رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری دیگر هیچ خودرویی بدون کیسه هوا در کشور شماره گذاری نمی‌شود، گفت:‌ امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مراجع ذیربط برخی خودروهای پرتصادف مانند وانت پیکان و وانت نیسان از چرخه تولید و شماره گذاری خارج می‌شوند.


به گزارش ایسنا، سردار دکتر اسکندر مومنی روز دوشنبه با اشاره به آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری، گفت:‌ در دو ماهه امسال تعداد خودروهای نوشماره 41 درصد،‌ وارداتی 23 درصد، موتورسیکلت 55 درصد و اسقاط خودروهای فرسوده 64.5 درصد کاهش داشته است.

مرگ یک میلیون و 240 هزار نفر درتصادفات سال گذشته جهان

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی در سال گذشته یک میلیون و 240 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان باختند، افزود: 88 کشور جهان کاهش سوانح و 87 کشور جهان افزایش سوانح رانندگی را داشتند. از سوی دیگر 15 درصد نیز به تعداد وسایط نقلیه در دنیا افزوده شد.

مومنی به آمارهای سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 915 هزار خودرو در کشور شماره گذاری شد که حدود 44 هزار دستگاه از آنها وارداتی بوده است. از سوی دیگر حدود 419 هزار موتورسیکلت جدید نیز در کشور شماره گذاری شد و یک میلیون و 900 هزار نفر گواهینامه رانندگی جدید گرفتند.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات خوب صورت گرفته شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در سال گذشته به زیر 19 هزار نفر رسید، به آمار شماره گذاری و تلفات رانندگی از سال 84 به بعد اشاره کرد و گفت: از سال 84 تا پایان سال گذشته شمار دارندگان گواهینامه رانندگی 87 درصد،‌ ورود موتورسیکلت‌ها به چرخه حمل و نقل 163 درصد و ورود خودروها 139 درصد افزایش داشت. این در حالیست که شمار تصادفات رانندگی 45 درصد کاهش داشته و کشته‌های تصادفات رانندگی نیز به نسبت عدد مطلق 27.6 درصد کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در کشور 25 نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شدند افزود: این رقم در سال گذشته به 7.3 نفر کاهش یافت که بدین ترتیب باید گفت شمار کشته‌های تصادفات رانندگی به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در سال 91 نسبت به سال 84 حدود 70 درصد کمتر شده است.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه در سال 80 با چهار میلیون دستگاه خودرو در کشور 20 هزار نفر در تلفات رانندگی جان باختند، افزود:‌ این در حالی است که در سال گذشته علیرغم افزایش شمار خودروها به 16 میلیون دستگاه، تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی به 19 هزار نفر کاهش یافت به عبارت دیگر اگر روند افزایشی قبلی را ادامه می‌دادیم هم اکنون 60 هزار کشته در جاده‌های کشور می‌داشتیم.

هیچ خودرویی بدون کیسه هوا از ابتدای سال شماره گذاری نشده است

وی به اقدامات اساسی صورت گرفته توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در جهت افزایش ایمنی خودروها و آلایندگی آنها اشاره کرد و گفت:‌ در حالی که نصب کنیستر و کاتالیست بر روی تعدادی از خودروها تا سال 88 متوقف شده بود، با اقدامات صورت گرفته تمام خودروسازان مجبور شدند این تجهیزات را بر روی خودروهای خود نصب کنند. از سوی دیگر نصب ترمز ضد قفل نیز از حدود دو سال گذشته فراگیر شدو همچنین ممنوعیت شماره گذاری خودروهای غیرایمن مانند هوو و فراز نیز توانست تلفات تصادفات رانندگی را کاهش دهد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه نصب کیسه هوا بر روی تمامی خودروها از ابتدای سال جاری اجباری شده است، گفت: بدین ترتیب هیچ خودرویی بدون کیسه هوا در سال جاری شماره گذاری نشد و از سوی دیگر در تلاشیم تا با همکاری مراجع ذیربط تعداد کیسه‌های هوای خودروها را تا پایان سال به دو کیسه افزایش دهیم.

مهلت 6 ماهه برای تسویه‌حساب رانندگانی که جریمه پرداخت نشده دارند

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص بخشودگی جرایم رانندگی گفت: با تایید این مصوبه در شورای نگهبان و ابلاغ آن تمامی رانندگانی که تا پایان سال 90 جریمه رانندگی پرداخت نشده دارند که مبلغ آن هم اکنون دو برابر شده است، شش ماه مهلت خواهند داشت تا نسبت به پرداخت اصل جریمه رانندگی خود اقدام کنند و جریمه دوبرابری آنها بخشوده می‌شود.

وی تاکید کرد: بدیهی است پس از پایان این مهلت در صورت عدم پرداخت جریمه معوقه دو برابری مبلغ جریمه مجددا به حالت قبل بازخواهد گشت.

تدابیر ترافیکی ویژه ایام ارتحال امام و انتخابات

مومنی با اشاره به ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، گفت: پیش بینی می‌کنیم میلیون‌ها زائر به تهران آمده و شهروندانی نیز برای سفرهای زیارتی طی این چهار روز تعطیلی که اولین تعطیلی پس از ایام نوروز است به مسافرت بروند.

براساس گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه 40 هزار نیرو در طرح ترافیکی مراسم ارتحال امام(ره) مشارکت خواهند داشت، از اتخاذ تدابیر ویژه ترافیکی در این ایام خبر داد و گفت: جلسات لازم در این خصوص برگزار و هماهنگی‌های مربوطه انجام شده است.

رییس پلیس راهور ناجا به طرح انضباط ترافیکی برای برگزاری انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: این طرح برای برگزاری هرچه بهتر حماسه بزرگ سیاسی کشور تدوین شده است که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود و پلیس برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارد.

مومنی ارتقای ایمنی خودروها و خروج خودروهای ناایمن، ارتقای فرهنگ ترافیکی، توسعه سیستم‌های هوشمند و افزایش و ارتقای حرفه‌ای پلیس را به عنوان مهمترین برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری عنوان کرد و گفت: در عین حال با توجه به نزدیکی به فصل تابستان برخورد با تخلفات حادثه ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، صحبت با تلفن همراه و عدم استفاده از کمربند ایمنی در حین رانندگی مهمترین اولویت‌های پلیس در تابستان امسال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم طرح تابستانه امسال نسبت به سال گذشته زودتر آغاز شده و طولانی تر باشد گفت: طرح تابستانه امسال از نیمه دوم خردادماه و طی دو مرحله آغاز می‌شود که مرحله اول آن تا پیش از ماه مبارک رمضان و مرحله دوم آن پس از ماه مبارک رمضان اجرایی خواهد شد.

رییس پلیس راهور ناجا سفرهای تابستانی را پس از سفرهای نوروزی پرترددترین ایام سال عنوان کرد و گفت: در عین حال پیش بینی می‌کنیم بیشترین حجم سفرهای تابستانی را در موج دوم سفرهای تابستانی داشته باشیم.

وی در پاسخ به ایسنا در خصوص نمره منفی رانندگان متخلف گفت: حدود 10 هزار راننده به دلیل بالا بودن نمره منفی در آستانه ضبط گواهینامه هستند که این رانندگان در صورتی که شش ماه تخلف نکنند تمامی نمرات منفی آنها پاک شده و در صورت انجام تخلف جدید گواهینامه ضبط و از سفرهای تابستانی محروم می‌شوند.

نصب دوربین در محور کرج – چالوس

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هوشمندسازی جاده‌های کشور گفت: امسال پیش بینی می‌کنیم حدود 2000 کیلومتر دیگر از راه‌های کشور تحت پوشش سیستم‌های هوشمند و نظارت جاده‌ای قرار بگیرد.

از سوی دیگر نصب دوربین در محور کرج – چالوس نیز به اتمام رسیده و این دوربین‌ها هم اکنون در مرحله تست قرار دارند که امیدواریم پیش از آغاز سفرهای تابستانی بتوانیم از این دوربین‌ها برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات در جاده چالوس استفاده کنیم.

رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وانت پراید و ایمنی این خودرو گفت: ‌هنوز از سوی شرکت تولید کننده مشخصات فنی وانت پراید به پلیس اعلام نشده است تا بتوانیم ایمنی این خودرو را بسنجیم، اما قطعا تلاش خواهیم کرد تا هیچ خودروی ناایمن جدیدی وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود.

رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال دیگری در زمینه برخورد با رانندگان باربری متخلف گفت: در سال گذشته موضوع حمل و نقل عمومی ناوگان مسافربری در اولویت پلیس قرار داشت وسخت گیری‌هایی در این خصوص صورت گرفت به شکلی که دفترچه رانندگانی که تصادفات فوتی و جرحی داشتند ابطال شد که قطعا در تابستان امسال موضوع بار نیز در کنار ناوگان مسافربری در دستور کار قرار دارد و با رانندگان متخلف ناوگان بار کشور به طور جدی برخورد خواهد.

مومنی در پاسخ به سوال دیگری که در زمینه برخورد ماموران پلیس راهور با رانندگان بدحجاب بود، گفت: هر پلیسی در ناجا علاوه بر کار خود اقدامات بین بخشی هم انجام می‌دهد و قطعا ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در چارچوب قوانین و مقررات مصوب دولت و مجلس وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی همچنین درخصوص برخورد با قاچاق انسان و تصادفات آنها گفت: موضوع قاچاق انسان پیش از آنکه یک موضوع ترافیکی باشد موضوع جرم است چرا که این دسته از خودروها از جاده‌های فرعی تردد کرده و تلاش می‌کنند تا با ماموران پلیس به هر شکلی برخورد نکنند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا