تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۳


 
 
 

 

خودروی فضایی برای آینده + عکس

یزدفردا:
در حالی که همه طرح های آینده برای افزایش بهره وری و کاهش آلایندگی ها ساخته می شوند یک شرکت چینی دست به کاری جالب زده است و خودرویی مخصوص خودنمایی برای آینده طراحی کرده است.

در حالی که همه طرح های آینده برای افزایش بهره وری و کاهش آلایندگی ها ساخته می شوند یک شرکت چینی دست به کاری جالب زده است و خودرویی مخصوص خودنمایی برای آینده طراحی کرده است.

“یانگ کونگ نام” طراح ارشد این خودرو اعتقاد دارد در میان همه خودروهایی که مصرف پایینی دارند یا با استفاده از راننده خودکار هدایت می شوند باید نمونه هایی هم باشند که افراد خاص تنها برای خودنمایی آن ها را تهیه می کنند.

این خودرو با نام جالب “رانندگی با جواهر” قرار است تا سال ۲۰۳۰ ساخته شود دونفره است و با موتور الکتریکی کار می کند. تمام بدنه این خودرو که به گفته طراحان آن یک خودروی سبز با کمترین میزان آلاینده خواهد بود براق بوده و با صفحات دیجیتالی پوشیده شده است.

این صفحات دیجیتالی در بدنه اجازه می دهد تا راننده هر شکلی که دوست دارد را به خودروی خود بدهد. او می تواند یک روز با خودروی نقاشی شده و روز دیگر با خودرویی بی رنگ وارد خیابان ها شود.


 

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳


 
 
 

در تالار گفتگو بررسی مشکلات صنعت خودرو مطرح شد

صنعت خودرو ، رسانه و انتظارات مردم/چرا افکار عمومی انتظار بیجا از خودروی داخلی دارند ؟

باتوجه به پیچیدگی های صنعت خودرو لازم است ارتباط بین رسانه ها و ارباب جراید و خودروسازان افزایش یابد و در این زمینه خبرنگاران و کارشناسان فنی رسانه ها به موضوع مهم خودرو بپردازند و از بحث های عامیانه و سطحی پرهیز شود

اطلاع رسانی به موقع و دقیق جهت آگاه سازی افکار عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است .باتوجه به پیچیدگی های صنعت خودرو لازم است ارتباط بین رسانه ها و ارباب جراید و خودروسازان افزایش یابد و در این زمینه خبرنگاران و کارشناسان فنی رسانه ها به موضوع مهم خودرو بپردازند و از بحث های عامیانه و سطحی پرهیز شود تا بستری جهت تعالی هر چه بیشتر این صنعت بوجود آمده و این صنعت به جایگاه واقعی خودش در عرصه داخلی و جهانی دست یابد .

در همین راستا دومین تالار گفتگوی صنعت خودرو با حضور با حضورآقایان دکتر بناب : قائم مقام مدیر عامل سایپا ، مهندس غزایی : معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا ، مهندس حسن قرئی : مدیر توسعه استراتژی پشتیبانی سایپا، مهندس نعمت بخش : دبیر انجمن خودروسازان ، مهندس میرخانی رشتی : مشاور دبیر انجمن خودروسازان ، مهندس نجفی منش : عضو انجمن قطعه سازان و فعال قطعه سازی ، دکتر جواد مرزبان راد : دانشیار دانشگاه علم و صنعت ، دکتر حسن معین نعمتی : مدرس دانشگاه ، مهندس حسن احدزاده : مدیر حسابداری سایپا ، مهندس پناهی : مدیرعامل امداد خودرو سایپا ، مهندس حاج باقری : معاون شبکه سایپا یدک ، مهندس روزبهانی : معاون خدمات سایپایدک ، دکتر سیفی : کارشناس رسانه ، معتمدی : خبرگزاری ایسنا ، حسین علیزاده : روزنامه گسترش صمت ، سرکار خانم رستمی : سازمان خبری خبر خودرو ، سرکار خانم ناطقی : روزنامه جهان صنعت ، سرکار خانم فکوری : خبرگزاری مهر و کیاداود اسفندیاری : کارشناس مجری برگزار شد ، در این جلسه مباحثی در خصوص ” صنعت خودرو ، رسانه و انتظارات مردم مطرح شد که با هم خلاصه این مباحث را مرور میکنیم .

اسفندیاری : با عرض خیر مقدم خدمت حضار عزیز ، مدیران ارشد صنعت خودروسازی و نمایندگان رسانه ها ، نشریات و سایت ها ، ابتدای جلسه توضیحی بدهم درباره تالار گفتگوی صنعت خودرو ، این دومین جلسه است که امسال برگزار میشود سال های قبل این جلسات برگزار میشد یک تفاوتی هست بین مصاحبه های مطبوعاتی و این گفتگو ها .

جلسات تالار گفتگو به این منظور برگزار میشود که یک فضای کاملا” روشن و شفاف و صریحی برای گفتگو وجود داشته باشد بین افراد و سازمان ها و نهادهای درگیر و دست اندر کار صنعت خودروی کشور . گاهی نمایندگان امر توسعه تجارت ، نمایندگان مجلس ، نمایندگان استاندارد و نمایندگان بانک مرکزی و خیلی از ارگان ها و نهادهای دیگر در اینجا حضور پیدا می کنند و از نزدیک بطور شفاف ابهامات برطرف میشود و در فضای علمی و مبتنی بر مستندات و اطلاعات بحث می کنند متاسفانه این روزها خیلی بحث هایی در کشور وجود دارد که در آن بطور علمی و کارشناسی وارد نمی شوند و شبکه های اجتماعی هم به آن دامن می زنند یکی از بحث هایی که در طول جلسات گذشته این تالار هم انجام شد پرداختن به مشکلات صنعت خودرو است . مشکلاتی که در دیگر صنایع وجود ندارد و این مشکلات ناشی از فشار شدید افکار عمومی وارد می شود و رسانه ها هم به آنها دامن می زنند . چه جریانی باعث این جریان فشار شده و در افکار عمومی چه اتفاقی افتاده که صنعت خودرو اینقدر تحت فشار است بحث هایی مثل تفاوت قیمت پراید در داخل کشور و خارج از کشور و یا بحث های تعرفه گمرکی خودرو . امروز می خواهیم بحث کنیم چرا این شکاف بین صنعت خودرو و رسانه ها و افکار عمومی وجود دارد ؟

دکتر بناب : بسم الله الرحمن الرحیم ، فَبَشِر عِبَادِ الَذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَبِعُونَ أَحسَنَهُ ، ضمن عرض خوشامد به همه عزیزان ، این جلسه فضایی برای گفتگوست نه مناظره ما دوست داریم صحبت دوستان را بشنویم و ایرادات خود را بدانیم و آنها را رفع کنیم .

دوستان من عضو هیات مدیره هستم نه رئیس هیات مدیره لطفاً این مطلب را اصلاح کنید . ما خودروساز هستیم و یک موسسه انتفاعی وظیفه داریم محصولی با کیفیت و ارزان تولید کنیم . بنابراین خودمان بیشتر از دیگران دوست داریم محصولاتمان ارزان و با کیفیت باشد اما خودرو حاصل یکسری قطعات و مواد اولیه مثل فولاد ،مواد پتروشیمی ، مس و …. می باشد .

موقعی که بحث کیفیت و قیمت می شود باید به این مطلب توجه کرد خودرو بعد از صنعت نفت مهمترین صنعت کشور محسوب میشود و ۱۳ درصد ارزش افزوده تولید را دارد و ۱۲ درصد اشتغال صنعت را دارا میباشد آقای اوباما پس از انتخابات ریاست جمهوری اولین کاری که کرد صنعت خودروی امریکا را نجات داد چون صنعت پیشروست و باعث نجات سایر صنایع میباشد و وقتی ایران را می خواهد تحریم کند اول صنعت خودروی ما را تحریم کرد . تا حالا فکر کردید چرا صنعت خودروی ما را تحریم کردند اما واردات خودروی ما را تحریم نکردند ؟

به جهت اهمیت بحث کیفیت ، معاون کیفیت گروه سایپا در این جلسه حضور دارند تا صحبت دوستان را بشنود و پاسخگو باشند و آقای احد زاده از مدیران مالی سایپا هستند تا پاسخگو بحث قیمت باشند .

دوستان ما از سال گذشته برنامه ای را شروع کردند که بحث قیمت تمام شده براساس قیمت فروش را بررسی می کنند قیمت فروش موضوعی نیست که سازمان حمایت یا شورای رقابت یا خودروساز تعیین کند ، قیمت فروش بحث عرضه و تقاضا است. لذا ما باید خودرویی تولید کنیم تا با شرایط بازار قدرت رقابت داشته باشد و بتوانیم محصولمان را بفروشیم . این چهار چوب صحبت ما باشد ، صحبتی که در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد اگر دوستان رسانه ای ما دراین جا افکار عمومی را انعکاس می دهند صحبت دوستان ما را هم به افکار عمومی انتقال بدهند دعوت می کنم دوستان رسانه ای ما تشریف بیاورند از شرکت سایپا و قطعه سازان بازدید کنند تا بحث ها شفاف سازی بشود . یکی از مطبوعات نوشته بود با اینکه گفته میشود تیبا و پژو و ایکس ۱۰۰ ایرانیست پس چرا ۱۶۰۰ دلار یا ۲۰۰۰ دلار ارزبری دارد پس ایرانی نیست خارجیه ؟ این ارزبری در طول تولید بوجود می آید خودرویی که بطور عمده در آن فولاد بکار گرفته شده و در ایران تولید نمیشود و از خارج وارد میشود ارزبری دارد و یا یکسری قطعات الکترونیک که از خارج وارد میشود و این قطعات در دنیا در ۲ یا ۳ کشور بیشتر تولید نمی شود باید واردات داشته باشیم و به خودروساز ربطی ندارد . این بحث ها بایستی به افکار عمومی انتقال پیدا کند تا مردم با آگاهی و اطلاعات دقیق به موضوع خودرو نگاه کنند و اقدام به خرید کنند .

اسفندیاری : با تشکر از صحبت های مختصر و مفید آقای دکتر بناب ، چرا مردم انتظارات غیر منطقی از خودروی داخلی دارند ؟چرا انتظار دارند خودروی ۵۰۰۰ دلاری امکانات خودروی ۴۰هزار دلاری را داشته باشد ؟

چرا مردم ایران در همه رده های سنی درباره بحث های خودرو اظهار نظر تخصصی می کنند ؟ چرا انتقاد و تاختن به صنعت خودرو نماد و نشانه روشنفکری شده ؟

سیفی : تشکر می کنم بابت تشکیل چنین جلسه ای امیدوارم باب فکری جدید شکل بگیرد که کمک کننده باشد ، ۴۰ یا ۵۰ سال پیش می گفتند چه لزومی دارد کشور نفت خیزی مثل ایران که از مشتقات نفت بالغ بر ۲۰۰۰ ماده صنعتی تولید دارد با ارزش افزوده فراوان و با قابلیت صادرات در یک چنین شرایطی چه لزومی داره ایران خودروساز بشود ! چرا کشوری

مثل اتریش خودروساز نیست ؟ چرا اسپانیا فقط مونتاژ خودرو دارد ؟ ترکیه با سیاستی که دارد فقط مونتاژ کاره ؟ و صادرات خودرو دارد ؟ متاسفانه سیاست خودرویی ما ابهام داشت اما به برکت انقلاب اسلامی بالاخره خوردوساز شدیم و این واقعیتی است و این افتخاری است برای کشور ما در منطقه خاورمیانه . اما چه خودرویی تولید کنیم که کمترین انتقاد را داشته باشد ؟ بدلیل عدم آمادگی درباره پاسخ این سئوال از دیگر دوستان دعوت می کنم این بحث را ادامه بدهند .

اسفندیاری : چرا افکار عمومی انتظار بیجا از خودروی داخلی دارند ؟ ما در زمینه فولاد ، محصولات کشاورزی هم قدرت رقابت نداریم اما این توقع از خودرو وجود دارد . چه کنیم انتظارات منطقی باشد ؟

سیفی : باید رسانه و خودروسازان تلاش کنند فضای شایعه و غیر واقعی را از بین ببرند و مردم را با واقعیات این صنعت آشنا کنند .

خانم فکوری : جنجال خودرو از دولت گذشته شروع شد از زمانی که رئیس جمهور به بحث قیمت خودرو وارد شد و این سئوال را مطرح کرد که خودرو کیلویی چند ؟ از آن زمان به بعد این بحث برای مردم بیشتر جذابیت پیدا کرد و اینکه نمایندگان مجلس می گویند قیمت خودرو خیلی بالا است و باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کند موضوع برای مردم مهم میشود . سوال ایجاد میشود که دولت و مجلسیان درست می گویند یا کارشناسان صنعت خودرو .

شورای رقابت که نماینده های مجلس هم در آن حضور دارند یک تصمیمی می گیره بعد همان نماینده ها هم شورای رقابت را زیر سئوال میبرند ، مردم می گویند ما چکار کنیم به کی اعتماد کنیم ؟ فعالان خودرو می گویند اگر قیمت ارز پایین بیاید مواد اولیه وارداتی قیمتش پایین بیاید قیمت خودرو هم پایین میاید . در دولت جدید قیمت ارز پایین آمد ، اما قیمت خودرو بالا تر رفت . مردم انتظار دارند این مشکلات حل بشود و شفاف سازی بشود و نظرات یکدست بشود . بحث دوم ، بحث کیفیت خودرو که مردم از کیفیت راضی نیستند و تناسبی بین قیمت خودرو و کیفیت خودرو وجود ندارد با این شرایط نباید از افکار عمومی توقع داشت به این مسائل نپردازند و برایشان مهم نباشد .

خانم ناطقی : ارزیابی بنده از مباحث جلسه گذشته و امروز تالار با آزاد سازی قیمت خودرو موافقم . مباحث خودروسازان منطقی است و قیمت گذاری باید در حاشیه بازار تعیین شود آقای نعمت بخش در جلسه گذشته گفتند آقای علی لو با مصاحبه هایشان به صنعت خودرو فشار وارد نکنند و قرار شد جلسات مشترک با نمایندگان مجلس انجام بشود جهت تعیین تکلیف خودرو که امیداورم هر چه سریعتر به سرانجام خوبی برسد . نظر بنده بعنوان یک فرد عادی نه یک فرد رسانه ای این است که مردم در مورد قیمت خودرو بی انصافی می کنند . از وقتی در جلسات تالار گفتگو شرکت می کنم نظرم در مورد خودرو کاملا” تغییر کرده و حق با خودروسازان است و این به خودروسازان بر می گردد که مسائل کارشناسی خودرو رو اطلاع رسانی کنند تا مردم با این مباحث آشنا بشوند .

آقای علیزاده : خودروسازی در ایران همچون دیگر صنایع نصف و نیمه رها شده این صنعت بخاطر حمایت های دولتی جذابیت زیادی دارد . بایستی این صنعت را یکبار دیگر مرور کنیم مردم توقع دارند بابت هزینه ای که می پردازند خودرویی بهتر داشته باشند .

اسفندیاری: یعنی باهمین پول میشودخودروی خارجی بهتری خریداری کرد

علیزاده: طبق تحقیقات من الان مزدا۳ صفر در کانادا با۴هزاردلار خریداری میشود این جوری مردم فکر می کنند در حقشان اجحاف میشود چرا خودروسازان کارشان رونصفه و نیمه انجام میدهند تو بحث تامین قطعات خود کفا نیستیم .خودروسازان بایستی با ایجاد پلت فرم مشترک خودروهای بهتری تحویل مردم بدهند

دکتر بناب: بحث منافع شخصی رابا منافع ملی اشتباه نگیریم سال گذشته دو خودروساز کشور روی هم ۶۲۰ هزار دستگاه تولید کردند که نسبت به ۷۷ میلیون جمعیت کشور چند درصد در این صنعت مشغول به کار میباشند .

مطبوعات مینویسند پراید ارابه مرگ و یا مینویسند پراید خودرویی که در کشور عراق جهت بمب گذاری استفاده میشه. اسفندسال گذشته عراق بودم سایپا دو خط تولید در شهرک اسکندریه راه اندازی کرده بود یکی محصولات ایران خودرو و یکی محصولات سایپا را مونتاژ کند آنجا مسئولان عراق گفتند مطبوعات خودتان میگویند پراید ارابه مرگ است معنی ندارد این خودرو در کشور ما تولید بشود.

روز افتتاح کارخانه در خط سایپا لیفان چینی چیدند و در خط ایرانخودرو پژو پارس و تمام علائم ایرانخودرو را برداشتند و گفتند این ها از فرانسه می آید .

ببنید با گفتن یک جمله از طرف مسئولین و دامن زدن مطبوعاتی ها یا اظهار نظر غیر کارشناسانه برخی نمایندگان برای رای آوردن خود چه اتفاقی میافتد این جوری منافع ملی به خطر میافتد. از صنعت خودرو چه توقعی داریم؟ درکشور چند تا فرودگاه داریم؟ با اصرار مقامات بطور غیر کارشناسی فرودگاه ایجاد میکنند ، چه تعداد فرودگاه در کشور که بلااستفاده مانده و یک پرواز هم در آن انجام نمیشود و یا با اصرار سایت خودرو سازی ایجاد میکنند. بعد در گزارش تحقیق و تفحص می آیند ایرادمیگیرند.

اغلب خودروهایی که در کشور وارد میشود خودروهای کره ایست ، شما فکر میکنید کره ای ها از روز اول خودشان خودروساز بودند نه اینطور نیست آنها تا چند سال با آمریکاییها جوینت شدند تا به این نقطه رسیدند الان ما جهت پلت فرم مشترک کمبود سرمایه داریم سرمایه گذاری سنگین بایستی انجام بشود تیراژ تولید آنقدر باید بالا باشد تا این سرمایه گذاری مقرون به صرفه باشد .

ما جدیدا شکایتی داشتیم که چرا وقتی سوخت یور و ۴ نداریم چرا خودروساز خودروی یورو۴ تولید میکند خب ما که چند سال پیش این بحث را مطرح کردیم .

موضوع دیگری که مطرح میشود بحث نرخ بهره بانکی است که این موضوع مختص صنعت خودرو نیست و من کلی عنوان میکنم ، در کشور ما نرخ بهره چقدر است؟ در دنیا چقدر است؟ در دنیا تورم چقدر است؟ درکشور ما چقدر است؟ معمولاً نرخ بهره ، نرخ تورم باضافه یکی دو درصد است ، مردم چه گناهی کردند که نباید هزینه پولشان را از سپرده گزاری ها بگیرند ، پس هزینه مالی در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست .

بحث سرمایه گذاری در صنعت خودرو را نگاه کنید در چند سال گذشته چقدر سرمایه گذاری شده؟ آیا کسی با این فشارها و دخالت ها می آید در این صنعت سرمایه گذاری کند؟ مطمئناً کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست و وقتی سرمایه گذاری انجام نشود کیفیت نیز ارتقاء نخواهد یافت ، ابتدای امسال دو ماه اجازه ندادند خودروشماره بشود. گفتند خودروساز خودرو نمیفروشد احتکار کرده است تا قیمت ها بالا برود !. در بحث واردات خودرو ، خودرو از کشور سازنده مستقیم وارد نمیشود و از طریق کشور امارات دارد واردات انجام میشود. بابت هر خودرو چقدر هزینه به کشور امارات پرداخت میشود ؟ و این برای عده ای منافع زیادی بوجود میاورد .

در برخی رسانه ها مطرح میشود در خودروسازی ها مافیا وجود دارد ، میانگین عمر مدیریتی مدیران در خودروسازی ها ۲ سال است آنها چگونه میتوانند مافیا باشند ، کارمندان و کارگران هم که نمیتوانند مافیا باشند ، پس این مافیا که گفته میشود چیست ، کجاست ؟

معتمدی : خودروسازان دربحث هزینه های بالای ساخت و تولید شفاف سازی کنند و اطلاعات درست را انتقال بدهند.

مردم توقع دارند باتوجه به کاهش قدرت خرید خودروی ارزان بخرند با به توجه چشم و هم چشمی ها مردم توقع دارن خودروی بهتری با قیمت پایین تر خریداری کنند.

وقتی در سایتی خبر گرانی خودرو می آید همه کامنت میگذارند اما وقتی خبری از گرانی گوشت و ….. می آید هیچ کامنتی نمی آید این نشان میدهد خودرو برای مردم مهم است . متاسفانه عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف یکی از مشکلات اصلی خودروسازان است شفاف سازی باعث می شود افکار عمومی آگاه شود ، شفاف سازی یکی از عوامل توسعه صنعت است . خودروسازان به افکار عمومی بگویند که اگر درصد بهره بانکی اینقدر پایین بیاد قیمت خودرو اینقدر پایین می آید در ضمن کیفیت خودرو را بالا ببرند. خودروسازان در مورد تکریم مشتریان کار کنند و به خریداران محصولاتشان احترام بگذارند و خدمات پس از فروش را ارتقاء بدهند. این موارد جای کار دارد و خودروسازان با رعایت این موارد میتوانند نارضایتی ها را کاهش دهند.

قره ئی : صنعت خودرو بعد از صنعت اسلحه در جایگاه ششم قرار دارد. به همین دلیل کشورها از صنعت خودرویشان دفاع و حمایت می کنند.

۳درصد تولید ناخالص ملی در ایران توسط صنعت خودرو ایجاد می شود تولید ناخالص در کشورهای مختلف همچون چین ۷ درصد است و بعنوان اقتصاد مهم در دنیا شناخته میشود ، در هند ۷ ، امریکا ۵/۳ ، ایران در سال ۲۰۱۱ ۵/۳ درصد که الان به کمتر از ۲ درصد رسیده که از میانگین جهانی کمتر است .

ایران در سال ۲۰۱۱ جایگاه یازدهم را داشته و روسیه در ۲۰۱۱ جایگاه دوازدهم بوده ایران در ۲۰۱۲ هفدهم شده و ۲۰۱۳ بیست و یکم

طبق برنامه وزارت صنعت برای سال ۱۴۰۴ سهم تولید در ناخالص ملی بایستی به ۴ درصد برسد که فاصله زیادی داریم.

رابطه اشتغال و تعرفه:

طبق بررسی بعمل آمده در کشور، ۵/۱ درصد اشتغال ملی طبق همین کاهش تولید ناخالص ملی کاهش یافته.

و سهم تولید خودرو در این منظر بسیار بالاست.

رابطه تعرفه و سطح رفاه اجتماعی:

در ۱۹۹۶ در چین رفاه اجتماعی را با افزایش تعرفه کنترل می کردند.

در دنیا اگر تعرفه پایین می آید سطح غیر تعرفه ای تعریف می کنند مانند افزایش مالیات و یا افزایش خروج خودروهای فرسوده جالب است که کشورهایی که در دوره تحریم به ما قطعه نمی دادند خودرو وارد کشور می کردند و این در دنیا بی نظیره در ایران تعرفه حدود ۳۰ درصد است .

در سال ۲۰۱۲ شرکت های خودرو ساز ژاپن ۵۲۳۲۵۷۹ دستگاه خودرو به امریکا فروختند اما در همین سال ۳ شرکت بزرگ خودروساز امریکایی ۶۳۷/۱۳ دستگاه به ژاپن فروختند که یکی از کسری های تراز تجاری بین امریکا و ژاپن به این موضوع برمی گردد

و این فاصله با سطح های غیر تعرفه است که انجام می شود سهم بازار داخلی در کشورهای مختلف در ژاپن ۹۴ درصد امریکا ۹۰ درصد در کره ۹۱ درصد ( ۴۷ درصد داخلی و ۴۳ درصد سایر برندهایی که در امریکا تولید می کنند ) در ایران ۹۴ درصد الان شده ۸۸ درصد که از این میزان ۹ درصد وادرات سی کی دی است.

در مالزی ۸۰درصد ۱۸ درصدش متعلق به سایر برندهایی است که در داخل تولید میکنند. در فرانسه ۵۲ درصد درگزارش وزارت صنعت در سال ۹۲ سهم فروش خودروهای وارداتی ۱۹/۳۴ بوده که از لحاظ تعدادی ۵/۱۲ درصد بود از لحاظ ارزش ریالی ۹۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

۱۷۹۰۰ میلیارد تومان سهم فروش خودروسازهای داخلی بوده که این حجم فروش شرکت سایپا به تنهایی کمتر از حجم ریالی واردات میباشد. بازار صنعت خودرو ایران یک بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی میباشد با سطح لیزینگ پایین فعلی و اگر سطح لیزینگ افزایش یابد مطمئنا سطح اشتغال افزایش خواهد یافت.

دوستان گفتند مزدا ۳در کانادا ۴۰۰۰ دلار فروخته می شود این قیمت مربوط به لیزینگ است پولی که ابتدا پیش پرداخت می کنند. قیمت مزدا۳ در دبی دیروز۲۳ هزار دلار بوده است و به نظرم اشتباه برداشت کرده اند

نجفی منش: بین بازرگان ژاپن و بازرگان ایران تفاوت وجود دارد و آن این است که بازرگان ژاپن میرود مواد اولیه تولیداتش را از خارج دریافت میکند و تولیداتش را صادر میکند اما در ایران مواد اولیه بدرد بخور را می فروشد و کالای خارجی را وارد کشور میکنند. اگر یک تغییر نگرش در بحث بازرگانی ما بوجود بیاید روند فعلی تغییر میکند در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی بود یعنی ۱۲ درصد تولید معادن داخل کشور .

الان یک عده ای کارشان فقط نقد غیرمنصفانه و ساختن جوک و ضربه زدن به صنعت داخلی است یعنی یک جنگ که هدفش ضربه زدن به منافع ملیست اما ما هم در مقابل باید با اطلاع رسانی دقیق مقابله کنیم. مردم ما ۸۶ درصد اطلاعات شان را از صدا و سیما می گیرند و ۱۴ درصد از دیگر مجاری متاسفانه تخریب سریع انجام میشود و ساختن خیلی دیرالان در روزنامه ها بیشتر حوادث خوانده میشود تا مطالب اقتصادی و صنعتی و این یک کار فرهنگی زیادی را می طلبد ، از آن طرف خودروسازی ما هم باید حرکت کند و غافل نباشد محصولات جدید بیاورند. یک خودرو بیشتر از ده سال نباید تولید بشود و باید با مردم رو راست باشیم تا آنها با ما همراه باشند.

اسفندیاری : متاسفانه در ایران مدیران صنعتی به کارکردهای رسانه ای و دادن گزارش توجه ندارند.

نعمت بخش: درپاسخ به مطلب خانم فکوری که اشاره کردند ، بنده گفتم اگر ارز ارزان شود خودرو ارزان میشود درست است در همان مصاحبه گفتم قیمت خودرو را در سالهای گذشته براساس ارز مبادله ای تعیین کرده بودند.

ارز۲۴۰۰ اما ما ارز آزاد تهیه می کردیم لذا خودروسازان سال ۹۱ ، چهار هزار میلیارد تومان سال ۹۲ دو هزار میلیارد تومان ضرر کردند که اگر قیمت خودرو براساس ارز آزاد تعیین می شد دیگر ضرر وارد نمیشد. اگر خاطرتان باشد بعد از صحبت اقای احمدی نژاد در باب خودرو همه گفتند خودرو از هفته بعد ۳۰ یا ۴۰ درصد ارزان می شود . بنده گفتم این صحبت ها برای بدست آوردن رای صندوق است و فردا که خودرو ارزان نشود اینها رای نمی آورند از من شکایت شد به قاضی محترم گفتم اینها میگن خودرو ارزان میشود پس چرا ارزان نشد.

اما ما خودروسازان هم ایرادات خود را قبول داریم و باید آنها را مرتفع کنیم.

مقایسه قیمت ها سال ۸۴ و ۹۲ سکه ۹/۱۰ برابر ، یک متر زمین گلنگی ۳/۹ برابر، یک مترآپارتمان ۶/۶ برابر، اجاره آپارتمان ۴ برابر دلار ۹/۳ برابر ،یک کیلو گوشت گوسفند ۶/۵ برابر ،حقوق ماهیانه ۵/۳ برابر ، یک کیلو مرغ ۷/۴ برابر ، خودرو ۲/۲ برابر ، یک کیلو روغن نباتی ۴/۶ برابر ، برنج ایرانی ۵/۶ برابر ، یک لیتر بنزین ۷/۸ برابر ، نان بربری ۷/۶ برابر ، نان سنگک ۱۲ برابر، نان لواش ۴/۶ برابر، گازوئیل ۳/۸ برابر از رسانه ها تقاضا داریم این قیمتها را اطلاع رسانی کنند اقلامی که هیچ گونه ارزبری ندارند خیلی بیشتر از خودرویی که ارزبری دارد افزایش قیمت داشته اند.

مردم را روشن کنید منصفانه به خودرو نگاه کنند میخواهم به برخی دوستان رسانه ای عرض کنم شما که در باب خودرو اینقدر دلسوز مردم هستید چرا به فکر خوراک و مسکن آنها نیستید و دلسوزی نمی کنید.

اسفندیاری : خیلی از روزنامه وسایت ها دسترسی به این اطلاعات ندارند و اگر این اطلاعات به آنها برسد مطمنا به اطلاع مردم می رسانند .

قره ئی : سال ۹۲ غیر نفت ۵۰ میلیارد دلار واردات داشتیم ۳۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم بیشترین واردات کشور وسائط نقلیه موتوری با ۲ میلیارد ۸۰۳ میلیون دلار وارداتش بوده و سهم ارزی ۵۲/۵ درصد ، برنج ۳/۲ میلیارد دلار ۱ میلیارد ۸۲۳ میلیون دلار ، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار واردات خودروی سواری بوده در امریکا ۸۳ میلیارد دلار به صنعت خودرو کمک می کنند .

روسیه ۴۲ برزیل ۱۰ فرانسه ۳۶ آلمان۵۴ چین سالانه ۱ میلیارد دلار سوبسید میدهند که اشتغال صنعت خودرو را از دست ندهند و این حمایت ها بیشتر بخاطر حفظ اشتغاله اما صنعت خودروسازی ایران بدون هیچ کمک و حمایتی اشتغال را حفظ کردند.

اسفندیاری : آخرین آمار نشان میدهد حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد هر شغل صنعتی هزینه دارد.

معین نعمتی : اگر صنعت خودروی کشور ۵ یا ۱۰ درصد ارزش افزوده داشته باشد آیا ما خودروسازیم؟ آنچه مهم است این صنعت خودرو سازی از بازار داخل از نظر ارزش افزوده چه سهمی دارد؟ الان از نظر تعداد ۱۲ درصد واردات داریم ۸۸ درصد تولید داخل داریم . تولید ۱۰۰۰ دو چرخه با یک خودرو از نظر ارزش افزوده یکسان است؟ سهم خودرو سازی ایران از نظر ارزش افزوده و ایجاد اشتغال حدود ۳۰ درصد است چون صنعت خودرو شامل خودرو سازی و قطعه سازی است از نظر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بازار ما الان داریم برای بازارهای خارجی کار میکنیم . داریم به آن سمت میرویم .

ما طی ۲۰ سال آینده اگر این روند ادامه یابد فقط از نظر اشتغال و ارزش افزوده فقط ۵ درصد به خودروساز داخلی اختصاص خواهد یافت و باید برای این موضوع فکری کرد .

برای تعرفه باید نرخ ارز را مد نظر قرار داد ، چه نرخ ارزی را باید در نظر گرفت برای اقتصاد ؟ یک تحلیلی وجود دارد که باید نرخ ارزی که برابری قدرت خرید را تامین کند بیش از ۴۰۰۰ تومان است یعنی با این وضعیت هیچ حمایتی از صنعت خودرو نمیشود .

سال ۹۰ قیمت واقعی دلار ۳۰۰۰ تومان بود و ما خودرو پراید را در بازار خارج ۵۰۰۰ دلار میفروختیم یعنی حدود ۱۵ میلیون تومان ولی ما با دلار ۱۰۰۰ تومانی میفروختیم قمیت خودرو چقدر میشه ؟ لذا قیمت فعلی خودرو منطقیه . باید قیمت دلار را منطقی تعریف کنیم .

مرزبان راد: در رابطه با بحث رسانه ها رسانه های داخل برخلاف رسانه های خارجی بعضا” دروغ میگویند یا دروغ نمیگویند و بخشی از واقعیت ها را میگویند حالا خواسته یا ناخواسته که این باعث سوء تفاهم میشود مهم این که همه جانبه نگر باشیم در رابطه با صنعت خودرو یک بخش درون صنعتی داریم یک بخش برون صنعتی داریم بخش برون صنعتی بحث فرهنگ کار ، بازدهی کار دخالت سیاست در صنعت ، مشارکت با بخشهای صنعتی خارجی ، قوانین سرمایه ، نرخ بهره ، اجرای قوانین، تورم، برخوردهای قضایی که اگر این موارد اصلاح بشود و در مسیر درستش قرار بگیرد صنعت خودرو هم اصلاح میشود اما بخش درون صنعتی بعنوان مثال نحوه انتخاب مدیران صنعتی ، نحوه انتخاب کارکنان، نحوه قرار داد با پیمانکاران فرعی ، سیاست تشویق و تنبیه درون سازمان ، شایسته سالاری درون سازمانی ، بکارگیری ابزارها کیفی و مدیریتی حذف ضایعات ، افزایش بازدهی و …….. است

در بحث مدیریت صنعت خودرو نیازمند به یک مدیر عالم ، قوی و متخصص هستیم. آیا یک چنین مدیری در عرصه خودروسازی و قطعه سازان داریم لذا با توجه به این نکات صنعت خودرو صنعت پیچیده ای است. در چنین حرکت سخت و پیچیده ای این سوالات مطرح است برنامه توسعه محصول بر مبنای تغییرات طراحی یک پلت فرم توسط خودروسازان چه بوده است؟

برنامه تولید خودروهای آتی در رقابت با خودروهای خارجی چیست ؟ خودروسازان خودشان خود را قضاوت کنند ؟ می گویند ما تحریم شدیم . آیا در دوره تحریم تکیه بر کارشناسان داخلی و متخصصان بیشتر شد یا کمتر شد ؟ مراکز تحقیقاتی ما رشد کردند یا حذف شدند ؟ این سئوالات افکار عمومی است . چرا خودروسازان خودروهای خارجی را وارد می کنند ؟ پاسخ به این سئوالات مطمئنا” کمک خواهد کرد به تقویت خودروسازی داخلی .

اسفندیاری : در گذشته این سئوالات مطرح می شد اما در حال حاضر این سئوالات کمتر مطرح می شود و بیشتر به بحث های قیمت و …. پرداخته می شود .

غزایی : اگر در خودروسازی بخواهیم حرفه ای شویم رسانه ما هم باید حرفه ای شود . در کیفیت خودرو ایکس ۱۰۰ بهبود داشتیم در قطعه سازی نیاز داریم بیشتر رشد کنیم . بنده علیرغم کار اجرایی رسانه ها را دنبال می کنم متاسفانه می بینم برخی گزارش ها غیر منصفانه و غیر تخصصی هستند . که آقای دکتر نظری و دوستانشان باید بخواهند و این افراد را توجیه کنند . ما بعنوان سایپا دوست داریم حرف های مردم را بشنویم و بالطبع آنها هم صدای ما را بشنوند . ما دوست داریم اگر ما را نقد می کنند نقد فنی کنند نه نقد عامیانه . چون نقد عامیانه را می شود به هر سوی سوق داد . تعداد وارد کنندگان خودرو به هزار نفر نمی رسد اما سایپا ۴۰ هزار پرسنل مستقیم دارد که با حساب خانواده آنها ۱۲۰ هزار نفر . لذا بخش زیادی از جامعه ما جزء خانواده خودرویی هستند لذا این صنعت را منصفانه نقد کنیم ما هم می پذیریم .

دستور قاطع مدیریت ارشد سایپا اصلاح ما در زمینه کیفیت است و ما این کار را انجام می دهیم .

پناهی : در بحث امروز دوستان اطلاع رسانی بیشتر و شفاف سازی هست دوستان در مورد وضعیت نمایندگی ها صحبت کردند چالش ما در زمینه خدمات پس از فروش این است که این صنعت دخل و خرج ندارد و جهت ریشه یابی خدمات پس از فروش و بی ربط به صنعت خودرو نیست . یکسری سیاست گذاری های غلط که بطور حاکمیتی وجود دارد که دستور دادند تعداد نمایندگی های افزایش یابد یعنی تعداد نمایندگی ها ظرف ۳ یا ۴ سال دو یا سه برابر شد . از طرف دیگر در این چند ساله کیفیت خودرو افزایش یافته این یعنی مراجعه خودرو به نمایندگی ها کاهش می یابد . حالا از یک طرف تورم نمایندگی ها را داریم و از طرفی کسب و کار نمایندگی ها دخل و خرج ندارد و این عارضه جدی در شبکه خدمات پس از فروش وجود دارد . در شبکه سایپا حدود ۵۰۰ هزار ظرفیت جهت پذیریش خودرو در ماه وجود دارد اما پذیرش خودرو حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دستگاه است . و این یعنی فرار نیروی متخصص از شبکه سئوال برای بنده پیش آمده است ؟ چرا مسائل مربوط به استاندارد و شماره گذاری پر رنگ اما به مسائل مهم تر کمتر پرداخته می شود ؟

تفاوت آلایندگی Co در یورو ۲ به ۲/۲ گرم در هر کیلومتر هست در یورو ۴ به ۱ گرم در هر کیلومتر است . جهت نصف کردن این میزان co چقدر بحث می شود ؟ حالا چند هزار خودروی فرسوده در کلان شهرها که میزان co آنها بالا تر از ۵۰ گرم در هر کیلومتر است وجود دارد . یعنی هر خودروی فرسوده ۳۰ برابر خودروی یورو ۲ آلایندگی دارد اما دغدغه برخی دوستان افزایش استاندارد یورو ۲ به یورو ۴ است چرا ؟ چرا به واقعیت موضوع نمی پردازیم ؟ خودروی یورو ۴ با دغدغه زیاد تولید می شود اولین مشکلی که برای کاتالیست خودرو پیش می آید دوستان کاتالیست رو از مدار تولید خارج می کنند که آلایندگی از یک موتور کاربراتور بیشتر می شود اما هیچ کس به معاینات فنی خودرو توجه نمی کند یا تولید بنزین داخلی که چقدر ضرر جانی و روحی برای مردم ایجاد کرده . چرا با مردم شفاف نیستیم . ۹۰ درصد مدل های پر فروش خودروهای وارداتی توسط عرضه کننده غیر رسمی انجام میشود یعنی این خودروها گارانتی ندارد طبق آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو عرضه کننده بایستی ۵ سال خدمات گارانتی بدهد اما اگر کس دیگری وارد کرد مکلف به ارائه گارانتی نیست . در واقع کسی که ۲۰۰ میلیون تومان خودرو می خرد هیچ پشتوانه ای برای خدمات پس از فروش ندارد و این وسط فقط سود کلانی به جیب دلالان می رود و همه سرو صدا برای خودروسازان داخل است .

سیفی : در پاسخ گله آقایان مرزبان راد و قره ئی از مطبوعات که فقط بخشی از واقعیت ها را می نویسند باید عرض کنم خبرنگاران و اهل رسانه تشنه اطلاعات هستند . اگر اطلاعات را بدهند عینا” منتقل می کنند از آقای بناب بابت تشکیل این جلسات تشکر می کنم و می خواهم که این جلسات ادامه پیدا کنند . خبرنگاران هم ایرانی هستند و دلسوزند لذا بایستی بطور تخصصی آموزش و اطلاعات تخصصی بگیرند . در خاتمه تشکر می کنم از آقای قره ئی و نعمت بخش .

اسفندیاری : در همین جا از آقای دکتر نظری تشکر می کنم که در مواردی بابت اطلاع رسانی سریع عمل می کنند و کمک می کنند به رسانه

دکتر بناب : تشکیل این جلسه برای گرفتن نقطه نظرات دوستان بود از آقای دکتر نظری خواهش می کنم این جلسات در واحدهای تولیدی سایپا ، مرکز تحقیقات ، مرکز مطالعات استراتژیک انجام بشود . اطلاع رسانی دقیق انجام بشود . بنده در پاسخ به سئوال آقای دکتر مرزبان راد هم باید عرض کنم خودروهایی که قرار است به صورت CKD جهت مونتاژ وارد شود ، ابتدا تعدادی اندک به صورت CBU جهت تست وارد می شود و این از قدیم بوده ، مثلا” S300 از مهر ماه تولید داخلش شروع می شود قبلش تعدادی وارد شد و این به معنی انبوه وارد کردن خودرو نیست .


 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا