پیشنهاد هنگفت عربستان درباره دادگاه مبارک

قرار است حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر فردا چهارشنبه برای پاسخ دادن به اتهامات وارده به وی بویژه اتهام صدور دستور کشتار تظاهر کنندگان که مجازات آن اعدام است در برابر دادگاه جنایی قاهره قرار گیرد

 رابرت فیسک نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی فاش کرد که عربستان سعودی میلیون‌ها دلار به شورای نظامی مصر پیشنهاد کرده است تا در مقابل از محاکمه  حسنی مبارک  رئیس جمهور مخلوع مصر در دادگاه منصرف شود.

رابرت فیسک در گفت وگو با روزنامه ایندیپندنت  با توصیف محاکمه حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر به عنوان محاکمه قرن گفت که بسیاری از مردم مصر امیدوارند که مجازات اعدام برای مبارک صادر شود در حالی که ارتش ترجیح می دهد وی همین امروز بمیرد.


فیسک افزود: با وجود اعلام محاکمه مبارک، دو پسرش علا و جمال وچند تن از نمادهای نظام سابق و برخی از دستیاران قدیمی مبارک هنوز هم در پست های حکومتی هستند.


وی با اشاره به ضرورت محاکمه مبارک در دادگاه تاکید کرد که محاکمه نشدن وی موجب خشم مردم مصر خواهد شد.


قرار است حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر فردا چهارشنبه برای پاسخ دادن به اتهامات وارده به وی بویژه اتهام صدور دستور کشتار تظاهر کنندگان که مجازات آن اعدام است در برابر دادگاه جنایی قاهره قرار گیرد.


علاوه بر مبارک، جمال و علا، دو پسر وی، حبیب العادلی، وزیر کشور سابق مصر، حسین سالم، بازرگان تحت تعقیب و شش تن از مقام های سابق حکومت مصر نیز به اتهام سرقت میلیون ها دلار از اموال دولتی وصدور فرمان کشتار تظاهر کنندگان در جریان انقلاب 25 فوریه محاکمه خواهند شد.


پیشتر قرار بود که این افراد روز چهارشنبه (سوم اوت) در ساختمانی در منطقه ارض المعارض شهرک نصر قاهره، محاکمه شوند. اما  عبدالعزیز عمر رئیس دادگاه به خبرگزاری رسمی مصر گفته است که تامین امنیت ساختمان یاد شده دشوار است و جلسه دادگاه در یک مقر آموزش پلیس که با مرکز شهر فاصله دارد برگزار خواهد شد.


در جریان انقلاب مصر 850 نفر شهید وبیش از شش هزار نفر دیگر زخمی شدند.

 

منبع:  ایرنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا