یزدفردا:

 

 

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

 

 

 


 

 

 

 
 
 

 

 

 

عرضه مدل جدید و اقتصادی، کلید رونق خودروسازی

خودروسازان بزرگ دنیا هر سال مدل جدیدی از هر کلاس خودرو به بازار عرضه می‌کنند تا سهم خود را در بازارهای جهانی حفظ کنند.
عرضه مدل جدید و اقتصادی، کلید رونق خودروسازی

به گزارش اخبار خودرو ،خودروسازان بزرگ دنیا هر سال مدل جدیدی از هر کلاس خودرو به بازار عرضه می‌کنند تا سهم خود را در بازارهای جهانی حفظ کنند.

کارشناسان معتقدند تیراژ بالای تولید و شناسایی نیاز مشتری برای عرضه خودروی مورد تقاضای بازار، محرک خودروسازان برای تولید مدل‌های جدید است زیرا تنها با فروش بالای مدل‌های جدید این صنعت رونق خواهد گرفت.به گزارش بلومبرگ، در امسال میلادی بیشترین تقاضا، برای محصول خودروسازانی بوده که تولید خودروهای الکترونیکی را افزایش داده‌اند و در سایر خودروها تمرکز را بر کاهش مصرف انرژی گذاشته‌اند، به گونه‌ای که در امریکای شمالی شرکت فیات کرایسلر در سال ۲۰۱۵ م، ۸ مدل جدید عرضه کرد تا سهم خود را در بازار منطقه حفظ کند. در واقع این خودروساز با وجود اینکه در سال ۲۰۰۸ م ورشکسته شده بود، با یک برنامه‌ریزی برای افزایش تنوع تولید و توسعه بازاریابی محصول توانست خسارت وارد شده را جبران و پا در عرصه رقابت بگذارد. حال با نگاهی به برنامه خودروسازان درنمایشگاه ۲۰۱۵ فرانکفورت آلمان و رونمایی از مدل‌های جدید از هر کلاس به نقش عرضه مدل‌های جدید در ارتقای جایگاه تولیدکنندگان پی خواهیم برد.
مدل جدید براساس ذائقه مشتری
بازار و تقاضا یکی از محورهای برنامه خودروسازان برای تولید مدل‌های جدید از یک کلاس خودرو است زیرا با معرفی محصول جدید در هر سال، میل به خرید در میان مشتریان یک نشان تجاری افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر وقتی خودروساز مدل جدیدی عرضه می‌کند وفاداری مشتریان به محصولات آن خودروساز افزایش خواهد یافت.
یک استاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با صمت درباره برنامه خودروسازان برای تغیر ظاهر (فیست لیفت) و عرضه مدل‌های جدید به بازار اظهار کرد: در بررسی راهبرد خودروسازان جهانی برای تولید مدل‌های جدید خودرو باید به مقیاس تولید و بازار آنها نگاه کرد به گونه‌ای که شرکت‌هایی که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار هستند و توانمندی انعطاف‌پذیری در تولید دارند در مقابل نیازهای جدید بازار گسترده به طراحی و عرضه مدل جدید می‌پردازند. در واقع بخشی از این راهبرد به توان طراحی خودروساز برمی‌گردد که می‌تواند با کمترین هزینه محصول جدید را تغیر ظاهر(فیست لیفت) دهد، از سوی دیگر نبود دغدغه بازار برای فروش محصول سرعت تولید آنها را بالا می‌برد که بخشی از این موضوع نیز در برنامه‌ریزی پیوسته آنها برای شناسایی نیاز بازار نهفته است.امرالله امینی با تاکید بر اینکه مصرف‌کننده در کنار کیفیت همواره به مقوله طراحی و مدل جدید نیز توجه دارد، افزود: خودروسازان پیشرو به دنبال کسب امتیاز نخست طراحی‌هایی نو هستند تا بتوانند نظر مشتریان بازار را جلب کنند چراکه همیشه گفته می‌شود نخستین‌ها برنده هستند. این نگاه خودروسازان به تقاضای بازار نشانگر اهمیت تحقیق بازار در میان برنامه‌های آینده خودروسازان بزرگ است. این موضوع باعث شده در بازه زمانی یک سال مدل جدید طراحی شده در هر کلاس را به بازار عرضه کنند. شاید در بررسی مدل‌های جدید هر کلاس خودرو تنها تغییر ظاهری محصول به چشم‌اید اما از آنجایی که خودروسازان بزرگ همواره به بهینه‌سازی مصرف سوخت توجه دارند مدل‌های جدید از نظر کیفی نیز تغییر می‌کنند.وی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ دنیا در یک دسته قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: شرکت‌های چینی با بیشترین تولید خودرو در صدر خودروسازان دنیا قرار دارند اما این شرکت‌ها به دلیل اینکه با تولید مدل‌های جدید خودرو تنها تغییرات جزئی به طرح‌های دیگر خودروسازان بزرگ می‌دهند عرضه مدل‌های جدید آنها چندان مبتکرانه نیست، این در حالی است که خودروسازان آلمانی، ژاپنی و امریکایی به ترتیب بیشترین طراحی‌ها و عرضه مدل‌های جدید را در میان سایر خودروسازان بزرگ دارند. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که خودروسازان بزرگ با حرکت به سمت تولیدات هیبریدی و الکترونیکی به دنبال کاهش مصرف سوخت خودروها هستند و این موضوع نیز در سال‌های اخیر تنوع تولیدات را به دنبال داشته است.امینی با تاکید بر اینکه خودروسازان ایرانی ابتدا باید ساختار و زیرساخت تولید را آماده کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی خودروسازان ایرانی نمی‌توانند برنامه چندانی برای عرضه مدل‌های جدید داشته باشند زیرا ساختار و زیرساخت‌های تولید این شرکت‌های خودروساز نیاز به بازنگری دارند و درحال‌حاضر باید تولید بهینه را در دستور کار قرار دهند.
صرفه اقتصادی مدل جدید منوط به تیراژ تولید
تولید هر مدل جدید خودرو در شرایطی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که با قیمت مناسب عرضه شود، متغیری که ناشی از تقاضا و افزایش تیراژ تولید است. بنابراین خودروسازان بزرگ پیش از طراحی و تولید مدل جدید به دنبال تامین بازار برای آن محصول هستند. یک عضو انجمن صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه‌سازان در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به نقش قطعه‌سازان در تولید مدل‌های جدید گفت: خودروسازان بزرگ دنیا پیش از تولید مدل‌های جدید قطعات مورد نیاز را سفارش می‌دهند تا با در نظر گرفتن فناوری تولید از سوی شرکت‌های طراحی و قطعه‌سازی، تهیه شود. در این مسیر سرعت تولید قطعه‌سازان برای هماهنگی با برنامه تولید خودروسازان اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه باید این قطعات با حفظ کیفیت در بازه زمانی مناسب تولید شوند. مهدی مطلب‌زاده با اشاره به اینکه ورود خودروسازان بزرگ به ایران باید به همراه شرکت‌های قطعه‌سازی برای انتقال فناوری تولید باشد، افزود: همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی باید به گونه‌ای باشد که ورود قطعه‌سازان آن کشورها را نیز به همراه داشته باشد، زیرا تولید مدل‌های جدید نیازمند توانمندی قطعه‌سازان است تا بتوانند اجزای موردنیاز آن محصول را تولید کنند، این مسئله در کنار تامین نیاز داخلی، صادرات قطعه به بازارهای بین‌المللی را به ارمغان می‌آورد. وی با تاکید بر اینکه صرفه اقتصادی تولید قطعات مختلف مدل‌های جدید بر مبنای تیراژ تولید خواهد بود، ادامه داد: اگر قطعه خودروی مدل جدید کوچک و نیاز به سرمایه کمی داشته باشد برای تیراژ ۲۰ هزار قطعه نیز صرفه اقتصادی دارد اما اگر به سرمایه بالایی نیاز داشته باشد این میزان تیراژ برای قطعه‌سازان به صرفه نخواهد بود. برای نمونه قسمت در موتور خودرو نیازمند سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی است و برای تولید با تیراژ ۵۰۰ هزار قطعه هزینه استهلاک سرمایه اولیه برای هر قطعه ۵ هزار تومان خواهد بود، حال اگر برای تمام قطعات خودرو این هزینه در نظر گرفته شود، قیمت تمام شده خودرو بسیار گران خواهد شد. از این رو با افزایش تیراژ تولید، هزینه تولید قطعات برای مدل‌های جدید خودرو کمتر خواهد شد. در واقع این مسئله باعث شده بیشتر خودروسازان بزرگ به دلیل تقاضا و بازار بزرگی که در اختیار دارند همواره به طراحی و تولید مدل‌های جدید بپردازند، زیرا حلقه‌های تامین‌کننده نیز با قیمت پایین‌تر محصول را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

منبع:صمت

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

 

 

 


 

 

 

 
 
 

 

 

 

عکس/ تصادف شدید شاسی بلند آمریکایی در شیراز

 

85412_683

 

 

 

 

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا