بالاخره کشور از وضعیت تعطیل و نیمه تعطیل حدود 20 روزه خارج شد. در این مدت اتفاقات مهمی در حوزه های مختلف جامعه ایرانی اتفاق افتاد. گزارش تصویری حاضر ، مروری است بر آنچه که در ایام تعطیلات نوروزی در ایران به وقوع پیوسته است .
سال 91 نیز مانند هر سال دیگری در ایران با تعطیلاتی نسبتا طولانی آغاز شد و تازه نیمه فروردین است که به تدریج اوضاع به روال عادی خودش بر می گردد. در این مدت اما اخبار و تحولات مختلف جامعه ایرانی هیچگاه از حرکت بازنایستاد و در این تعطیلات هم اتفاقاتی مهمی رخ داد که برخی از این اخبار تلخ و گاهی هم شیرین بود. برخی هم اخبار به معنای واقعی تلاش برای ایجاد رویکردی تازه در جامعه ایرانی بود. گزارش تصویری زیر ، مروری است از  اخبار در تعطیلات نوروزی.

سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‌ ايرانى»

نوروز هر سال همراه است با نامگذاری برای سال جدید توسط مقام معظم رهبری که نشان دهنده نگاه کلان مدیریتی کشور در سال جدید به این عنوان است و صد البته زنگ خطری برای دست اندرکاران و مسئولان که در طولل فعالیتشان این نکته را مغفول گذاشته اند و چندان به ان توجه نکرده اند. این چنین بود که سال نود ویک از سوی معظم له به عنوان سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‌ ايرانى» نامگذاری شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال 1391 ضمن تأکید بر شعار «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‌ ايرانى» فرمودند: ما امسال سال ديگرى را در پيش داريم كه به اميد خدا و با توكل بر پروردگار، باز ملت ايران با فعاليت خود، با تلاش خود، با هوشمندى خود در اين سال، خواهد توانست پيشرفت‌هاى زيادى را براى خود به ارمغان بياورد. به تشخيص من، بر پایه گزارش‌ها و مشاوره‌ با افراد آگاه، به اين نتيجه مي‌رسيم كه عرصه‌ چالش مهم در همين سال جارى ـ كه اين سال، امروز و از اين ساعت شروع مي‌شود ـ عرصه‌ اقتصادى است. جهاد اقتصادى چيزى نيست كه پایان یافتنی باشد. مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‌هاى اقتصادى، براى ملت ايران يك ضرورت است.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1087.jpeg

خاموشی آتش در نیستان!

در آخرین روزهای سال نود استاد جلال ذالفنون نوازنده چیره دست سه تار رخ در نقاب خاک کشید تا علاقه مندان نوای جادویی ساز ایشان بهار نود و یک را با غم از دست دادن وی آغاز کنند. دو ماه پیش از این و در  در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر دالفنون برای آخرین بار روی سن تالار وحدت رفت و در همین جشنواره بود که از ایشان به عنوان هنرمند برجسته موسیقی سنتی تجلیل شد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1088.jpeg

سخنان دوشنبه ای احمدی نژاد

دكتر محمود احمدي نژاد بعد از ظهر روز شنبه پنجم فروردین ماه به همراه مهندس رحيم مشايي رييس دفتر و تنی چند از همراهان خود وارد دوشنبه پايتخت تاجيكستان شد تا در سومین جشن جهانی نوروز شرکت کند. اما احمدی نژاد در تاجیکستان سخنانی را بر زبان اورد که بازهم با واکنش های بسیاری خصوصا از سوی روحانیون همراه بود. رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیکستان گفته بود که: «فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد»؛ مطلبی که بلافاصله با واکنش برخی از چهره‌های فرهنگی و مذهبی روبه‌رو شد. کار به جایی رسید که علاوه بر اینکه ائمه جمعه در تریبون های نماز جمعه به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان دادند، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز در حاشیه درس خارج از فقه خود نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت و مطرح کردن این گونه سخنان را احتمالی برای کمرنگ نشان دادن روحانیت و مبارزه با آنان نامید.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1089.jpeg

سانحه در جاده قم-کاشان

در آخرین روزهای سال نود علی دایی سرمربی راه آهن در مسیر قم کاشان دچار سانحه رانندگی شد و به شدت آسب دید. در حالی که همه برای سفرهای نوروزی آماده می شدند و پلیس راه و تلویزیون به کرارات تذکرات ایمنی را برای داشتن سفری ایمن به هموطنانمان می دادند سانحه رانندگی شدید علی دایی در ستانه سفرهای نوروزی زنگ هشدار را برای همه به صدا در اورد تا علی دایی هم در اولین مصاحبه پس از بهبودی خود در اولین روزهای سال مسافران نوروزی را از رانندگی در حال خواب آلودگی برحذر کند. تصادف علی دایی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت به گونه ای که حتی سپ بلاتر در پیامی به علی دایی برای وی ارزوی سلامتی کرد. دایی پس از انتقال به تهران و انجام مراحل درمان در ایام تعطیلات از بیمارستان مرخص شد و در تمرینات راه اهن هم حضور پیدا کرد.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1090.jpeg

طیب اردوغان در تهران

سفر رجب طیب اردوغان در ایام نوروزی به تهران شاید یکی از مهم ترین اخبار این 13 روز بود. مساله سوریه، مذاکرات ایران و 5+1 و دیدار اردوغان و اوباما پیش از سفر به ایران همه و همه مسائلی بودند که موضوع سفر طیب اردوغان به ایران را حساس جلوه داده بود. نخست‌وزیر ترکیه در این سفر ضمن دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، با علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور دیدار و بحث و تبادل‌نظر کرد. اردوغان در دومین روز سفرش در ایران به دیدار مقام معظم رهبری رفتند که در این دیدار  معظم له ضمن ابراز خرسندی از حضور اسلامگرایان در عرصه قدرت ترکیه در خصوص مسئله سوریه بیان داشتند: رهبر معظم انقلاب در خصوص اوضاع سوریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکاییها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است، خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.
اردوغان در ادامه سفر خود در ایران در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شرکت کرد و سپس راهی مشهد شد و به زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) رفت.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1091.jpeg

شروع شش تایی پرسپولیس
 
در سومین روز سال جدید پرسپولیس کام فوتبال دوستان را شیرین کرد. در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال پرسپولیس توانست پیروزی پر گلی را مقابل الشباب به دست آورد و این تیم  اماراتی را شش بار در هم بکوبید، تا عیدی خاطره‌انگیز برای هواداران پرسپولیس باشد. شش گل پرسپولیس و هت تریک ایمون زاید برای هوداران پرسپولیس بسیار خاطره انگیز بود
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1092.jpeg

آزادی یازده ایرانی در بند در سوریه!

سرانجام یازده ایرانی که حدود سه ماه پیش در دو عملیات متفاوت در سوریه توسط گروه های مسلح ربوده شده بودند آزاد شدند و تحویل سفارت ایران در ترکیه شده اند. این یازده نفر شامل پنج مهندس ایرانی شرکت مپنا و شش زائر دیگری هستند که در دو عملیات متفاوت در نا آرامی های سوریه ربوده شده اند هستند. ایرانی ها آزاد شده روز 12 فروردین ماه به ایران بازگشتند اما هنوز از سرنوشت سایر ربوده شدگان ایرانی در سوریه خبری در دست نیست.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1093.jpeg

وداع با بی بی مجید!

قصه های مجید یکی از همان تصاویر نوستالژیک بچه های دهه شصت است. اما روز پنجم فرودین روز وداع با یکی از چهرهای برجسته این سریال دوست داشتنی آن سال ها بود که همه را در روزهای عید به خاطرات آن سال ها برد. پروين دخت يزدانيان، مادر کیومرث پور احمد و بی بی  قصه های مجید در این روز در سن 89 سالگی بر اثر بيماري و كهولت سن در نجف آباد اصفهان درگذشت.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1094.jpeg

رقابت چک برگشتی با کلاه قرمزی!

سریال های مناسبتی چند سالی است که روی دور تکرار افتاده است و همه به کپی برداری از یک نسخه قدیمی می پردازند. انگار که وظیفه باشد سریالی هرچند ضعیف را به صرف خالی نبودن عریضه پخش کرد. با این حال همچنان دست شبکه یک با مدل "سیروس مقدم" و شبکه دو به مدد جادوی "کلاه قرمزی" پر است. انصافا هم این دو سریال یک سرو گردن از بقیه بالاتر هستند. چک برگشتی که با مدل داستانی همیشگی مقدم در سریال های طنز پیش می رود که شامل پنهان کاری های بزرگ است که در این سال ها به مدد بازیگران با تجربه و کارکشته ای مانند امیر جعفری، هدایت هاشمی و هومن برق نورد مثل سال گذشته چیز خوبی از کار در امده است. در ان سو هم شبکه دو با برنامه ای به ظاهر برای کودکان ولی در واقع برای بزرگترها مانند سال گذشته به میدان امده و با اضافه کردن شخصیت های تیپیک جدید مثل آقای "هم ساده" و "جیگر" لحظات شادی را برای بینندگان به همراه داشته است. به نظر می رسد مخاطب اصلی این برنامه همان کودکانی هستند که در ابتدای دهه هفتاد به تماشای کلاه قرمزی می نشستند و اکنون در دهه سوم و چهارم زندگی شان مخاطب دوباره کلاه قرمزی قرار گرفته اند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1095.jpeg

مرحله دوم هدفمندی، آری یا نه؟

در روزهای ابتدایی سال مبلغ 28 هزار تومان به عنوان مابه تفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی  یارانه ها به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما همچنان معلوم نیست این مبلغ به عنوان ما به التفات یک ماه است یا دو ماه! چیزی که حتی رئیس سازمان هدفمندی هم از آن اعلام بی اطلاعی کرده است. بهروز مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این زمینه گفت: واریز مابه تفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی  یارانه ها که  28 هزار تومان است،  28 اسفند 90 انجام شد که ممکن است این مبلغ ماهیانه یا به صورت دوماهه باشد. اما همچنان انجام دور دوم هرفمندی یارانه ها در کشور با ابهامات متععدی مواجه است. احمدی نژاد که در آخرین روزهای سال نود در یک برنامه زنده تلویزیونی در خصوص ترافیک شرکت کرده بود در حاشیه برنامه گفت: «اگر اجازه می‌دادند، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کردیم، 70 ـ 80 هزار تومان تو جیب مردم می‌گذاشتیم تا سفر بروند، اما نشد، سخت شد اجرای مرحله دوم». به هر حال قرار است سه شنبه این هفته نخستین یارانه سال نود یک به حساب ها واریز شود و هنوز خبری از اجرای شدن یا نشدن دور دوم این طرح نیست.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1096.jpeg

جنجال نوروزی روی پرده ها!
 
در ایام نوروز اکران نوروزی دو فیلم در سینماهای کشور با مشکل مواجه شد. دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی که جز اکران های نوروزی سینماهای کشور بودند ابتدا با مخالفت ها و اعتراضاتی در شهرستان ها همراه بود و در شهرهای چون مشهد، بوشهر و کرمان از دور اکران خارج شدند. اقدامی که با واکنش احمد خاتمی اولین خطیب جمعه تهران در سال جدید هم همراه بود. خاتمی در خصوص اظهارات خود در نماز جمعه گفت : آن‌چه كه در خطبه نماز جمعه مطرح كردم در راستاي اداي تكليف شرعي بود و بنده بر اين باورم كه آحاد جامعه بايد در ارتباط با عفاف حساسيت ويژه‌اي داشته باشند. سرانجام در ششم فروردین ماه اکران این دو فیلم به صورت رسمی در سینماهای کشور لغو شد و دو فیلم دیگر جایگزین آنها شد. سيدعليرضا سجادپور ـ مديركل اداره‌ي نظارت و ارزش‌يابي سازمان سينمايي ـ در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر بيان كرد: با تشكيل جلسه‌ي فوق‌العاده‌ي شوراي صنفي نمايش، دو فيلم «نارنجي‌پوش» به كارگرداني داريوش مهرجويي و «بوسيدن روي ماه» به كارگرداني همايون اسعديان جايگزين فيلم‌هاي «گشت ارشاد» و «خصوصي» شدند.
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_1097.jpeg









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا