یزدفردا:

 

 

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

 

 

خودروساز برقی آمریکا به ساز چین می‌رقصد

تسلا موتورز برای منطبق بودن محصولاتش با استانداردهای شارژ جدید در چین که بزرگترین بازار خودروی جهان است، در خودروهای برقی که برای این کشور تولید می‌کند تغییرات لازم را خواهد داد.

تسلا موتورز برای منطبق بودن محصولاتش با استانداردهای شارژ جدید در چین که بزرگترین بازار خودروی جهان است، در خودروهای برقی که برای این کشور تولید می‌کند تغییرات لازم را خواهد داد.

به گزارش  ایسنا، این خودروساز برقی آمریکایی همچنین در پروسه تعیین این استاندارد در چین فعالانه مشارکت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، تسلا اوایل امسال پس از اینکه به اهداف فروش دست پیدا نکرد، اقدام به حذف مشاغل در چین کرد. تحلیلگران کاهش فروش تسلا موتورز را تا اندازه‌ای به دشواری شارژ خودروهای برقی این شرکت در چین نسبت دادند.

مقامات چینی سرگرم طراحی یک استاندارد شارژ ملی برای اشاعه استفاده از خودروهای برقی و کاهش نگرانی رانندگان نسبت به میزان مسافتی که پیش از تمام شدن شارژ این خودروها می‌توانند طی کنند، هستند اما زمان تکمیل این استاندارد هنوز معلوم نیست.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی وارن کپیتال، از آوریل سال ۲۰۱۴ که تسلا تحویل خودرو در چین را آغاز کرد، کمتر از ۲۵۰۰ خودروی این شرکت در مدت ۹ ماه فروخته شدند.

الون ماسک، مدیرعامل تسلا موتورز یک سال قبل به وال استریت ژورنال گفته بود اگر تسلا موفق شود در سال ۲۰۱۴ پنج هزار خودرو یا بیشتر در چین به فروش رساند، برای این شرکت یک موفقیت به حساب خواهد آمد.

تسلا برای نصب جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سراسر جهان به منظور جذب خریدار، میلیون‌ها دلار هزینه کرده است و این شارژهای جریان مستقیم می‌توانند ۱۲۰ کیلووات برق را منتقل کنند و در مدت نیم ساعت باتری خودروی “مادل اس” را ۸۰ درصد شارژ کنند.

با اینهمه فناوری شارژ سریع تسلا با خودروهای برقی ساخت شرکتهای دیگر منطبق نیست و باعث نگرانی مصرف کنندگان چینی درباره عدم امکان دسترسی برای شارژ خودروهای تسلا شده است.

دولت چین اعلام کرده است از ساخت جایگاه‌های شارژی که منطبق با استاندارد جدید چینی نیستند، پشتیبانی نخواهد کرد.

 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

 

 

چهار شاسی بلند ارزان قیمت در ایران+عکس

تا مدتی پیش اگر با بودجه حدود ۱۰۰ میلیونی قصد خرید خودرویی شاسی بلند داشتید، انتخاب‌های زیادی پیش رویتان نبود، اما اگر میخواهید انتخابی متفاوت و با قیمت مناسب داشته باشید با این گزارش همراه باشید.
به گزارش دنیای خودرو ، اینکه در مسافرت‌ها توان موتور به شما نه نگوید و امکانات رفاهی خانواده‌تان را بیمه کرده باشد، همه‌ چیز نیست؛ کابین راحت در کنار فضای مناسب و صندوق جادار از امکاناتی است که بیشترین نقش را در آرامش شما بازی خواهند کرد

پدال نوشت: همه ما هنگام خرید خودرو معیارهای خاصی را با توجه به سلیقه و نیازهای شخصی‌مان در نظر می‌گیریم. این معیارها می‌توانند شامل ظاهر، کیفیت، قدرت، قیمت و‌… باشد اما زمانی که نوبت به انتخاب خودرویی برای خانواده می‌رسد، فضای داخل اتاق و راحتی سرنشینان در ردیف اصلی‌ترین اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

در این مطلب قصد داریم بهترین انتخاب‌ها را از نظر فضای داخلی در بین شاسی بلندهای متوسط بازار ایران مورد بررسی قرار دهیم. خودروهایی از برندهای مختلف که از لحاظ ویژگی‌های فنی و کیفیت سواری، کاملا امتحان خود را پس داده‌اند ولی در زمینه جادار بودن و راحتی سرنشینان اختلاف‌هایی با هم دارند.

رنو داستر (ساخت کشور فرانسه)

با افزایش قیمت‌ها، اگر بخواهید انتخابی متفاوت داشته باشید و خودرویی با قد و قواره بلندتر از سدان‌های معمولی سوار شوید، ناچار به خرید یکی از کراس‌اوورهای چینی بازار هستید. اما مدتی است با متنوع شدن محصولات جدید رنو در‌ایران، که ویژگی مشترکشان قیمت پایین‌تر از سایر خودروهای اروپایی است، پای کراس‌اوور نوپای ‌این شرکت به ‌ایران باز شده است. رنو داستر که با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومانی‌اش آمده تا گوی سبقت را از چینی‌های بازار برباید. ‌این خودرو همزاد داچیا داستر به شمار می‌آید و از‌این نظر وضعیتی مشابه تندر۹۰ دارد.

رنو داستر یکی از پرفروش ترین خودروهای شاسی بلند جهان به شمار می رود. این خودرو در نگاه اول اگرچه یک شاسی بلند کوچک دیده می شود اما جادار است و می تواند فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار دهد. این خودرو همچنین دارای فضای بار مناسبی است و طراحی قابل قبولی دارد.

داستر اروپایی از وضعیت فنی مناسبی نسبت به شاسی بلندهای چینی موجود در بازار برخوردار است. داسترهای عرضه شده در‌ایران از موتور ۲ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری بهره می‌برند. مهم‌ترین برتری داستر نسبت به چینی‌ها، قابلیت آفرود بهتر است .‌این خودرو در ۲ نمونه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل عرضه می‌شود. نمونه دیفرانسیل جلو از جعبه دنده ۴ سرعته خودکار و مدل دو دیفرانسیل از جعبه دنده ۶سرعته دستی بهره می‌برد.

در کل باید داستر را از نظر فنی یک پله بالاتر از چینی‌ها قرار داد. خصوصا مدل دو دیفرانسیل‌ این خودرو که تکان‌های بدنه، کیفیت سواری و قابلیت آفرودش به مراتب بهتر از مدل تک دیفرانسیل است. هم‌چنین کیفیت بالای مونتاژ کابین باعث شده تا در طول حرکت شاهد سر و صداهای اضافی نباشیم و به اکوستیک کابین داستر نمره قبولی دهیم.

این خودرو برای هر صد کیلومتر رانندگی در شهر و جاده به ترتیب ۹.۷ و ۶.۴ لیتر بنزین می سوزاند. مدل تک دیفرانسیل داستر در نمایندگی ها ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدل دو دیفرانسیل این خودرو هم در نمایندگی ها ۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و در بازار آزاد ۱۰۵ میلیون تومان است.

جیلی امگرند X۷ (ساخت کشور چین)

شرکت جیلیران پس از عرضه موفقیت آمیز مدل های سدان و هاچ بک سواری EC7،به تازگی از محصول تازه خود با عنوان EMGRAND X7 پرده برداری کرده است. بدین ترتیب یک SUV تازه چینی با شباهت غیر قابل انکار ظاهری به تویوتا RAV4 به جمع خودروهایی چون لیفان X60 ، چری X33 و سایر SUV های موجود در بازار اضافه خواهد شد.

جیلی X7 نیز همچون سایر SUV های هموطن خود بر خلاف نمای ظاهری SUV مانندش، از سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ بی بهره است.از این رو این خودرو  تک دیفرانسیل بیشتر در نقش یک شاسی بلند برای مسیرهای درون شهری می تواند ایفای نقش کند.عجیب نیست که پیشرانه ۲.۴ لیتری و ۱۵۷ اسب بخاری مورد استفاده برای این مدل که یارای تولید ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را نیز دارد، مشابه یکی از پیشرانه های مشهور تویوتا با کد فنی ۲AZ-FE باشد.این پیشرانه در حالت پایه (قدرت خروجی ۱۵۷ اسب بخار) از نسبت تراکم ۹.۶ به یک برخوردار است که رقمی مناسب با توجه به کیفیت بنزین موجود در کشورمان محسوب می شود.

به نظر می رسد تنها یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک برای این مدل عرضه شود و از همین رو برخلاف مدل های سواری EC7 امکان بهره گیری از گیربکس های دستی وجود نخواهد داشت.ترمزهای دیسکی در تمامی چرخ ها به همراه ABS و EBD و فنربندی مک فرسون با بازوهای دنباله دار از دیگر ویژگی های فنی اولین SUV ساخت جیلی در کشورمان هستند.

شاید تولیدات کمپانی جیلی به مدد نزدیکی تکنولوژیک با ولووی سوئد، از کیفیت و سطح مهندسی بالاتری برخوردار باشند ولی وقتی بهترین خودروی دنیا هم با اعصاب‌خرد شدن به دست مشتری برسد ارزشی ندارد. شرکت «جیلران» نماینده این برند در ایران با تأخیرها و بدقولی‌های که در عرضه سواری سدان EC7 از خود نشان داد، اطمینان مشتری برای خرید محصول جدید را می‌کاهد.

با این حال قیمت X7 بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می شود. رقبای هم‌کلاس این خودرو را می‌توان گریت‌وال Haval3، نیسان قشقایی، رنو داستر و هیوندای توسان نامید که البته همگی از نظر قیمتی دو سه سر و گردن از آن بالاتر هستند.

لیفان X60 (ساخت کشور چین)

لیفان X60 به عنوان نخستین شاسی بلند (SUV) کمپانی لیفان، معرفی شد. این خودرو که کپی چینی تویوتا RAV4 می‌باشد، با قیمتی در حدود ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای تیپ پایه و ۷۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای تیپ اتومات و به عنوان رقیب اصلی MVM X33 به بازار ایران پا نهاد و توانست طرفدارانی را به سوی خود جلب کند.

موتور چهار سیلندر خطی ۱.۸ لیتری که طراحی آن را کمپانی ریکاردو انگلستان انجام داده است، این شاسی بلند چینی را با قدرت ۱۳۱ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۶۸ نیوتن متر به پیش می‌راند. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز، عملکرد خوبی دارد؛ شایان ذکر است، حداکثر سرعت X60 در حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

لیفان X60 با ابعاد ۴,۳۲۵ میلی متر (طول)* ۱,۷۹۰ میلی متر (عرض)* ۱,۶۹۰ میلی متر (ارتفاع) و فاصله محوری ۲,۶۰۰ میلی‌متر، یک شاسی بلند کلاسیک شهری با ظرفیت ۵ سرنشین است که با برخورداری از تایرهای رادیال ۱۶- ۶۵/۲۱۵ رضایت راننده و سرنشینان را جلب می‌کند؛ آینه بزرگ X60 دید بسیار خوبی از عقب خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین، استفاده از ترمزهای دیسکی دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شدن در جلو و ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ضدقفل و توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD) در عقب، از ایمنی مناسب شاسی بلند چینی حکایت می‌کنند.

اگرچه کیفیت مواد مورد استفاده در کابین چندان مطلوب نیست، اما چیدمان آنها بسیار خوب است و در مجموع می‌توان گفت رضایت سرنشینان را جلب می‌کند. شیشه های به کار رفته در قسمت های مختلف نیز، محصول کمپانی مشهور Saint-Gobain می‌باشند.

این خودرو در نمایندگی ها ۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

ام وی ام X33 (ساخت کشور چین)

چینی ها هم با وجود اینکه تجربه زیادی در خودروسازی ندارند به سرعت به سمت شاسی بلند رفته اند و با همان سرعت در حال نفوذ به بازار کشورمان هستند. ام وی ام X33 یا همان چری تیگو خودرویی که بی شباهت به ویتارا نیست.

پیش از آنکه به طراحی کلی خودرو بپردازید فواصل بین برخی قطعات در ظاهر نظر را به خود جلب می کند. ابتدا تصور می شود با خطای مونتاژ روبرو هستید اما کمی دقت مشخص می شود اشکال از طراحی قطعات است جایی که فضای زیادی بین در عقب و گلگیر به وجود آمده از نمای پهلو ضربه سنگینی به طراحی خودرو زده است در ادامه اگر به جلوی خودرو بروید شاهد همین فضا به شیوه ای غیر حرفه ای تر در محل بسته شده درب موتور هستید به نحوی که تصویر می شود خودرو در آن ناحیه ضربه  خورده است. البته با وجود اشکال در طراحی قطعات در حالت کلی هماهنگی فرمی مناسبی بین ۳ جهت خودرو می توان دریافت کرد.

پس از ورود به کابین ایکس ۳۳ با انبوهی از قطعات بسیار بی کیفیت پلاستیکی روبرو می شوید که شاید به سختی در خودروهای بسیار ارزان قیمت ایرانی هم نمونه آن را دیده باشید. موقعیت سواری ایکس ۳۳ علیرغم صندلی های کوچک آن وضعیت بدی ندارد اما توقع یک صندلی با کیفیت و ارگونومیک را نداشته باشید.

با توجه به ارتفاع آن راننده تسلط خوبی بر روی جاده دارد، آینه ها به اندازه کافی بزرگ هستند و دید عقب راننده هم متناسب است. صندلی های عقب برای ایجاد فضای بار بیشتر به صورت خوابیده در می آیند ولی با توجه به نوع طراحی به صورت یک دست نخواهد شد و برای حمل اجسام یک تکه بزرگ وضعیت مناسبی ندارد. در دسترس بودن ادوات داخلی با توجه به سادگی کنسول خوب است و راننده می تواند در حین رانندگی به همه چیز دسترسی داشته باشد.

ام وی ام ایکس ۳۳ توسط موسسه ایمنی استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه بسیار ضعیف دو ستاره را دریافت کرد، در توضیحی که موسسه ایمنی استرالیا در مورد خودرو ارایه کرده به بدنه بسیار ضعیف خودرو اشاره و خاطر نشان کرده ضربات شدیدی  به پا، دست و سینه آدمک های تست وارد شده است.

بر اساس این گزارش کمپانی چری حاضر به ارایه خودرو به موسسه ایمنی استرالیا جهت ادامه تست تصادف برای برخورد از پهلو به بهانه فراخوان نشده است، در نتیجه این موسسه فقط برخورد از جلو را مورد آزمایش قرار داده است.

این خودرو در مدل تیگو – ایکس ۳۳ قدیم در نمایندگی ها ۶۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدل تیگو – ایکس ۳۳ جدید دنده ای این خودرو هم در نمایندگی ها ۶۶ میلیون و ۴۶۰ هزار و در بازار آزاد ۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و قیمت مدل تیگو – ایکس ۳۳ جدید اتومات این خودرو در نمایندگی ها ۷۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۷۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا