طبس را به كجا مي بريم؟!؟

یک فردائی طبسی

چنديست كه موضوع الحاق طبس به خراسان جنوبي به مبحثي چالش برانگيز براي مردم طبس و مسئولان شهرستان و استان تبديل گشته است. اين مساله از اين نظر كه گويا قرار است يك نماينده به حوزه انتخابيه استان يزد نيز افزوده گردد حائز اهميت مي باشد.

بنا به اصل 64 قانون اساسي هر ده سال یک بار باید با در نظر گرفتن شرایط خاص و استانداردها 20 نفر به جمع نمایندگان مجلس اضافه شوند.

نماينده مهريز، بافق و ... با بيان اين که حداكثر تا آخر خرداد ماه بايد لايحه افزايش نمايندگان از دولت به مجلس فرستاده و تصويب شود،مي گويد:" اگر افرادي بخواهند کانديدا شوند، بايد تکليف شان مشخص شود، يعني بدانند تعداد نمايندگان کدام حوزه ها اضافه شده است، که در صورتي که نياز به استعفا در سمت فعلي دارند را انجام دهند و هم چنين ببينند آيا توان رقابت را دارند يا خير؟"

لذا حداكثر تا 10 روز آينده مي بايست نتيجه اين موضوع روشن و تكليف 10 سال، فراز و نشيب هاي سياسي ناشي از الحاق به استان يزد براي مردم طبس روشن گردد. اما اين ميان چند مساله و سوال باقي مي ماند:

1- اگر مسئولين مرتبط، تصميم بر اين موضوع داشته باشند تا طبس را در شرايط فعلي نگه بدارند يعني شهرستان طبس جزو استان يزد و حوزه انتخابيه طبس با خراسان جنوبي! باقي بماند، بايد انتظار يكي از سه مورد زير را داشت:

الف: با توجه به مشكلات ناشي از حوزه نمايندگي واحد، در دو استان مجزا، به مانند 10 سال گذشته، بايد منتظر ماند تا 10 سال آينده (بنا به اصل 64 قانون اساسي در افزايش نمايندگان) تكليف حوزه نمايندگي روشن گردد! و اين بلاتكليفي، ادامه اختلافات ده سال اخير را بدنبال داشته و باعث محروميت طبس خواهد گرديد.

ب:بنا به پيشنهاد آقاي عابدي، نماينده مردم طبس مبني بر تشكيل استان گلشن، اين استان در 2-3 سال آينده تشكيل شود!(هر چند به ظاهر كاري بس دشوار مي نمايد)

ج:بعد از گذر از شرايط حساس كنوني براي استان يزد در شرايط مناسب، مثلا يك سال ديگر، طبس را جزو خراسان جنوبي اعلام نمايند!

لذا بايد به مسئولين ذيربط هشدار داد، باقي ماندن طبس در شرايط فعلي، چيزي جز محروميت طبس، آن هم به بهانه حفظ آرامش در شرايط فعلي - كه خواسته مسئولين استاني و كشوري است - را براي مردم طبس به همراه نخواهد داشت و در واقع این امر به نوعی پاک کردن صورت مساله است! و از طرفی فرصت را برای موج سواری گروه های مختلف فراهم خواهد نمود لذا بايد متذكر شد كه حل اين موضوع در شرايط فعلي همانند يك عمل جراحي است كه امكان درد، در حين عمل وجود دارد اما بيماري را از بين برده و از مرگ احتمالی نجات خواهد داد. ضمن اينكه در شرايط كنوني است كه مردم طبس مي توانند از يك سهميه نماينده استان استفاده شايسته رابنمايند.

2- سوالي كه اين ميان مطرح مي شود آن است كه پيشنهاد پيوستن به استان خراسان جنوبي را چه فرد يا گروهي ارائه داده است؟ در پاسخ بايد گفت پافشاري امام جمعه و نماينده محترم طبس در لغو مصوبه الحاق طبس به استان يزد و بازگشت به خراسان رضوي بي تاثير نبوده است. اما در شرايط كنوني فردي به صورت قاطع مسئوليت پيگيري پيوستن طبس به خراسان جنوبي راعهده دار نمي شود!

اما يك مطلب تا اندازه اي روشن است. بنا به  گفته استاندار ، پيشنهاد شوراي اسلامي استان يزد به قرار زير بوده است: ( يزد فردا، کد خبر : 33999)

الف:یزد،اردکان،میبد و صدوق با سه نماینده

ب:تفت ، ابرکوه و خاتم با یک نماینده

ج: بافق و بهاباد و مهریز نیز با یک نماینده

حال بايد پرسيد چرا طبس در اين پيشنهاد جايي ندارد؟ آيا غير از اين برداشت مي شود كه طبس را جزو استان خراسان جنوبي فرض كرده است؟ شوراي اسلامي استان بر چه مبنايي اين پيشنهاد را داده است؟ آيا از جمع بندي پيشنهاد شوراي اسلامي شهرستان طبس به اين نتيجه نرسيده است؟

3- مردم طبس با ارائه ادله ای خواستار نماینده مستقل و فرمانداری ویژه می باشند.اینک باید پرسید این امر چگونه محقق می شود؟!

در مورد فرمانداری ویژه باید گفت؛ این نوع فرمانداری در بیش از 20 شهر ایران وجود دارد و ارتقای فرمانداری طبس به فرمانداری ویژه چه در استان یزد باشیم و چه در استان خراسان جنوبی؛ ان شاالله محقق خواهد شد. اما در مورد نماینده مستقل باید گفت؛ طبق قانون اساسی اگر امسال به طبس نماینده مستقل اعطا نشود تا ده سال دیگر باید منتظر این امر باقی بمانیم!

قرائن و شواهد حاکی از این امر است که امسال تنها به استان یزد یک نماینده اعطا خواهد شد و به استان خراسان جنوبی نماینده ای تعلق نخواهد گرفت. لذا در زمان باقیمانده در جهت تحقق این خواسته یا باید مسئولین ذیربط تلاش نمایند یک نماینده به استان خراسان جنوبی تعلق بگیرد! و یا از سهمیه استان یزد کمال استفاده را بنمایند.

4- حال بهترين راه حل كدام است؟ استان يزد هم اكنون در شرايط خاصي قرار گرفته است، از يك طرف شهرستان يزد و صدوق با 60 درصد جمعيت استان تنها يك نماينده دارند، 5 شهرستان جنوبي استان نيز يك نماينده دارند، شهرستان طبس نيز بايد وضعيتش مشخص شود.

شايد باقي نگه داشتن طبس در شرايط فعلي به عنوان كم كردن مجهولات معادله فوق تلقي گردد اما معايب بند يك را براي مردم طبس به دنبال دارد. لذا منصفانه آن است كه به دنبال راه حل ديگري بود.

بهترين راه حل آن است كه مسئولين استان مصرانه خواهان دو نماينده براي استان شوند. در غير اينصورت حل اين مساله كمي با مشكل مواجه مي گردد!

شايد بتوان از مجموع پيشنهادهاي ارئه شده، پيشنهاد زير را به عنوان راه حلي مطلوب تر ارزيابي كرد:

الف:يزد(باجمعيت تقريبي 570 هزار) ب:تفت و ميبد(باجمعيت تقريبي 130 هزار) ج:اردكان و صدوق(باجمعيت تقريبي 111 هزار) د:ابركوه، خاتم، مهريز(باجمعيت تقريبي 130 هزار) ه:طبس،بافق،بهاباد(باجمعيت تقريبي 130 هزار)

در پايان انتظار مي رود مسئولين مربوطه با در نظر گرفتن صلاح همه شهرستان ها تصميم مناسب را اتخاذ نمايند.

یزدفردا:با تشکر از فردایی محترمی که مطلب را برای یزدفردا ارسال نموده اند یاد آوری می نماییم که تمامی فردائیان می توانند از فضای یزدفردا در جهت انعکاس نظرات خود استفاده نمایند و تنها ایجاد اعتماد دو طرفه شرط یزفرداست که دوستان با ارسال شماره تماس پاسخگو زمینه تعامل با خود را برای همکاران ما در یزدفردا فراهم نمایند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا