به گزارش اتحادجنوب، اولین جلسه از مناظرات انتخاباتی برگزار شد تا مشخص شود اساتید دانشگاهی مورد نظر رسانه ملی، سهم بالایی در طراحی کنکور متنوع سوالات از نامزدها داشتهاند.

 

به گزارش اتحادجنوب، اولین جلسه از مناظرات انتخاباتی برگزار شد تا مشخص شود اساتید دانشگاهی مورد نظر رسانه ملی، سهم بالایی در طراحی کنکور متنوع سوالات از نامزدها داشتهاند.

اولین مناظره انتخاباتی 92 تفاوتهای زیادی با مناظرات انتخاباتی 88 داشت که به برخی از آنها اشاره میکنم؛ به هر حال این دوره، مناظرات با همفکری اساتید برجسته رسانه ملی و هزاران نفر ساعت کار کارشناسی تهیه و اجرا شده است:

- به جای استفاده از یک مجری - کورنومتر، از 2 مجری - کورنومتر استفاده شده بود که دومی در حالت سایلنت بود.
- مجری کارشناس کورنومتر اولی نیز علاوه بر اعلام زمان، در این دوره قرعه کشی را هم انجام میداد تا بیشتر به چشم بیاید.
- مجری - کورنومتر مذکور در بخش دوم ایستاده، مناظره را پیگیری میکرد تا تنوعی در کارش ایجاد شود.

- استفاده از تصویر گل و بلبل در پشت سر نامزدها که سخنان ویرانکننده آنها درمورد وضعیت کشور را به نوعی خنثی می کرد.
- همچنین به خاطر کمبود زمان، در این دوره هیچیک از نامزدها نتوانست از عبارت مشهور «من چقدر وقت دارم؟» یا «این چقدر وقت داره؟» استفاده کند.
- با توجه به هماهنگیهای انجام شده، در این دوره کار به اقوام و خانواده افراد کشیده نشد که االبته از هیجان مناظرات هم  کاست.
- در این دوره، کارشناسان خبره رسانه ملی برای جلوگیری از نشان دادن عکس و سند از سوی نامزدها، خودشان به میزان کافی عکس و طرح نشان دادند و مانع هرگونه «بگم بگم» شدند.

- همچنین در این دوره قاعده جالبی به طور خودجوش در میان نامزدها حاکم شد. نامزد مورد سوال واقع شده، پشت تریبون به سوال مجری - کورنومتر عزیز در 3 دقیقه پاسخ میداد، نامزدهای دیگر نیز هرکدام در 90 ثانیه برنامه خودشان را مطرح میکردند و در پایان نامزد مورد سوال نیز در 2 دقیقه حرفهای خودش را تکمیل میکرد؛ به عبارتی هرکسی کار خودش را میکرد و رسما نامزد مورد سوال را به خودش واگذار میکرد! گویا قرار بر این بود که به نامزد مورد سوال، بی محلی شود!

و اما چند پیشنهاد:
- در دور دوم مناظرات، مشاعره نیز اضافه شود تا فضای ملودرام و اسلوموشن مناظره کامل شود.
- در جلسه بعد همچنین به جای قرعه کشی، از بازی «وسطی» برای قرعه کشی استفاده شود و دو فرد بیطرف از رسانه ملی، نامزدها را با توپ هدف بگیرند، کسی که بول گرفت یا آخرین فردی بود که سوخت(!) آغازگر رقابت باشد.
البته برخی کارشناسان و اساتید دانشگاهی نزدیک به رسانه ملی بازی مفرح «موسیقی و صندلی» را نیز برای داغ شدن مناظرات در دست بررسی دارند.

- افزودن بخش آشپزی در 7 دقیقه برای محک زدن نامزدها جهت آشنایی با دستپختشان برای ملت در 4 سال آینده
- پخش موسیقی سنتی و لب زدن نامزدها و اجرا روی استیج به جای خواننده برای آشنایی با میزان سازگاری با موقعیتهای مختلف
- اضافه شدن بخش «رسم» با نمره. برای نمونه: برنامه خود را برای مساله جمعیت کشور با رسم شکل شرح دهید(3 نمره)

- از نامزدهای محترم خواسته شود که هر کدام «یک عدد جوک» تعریف کنند تا ببینیم در هجوم مشکلات میتوانند کام مردم را شیرین کنند یا نه؟
- برگزاری مسابقه دارت. انجام این مسابقه هم آمادگی جسمانی نامزدها را نشان میدهد و هم هدفگیری دقیق آنها
- انجام بازی گل یا پوچ از سوی مجری برای افزایش هیجان مناظرات؛ خالی بازی آزاد است!

نکته:
با توجه به اینکه در این دوره همه چیز خیلی رسمی و قرعهکشی اتفاق افتاد، پیشنهاد میشود بعد از قرعه کشی اول، آن نامزد نفر بعدی را مشخص کند و به همین ترتیب تا آخر.فرض کنید در این سری از مناظرات، با کارشناسی اساتید برجسته مدنظر رسانه ملی، از نامزدها پرسیده شود، برای سوال بعدی از کی بپرسم. پاسخ برخی نامزدها را در ادامه میخوانید:
مهندس غرضی: از خودم بپرس
دکتر حداد عادل: زهر هجری چشیدهام که مپرس
دکتر جلیلی: از 1+5 بپرس
دکتر روحانی: از عارف فقط نپرس
دکتر رضایی: از 1+2 بپرس
دکتر عارف: از هر کی دوست داری بپرس

 

بازتاب اولین مناظره در بیستوسی فرداشب
مجری با لبخندی روی لب: اولین دور مناظرات انتخاباتی شب گذشته پربیننده ترین برنامه قرن در جهان لقب گرفت و 81 میلیون نفر در داخل کشور و حدود 217 میلیون نفر در منطقه و جهان آن را تماشا کردهاند.
- همچنین 123درصد مردم از اجرای مناظره به شکل جدید ابراز رضایت کردند. ضمن اینکه پلیس راهور در گفتگو با خبرنگار ما از خلوت شدن تمامی معابر داخلی و خارجی شهر تهران در حین مناظرات خبر داد.
- 145 نفر از نمایندگان مجلس، 465 استاد ارتباطات و همچنین 780 اقتصاددان کشور نیز در نامههای جداگانهای به عزت الله ضرغامی از برگزاری موفق و نوآورانه مناظرات تقدیر و خواستار تداوم این نوع برگزاری مناظره شدند.
- بیبیسی کیش و مات شد! بعد از پخش مناظره شب گذشته، مجریان این بنگاه خبرپراکنی، با دستپاچگی از موفقیت این برنامه سخن گفتند. حسینی بای به میان مردم رفته و از بازتاب آن بین مردم گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می بینید.../ب

 

* محسن حدادی / خبرآنلاین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا