ میلادی، وجود این مجتمع به تدریج از دایره توجه سازمان‌های اطلاعاتی خارج شد و در نتیجه آنها نمی‌دانستند که بن لادن در آنجا است.


9:56 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید که به دنبال کشته شدن اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده در فاصله یک مایلی یک آکادمی آموزشی نظامی، درباره ارتباط دولت پاکستان با القاعده "پرسش‌هایی هست که باید پرسیده شوند". با این حال، او گفته است که "اگر از پاکستان رو برگردانیم ... قدرتی هسته‌ای را در مقابله با خیل عظیمی از افراط گرایان به خطر می‌اندازیم."


9:48 عمران خان، از بازیکنان سابق تیم کریکت پاکستان که الان از رهبران یکی از حزب‌های مخالف دولت این کشور است، گفته است که نگرانی و ترس شهروندان پاکستان از حمله‌های تلافی‌جویانه در حال افزایش است: "هیچوقت شاهد چنین شرمندگی و خجلتی بین مردم پاکستان نبوده‌ام و نیز شاهد این ترس و نگرانی. ما الان در موقعیتی گازانبری هستیم و این وضعیت برای مردم پاکستان یک فاجعه کامل است."


9:40 اگر دیروز برای دنبال کردن خبرهای مربوط به کشته شدن اسامه بن لادن در عملیات نظامی نیروهای آمریکایی، بی‌بی‌سی فارسی را همراهی کرده‌اید، حتما با نام صحیب عطار آشنا هستید. او یک مشاور آی‌تی (فن‎آوری اطلاعات) است که در ابیت‌آباد زندگی می‌کند و بدون آن که بداند، گزارش‌های زنده‌ای در باره حمله نیروهای آمریکایی به محل زندگی اسامه بن لادن در این شهر، در سایت توییتر منتشر کرده است. الان بیش از 90 هزار نفر در سایت توییتر او را دنبال می کنند و او امروز تصاویری از محل این حمله در شهر ابیت‌آباد منتشر کرده و نوشته است: "امروز در این بخش از ابیت آباد، زندگی به وضعیت معمولش برگشته است."


9:35 مقامات امنیتی فیلیپین گفته‌اند که انتظار دارند با مرگ بن لادن، افراط گرایان اسلامی محلی در این کشور ضعیف شوند و این روند به حذف احتمالی آنها منجر شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که نیروهای نظامی و پلیس اقدامات امنیتی بیشتری در منطقه مینداهو در جنوب فیلیپین در پیش گرفته‎‌اند. "ابوسیاف" که با القاعده مرتبط است، برای سال‌ها در این منطقه دست به حمله زده است. با این حال، مقامات رسمی فیلیپین به این خبرگزاری گفته‌اند که شاهد تهدید خاصی بعد از مرگ بن لادن نبوده‌اند.


9:11 آلیستار برت، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه که در برنامه "صبحانه" بی‌بی‌سی حضور داشت، در پاسخ به این سوال که آیا با این نظر مقامات آمریکا که می‌گویند دولت پاکستان باید درباره محل زندگی بن لادن در این کشور اطلاعاتی می‌داشت، گفت: "ما در این باره چیزی نمی‌دانیم." او اضافه کرد: "چیزی که می‌دانیم این است که پاکستان برای بریتانیا و بقیه جامعه جهانی، شریکی مهم در موضوعات ضدتروریسم است. آنها نیروهای نظامی و امنیتی زیادی را در مقابله با تروریسم از دست داده‌اند و در داخل خاک کشورشان در جنگی سخت هستند. آنها به طور حتم نقش مهمی هم در افغانستان ایفا می‌کنند."


8:55 بحث و مشاجرات بر سر تصمیم آمریکا برای انداختن جسد بن لادن در دریا همچنان ادامه دارد. دولت آمریکا گفته است که سنت‌های اسلامی در جریان انداختن جسد او به آب رعایت شده است، ولی همین موضوع نشان می‌دهد که جسد او باید در مدت ۲۴ ساعت دفن می‌شد. گاردین در مطلبی که منتشر کرده، نوشته است که اصل دفن جسد در مدت ۲۴ ساعت همیشه رعایت نمی‌شود. "مثلا اجساد عدی و قصی حسین -پسران صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق- تا یازده روز بعد از کشته شدنشان به دست نیروهای آمریکایی، دفن نشده بود و بعدا برای رسانه‌ها نمایش داده شدند؛ اقدامی که واکنش‌هایی خشم‌آلود هم به دنبال داشت. الان معلوم نیست که آیا آمریکا تصاویری از جسد یا بازمانده‌های بن لادن را منتشر خواهد کرد یا نه، ولی با توجه به انتشار نظریه‌هایی مبنی بر "توطئه" در شبکه‌های اینترنتی، به نظر می‌رسد از بین بردن تردیدها در باره مرگ بن لادن، هدف اصلی در این زمینه باشد.


8:35 سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که این کشور به حمایت از اقدامات پاکستان برای مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد. او گفت که پاکستان در "خط مقدم" مقابله با تهدیدات تروریسم بوده است و چین "تحت شرایط خاص خودش" با این کشور در جنگ با تروریسم همکاری خواهد کرد.


8:24 آقای کامرون گفته است: "من دیروز با رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان صحبت کردم و چیزی که می‌دانیم این است که رهبران سیاسی پاکستان در اقداماتشان برای مقابله با تروریسم مصمم هستند. همچنین می‌دانیم که پاکستان تقریبا بیشتر از بقیه کشورهای جهان، از تروریسم آسیب زیادی دیده است و هزاران نفر از شهروندان پاکستان و هزاران نفر از نیروهای نظامی این کشور در جریان مقابله با افراط گرایان جان خود را از دست داده‌اند."


8:20 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید که الان برای قضاوت در باره این که مقامات پاکستان چقدر در باره محل اقامت اسامه بن لادن خبر داشته‌اند، خیلی زود است. به نظر او "این روشن است که بن لادن برای ماندن در آن بخش از پاکستان، شبکه‌ای حمایتی داشته است، ولی ما به اندازه کافی درباره این شبکه حمایتی، اطلاعات نداریم."


8:13 کوئینتین سامرویل، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل می گوید که این نگرانی در افغانستان وجود دارد که با مرگ بن لادن، آمریکا در پیگیری تعهداتش به افغانستان دستخوش حوادث شود و تغییر کند. او می گوید: "این نگرانی هست که تنش در افغانستان ممکن است الان به عنوان یک جنگ داخلی در منطقه در نظر گرفته شود. به دنبال مرگ بن لادن، مردم آمریکا هم می‌خواهند بدانند که آیا زمان بازگشت سربازان آمریکایی از افغانستان فرارسیده است یا نه؟ هرچند مقامات افغانستان یادآور شده‌اند که در این کشور دو جنگ در جریان است؛ جنگ با القاعده و جنگ با طالبان. حتی اگر فقط جنگ با طالبان در نظر گرفته شود، هنوز کارهای زیادی است که باید در افغانستان انجام شود."


8:00 مجید نواز، بنیانگذار "کویلیام" که یک اتاق فکر ضدافراط گرایی است، می گوید که مرگ بن لادن به معنای پایان کار القاعده نیست. او به بی‌بی‌سی نیوز گفت که "بن لادن در نمایندگی جنبشی که به راه انداخت و محبوب کردن سرنوشت خودش موفق بود. بن لادن الهام‌بخش هزاران مرد جوان شد تا دنباله‌رو او باشند و فکر نمی‌کنم که مرگش این روند را تغییر دهد. الان پدیده‌ای وجود دارد به نام ایدئولوژی القاعده که جوانان خیلی خیلی زیادی به ویژه در یمن، سومالی و پاکستان پیروی از آن را شروع می‌کنند.


7:50 به نظر مارک لوونتال، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، به طور حتم افرادی در پاکستان هستند که می‌دانستند بن لادن در ابیت‌آباد است. او گفت: "روشن است. جایی که او بود، نه در منطقه‌ای قبیله‌نشین، بلکه در نزدیکی اسلام‌آباد بود و به باور من، یک نفر در پاکستان حتما در جریان محل او بود. اما حالا سوال این است که این فرد چه کسی است و در چه سلسله مراتبی از مقامات رسمی این کشور قرار دارد؟ این موضوعی است که به نظر من باعث اصطکاک در روابط آمریکا و دولت آمریکا خواهد شد.


7:40 شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، از مرگ اسامه بن لادن استقبال کرده و آن را پیشرفتی قطعی در جنگ علیه تروریسم خوانده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد به ندرت در باره عملیات نظامی یکسویه یکی از کشورهای عضوش بیانیه می‌دهد، ولی بعد از حمله اخیر نیروهای نظامی آمریکا در پاکستان که به مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده منجر شد، در بیانیه‌ای، از تمام کشورها خواست تا به تلاش‌هایشان برای اجرای عدالت درباره تمام حامیان تروریسم شدت بخشند.


7:10 مارک دامت، خبرنگار بی‌بی‌سی در دهلی می‌گوید که مطالب منتشرشده در رسانه‌های هند نشان می‌دهد که آنها مطمئن هستند مقامات پاکستان می‌دانستند که بن لادن در کشورشان پناه گرفته است. "سوال اصلی این است که تا چه سطحی از مقامات و مسئولان رسمی دولتی و نظامی پاکستان از حضور بن لادن در خاک این کشور خبر داشتند؟ البته در هند هیچ شکی در این باره وجود ندارد. نشریه تایمز آو ایندیا ضمن پرداختن به این موضوع، اسامی چند شورشی را که هند می‌گوید در حمله‌های سال ۲۰۰۸ میلادی در بمبئی دست داشته‌اند، منتشر کرده و مدعی شده است که آنها هم در پاکستان پنهان شده‌اند."


6:54 حمله نظامی اخیر در پاکستان که به مرگ اسامه بن لادن منجر شد، نقطه اوج فعالیت‌های اطلاعاتی، از جمله بازجویی از زندانیانی بود که سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) در زندان‌های مخفی در اروپای شرقی در اختیار دارد. نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است که "سازمان‌های اطلاعاتی یک مرد را که پیام‌رسان معتمد اسامه بن لادن بود، زیر نظر داشتند و تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی اعضای خانواده او را هم در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارسی کنترل می‌کردند. آنها همچنین از مجتمعی که اسامه بن لادن در ابیت‌آباد در آن مستقر بود، تصاویری ماهواره‌ای در اختیار داشتند تا "روند زندگی" در آنجا را مشخص کنند و تصمیم بگیرند که آیا ارزش دارد این عملیات را اجرا کنند یا نه.


6:47 خبرنگار بی‌بی‌سی در ابیت‌آباد می‌گوید که مقامات پاکستان در روزهای آینده با تحقیقات و سوال‌های سختی روبه‌رو خواهند بود؛ آنها از همکاری در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی با آمریکا در سال‌های اخیر سخن گفته‌اند، در حالی که نخست وزیر و رئیس جمهور پاکستان، هر دو، تایید کرده‌اند عملیات اخیر که به کشتن اسامه بن لادن منجر شد، فقط از سوی نیروهای آمریکایی انجام شده است. به عقیده این خبرنگار، جالب است که مقامات رسمی پاکستان اینهمه بر این موضوع تاکید دارند که پاکستان در عملیات نیروهای آمریکایی نقشی نداشته است. البته ممکن است این واکنش‌ها به دلیل بیم آنها از واکنش‌های مسلحانه باشد.


6:40 عالم مقبول، خبرنگار بی‌بی‌سی در ابیت‌آباد می گوید که مردم منطقه از این که بن لادن در میان آنها زندگی می‌کرد، "هنوز حیرت‌زده هستند".


6:10 اطلاعات بیشتری درباره استفاده از سپر انسانی در جریان حمله اخیر نیروهای آمریکایی در پاکستان منتشر شده‌اند. در بخشی از سابقه‌ای که در وبسایت وزارت دفاع آمریکا در دسترس است، به نقل از یک مقام رسمی این وزارتخانه آمده است که "چندین زن و کودک در این مجتمع (محل اختفای بن لادن) حضور داشتند. یکی از چهار مردی که در این مجتمع بودند، یک زن را به عنوان سپر انسانی استفاده کرد و در حالی که پشت او مخفی شده بود، تیراندازی می‌کرد. در نتیجه در جریان تبادل آتش، آن زن کشته شد. دو زن هم زخمی شدند، ولی به بقیه آنها آسیبی نرسید.


6:05 اگر به دنبال جزئیات بیشتر از عملیات اخیر نیروهای آمریکایی هستید، اصل ماجرا به نقل از مقامات ارشد اطلاعاتی و دفاعی آمریکا، در وبسایت وزارت دفاع این کشور قابل دسترس است. البته در وبسایت بی‌بی‌سی فارسی می‌توانید بخوانید که "عملیات کشتن بن لادن چگونه انجام شد؟"


6:00 خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر اسلام‌آباد پاکستان می‌گوید که نهادها و نیروهای امنیتی در منطقه، برای حمله‌های تلافی‌جویانه احتمالی آماده می‌شوند. آمریکا از اولین کشورهایی است که احتمال چنین تهدیدهایی را داده است و الان تا اطلاع ثانوی، سفارت و کنسولگری‌های این کشور در پاکستان به روی عموم بسته است.


5:50 با آن که آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان گفته است که عملیات نیروهای آمریکایی که به مرگ بن لادن منجر شد، نتیجه "یک دهه همکاری مشترک آمریکا و پاکستان بوده است"، قانونگذاران در آمریکا اعلام کرده‌اند که به دنبال بازبینی کمک‌های نظامی‌ای هستند که دولت آمریکا به پاکستان ارائه می‌کند.


5:30 از این که برای دنبال کردن آخرین خبرهای مربوط به کشته شدن اسامه بن لادن با ما همراه هستید، متشکریم. در اینجا آخرین واکنش‌ها و تازه‌ترین خبرهای مربوط به عملیات دیروز نیروهای آمریکایی در پاکستان که به مرگ اسامه بن لادن منجر شد، در دسترس شما است.


03:58 روزنامه نیویورک تایمز جزئیات تازه ای از عملیات نیروهای آمریکایی که به کشته شدن اسامه بن لادن منجر شد منتشر کرده است.


2:40 آقای زرداری همچنین اضافه کرده است که این عملیات، نتیجه یک دهه همکاری مشترک آمریکا و پاکستان بوده است.


02:38 آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، تایید کرده که کشورش در عملیات نیروهای آمریکایی که به کشته شدن اسامه بن لادن منجر شد نقشی نداشته است. او با انتشار مقاله ای در ستون آزاد روزنامه واشنگتن پست گفته است که دولتش از محل اختفای رهبر القاعده بی اطلاع بود.


01:34 در ادامه واکنش ها به کشته شدن اسامه بن لادن، کولین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز از این رویداد استقبال کرده اما هشدار داده است که خطر تروریسم علیه ایالات متحده هنوز به قوت خود باقیست.


01:28 رودولف جولیانی، شهردار نیویورک در زمان حملات ۱۱ سپتامبر، گفته است که کشته شدن اسامه بن لادن را به دستگیری وی ترجیح می دهد. این چهره جمهوریخواه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که دستگیری رهبر سابق القاعده می توانست خطر حمله تروریستی به آمریکا را افزایش دهد.


01:01 پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان، از کشته شدن اسامه بن لادن استقبال کرده و آنرا یک پیروزی بزرگ برای مردم کشورش و دنیا دانسته است. او در عین حال، عملیات نیروهای آمریکایی را ناقض حاکمیت ملی پاکستان دانسته است که به گفته او نباید تکرار شود.


00:09 سایت خبری پولیتکو به نقل از مقام های امنیتی ایالات متحده گزارش داده است که کماندوهای آمریکایی در عملیات خود در پاکستان، مدارک زیادی از جمله دیسک های کامپیوتری از محل سکونت اسامه بن لادن بدست آورده اند که می تواند حاوی اطلاعات مهمی درباره القاعده باشد.


برای دنبال کردن آخرین خبرها، واکنش‌ها و تحولات مرتبط با کشته شدن اسامه بن لادن، بنیانگذار گروه القاعده در روز سه‌شنبه، سوم ماه می (۱۳ اردیبهشت) با ما باشید.


23:41 حسین حقانی، سفیر پاکستان در آمریکا گفته است که دولتش درباره اینکه اسامه بن لادن چگونه توانسته بود طی این مدت در داخل پاکستان به زندگی ادامه دهد تحقیق خواهد کرد. او به شبکه خبری سی ان ان گفت مساله ای که باید روشن شود این است که آیا از جامعه پاکستان به بن لادن کمک می شد یا از داخل دولت؟


23:35 رسانه های آمریکا خبر داده اند که باراک اوباما روز پنجشنبه به نیویورک سفر می کند تا با شماری از اعضای خانواده های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دیدار کند.


22:37 شبکه سی ان ان به نقل از مقام های ارشد آمریکایی گزارش می دهد که اسامه بن لادن در حین عملیات روز یکشنبه ابتدا از ناحیه سینه و سپس از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. بنا بر این گزارش، رهبر سابق القاعده اقدام به تیراندازی متقابل نکرده بود. سی ان ان گزارش می دهد که همسر اسامه بن لادن در درگیری زخمی شده است.


22:33 طالبان پاکستان، در واکنش به کشته شدن رهبر القاعده هشدار داده است که علیه آمریکا و پاکستان دست به عملیات خواهد زد. آنها که از جنوب پاکستان با بی بی سی صحبت می کردند گفتند که کشته شدن اسامه بن لادن بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.


22:21 برخی از ساکنان ناحیه ای که بن لادن در آن زندگی می کرد به بخش اردوی بی بی سی گفته اند که نیروهای آمریکایی به آنان دستور داده بودند که چراغ منازل خود را خاموش کنند و از خانه خارج نشوند و پس از مدت کوتاهی، شلیک گلوله آغاز شد.


22:19 جان برنن، بلندپایه ترین مشاور امنیتی باراک اوباما، گفته است که آمریکا پاکستان را از عملیات علیه اسامه بن لادن مطلع نکرده بود. او گفت که آمریکا درباره هرگونه کمک احتمالی پاکستان به رهبر القاعده تحقیق می کرده است.


21:47 لورا تراولیان، خبرنگار بی بی سی در نیویورک آمریکا می گوید که در پی کشته شدن اسامه بن لادن، تدابیر امنیتی در این شهر افزایش یافته است.


21:30 باراک اوباما رهبران ارشد دموکرات ها و جمهوریخواهان را برای ضیافت شام به کاخ سفید دعوت کرده و انتظار می رود که درباره عملیات کشتن رهبر القاعده بیشتر صحبت کند.


21:25 کاخ سفید تصویری از باراک اوباما و مشاوران ارشدش را در حالیکه روز یکشنبه از واشنگتن به طور محرمانه عملیات علیه اسامه بن لادن را دنبال می کردند منتشر کرده است.


21:22 شورای روابط آمریکا و اسلام که از گروه های اسلامی مهم ایالات متحده است با صدور بیانیه ای از کشته شدن اسامه بن لادن استقبال کرده و این تحول را مایه آسودگی خاطر مسلمانان آمریکا دانسته است.


20:50 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، توسط نیروهای آمریکایی را نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم دانسته، اما گفته است که این مبارزه هنوز به پایان نرسیده است. او گفت که کشته شدن اسامه بن لادن این پیام را به شورشیان طالبان می دهد که نمی توانند علیه آمریکا و متحدانش به پیروزی دست پیدا کنند. خانم کلینتون گفت که طالبان این گزینه را در پیش روی دارد که از همکاری با القاعده دست بردارد و وارد روند صلح شود.


20:00 بر اساس گزارشها تا زمان خروج نیروهای ویژه آمریکایی شرکت کننده در عملیات علیه اسامه بن لادن از حریم هوایی پاکستان، مقامات پاکستانی از این عملیات خبر نداشتند.


19:30 جان برنن، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم در سخنانی در کاخ سفید گفت که دفن اسامه بن لادن در دریا با رعایت موازین اسلامی و در حضور افراد مناسب صورت گرفت. وی گفت که بطور زنده در جریان عملیات حمله به مخفی گاه بن لادن بوده است و این پیروزی را دست‌آوردی عظیم در مبارزه با تروریسم توصیف کرد.


18:50جان کری، مسئول روابط خارجی سنا امریکا گفت :"تصمیم آقای اوباما برای این عملیات، تصمیم شجاعانه ای بوده که از سوی رئیس جمهوری اتخاذ شده است. اشتباهات زیادی ممکن بود روی دهد اما این اتفاق نیفتاد."


18:15 براساس برخی گزارش ها، دولت امریکا تصاویری از جسد اسامه بن لادن در اختیار دارد و دولت آقای اوباما در حال بحث و بررسی در خصوص نمایش عمومی این تصاویر است.


18:10 فشارهای سیاستمداران امریکایی بر پاکستان افزایش یافته است.جوزپه لیبرمن مدیر امنیت داخلی سنای امریکا، می گوید: "اسلام آباد باید به امریکا ثابت کند که هیچ اطلاعی از محل اسامه بن لادن نداشته است."


17:55هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت" همکاری پاکستان با نیروهای امریکایی منجر به شناسایی مجتمعی شد که اسامه بن لادن در آن کشته شد."


17:45 همسر پیشین برادر بن لادن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "بن لادن ترجیح می داد کشته شود تا در دادگاهی در امریکا محاکه شود". کارمن بن لادن که در سوئیس متولد شده و 20 سال پیش از یسلام برادر بن لادن جدا شده است همچنین معتقد است که" بن لادن حامیان قدرتمندی داشته که او را تا پایان عمرش محافظت و تامین می کردند."


17:35 به گزارش رویترز مقام های اطلاعاتی امریکا می گویند "هیچ نشانه ای از اینکه پاکستان از محل اختفا اسامه بن لادن اطلاع داشته، وجود ندارد."


17:25 به گزارش رویترز وزارت دفاع امریکا می گوید: "به دلیل اینکه هیچ کشوری حاضر به پذیرش جنازه اسامه بن لادن نبود، جسد او به دریا سپرده شده است."


17:20 باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در سخنرانی زنده در کاخ سفید اعلام کرد: "پس از مرگ اسامه بن لادن، جهان امن تر و جای بهتری برای زندگی است."


17:10 خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد:" صدها نفر از مردم در شهر کویته در جنوب غربی پاکستان به منظور بزرگداشت بن لادن، رهبر کشته شده القاعده، پرچم امریکا را آتش زده و علیه امریکا شعار دادند."


17:00 کتی کی، گزارشگر بی بی سی که از پنتاگون گزارش می دهد، گفت: عکس هایی از کشته شدن اسامه بن لادن وجود دارد. اما کاخ سفید نگران نمایش این عکس ها است به این دلیل که عکس ها بسیار "خشن و خونین" است.


16:50 یک مقام دفاعی امریکا به رویترز گفت:"پیش از سپرده شدن جسد بن لادن به دریا، مراسم مذهبی تدفین برایش اجرا شد."


16:45 وزیر امور خارجه روسیه گفت "حذف اسامه بن لادن، تروریست شماره یک دنیا، نقطه عطفی در جنگ بین المللی علیه تروریسم است."


16:40 مایکل مور، فیلمساز معروف در توئیترش نوشت:حال که بن لادن مرده است، "می توانم شامپویم را در کیف دستی ام بگذارم، می شود کفشم را از پای در نیاورم، می شود ارتش ما به خانه بازگردد؟"


16:35 به گزارش رویترز، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز خرسندی از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده گفت که" کشته شدن او نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم است."


16:25 وزیر امور خارجه مالی با ابراز خرسندی از کشته شدن بن لادن گفت:" باید به دقت مراقب بود، می دانیم که هر بار القاعده ضربه ای می خورد در تلاش برای انتقام گرفتن است."


15:55 براساس آخرین گزارش های رسیده، پس از انجام آزمایش دی ان ای مشخص شد که فردی که دیشب در عملیات امریکا در ابیت آباد کشته شده است، اسامه بن لادن، رهبر القاعده است.


15:30 پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان در دوبی گفت: "امریکا در عملیاتش برای کشتن بن لادن حاکمیت پاکستان را نقض کرده است."


15:25 سید ریاض حسین از ابیت آباد، شهری که بن لادن در آن پیدا شد، گفت: این باور کردنی نیست. او نزدیک به خانه ما و ارتش زندگی می کرد. این بسیار سخت است که گفته شود کسی می دانست او اینجاست، من نمی دانستم و هر روز نیز از این محل عبور می کردم."


15:20 چارلز وولف که همسرش را در حملات 11 سپتامبر از دست داده است، به بی بی سی گفت: "کشته شدن بن لادن عدالت است. من خوشحالم و قلبا از این موضوع راضی هستم."


15:10 نیک کلگ معاون نخست وزیر بریتانیا به بی بی سی گفت او می خواهد ا"ز همه کسانی که در شناسایی بن لادن دست داشتند، تقدیر کند و امیدوار است که در آینده دنیای امن تری داشته باشیم."


15:00 یک جوان در ولایت بامیان گفته است: "فکر می کنم که دیگر آمریکا از آمدن به افغانستان خسته شده و از جنگ با طالبان، القاعد و ترویستها خسته شده و سناریوی ساخته که با توجیهی عاقلانه از افغانستان خارج شود. امروز خروج را این طور توجیه می کند که اسامه بن لادن را کشتیم و حالا از افغانستان خارج می شویم."


14:54 ایکرام سهگال، تحلیلگر امنیتی می گوید"مقامات پاکستانی قطعا از عملیات انجام شده مطلع بودند. این امکان وجود ندارد که رادارهای پاکستانی هلیکوپترهای امریکایی را ردیابی نکرده باشند." پیشتر یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان گفته بود" از جزئیات عملیات نیروهای امریکایی اطلاعی نداشته است."


14:50 خانم کلینتون که در کاخ سفید سخن می گفت همچنین اضافه کرد که امریکا به مبارزه با طالبان و متحدانش در افغانستان ادامه می دهد. پیام ما به طالبان این است" شما نمی توانید ما را شکست دهید اما می توانید گزینه رها کردن القاعده را انتخاب کنید."


14:44 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا پس از کشته شدن اسامه بن لادن اعلام کرد" عدالت اجرا شده است."


14:32 لینزی جرمن نماینده، " ائتلاف جنگ را متوقف کنید" می گوید: "حالا، امریکا باید نیروهایش را از افغانستان خارج کند." کشته شدن اسامه بن لادن به عنوان نقطه عطفی در جنگ علیه تروریسم قابل ستایش است. اگر امریکا خواهان تغییر اوضاع است باید سیاست هایی غیر از آنچه در حال حاضر دارد را در پیش بگیرد.


14:15 حیدر در کراچی پاکستان نوشته: چطور ممکن است که ارتش پاکستان از عملیات امریکا اطلاع نداشته باشد؟بنابراین همه در اینجا می گوید که بنابراین هر کسی می تواند وارد مرز هوایی ما شود، در نزدیکی مرکز آموزش ارتش پاکستان عملیات انجام دهد و ارتش پاکستان نیز از موضوع بی خبر باشد.خبر خوبی است که اسامه بن لادن مرده است. من مطمئن هستم که امریکا امن است، اما کراچی چطور؟


14:14یک دختر دانشجو در شهر کابل در واکنش به کشته شدن اسامه بن لادن گفت: "من کشته شدن اسامه بن لادن را به فال نیک می گیرم، بخاطر این که او سرکرده گروه القاعده بود و علیه مردم چه کارهایی که نکرد."


13.59 لئون پانتا رئیس سازمان سیا به خبرگزاری رویترز گفت "احتمالا القاعده تلاش خواهد کرد که پس از مرگ بن لادن دست به اقدامات تلافی جویانه بزند."


13:54 سفیر پاکستان می گوید دلیل اینکه آقای اوباما از پاکستان به دلیل همکاری اش در کشته شدن بن لادن تشکر کرده، " فراموشی لحظه ای او" در نیمه شب بوده است.


13:45 واجد شمس الحسن، سفیر پاکستان در بریتانیا به بخش جهانی بی بی سی گفت" او به هیچ عنوان بی اطلاعی پاکستان را در خصوص عملیات انجام شده نمی پذیرد." آقای حسن افزود: مقامات پاکستانی همیشه با نیروهای امنیتی و سی آی ای امریکا ارتباط تنگاتنگی داشته اند، بنابراین همکاری همه جانبه بین پاکستان و امریکا بوده است."


13:38 لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که علیرغم اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده، بریتانیا همچنان هوشیار باقی خواهد ماند. آقای فاکس گفت که بریتانیا باید به نبرد علیه ایدئو لوژی و سازمان القاعده ادامه دهد.


13:32 خبر عملیاتی که منجر به مرگ اسامه بن لادن در پاکستان شد، اولین بار در سایت توییتر منتشر شد.گزارشی در این باره را در سایت فارسی بی بی سی بخوانید.


13:05عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده که مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده، به نبرد جامعه جهانی با تروریسم کمک خواهد کرد.


12:49پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان، گفته است که عملیات نظامی آمریکا علیه اسامه بن لادن در خاک پاکستان "نقض حاکمیت ملی" این کشور بوده و افزوده است که آمریکاییان می بایست دولت پاکستان را از این برنامه مطلع می کردند. به گزارش خبرگزاری هندی پرس تراست، مشرف در عین حال تاکید کرده است که کشته شدن رهبر القاعده یک "پیروزی" برای مردم پاکستان و سایر ملل صلح دوست جهان است. پرویز مشرف که تا سال 2007 به مدت هشت سال رئیس جمهوری پاکستان بود و همواره حضور رهبران القاعده در این کشور را تکذیب می کرد، از اینکه بن لادن در خانه ای در شهر ابیت آباد پاکستان یافت شد ابراز شگفتی کرده است.


12:22 تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به دولت ایران، با پخش زیرنویس هایی با عنوان خبر فوری نوشته است: "ایران: بعد از مرگ بن لادن به حضور خارجی در منطقه نیازی نیست" و "وزارت خارجه: ایران امیدوار است مرگ بن لادن به خونریزی در منطقه خاتمه دهد." به گزارش این شبکه، سخنگوی وزات خارجه ایران گفته است با کشته شدن بن لادن، ایالات متحده و متحدان آن کشور دیگر بهانه ای ندارند تا تحت عنوان مبارزه با تروریسم، به خاورمیانه نیرو اعزام کنند.


12:05 اسماعیل هنیه، رئیس دولت به رهبری جنبش حماس در نوار غزه، با توصیف اسامه بن لادن به عنوان "مجاهد عرب" از کشته شدن او در عملیات نظامی آمریکاییان ابراز تاثر کرده و این اقدام را "ادامه سیاست آمریکا در سرکوب و ریختن خون اعراب و مسلمانان" دانسته است. اسماعیل هنیه دیدگاه های حماس و القاعده را متفاوت دانسته اما گفته است "ما ترور و قتل یک مجاهد عرب را محکوم می دانیم و دعا می کنیم رحمت خداوند شامل حال او و تمامی مومنان و شهیدان باشد." پیشتر، تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری رود اردن کشته شدن اسامه بن لادن را اقدامی موثر در تقویت صلح دانسته بود.


11:56 خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از سرویس امنیتی پاکستان نوشته است که در درگیری منجر به کشته شدن اسامه بن لادن، سه تن از زنان و شش تن از پسران او نیز دستگیر شده اند و افزوده است که پیشتر، منابع خبری، از دستگیری دو زن و چهار پسر بن لادن خبر داده بودند.


11:40 محمود عزت، که نفر دوم در رهبری گروه اخوان المسلمین مصر محسوب می شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که اسامه بن لادن نماینده اسلام نبود و در عین حال، از ایالات متحده خواسته است نیروهای نظامی خود را از افغانستان و عراق خارج کند "نه به این خاطر که بن لادن از میان رفته، بلکه به این دلیل که آمریکا این کشورها را اشغال کرده است."


11:29 خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان "بعد از بن لادن گزینه بعدی آمریکا برای دشمن چه کسی خواهد بود" نوشته است که با کشته شدن بن لادن، آمریکا باید در صدد یافتن دشمن دیگری باشد. فارس می افزاید که یک دشمن احتمالی می تواند چین باشد که رقیب اقتصادی آمریکاست، اما این احتمال مردود است زیرا چین شریک تجاری ایالات متحده هم هست. به نوشته فارس، آمریکا می تواند ایران را که با دستیابی به توانمندی هسته ای، "درمسیر تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای" است، دشمن شماره یک خود معرفی کند به خصوص اینکه ایرانیان شیعه هستند و رقیب عربستان و مصر محسوب می شوند.


11:15 شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران در یک خبر تحلیلی، گفته است که عملیات منجر به کشته شدن اسامه بن لادن با همکاری سرویس های اطلاعاتی پاکستان اجرا شده و یادآور شده است که در گذشته رسانه های غربی بارها خبر کشته شدن بن لادن را منتشر کرده بودند. در این تحلیل آمده است که با توجه به نزدیک بودن انتخابات در آمریکا، موقعیت کنونی بهترین فرصت باراک اوباما و حزب دموکرات برای اعلام خبر کشته شدن اسامه بن لادن بوده است تا اذهان مردم آمریکا را از بحران اقتصادی، توفان در آلاباما و ناتوانی دولت اوباما در مواجهه با چنین بحران هایی منحرف سازند.


11:05 سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا، گفته است که اگرچه مرگ هیچکس "مایه جشن و سرور نیست" اما کشته شدن بن لادن نتیجه ای قابل توجه برای آمریکا و تمامی دموکراسی های جهان محسوب می شود. آقای برلوسکنی در عین حال هشدار داده که ممکن است این حادثه انگیزه واکنش هایی "در جهان تروریسم" شود و در نتیجه، لازم است همگان هشیاری خود را حفظ کنند.


10:56 خبرگزاری مهر در ایران در گزارش ویژه ای با عنوان "بررسی گرافیکی تصویر جنازه بن لادن/مرگ اسامه دروغ است!" نوشته است که بررسی گرافیکی تصویر منتشر شده از جنازه اسامه بن لادن که ساعاتی پیش از تلویزیون پاکستان پخش شد باعث افزایش ابهام در مورد صحت خبر مرگ رهبر شبکه القاعده شده است. این خبرگزاری می نویسد که نگاهی دقیق "نشان می دهد که این تصویر ساختگی است و احتمال می رود که بن لادن کشته نشده باشد."


10:51 دبیرکل پیمان ناتو با ابراز خوشحالی از مرگ اسامه بن لادن، گفته است که اعضای این پیمان به ماموریت خود در افغانستان ادامه می دهند تا مانع از آن شوند این کشور بار دیگر به مامنی برای تروریست ها مبدل گردد. تا پیش از حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان، این کشور مقر اصلی رهبری شبکه القاعده محسوب می شود.


10:45 سایت رجا نیوز، از پایگاه های اینترنتی نزدیک به محمود احمدی نژاد، به نقل از "فعالان سیاسی" گفته است که عملیات منجر به کشته شدن بن لادن "نتیجه رایزنی سران کاخ سفید با مقامات سعودی برای تغییر دادن وضعیت منطقه خاورمیانه به ویژه در زمینه تحولات کنونی است." این سایت گفته است "در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نارضایتی فزاینده از عملکرد اقتصادی دولت اوباما سبب شده تا برخی دیگر از تحلیلگران نسبت به موقعیت زمانی این خبر تشکیک کنند."


1033: ملاضعیف، سفیر رژیم ساقط شده طالبان در پاکستان، درمصاحبه با بی بی سی گفته است که کشته شدن بن لادن یک دستاور نیست و اینگونه فعالیت ها در منطقه و جهان اسلامی برای آمریکایی ها سودی ندارد بلکه زندگی مردم را در دنیا دشوارتر می کند. ملاضعیف افزوده است که برخلاف اظهارات آمریکاییان، کشتن بن لادن باعث برنده شدن آنان در جنگ یا کاهش مقاومت علیه آنان نمی شود بلکه برعکس، عملیات علیه آمریکاییان را شدت می بخشد.


10:31 خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در تفسیری پیرامون کشته شدن اسامه بن لادن با عنوان "کارت آمریکا سوخت"، نوشته است "اگر چه مطبوعات غرب همواره سعی دارند بخش همکاری بن لادن با سازمان جاسوسی آمریکا را از زندگینامه وی حذف کنند، اما این یک واقعیت است که اسامه محصول خروجی دو دستگاه تربیتی وهابی و سیستم های جاسوسی آمریکا و انگلیس برای منطقه و جهان بوده است." این خبرگزاری اظهار نظر کرده که اگرچه کشته شدن بن لادن "به عنوان یک مهره سوخته تاثیری بر تداوم شکست ناتو" در افغانستان ندارد اما "می تواند محبوبیت کاهش یافته رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل شروع جنگ سوم در لیبی، بهبود بخشد."


10:25 سفیر افغانستان در تهران به خبرگزاری دولتی - ایرنا - گفته است که کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان نشانه آن است که برای ریشه کنی تروریسم در منطقه، باید یک همکاری مشترک وجود داشته باشد و این تایید حرف کابل است که همواره می گفت ریشه های تروریسم را باید در بیرون از افغانستان قطع کرد.


10:17 شبکه عرب زبان العربیه گزارش کرده که در پی انتشار خبر کشته شدن بن لادن، در برخی مناطق و شهرهای عراق تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا در آمده تا از هرگونه عملیات انتقام جویانه شبکه القاعده در این کشور، به خصوص علیه پایگاه های نظامی آمریکایی ممانعت شود. این شبکه تلویزیونی از شادمانی مردم در برخی مناطق عراق خبر داده است.


10:12 تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در زمان حملات انتحاری یازده سپتامبر و از طرفداران ثابت قدم دکترین جورج بوش در مورد مبارزه جهانی با تروریسم، "مراتب تشکر قلبی" خود را از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به خاطر کشتن اسامه بن لادن ابراز داشته و گفته است عملیات منجر به کشته شدن بن لادن نشان می دهد که "کسانی که مرتکب عملیات تروریستی علیه مردم بی گناه می شوند سرانجام گرفتار عدالت خواهد شد."


10:04 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تفصیلی، یادآور شده است که بن لادن در شهر ابیت آباد کشته شد که محل استقرار سه هنگ ارتش پاکستان است و اقامتگاه او هم به صورت یک ساختمان مجلل با تجهیزات امنیتی چشمگیر در نزدیکی آموزشگاه افسری این شهر بنا شده بود. این خبرگزاری گفته است که با توجه به این شرایط، سئوالاتی در مورد نا آگاهی مقامات پاکستانی از حضور بن لادن در ابیت آباد مطرح است.


09:55 علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، ضمن ابراز تردید در صحت خبر کشته شدن اسامه بن لادن، گفته است که این موضوع بهانه ای برای کسب امتیاز ایجاد یک پایگاه ثابت آمریکایی در افغانستان است. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بروجردی با اشاره به حضور نظامی چهل و هفت کشور جهان در افغانستان، این کشورها را به "اشغال نظامی یک کشور اسلامی" متهم ساخته و گفته است که افغانها همانطور که در برابر اشغال توسط شوروی مقاومت کردند اجازه اشغال کشورشان را به غرب نمی دهند.


09:49 خبرگزاری فرانسه در گزارشی تایید نشده به نقل از رسانه های آمریکایی نوشته است که جسد اسامه بن لادن پس از اجرای مراسم اسلامی تدفین، در نقطه ای نامعلوم به دریا سپرده شد تا مدفن او به زیارتگاهی برای هوادارانش تبدیل نشود. همین خبرگزاری گفته است که سازمان های اطلاعاتی با شناسایی و دنبال کردن یکی از رابط های مورد اعتماد بن لادن، به محل اقامت رهبر القاعده پی بردند. آمریکا برای سر بن لادن جایزه ای هنگفت تعیین کرده بود اما مشخص نیست که آیا یافتن محل او حاصل دریافت اطلاعات از افراد خاص بوده است یا نه.


09:36 بازهم در مورد تاثیرات مالی کشته شدن رهبر القاعده، با اعلام موفقیت نیروهای آمریکایی در یافتن و کشتن بن لادن، بهای اوراق قرضه دولت آمریکا و نرخ برابری دلار افزایش و قیمت طلا کاهش یافت که نشان می دهد بازارهای مالی نسبت به ظرفیت ایالات متحده در حفظ امنیت آن کشور و جهان نظر مساعدتری یافته اند.


09:31 با اعلام خبر کشته شدن اسامه بن لادن، بهای نفت در بازارهای جهانی که به بالاترین سطح طی دو سال و نیم گذشته رسیده بود، اندکی کاهش یافت هر چند برخی ناظران گفته اند که خطر اقدامات تلافی جویانه عوامل القاعده و ادامه بحران در شمال آفریقا امکان افزایش مجدد بهای نفت را به دنبال دارد.


09:27 حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان، گفته است که این واقعه نظر اعلام شده دولت افغانستان را ثابت می کند که پایگاه تروریسم در بیرون از خاک افغانستان واقع شده و نبرد علیه تروریسم نیز باید در خارج از خاک افغانستان دنبال شود.


09:22 رادیو و تلویزیون دولتی ایران خبر کشته شدن اسامه بن لادن را به نقل از منابع خبری خارجی پخش کرده اما خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از امان الله رشید، کاردار سفارت پاکستان در تهران، نوشته است: "تا کنون اخبار تایید شده ای در رابطه با کشته شدن اسامه بن لادن به دست ما نرسیده است."


09:15 عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، با ابراز خرسندی از کشته شدن بن لادن، گفته است: "این حادثه نشان می دهد که تروریست ها و رهبران گروه های تروریستی سرانجام، چه کشته و چه زنده، گرفتار خواهند شد" و افزوده است "اینکه رهبر پیچیده ترین سازمان تروریستی بدینگونه گرفتار آمده باید درسی برای همگان باشد."


09:12 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، کشته شدن بن لادن را "یک پیروزی برای صلح" خوانده اما هشدار داده است که این واقعه به معنی شکست افراطگرایی نیست.


08:55 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آمریکایی نوشته است که در جریان حمله نیروهای آمریکایی به مقر اسامه بن لادن در پاکستان، بین دو طرف درگیری روی داد که طی آن، بن لادن در اثر اصابت گلوله به ناحیه سر، از پای در آمد. گزارش های تایید نشده دیگر حاکی از آن است که دست کم سه نفر دیگر، از جمله یکی از پسران بن لادن که از اعضای ارشد القاعده بوده نیز در این عملیات کشته شده اند.


08:51 وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که کشته شدن بن لادن نشانه عزم کشور او و تمامی جهان در مبارزه جدی با تروریسم است. در حالیکه بن لادن در خاک پاکستان کشته شده، دولت این کشور هنوز در مورد جزئیات عملیات منجر به این حادثه اطلاعاتی انتشار نداده است.


08:49 سخنگوی دولت یمن، یکی از کشورهای محل فعالیت گروه های وابسته به شبکه القاعده، با تقدیر از عملیات منجر به کشته شدن بن لادن، ابراز امیدواری کرده است که اقداماتی "هدفمند" از این قبیل تا از میان بردن تروریسم در جهان همچنان ادامه داشته باشد.


08:42 نخست وزیر کنیا، که پایتخت کشورش در سال 1998 شاهد عملیات تروریستی منجر به کشته شدن صدها تن بوده، ضمن تشکر از "مردم آمریکا، پاکستان و تمام کسانی که در کشتن بن لادن همکاری داشته اند" گفت که علاوه بر مقابله با شبکه القاعده، ریشه کنی تروریسم در منطقه مستلزم روی کار آمدن حکومتی با ثبات در سومالی است.


08:37 نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در بیانیه ای از کشته شدن اسامه بن لادن اظهار خرسندی کرده و گفته است "به این ترتیب، بر بلای تروریسم، شکستی تاریخی وارد آمده است هر چند این شکست به معنی پایان کار القاعده نیست."


08:17 حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، کشته شدن رهبر شبکه القاعده در پاکستان را "خبری مهم" توصیف کرده و از طالبان خواسته است با توجه به چنین وقایعی، دست از جنگ بردارند.


08:14 نخست وزیر اسرائیل با ارسال پیامی برای رئیس جمهوری آمریکا موفقیت ایالات متحده در از میان برداشتن اسامه بن لادن را تبریک گفته و وزیر خارجه اسرائیل در سخنانی اظهار داشته است که اسرائیل یکی از هدف های عملیاتی بن لادن بوده و کشته شدن او "اهمیت نمادین بسیاری" دارد.


08:06سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی کشته شدن اسامه بن لادن را عاملی برای پیشبرد صلح دانسته اما گفته که مهمتر این است که گفتمان و روش های خشونت آمیزی که بن لادن و دیگران در جهان به کار می گیرند شکست بخورد.


08:04 خبرگزاری رویتر به نقل از منابع آمریکایی گزارش کرده است که برای شناسایی جسد بن لادن از آزمایش های دی ان ا استفاده می شود.


07:53 به نقل از منابع آمریکایی گزارش شده است که با حمله نیروهای آمریکایی به مقر اسامه بن لادن در پاکستان، به دلیل مقاومت حاضران در محل، بین دو طرف درگیری روی داد که در جریان آن، اصابت گلوله به سر رهبر شبکه القاعده او را از پای در آورد.


7:50 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، مرگ اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، را باعث "آسودگی خیال" در سرتاسر جهان توصیف کرده است. آقای کامرون در بیانیه ای گفته است: "اسامه بن لادن مسئول بدترین فجایع تروریستی بود که جهان شاهد آن بوده است، فجایعی مانند عملیات انتحاری یازده سپتامبر و حملات دیگری که به کشته شدن هزاران نفر منجر شد که بسیاری از آنان شهروندان بریتانیا بودند."


7:48 جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، را "دستاوردی پر اهمیت" توصیف کرده است. آقای بوش با صدور بیانیه ای گفت: "این دستاورد بسیار مهم نشانه یک پیروزی برای آمریکا، برای مردمی است که خواستار صلح در سرتاسر جهان هستند، و همچنین پیروزی برای کسانی است که عزیزانی را در 11 سپتامر سال 2001 از دست دادند."


7:30 در پی کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور در مورد "افزایش بالقوه خشونت ضد آمریکایی" در نقاط حساس جهان هشدار داده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "با توجه به نا مشخص و متحول بودن شرایط کنونی، به شهروندان ایالات متحده در مناطقی که این واقعه می تواند به بروز خشونت ضد آمریکایی منجر شود قویا توصیه می شود تا رفت و آمد خود در خارج از خانه یا هتل محل اقامت خود را محدود کنند."


5:30 باراک اوباما اعلام کرده است که آمریکا طی عملیاتی در پاکستان اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و عامل حملات یازده سپتامبر را کشته است و جسدش را اختیار دارد. با انتشار این خبر هزاران نفر با تجمع در مقابل کاخ سفید، به ابراز شادمانی پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا