معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از انهدام 31 شرکت هرمی و دستگیری بیش از 900 کلاهبردار طی 6 ماه اول سال جاری خبر داد .
 سرهنگ مهرداد امیدی معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در حاشیه بازدید از غرفه پلیس فتا در ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال  با اشاره به اینکه از سال 89 وظیفه مبارزه با شرکت‌های هرمی به پلیس آگاهی ناجا واگذار شده است ، گفت: در طول شش‌ماهه دوم سال 89 و ابتدای سال 90 اقدامات قاطعی در خصوص مبارزه با شرکت‌های هرمی صورت گرفت بطوری که منجر به تعطیلی اکثر شرکت‌های هرمی شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های هرمی به حداقل فعالیت در چند سال گذشته رسیده است ،اظهار داشت: در شش ماه ابتدای سال جاری 300 پرونده در خصوص شکایت از عملکرد برخی از افراد در شرکت های هرمی در پلیس آگاهی تشکیل شد که این پرونده‌ها 518 نفر شاکی داشته‌اند و در این راستا 958 نفر دستگیر شدند.
امیدی ادامه داد: 46 نفر از دستگیر شدگان با قرار تأمین به زندان روانه شدند و 31 دفتر فعالیت که به صورتی باندی عمل می‌کردند در محل اسکان اعضای این شرکت‌ها شناسایی، تعطیل و پلمپ شد.
وی در ادامه گفت: 13 دفتر در استان البرز، 6 دفتر در تهران بزرگ، 5 دفتر در مازندران، 4 دفتر در منطقه ویژه غرب استان تهران، 2 دفتر در اصفهان، یک دفتر در گیلان و ... پلمپ شد.
وی با اشاره به اینکه پایگاه اصلی این شرکت‌ها که در تهران بود برای کلاهبرداران ناامن شده و آن را از دست داده‌اند ،اظهار کرد: در تهران بیش از 2 هزار دفتر تعطیل شد و در حال حاضر این شرکت ها به شهرهای حاشیه تهران از جمله کرج، اسلامشهر و رباط کریم پناه برده‌اند.
وی با بیان اینکه این شرکت ها دنباله گلدکوئست هستند گفت: در اصفهان به یکی از این شرکت ها با نام «گامانت» توسط مأموران ضربه سختی وارد و ساختار تشکیلات آنان به طور کلی متلاشی شد.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه پلیس آگاهی و پلیس فتا هر دو وظیفه کشف جرم را دارند ،خاطر نشان کرد: مرز بین این دو پلیس بسیار باریک است و به دلیل استفاده مجرمین از تکنولوژی ها و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تعامل این دو پلیس اجتناب ناپذیری می‌نماید.
وی ادامه داد: از جمله مجرمینی که مرتکب جعل و کلاهبرداری در فضای سایبر تحت عنوان شرکت‌های هرمی فعالیت کرده و اقدام به اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌کنند؛ در این حوزه همکاری مشترکی پلیس فتا و پلیس آگاهی، مردم و بزه‌دیدگان را زودتر به حقشان می رساند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا