YAZDFARDA:اعتراض‌ها البته از سائوپولو، یعنی بزرگترین قطب اقتصادی کشور و در در اعتراض به افزایش مختصر قیمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شروع شد، اما بلافاصله ابعادی گسترده‌تر یافت و نابسامانی‌های عمومی‌تری را نشانه رفت.

 
اندکی پس از ترکیه، جهان اینک شاهد تظاهرات صدها هزار نفری در شهرهای مختلف یکی دیگر از قدرت‌های نوپای اقتصادی جهان، یعنی برزیل است. بر خلاف ترکیه در برزیل دولتی چپ‌- میانه بر سر کار بوده است، با این همه اعتراضات در دو کشور تشابهات زیادی دارند.
 
به گزارش فرارو، از هفته پیش شماری از شهرهای برزیل شاهد تظاهرات اعتراضی مردم هستند. اعتراض‌هایی که در ۲۰ سال گذشته و به‌ویژه در دوره پس از پایان حکومت نظامیان کمتر سابقه داشته است. پلیس که کمتر برای رویارویی‌های مناسب با این اعتراضات آموزش دیده با گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی به رویارویی معترضان رفته و معترضان نیز با پرتاب نارگیل و کوکتل مولوتف با این اقدامات مقابله می‌کنند.
 
عکس‌ها از رفتن جوانان معترض بر بام پارلمان برزیل حکایت دارند یا ماشین‌هایی را نشان می‌دهند که در حال سوختن هستند. گویی به یک باره مردم فوتبال‌دوست و فوتبال‌پرور برزیل به جای شادی از جام جهانی به مقابله با آن برخاسته‌اند، آن هم در ایامی که جام فوتبال میان‌ قاره‌ها (جام کنفدراسیون‌ها) نیز در این کشور در حال برگزاری است.
 
اعتراض‌ها البته از سائوپولو، یعنی بزرگترین قطب اقتصادی کشور و در در اعتراض به افزایش مختصر قیمت استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی شروع شد، اما بلافاصله ابعادی گسترده‌تر یافت و نابسامانی‌های عمومی‌تری را نشانه رفت.
 
حرف اساسی معترضان این است که هزینه برگزاری جام جهانی برای برزیل گزاف است و بخش بزرگی از آن می‌باید برای ترمیم و گسترش زیر‌ساخت‌های عقب‌مانده و ناکارای کشور در زمینه‌های آموزشی و بهداشتی اختصاص یابد. فساد و ارتشا و کاغذبازی هم معضل دیگر مورد اعتراض شهروندان است.







سایت خبری یزد فردا
 

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا