یزدفردا :علی آبادی:در آخرين مورد از اين دسته پرونده ها يک نفر متهم دستگير و دهها نفر از تهران و شهرستانها پس از اطلاع رساني پرونده ( 06 07 90 ) از طريق جرائد به عنوان مالباخته به پليس آگاهي تهران بزرگ مراجعه و اين فرد را به عنوان چوپان دروغگو شناسايي کردند .


آرزوی یک شبه پولدار شدن و رسیدن به گنجی که در کتابها از آن یاد می شود طمع را بر می انگیزد تا روایت آدمهایی را رقم بزند که پولهای میلیاردی را پای سکه های تقلبی به باد دادند.
شاید باور اینکه کسی صدها میلیون پول را بابت هزاران سکه تقلبی بپردازد کمی غیرقابل تصور باشد ولی وجود دارند، آدمهایی که در طمع رسیدن به پولی هنگفت بیش از چند صد میلیون تومان پول را به کلاهبردارانی می دهند تا برایشان ارمغان آور "گنج" باشد.


برای یافتن گنج تنها نیاز است واسطه ها را پیدا کرد؛ آنها که در مسیر رسیدن به گنج خیالی تو را با چشم بسته همراهی می کنند. و یا اینکه منتظر رسیدن پیامکی از یابندگان خیالی گنج باشی.


بسیاری از کسانی که زندگی خود را در مسیر جستجوی گنج در سراب سکه های تقلبی باخته اند از پیامک هایی می گویند که بوی گنج را به مشامشان آورده و دلشان را هوایی کرده است.


پیامک هایی که برای مالباختگان ارسال می شود همه لحنی عامیانه دارند که در آنها فردی که خود را عشایری کم سواد جلوه می دهد از یافتن گنجی می گوید که دنبال "آب کردن" آن است و حال گویا دست به دامن شهروندی از جای جای ایران شده تا در این مسیر همراهی اش کند.

داستان چوپان دروغگو

یزدفردا - در سالهاي اخير و در نقاط مختلف کشور افرادي ادّعا مي کردند سکّه ها و طلاجات عتيقه پيدا کرده اند . اين افراد به بهانه فروش سکّه ها يا اجناس زير خاکي توانسته اند با شگردهاي مختلف و تقريباً در تمامي استانهاي کشور از بسياري از افراد کلاهبرداري يا سرقت نمايند .

متداول ترين شيوه که در يکي دو سال اخير صدها نفر را در سراسر کشور به عنوان مالباخته روانه مراجع انتظامي و قضايي کرد به داستان چوپان دروغگو معروف شده است .

در اين شيوه : فرد از طريق ارسال تصادفي پيامک به شماره تلفن همراه شهروندان خود را چوپان يا عشاير چادرنشين معرفي کرده و با ادّعاي اين که : در کوههاي اطراف استان ... تعداد زيادي سکه هاي عتيقه و مجسمه هاي طلا پيدا کرده ام و نمي دانم با اين سکّه ها چه کار بايد بکنم ؛ يا اين که هزاران عدد سکه طلا از داخل خرابه هاي قديمي يک روستاي تاريخي در مرکز کشور پيدا کرده ام ، اگر در فروش سکّه ها کمکم کنيد ... يا حاضرم اين سکه ها را به قيمت بسيار مناسب به شما بفروشم . با اين پيامک ها در برخي موارد پيام گيرنده با طمع به دست آوردن هزاران سکّه با فرد ناشناس ( ارسال کننده پيامک ) تماس گرفته و با هم قرار ملاقات مي گذاشتند .

فرد ناشناس با تعدادي سکّه هاي عتيقه واقعي به محل ملاقات آمده و پس از جلب اعتماد خريدار ، به بهانه هاي مختلف از قبيل عدم آگاهي از ارزش واقعي سکّه ها يا احتمال دستگيري از سوي مأموران ، ملاقات بعدي را در جايي متروکه و کم تردد ( اطراف تهران يا ساير شهرستانها ) تعيين مي کرد و با گفتن جملاتي خريدار را به خريد و ديدن سکّه ها و مجسمه طلا تشويق مي کرد .

گاهي نيز خريدار براي اطمينان از طلا بودن سکّه ها و مجسّمه هاي طلا ، به همراه فروشنده به مغازه طلافروشي رفته و پس از اطمينان از طلا بودن آن ، مشتاقانه مايل بود تا هرچه زودتر قرار ملاقات بعدي گذاشته شود . در ملاقات بعدي خريدار به همراه ميليون ها تومان ( از 10 ميليون تا يکصد ميليون تومان ) وجه نقد در محل قرار حاضر شده امّا در اين زمان ، سارقان به شيوه هاي مختلف ( کلاهبرداري يا زورگير ) ، اقدام به سرقت يا کلاهبرداري وجوه نقد خريدار مي کردند .

در مواردي که فروشنده ( چوپان دروغگو ) به شيوه کلاهبرداري عمل مي کرد ، فروشنده پس از دريافت پول از خريدار ، به بهانه احتمال دستگيري از سوي مأموران و اين که وضعيت اطراف محدوده ملاقات مشکوک شده است ، پس از گرفتن پول ، کيسه اي چند لايه بوده با گره هاي زياد به مالباخته داده و به سرعت محل را ترک مي کردند . مالباخته نيز پس از رفتن چوپان دروغگو و همراهانش ، در همان نگاه اول متوجه تقلبي بودن سکه ها مي شد .


مسافرانی از سراسر کشور به دنبال گنج خیالی


مشکل سکه های تقلبی در استان لرستان به ویژه شهرستان ازنا و الیگودرز شاید محدود به این نقطه جغرافیایی نباشد. در میان مالباختگان می توان نام هایی را دید که به دنبال گنج از قم، تبریز، ارومیه، اصفهان، کرمانشاه و تهران و ...هر نقطه ایران که تصور کنی به مرز لرستان و اصفهان در شهرستان الیگودرز آمده اند تا معامله ای انجام دهند که زندگیشان را از این رو به آن رو کند و حال باید با عنوان "مالباخته" به دنبال پول از دست رفته که زندگیشان را به جای تحول مثبت در سراشیبی قرار داده است بدوند.


هر روز اخبار زیادی از کشف سکه های تقلبی را در روزنامه و خبرگزاری و هزار جای دیگر می بینیم بدون اینکه لحظه ای تامل کنیم که ممکن است روزی در این مسیر جستجوی گنج چشم هایمان را ببیندیم و مالباخته نام بگیریم!


گفته می شود که سکه های تقلبی در یکی از استانهای همجوار لرستان تولید می شود و کار پخش و توزیع آنها به عهده برخی از واسطه ها و خلافکاران در شهرستانهای الیگودرز و گاهی اوقات ازنا است که البته به اعتقاد مردم این شهرستانها آنها حتی لرستانی هم نیستند.


برای دیدن سکه های تقلبی که نام کلاهبرداریهای 700 میلیونی، 500 میلیونی، 150 میلیونی و ...را با خود یدک می کشند نیاز به رفتن تا جای دوری نیست. برای دیدن این سکه های کذایی می توان به پلیس آگاهی استان یا ادارات پلیس دو شهرستان یاد شده سر زد.


سکه های تاریخی ساخته شده از سیمهای برق سرقتی! و ضرب کنندگان!!!


گفته می شود این سکه های تقلبی که برخی از افراد برای آنها از صدها میلیون تومان پول خود می گذارند از سیم های برق سرقت شده ساخته می شوند و شاید وقتی مالباختگان به این موضوع فکر می کنند دلشان بیشتر بسوزد که بابت چه چیزی پولشان را دور ریخته اند!


برخی از مالباختگان در تشریح جزئیات این کلاهبرداری می گویند: در ابتدا برای اطمینان از اینکه کارشان کاملا درست است و سکه ها هم واقعی است چند سکه قدیمی را ما نشان می دادند و ما نیز پس از حصول اطمینان برای گرفتن مابقی سکه ها قرار می گذاشتیم.


محل قرار جایی پرت و خارج از شهر بود و کلاهبرداران از ترفندهایی برای گرفتن پولها استفاده می کردند.


به زور گرفتن پولها و تهدید به حضور پلیس در محل و ضرورت فرار کردن مالباحتگان به نحوی که وقتی مالباخته به خود می آید پولها از دست رفته و سکه های تقلبی سیمی روی دستش مانده است!

25 آبان ماه از سوي يکي از شهروندان خبري به پايگاه ششم پليس آگاهي پايتخت رسيد مبني بر اين که دو نفر در يک کارگاه صنعتي در جاده خاوران اقدام به ضرب سکّه هاي تقلّبي مي نمايند . کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداري پايگاه پس از هماهنگي با آقاي دالوند بازپرس شعبه چهارم دادسراي ناحيه 14 تهران به اين محل اعزام شده و دو نفر را که در حال ضرب اين سکّه ها بودند به اسامي " بابک ـ 40 ساله " و " بهادر ـ 43 ساله " دستگير نمودند . در بازرسي از اين محل دهها هزار سکّه تقلّبي با نقوش قديمي و تاريخي کشف و ضبط شد .

متهمان پس از انتقال به پايگاه اعتراف کردند : چند روز قبل دو نفر ناشناس به کارگاه ما آمدند و نمونه با ورق و قالب آورده و سفارش دهها هزار سکّه را به ما دادند . دستمزد ما براي هر سکّه مبلغ 30 تومان بود و قرار بود تا در زمان تحويل سکّه ها مبلغ مورد نظر را از آنها دريافت نمائيم . تاکنون هيچ سفارشي را به آن دو نفر تحويل نداده ايم .

با توجّه به اين که سکّه هاي سفارشي با طرح عتيقه بود متهان در مقابل سؤالات افسر پرونده گفتند : ما علّت سفارش و کاربرد سکّه ها را از آنها نپرسيديم و نمي دانيم که براي چه کاري مي خواستند استفاده کنند .

در حالي که متهمان به تازگي دستگير شده اند ، براي صحت اظهارات آنان و اين که آيا تاکنون از اين کارگاه سکّه هايي به متهمان اصلي تحويل داده شده يا خير و يا اين که اين دو متهم از نيّت آنان اطلاعي داشته اند يا خير تحقيقات در جريان است .

فروشندگان سکه های تقلبی سکه های خود را که با سیم برق و برنج ساخته اند به شاهان از هخامنشی گرفته تا شاه عباس صفوی و صدر اسلام و ... نسبت می دهند و اینگونه کلاهی گشاد بر سر افراد ساده لوح می گذارند.


سرهنگ کارآگاه محمّد اشراقي رئيس پايگاه ششم پليس آگاهي تهران بزرگ با اعلام اين خبر گفت : با توجه به تحقيقات کارآگاهان پايگاه ششم در خصوص مشخصات دو ناشناس که سفارش اين سکّه ها را داده بودند تلاش براي شناسايي و دستگيري آنان ادامه دارد .مالباخته به اتفاق همسرش به محل قرار رفته بود


رقم کلاهبرداریها در شش ماه به 10 میلیارد ریال می رسد!


و اما اوج این معضل آنجاست که به سراغ آمار می رویم و می بینیم که رقم کلاهبرداریهای صورت گرفته تنها در شش ماه نخست سالجاری به 10 میلیارد ریال می رسد!


سرهنگ خدامراد کبکی رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه معضل سکه های تقلبی به طور عمده در دو شهرستان ازنا و الیگودرز وجود دارد، اظهار داشت: فروش سکه های تقلبی تنها به دو شهر شرقی استان محدود شده است و در دیگر شهرستانها با این مسئله مواجه نیستیم.


وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری 34 فقره کلاهبرداری درخصوص سکه های تقلبی در شهرستان ازنا داشته ایم، یادآور شد: در این رابطه 19 نفر دستگیر شدند که تعداد 60 هزار سکه تقلبی از این افراد کشف و ضبط شده است.


رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی لرستان تصریح کرد: از طریق فروش این سکه های تقلبی مبلغی بالغ بر 7 میلیارد ریال کلاهبرداری شده است.


سرهنگ کبکی با اشاره به کلاهبرداریهای صورت گرفته در خصوص سکه های تقلبی در شهرستان الیگودرز اظهار داشت: 15مورد کلاهبرداری در شش ماهه اول امسال در این شهرستان گزارش شده است.


کشف و ضبط 73 هزار سکه تقلبی در 6 ماه نخست سالجاری


وی با بیان اینکه در این خصوص 25 نفر دستگیر شده اند، ادامه داد: 12 هزار عدد سکه تقلبی از این افراد کشف و ضبط شده است.


سرهنگ کبکی یادآور شد: از این طریق مبلغ دو میلیارد و 550 میلیون ریال کلاهبرداری در شهرستان الیگودرز صورت گرفته است.


رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان دورود نیز یک فقره کلاهبرداری در این خصوص گزارش شده است، افزود: در این رابطه دو نفر دستگیر شده اند که تعداد 1500 سکه تقلبی از آنها کشف شده است.


وی یادآور شد: در این خصوص 20 میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته است.


سرهنگ کبکی با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری تعداد 73 هزار و 500 سکه تقلبی در این شهرستانها کشف شده است، ادامه داد: از این طریق 9 میلیارد و 750 میلیون ریال کلاهبرداری صورت گرفته است.


بی توجهی به هشدارها؛ مالباختگان تمامی ندارند!


همین هفته گذشته بود که از سکه های تقلبی گزارشی را منتشر کردیم ولی گویا مالباختگان در این سراب خیالی تمامی ندارند. از ابتدای هفته تاکنون بازهم یکی دیگر از جستجوگران گنج به دام کلاهبرداران افتاد تا 30 میلیون تومان در این مسیر ببازد!


فرمانده انتظامی شهرستان الیگودرز با اشاره به دستگیری یک نفر کلاهبردار سکه های تقلبی در شهرستان الیگودرز اظهار داشت: این فرد مبلغ 30 میلیون تومان از این طریق کلاهبرداری کرده است.


سرهنگ لیریایی ادامه داد: در پی مراجعه شخصی مبنی بر اینکه شخصی تعداد 1600 سکه تقلبی به مبلغ 30 میلیون تومان را به او فروخته و متواری شده است، ماموران آگاهی الیگودرز با هماهنگی مقام قضایی وارد عمل شدند و متهم را در جاده قدیم ازنا - الیگودرز دستگیر کردند.


فرمانده انتظامی شهرستان الیگودرز افزود: در بازرسیهای صورت گرفته از وی تعداد 3 هزار و 210 قطعه سکه تقلبی کشف و ضبط شد.


یک قربانی چوپان دروغگو


در تاريخ 08 09 90 مرد 37 ساله اي که براي پيگيري پرونده شکايتش به آمده بود در توضيح ماجراي کلاهبرداري اش گفت : در تيرماه پيامکي به گوشي من ارسال شد با مضمون اين که چوپان هستم و سکّههاي عتيقه پيدا کرده ام و براي فروش آنها مي ترسم و نياز به کمک دارم . به غير از همسرم با کسي مشورت نکردم . با وي تماس گرفته و قرار گذاشتيم . دو نمونه از سکّه ها را آورده بود . با توجّه به اين که سالها شغلم طلاسازي است ديدم که سکّه ها اصل است .

گفتند که مي ترسيديم دستگير شويم و تمام طلاها را نياورديم . براي ديدن و خريد تمامي سکّه ها به مبلغ 20 ميليون تومان در شهرستان درود لرستان با آنها قرار گذاشتيم . روز بعد 20 ميليون تومان پول را برداشتم و به اتفاق همسرم با خودرو شخصي ام به شهرستان درود رفتيم . محل قرار اطراف شهر بود . لحظاتي قبل از قرار يک نفر موتورسوار و دقيقه اي بعد يک دستگاه خودرو پرايد با دو سرنشين از آن محل عبورکردندو نوع حرکات آنها مشکوک بود .

زمان آوردن سکّه ها رسيده بود که دو مرد حدود 30 و 37 ساله يک کيسه آوردند و در مشت يکي از آنها تعداد حدود 30 سکّه اصل و در دست نفر ديگر کيسه سکّه ها بود . سراسيمه بودن و مي گفتند که وضعيت مشکوک است و بايد هرچه سريع تر معامله را تمام کنيم و از محل دور شويم .

پول را تحويل داده و کيسه را تحويل گرفتم . خيلي سريع از يکديگر جدا شديم . چند کيلومتر دورتر جايي توقف کرده و کيسه را که خيلي محکم بسته شده بود به سختي باز کردم و ديدم تمامي سکّه ها تقلّبي است . در اين لحظه بود که از خود اين افراد ترسيده بودم و از اين که به غير از از دست دادن 20 ميليون تومان ، در شهر غريب بلايي سر من و همسرم نيامده بود راضي بودم . از ترس تا تهران تخت گاز و بدون توقف راندم .

نهایت

به هر حال روایت سکه های تقلبی و پولهای واقعی روایت تلخی است از کسانی که میلیونها تومان پول را بابت سکه هایی می پردازند که یک ریال هم ارزش ندارند و اینگونه داستان ساده لوحی افرادی رقم می خورد که به دنبال یافتن گنج در دام چوپان دروغگو گرفتار شده اند د.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا