یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۱

 


 

 
 

 

افتتـاح نمایـشگاه خـودرو ۲۰۱۲ چیـن در پکن

 

نمایشگاه پکن، بزرگترین نمایشگاه خودرو در چین و یکی از پنج نمایشگاه مهم جهان پس از نمایش اختصاصی خودروها به خبرنگاران و دست اندرکاران صنعت خودرو، از روز جمعه درهای خود را به روی مردم باز کرد بطوریکه فعالیت این نمایشگاه تا ۱۳ اردیبهشت ادامه دارد. نمایشگاه پکن در حالی کار خود را آغاز کرد که خودروسازان جهان بی توجه به پیش‌بینی‌ها درباره کاهش رشد بازار خودرو در چین، از فرصت این نمایشگاه برای عرضه محصولات خود به بزرگترین بازار خودرو دنیا استفاده می‌کنند.

 

به گزارش دنیای خودرو ، شرکتهای بزرگ خودروساز جهان، چون جنرال موتورز، بی ام و، لامبورگینی، هیوندای، نیسان، هوندا، آئودی، رولز رویس، پژو و دایملر، روز دوشنبه برای شرکت در نمایشگاه خودرو چین در پکن، پایتخت این کشور گردهم آمدند. به نقل از جام جم آنلاین؛ دست کم صد و بیست مدل جدید خودرو که سی و شش مدل آنها توسط تولید کنندگان غیرچینی عرضه شده است، در این نمایشگاه به نمایش درآمدند.

 

بازار خودروی چین سال گذشته و در پی دو سال رشد پی در پی به عنوان بزرگترین بازار خودرو جهان، با رکود رو به رو شد. در این سال، فولکس واگن پرفروشترین خودروساز در چین بود و جنرال موتورز و هیوندای در مقام های بعدی قرار گرفتند.

 

خبرنگار مجله خودرو در چین می گوید: چینی ها واقعا می خواهند صنعت خودروی خود و پیشرفتهای جدید خود را به نمایش بگذارند. آنها می خواهند خودروهای جدید خود را نشان دهند. البته این به طور مستقیم با خواست دولت چین در ارتباط است که میخواهند به جهان نشان دهند که چین به کشوری با تکنولوژی بالا تبدیل شده است.

 

رکود در بازار خودروی چین، پس از آن حاصل شد که دولت مشوق های خرید خودرو را کاهش داد و در برخی از شهرهای این کشور به منظور کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا، محدودیتهای شدید اعمال کرد.
با این وجود، بسیاری از خودروسازان بزرگ با امید به رشد مداوم تقاضا در بازار چین بر تولیدات خود می افزایند.

 

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

 

 

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۱

 


 

 
 

 

سمند

سمند

سمند نام نخستین خودرویی است که با نماد یک شرکت ایرانی به بازار عرضه شد. سمند به معنای اسب زردرنگ در شرکت ایران خودرو متولد شد. و با توجه کارایی، نوآوری و قیمت متعادل نسبت به دیگر محصولات موجود مورد استقبال خوبی قرار گرفت. این خودرو در مدلها و تیپ های دیگر با نام سمند معمولی، LX، سمند سریر و سورن با آپشنهای مختلفی به بازار ارائه شد.

شاید سمند یک انقلاب در صنعت خودرو سازی ایران محسوب شود. دنیای مونتاژ خودرو در ایران که ما را بیشتر مبتکر در دوباره سازی خودرو یعنی facelife یا redesign نموده است کمی بیشتر از زمان معمول به طول انجامید. که شاید این نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور باشد. به هرحال تولید و عرضه این محصول کمی توانست تشنگی بازار به خودروهای جدید را برطرف کند، بی شک رشد تکنولوژی و افزایش جمعیت جوان و همچنین ایجاد انتظارات متقاضیان به خودروهای لوکس و مدرن به خصوص در بازار جزیره ای ایران مجالی برای بی تفاوتی خودرو ساز به تولید خودروهای جدید نخواهد داد.
همانطور که می دانید سمند این خودروی ملی بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شده‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییراتی در آن صورت گرفت تا سمند شکل گیرد.
طراحی بدنه و شاسی سمند در شرکت طراح انگلیسی به نام فرست اتوموتیو صورت گرفت و طراحی موتور آن توسط شرکتهای فرانسوی پژو انجام پذیرفت.
قالب‌های اصلی بدنه خودرو به کمک شرکت میازو ژاپن تولید شد. فیکسچرها و تجهیزات خط تولید این خودرو توسط شرکت کره‌ای تامین شد و در نهایت مالکیت این اسب زرد از آن ایران خودرو شد.
طراحی این خودرو بر اساس استانداردهای روز دنیا صورت گرفت. شکل آیرو دینامیک این خودرو شبیه به خودروهای اروپایی است. فضای داخلی این خودرو راحت بوده و آرگونومی لازم با مردم ما را دارد به طور مثال بزرگی فضای داخلی خودرو متناسب با سلیقه، ابعاد فیزیکی و تعداد افراد خانواده های ایرانی است.
آیرودینامیک سمند به عنوان یک خودروی سدان مناسب با جاده است و حرکت محکم و ایمنی را دارد. انحنای بنده سمند از مزیت های اوست. انحنای بنده موجب افزایش مقاومت در تصادفات و کنترل نیروی مقاوم هوا در خودرو می شود به عبارتی انحنای بدنه، ایجاد نک یا تاخوردگی در بدنه موجب افزایش مقاوت ورق بدنه می شود برای مثال می توانید یک ورق کاغذ را بردارید و حرکت دهید. می بینید بسیار شل و ناپایدار است حال وقتی به کاغذ انحنا می دهید یا برگه را تا می کنید کاغذ مقاومت بیشبری پیدا میکند این حالت در خودرو باعث افزایش تحمل و جذب ضربه می شود البته این به تنهایی در یک خودرو کافی نیست.
اصولا این تقویت سازی باعث کاهش ضخامت ورقه مورد استفاده و سبک سازی خودرو است که در سمند آنچنان نسبت به خودروهای هم حجم خود کاهش وزنی دیده نمی شود.

سمند ال ایکس ef7   سمند ال ایکس ef7 سمند ال ایکس ef7    
سمند ال ایکس ef7   سمند ال ایکس ef7 سمند ال ایکس ef7    
سمند ال ایکس ef7   سمند ال ایکس ef7 سمند ال ایکس ef7    
سمند ال ایکس ef7   سمند ال ایکس ef7 سمند ال ایکس ef7    
سمند ال ایکس ef7   سمند ال ایکس ef7 سمند ال ایکس ef7    
سمند ال ایکس ef7   سمند ال ایکس ef7 سمند ال ایکس ef7    


ما از معایب سمند دید ضعیف راننده به اطراف است سپرهای سمند به خصوص تاکسیهای سمند که بیشتر در خیابانهای شلوغ در رفت و آمد هستند زدگی و خوردگی بسیاری دارند که این ناشی از دید ضعیف راننده در این خودرو است. البته به گذشت زمان به خودرو و این کاهش دید عادت خواهید کرد، گاهی انحنای بدنه خود موجب تشخیص و کنترل غلط خودرو نیز می شود به طور مثال راننده شیشه درهای ماشین را مرز خودرو در عرض تلقی می کند در صورتی که درب از شیشه تا رکاب چند سانتیمتر برامدگی دارد که در گذرهای تنگ و تاریک شهری همچون تهران بدنه بی فیض از ضربه و سایش نخواهد بود و اکثر صافکارها نیز نمی توانند این انحنا را به درستی در بیاورند و این زخمها اکثرا روی بدنه دیده می شود. همچنین دید راننده به عقب به علت کوچکی سطح مقطع شیشه عقب و بلندی ارتفاع ثقل خودرو کم است، اشراف راننده به اطراف در آینه های کوچک سمند و در جلو در وضعیت قراگیری ستونها بسیار ضعف به نظر می رسد.
خیلی از کارشناسان بزرگی ستون سمند را دلیل دید بد راننده به اطراف بخصوص در پیچها تلقی کرده اند. اما اگر خوب دقت کنید خواهید دید محل قرارگیری ستون سمند با دیگر خودروها متفاوت است. به طور مثال اگر در محصولات پژو بنشینید خواهید دید ستون جلو و سقف به سر راننده نزدیکتر و شیب بیشتری به عقب دارد که در سمند این فاصله بیشتر و ستون جلوتر قرار گرفته است و در حوزه دید راننده قرار گرفته است.
از دید بیرون نیز سمند بلندتر و چاق تر دیده می شود که با کم کردن ارتفاع خودرو چهره ای دیگری پیدا می کند که جذاب و اسپورت به نظر میرسد.
آنچه در تصادفات این خودرو از نگاه ایران خودرو دیده می شود ضربه وارد شده از جلو از طریق دو مسیر اصلی خنثی شونده است به طوریکه حدود ۶۰ درصد از کل ضربه بوسیله مجموعه ریل جانی منتقل می شود و توسط قطعات و مجموعه های که در مقابل ضربه له شده و تغییر شکل می دهند انرژی جنبشی مستهلک می شود، باقی نیرو به رکاب و سینی زیر اتاق وارد می شود، در تصادفات جانبی هم با تقویت ستون ها و بکارگیری لوله در درب ها مقاوت در تصادفات را افزایش داده است.
سمند از سوی شرکت انگلیسی مایرا استاندارهای ایمنی را کسب کرده است اما با استاندارد های ایمنی روز دنیا فاصله بسیاری دارد.
قیاس سمند با پژو ۴۰۵ که یک خودروی ۳۰ ساله است منصفانه نیست و برای سمند یک کاری تنبیهی است ولی شاید چون این محصول از مشتقات ۴۰۵ است و خودرویی در این سطح نداریم راه ریگری نباشد. رقابت در ایمنی میان سمند و ۴۰۵ رقابتی نزدیک است اما مهندسین طراح داخلی معتقد به ایمن تر بودن سمند بوده، تجربه رانندگی با سمند در قیاس با ۴۰۵ نیز ایمنی بیشتر خودرو سمند را نشان می دهد. بیشتر دوستان سعی بر انتقاد از محصولات داخلی را دارند که این منصفانه نیست.
وزن تقریبی این خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی ۱۲۲۰ Kg با حداکثر وزن قابل حمل ۱۷۴۳ Kg و حداکثر وزن مجاز با سرنشین ۱۶۱۰ Kg است.

موتور خودروی سمند:
موتور سمند XU7JPL3 چهار سیلندر خطی با حجم موتور ۱۷۶۱ cc در کلاس ۱۸۰۰ بوده که بطور مایل و عرضی در جلوی خودرو نصب شده است. این موتور ۸ سوپاپ دارد و نسبت تراکم آن ۱ به ۹.۳ است، قدرتی معادل ۱۰۰bhp در ۶۰۰۰ rpm با گشتاور ۱۵۳Nm در ۳۰۰۰ rpm تولید می کند. نوع سوخت بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ با سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای و کنترل الکترونیکی(MPFI) است. سیستم جرقه زنی آن دوبل با استاندارد حد آلایندگی Euro II است. ظرفیت باک سوخت ۷۰ لیتر، فشار پمپ بنزین سیستم سوخت رسانی ۸ بار با فشار ۳ بار در ریل سوخت انژکتور و فیلر دهانه شمع ۰.۸ میلیمتر است.
حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۵ Km/h بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰آن ۱۱.۹ s است. میانگین مصرف داخل و خارج شهر بر اساس استاندارد ECER101 8.5 Lit/100 Km است.
هر سیلندر این موتور دارای ۲ سوپاپ است که توسط میل بادامک روی سر سیلندر، باز و بسته می شوند. بلوک سیلندر از جنس آلومینیوم سبک بوده که چهار پستون آلومینیومی را در سیلندر هدایت می کند، شاتون ها به زیر پیستون سر تخت متصل شده تا میلنگ را به حرکت دربیاورد. حرکت میل بادامک نیز توسط تسمه تایم از میل لنگ گرفته شده تا سوپاپ ها در زمان مناسب باز شوند.
بوش های سیلندر این موتور از جنس چدن ریخته گری از نوع بوش تر بوده که قابل تعویض است. این بوش ها از قسمت بالای بلوکه سیلندر تعویض می شوند. در زیر بوش ها برای جلوگیری از ورود مایع خنک کننده به کارتل روغن، از اورینگ های مخصوصی استفاده می شود.
تجهیزات جانبی این موتور مانند کولر، دینام و پمپ هیدرولیک فرمان توسط یک تسمه شیاردار حرکت می کنند. کشش این تسمه توسط یک تسمه سفت کن اتوماتیک ثابت نگه داشته می شود.

سیستم روغن کاری:
روغن کاری توسط پمپ انجام می شود که توسط یک زنجیر و چرخ دنده در انتهای سمت راست میل لنگ حرکت می کند، روغن را از میان یک صافی که در کارتل قرار دارد مکیده، آن را از طریق یک فیلتر خارجی به داخل مجرای بلوکه سیلندر با فشار وارد می کند. از آنجا روغن به یاتاقان های اصلی میل لنگ و میل بادامک فرستاده می شود. یاتاقان های ثابت روغن را از طریق سوراخهای درون میل لنگ دریافت می کنند و در نهایت روغن تحت فشار به یاتاقان های میل بادامک نیز وارد می کنند. بادامکها و سوپاپ ها به مانند تمام قطعات دیگر موتور با پاشیدن روغن روغن کاری می شوند.
حجم روغن مصرفی این موتور با فیلتر ۵لیتر است. روغن این موتور از نوع روغن سینتیک با غلظت ۵۰۱۰W و کیفیت SJ یا SL است که بهتر است از همان روغن پیشنهادی کارخانه استفاده شود. عبارت SL یا SJ نشان دهنده رتبه API روغن و سطح کیفیت مواد افزوده شده به آن است که در کتاب دوم صحبت شد در اینجا SL بهتر از SJ است.
زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود، البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهای شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور زودتر خاصیت خود را از دست داده در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکند.
هنگام چک کردن روغن خودرو توسط گیج، موتور باید خاموش باشد و خودرودر سطح صافی قرار بگیرد، سپس گیج را پاک کنید و در قلاف خود قرار دهید. باید سطح روغن تاخط بالایی بوده و اگر روغن کم شده باشد نمی بایست از خط پایین کمتر باشد.
روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درآمده و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است. روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است. به یاد داشته باشید خروج دود آبی از اگزوز نشانه روغن سوزی است.
کارکرد مثبت و طولانی، کاهش سایش قطعات، نقطه جوش بالا، جلوگیری از اکسیداسیون موتوری و عدم آلودگی محیط زیست از مزایای یک روغن مناسب است.
سیستم خنک کاری سمند:
سیستم خنک کاری این خودرو با گردش آب توسط واتر پمپ در بلوکه و سرسیلندر صورت گرفته که با ورود مایع خنک کننده به رادیاتور آلومنیومی و خنک شدن دوباره آن توسط فن ها مدار تکمیل می شود. در این موتور واتر پمپ نیروی چرخشی خود را از تسمه تایم میگیرد. دو فن برقی نیز در دمای ۹۲ درجه در دور کند و در دمای ۹۶ درجه با دور تند فعال می شوند حجم آب و مایع خنک کننده این موتور ۴/۷ لیتر است که نیمی از این حجم باید ضدیخ باشد. ضد یخ این موتور BS 6580 بوده که به طور چهارفصل مورد استفاد قرارمیگیرد که هرسال بازدید و درصورت نیاز تعویض می شود.
توجه کنید کم کردن آب در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود. معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد در این حالت درب رادیاتور بازدید کنید سعی کنید در طول رانندگی به آمپر آب توجه کنید بالا رفتن آمپر آب علتی دارد که باید برطرف شود. موتور سمند بنا به ارتفاع بیشتر نسبت به رادیاتور نیاز به هواگیری دارد. بنابراین هیچگاه هنگام گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید.
هواگیری در این موتور توسط دو پیچ تخلیه که بر روی درپوش ترموستات و سرسیلندر قرار دارد صورت می گیرد. برای اینکار باید موتور سرد و روشن باشد سپس مخلوط آب و ضدیخ را در رادیاتور ریخته و دور موتور را تا ۱۵۰۰ بالاببرید و پیچهای هواگیری را به ترتیب از سرسیلندر باز کنید و ببندید. این کار را ادامه دهید تا مطمئن شوید آب بدون حباب از پیچها تخلیه می شود. سپس پیچهای هواگیری را ببندید البته بهتر است برای اینکار از شخص متخصصی کمک بگیرید تا دچار مشکل نشوید.
آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور شده زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند.
در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECU اطلاع داده می شود. سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده فعال شده و فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.

سیستم انتقال قدرت سمند:
سیستم انتقال قدرت این خودرو نیرو را از موتور تا به چرخهای جلو توسط کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل و پولوس انتقال میدهد.
کلاچ این خودراز نوع مکانیکی تک صفحه ای خشک بوده و سیستم انتقال نیروی پدال کلاچ از نوع سیمی می باشد.
گیربکس یا همان جعبه دنده ای خودرو از نوع BE3/5N 5 سرعته می باشد که در دنده ۴و۵ اوردرایو است بیشترین گشتاوری که این گیربکس می تواند انتقال دهد ۱۸۰ نیوتن متر می باشد.
دیفرانسیل این خودرو سرخود بوده یعنی دیفرانسیل و گیربکس در یک پوسته قرار دارند. جنس پوسته ی گیربکس سمند از آلومینیوم با ظرفیت روغن واسکازین ۲لیتر با غلظت ۹۰ و کیفیت GL5 است.
نوع تایر در این خودرو ۱۸۵/۶۵R15 بوده و فشار باد تایر۳۰ تا ۳۲ PSI است که در خودروهای گاز سوز تا ۳۵ PSI خواهد بود که باید هنگام سرد بودن باد تایر را تنظیم کرد.
رینگ استاندارد از نوع فولادی J156 و در نوع انتخابی آلومینیومی J156.5 است.

سیستم کنترل حرکت:
مکانیزم فرمان در خودروی سمند از نوع دنده شانه ای و پینیون با سیستم هیدرولیکی بوده که قابلیت تغییر ارتفاع بر حسب قد راننده را دارد.
چرخش فلکه فرمان ۳ دور است یعنی فرمان از وسط ۱.۵ دور به سمت راست و ۱.۵ دور به سمت چپ می چرخد. قطر دایره چرخش خودرو ۱۱ متر است نوع روغن هیدرولیک فرمان AFT DextronII-D است.
سیستم ترمز این خودرو هیدرولیکی دومدار ضربدری مجهز به بوستر خلائی است که نیروی پای راننده را به هنگام ترمز گیری افزایش می دهد. بوستر ترمز به کمک موتور فعال می شود. بنابراین در مواقعی که موتور خاموش است بوستر فعال نیست و پدال ترمز سفت یا به اصطلاحی چوب است به یاد داشته باشید بکسل کردن در این حالت به صورت خودرو به خودرو بسیار خطرناک است زیرا ترمز درست عمل نمی کند.
مکانیزم لنت های ترمز در چرخ های عقب از نوع کفشکی و چرخ های جلو از نوع دیسکی است. البته در سمندهای مجهز به سیستم abs چرخهای عقب و جلو هردو از نوع دیسکی هستند.
نوع روغن ترمز مورد استفاده در سمند Dot4 به رنگ آبی است که نباید هیچگاه با روغن Dot3 به رنگ زرد ترکیب شود.
کم شدن روغن ترمز را بررسی شده و از نشتی آن جلوگیری شود که باعث بریدن ترمز خواهد شد. روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگامی که ترمز دستی پایین است نشانه نبود روغن ترمز در مخزن آن است.
چرخها دارای شیر رگلاتور تنظیم فشار هستند که فشار هیدرولیکی اعمال شده را بر روی چرخهای عقب کنترل میکند. این شیر کنترلی از قفل کردن چرخها در مواقع اضطراری جلوگیری میکند.
سیستم تعلیق این خودرو در چرخهای جلو از نوع مستقل Macpherson شامل فنر لوله ای و کمک فنرهای هیدرولیکی یک پارچه به همراه میل موج گیر است.
سیستم تعلیق عقب نیز مستقل از نوع تورشن بار شامل دو ژامبون، فنرهای پیچشی به طور عرضی و کمک فنرهای هیدرولیکی است.

برق خودرو سمند:
سیستم برق در این خودرو مجهز به باطری ۱۲ V ولتی سربی اسیدی از نوع MF با توان ۶۶Ah است. برای شارژ این باطری از آلترناتور کلاس Valeo یا همان دینام استفاده میشود. آلترناتور که حرکت خود را از موتور به وسیله تسمه می گیرد به هنگام روشن بودن موتور ولتاژی برابر ۱۴ولت و شدت جریانی معادل با ۸۰ آمپر را تولید می کند.
استارت این خودرو موتور الکتریکی ۱۲ ولتی می باشد با توانی ۰.۹ kw است.
خالی شدن باطری از جمله معایب احتمالی ست که ناشی از روشن ماندن چراغهای کوچک، چراغ صندوق و یا از برق دزدی سیم کشی خودرو است که با بازکردن اتصال سر باطری و خالی نشدن آن میتوان به برق دزدی خودرو پی برد. دقت کنید، سر باطری نباید شل باشد و سولفات بزند. هیچگاه آب باطری کم نشود در صورت کم شدن آب باطری از سطح صفحات باطری به آن آب مقطر اضافه کنید.
اما سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی موتور سمند در انواع مختلفی از واحد کنترل الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت انواع ECU مدلهای S-2000-LC تا SIEMENS SIM2K-34VR که از دقت و شناخت بالاتری برخوردار است و باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
از تجهیزات سیستم انژکتوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ابتدا سنسورها که وظیفه ارسال اطلاعات به ECU رادارند
۱.سنسور دور موتور: وظیفه تشخیص چرخش میل لنگ را دارد که بر روی فلایویل است.
۲.سنسور کیلومتر: وظیفه ارسال اطلاعات سرعت خودرو را دارد محل نصب ان روی دیفرانسیل است.
۳.سنسور اکسیژن: تشخیص مقدار اکسیژن در دود اگزور که در ابتدای منیفولد خروجی بسته می شود.
۴.سنسور دریچه گاز: مقدار باز شدن دریچه گاز یا مقدار فشار پدال گاز را ارسال می کند روی دریچه گاز بسته می شود.
۵.سنسور ضربه: خودسوزی های بنزین و ناکینگ موتور را گزارش میدهد و جرقه را ریتارد می کند و روی بدنه قراردارد.
۶.سنسور دمای هوای ورودی: دمای هوا را گزارش می دهد کنار دریچه گاز یا داخل سنسور مپ نصب می شود.
۷.سنسور دمای آب: دمای آب خنک کاری را گزارش می دهد که روی سر سیلندر پشت ترموستات بسته می شود.
۸.سنسور میل سوپاپ: تشخیص وضعیت پیستون شماره یک موتور که در ابتدای میل سوپاپ قراردارد.
۹.سنسور فشار هوای منیفولد یا سنسور مپ: اختلاف فشار هوای منیفولد را گزارش داده که روی منیفولد گاز بسته می شود.

اجرا کنندگان یا عملگرها
۱.رله دوبل: رله اصلی که برق تجهیزات مهم موتور را وصل می کند.
۲.کوئل دوبل: تقویت کننده برق برای شمعها که دارای چهار برجک فشار قوی است.
۳.انژکتور: عامل تزریق سوخت در موتور.
۴.پمپ بنزین: عامل ایجاد فشار در پشت انژکتور و ارسال سوخت.
۵.شیر برقی کنیستر: شیر ارتباط بخارات بنزین باک از کنیستر(تبدیل کننده بخار بنزین به مایع بنزین ) به موتور.
۶.گرمکن دریچه گاز: گرم کننده نوک استپر برای جلوگیری از یخ زدگی و تنظیم درست دور آرام موتور.
۷.گرمکن سنسور اکسیژن: پیش گرم کننده سنسور اکسیژن برای فعالیت بهتر سنسور.
۸.رله فن خنک کار: فعال کننده فن سیستم خنک کاری رادیاتور.
۹.رله کولر: کنتاکت فرمان دهنده کولر برای فعال سازی یا قطع کولر.
۱۰.استپر یا موتور پله ای: تنظیم کننده دور آرام در حالت در جا و شرایط پر بار.
۱۱.چراغ عیب یاب داشبورد: آگاه ساز از عیب سیستم هوشمند الکترونیکی روی داشبورد.

سرویس شمع:
ابتدا برای رفع عیب تنظیم نبودن موتور وایرهای شمع های موتور را جدا کرده و شمع ها را باز می کنیم و سالم بودن انها را از نظر ظاهری چک می کنیم به این صورت که روی چینی شمع نباید ترک خوردگی وجود داشته باشد و با توجه به رنگ الکترود شمع به چگونگی مصرف سوخت و چگونگی احتراق پی می بریم. کربن گرفتگی به رنگ مشکی براق نشانه وجود روغن سوزی در موتور است و اگر الکترود به رنگ مشکی مات باشد نشانه زیاد بودن مصرف سوخت است و اگر قهوه ای باشد نشان دهنده احتراق خوب در داخل سیلندر است. در این موتور با تمیز کردن شمع و فیلر زدن دهانه انها به فاصله ۸/۰ mm شمع را در جای خود می بندیم.

تسمه ها:
دو نوع تسمه در موتور سمند استفاده می شود نوع اول تسمه شارژ است که دیده می شود و میتوان با لمس کردن و دیدن شرایط ظاهری آن را تشخیص داد البته باید این تسمه را در فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کرد و در طی ۱۰۰۰۰ نظر سلامت و کشش و شرایط ظاهری را بازدید و بررسی کنید هرگونه پوسیدگی و ترک نشانه خرابی و احتمال پارگی این تسمه است.
اگر کنار گلگیر سمت شاگرد بایستید این تسمه را به راحتی می بینید. این تسمه نیروی چرخشی موتور را به دینام پمپ فرمان هیدرولیکی کمپرسور کولر میرساند در این ارتباط واتر پمپ توسط چرخ دنده با موتور درگیر است دقت کنید پارگی این تسمه موجب روشن شدن چراغ قرمز باطری و سفت شدن فرمان می شود و در صورت ادامه دادن آمپر آب بالا رفتن و موتور جوش می آورد در این حالت علت جوش آوردن از کارافتادن واتر پمپ نیست بلکه بواسطه کارنکردن دینام باطری ضعیف شده و برق فن سیستم خنک کاری تامین نمی شود و موتور جوش می آورد.
اما تسمه دوم که دیده نمی شود تسمه تایم است و برای تعویض آن باید به کیلومتر خودرو توجه کرد. در خودروی سمند عمر این تسمه ۸۰ هزار کیلومتر است که در تایم خود باید تعویض شود عدم تعویض به موقع و پاره شدن این تسمه موجب خاموشی موتور میشود و آسیب جدی به موتور خواهد شد. در خودروهایی از جمله سمند تعویض این تسمه کاملا اقتصادی تر از زمانیست که این تسمه خود پاره شود شتاب زیاد معکوس کشیدن و خودرو را با دنده روشن کردن از دلایل پارگی این تسمه می باشد.

تفاوت بین سمندها
سمند معمولی
سمندهای اولیه که به بازار ارائه شد و اکثر تاکسی های موجود از این گروه هستند که نمای پشت بسیار ساده ای دارند.
همانطور که اشاره شد موتور سمند معمولی از نوع XU7JP/L3 انژکتوری ۴سیلندر و با حجم ۱۷۶۱ cc با قدرتی حدود ۱۰۰ اسب بخار است.
سمند LX در واقع همان سمند معمولی است با چند تفاوت.
از نظر ظاهری تنها فرقی که دارد چراغ های عقب خیلی باریک تر شده و ظاهری جذاب تر دارد. آنتن برقی نیز تعویض شده و به گفته ایران خودرو نوع منعطف و بهتری استفاده شده است نصب رینگ های آلومینیومی هم یکی دیگر از تفاوتهای ظاهری این سمند است.
از نظر موتوری هیچ تغییری ایجاد نشده، اما ترمزها به سیستم ABS مجهز شده اند.
در داخل خودرو تغیراتی انجام گرفته مثلا می توان گودی و بالا و پایین بودن صندلی را به صورت برقی تنظیم کرد، باز کردن درب جعبه عقب به وسیله کلید روی داشبورد و کلید روی سوویچ، رادیو و پخشCDهمچنین در صندلی عقب یک زیر دستی تعبیه شده که وقتی ان را باز کنید می توانید به جعبه عقب دسترسی داشته باشید.
جلوپنجره جدید، سیستم تعلیق بهبود یافته، تزئینات داخلی همرنگ، جلوآمپر جدید با نور آبی، و صندلی های برقی و آینه های جانبی برقی اشاره کرد.
سمند ال ایکس با بهره گیری از ترمز ضد قفل ABS و EBD توزیع ترمز الکترونیکی کنترل بیشتری را در رانندگی در اختیار ما می گذارد، فرمان پذیری در ال ایکس قابل قبول می باشد اما سطح متوسط ارگونومی به راننده اجازه بهره برداری کامل از این قابلیت را نمی دهد. وزن ۱۲۰۰ کیلوئی این خودرو که ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر از پژو ۴۰۵ است شتاب گیری این خودرو را ضعیف تر از پژو ۴۰۵ کرده اما از کنترل حرکت بهتری نسبت به ۴۰۵ برخوردار است. عدم تعادل پژو در سرعتهای بالا بخصوص در تغییر لاین بسیار ترسناک است و راننده احساس میکند که انتهای خودرو در اختیارش نیست و درصورتیکه این کنترل در سمند مثبت بوده و ایمن تراست، مدل MK 20E (Continental Teves) ABS است
سیستم تعلیق در سمند LX در سطحی قابل قبول بوده و توزیع وزن بیش از ۴۰ در صدی در عقب این خودرو، پایداری و فرمان پذیری قابل قبولی را به آن بخشیده و همچنین استفاده از رینگ چرخ با افزایش ۱ اینچ تغییراتی در سیستم انتقال نیرو و سرعت نهائی سمند ایجاد کرده. دقت کنید استفاده از رینگ با ابعاد بزرگ تر نسبت به استاندارد خودرو باعث افزایش سرعت می شود به طوریکه سرعت نشان داده شده در داشبورد کمتر سرعت واقعی خواهد بود اصولا تغییراتی که در کمپانی ایجاد می شود بر اساس محاسبات و تغییرات از پیش تعیین شده است.
سمند سریر
نیاز به تولید یک خودروی تشریفاتی داخلی بهانه ای بود که ایران خودرو به فکر ساخت یک خودروی تشریفاتی بیافتاد. به هرحال سمند سریر به این عنوان تولید شد. این خودرو از نظر ظاهری دقیقا مثل سمند LX است با این تفاوت که برای ایجاد فضای بیشتر در عقب طول خودرو حدود ۳۰سانتیمتر بین درب جلو و عقب اضافه شده است. همچنین رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سر پیچها مورد استفاده قرار گرفته و در داخل خودرو چرم بکار رفته که نمای زیبایی به اتاق می دهد. در قسمت عقب خودرو و در پشت هر صندلی جلو، یک مانیتور LCD کوچک وجود دارد که با استفاده از سیستم پخش VCD و MP3 که در قسمت عقب تعبیه شده می توان فیلم های مورد نظر را در داخل اتومبیل تماشا کرد. همچنین بر حسب سفارش در قسمت عقب یک یخچال نیز نصب می شود.
سمند پردیس
این مدل از سمند از جمله طرحهایی است که در آینده به احتمال زیاد به بازار خواهند آمد.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا