یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴/پلیس راهور در مناطق آزاد با خودروها چگونه برخورد می کند؟

در ۷ منطقه آزاد شده کشور از نظر صنعتی و تجاری شامل کیش، قشم، ارس، ماکو، چابهار، انزلی و اروند در هر کوچه و پس کوچه ای دیدن خودرویی که پیشتر تنها در پوسترها مشاهده کرده بودیم امری به غایت عادی جلوه می کند.

در ۷ منطقه آزاد شده کشور از نظر صنعتی و تجاری شامل کیش، قشم، ارس، ماکو، چابهار، انزلی و اروند در هر کوچه و پس کوچه ای دیدن خودرویی که پیشتر تنها در پوسترها مشاهده کرده بودیم امری به غایت عادی جلوه می کند.

این مناطق ۷ گانه در ۶ استان مرزی کشور مستقر هستند اما وضعیت در یکی از استان ها تا حدی متفاوت است. خودروهای لوکس تنها در مناطق آزاد شده تردد نمی کنند بلکه در کل استان مشغول مانور دادن هستند؛ مساله ای که تا کنون جنجال های فراوانی به همراه داشته است.در منطقه آزاد اروند در خوزستان ثروتمند، طی یه دستور جنجالی کل استان بهره مند از خرید خودروهای روز جهانی با قیمتی به مراتب پایین تر از بقیه نقاط کشور شد.یک خودروی اسپورتیج اینجا در تهران تا ۱۵۰ میلیون تومان معامله می شود اما در اهواز همین خودرو ۷۴ میلیون قیمت دارد. همین مساله صدای خیلی ها را در آورده است؛ شاید بیشتر از همه مناطق آزاد شده از این تبعیض شکایت دارند که نمی توانند خودرویی را در شعاعی بیشتر از چند کیلومتر برانند.
محدودیت برای خودروهای مناطق آزاد

این البته همه ماجرا نیست. خودروهای مناطق آزاد، کم محدودیت ندارند و چه از سوی پلیس چه از مراکز وارد کننده شرایط خاصی را متحمل می شوند. در منطقه آزاد اروند بیمه هر اتومبیل دست کم ۴ میلیون تومان آب می خورد. از طرف دیگر صاحبان خودرو برای طی مسافت های طولانی خارج از محدوده تعریف شده نیازمند مراجعه به مرکز منطقه آزاد و گرفتن مرخصی هستند.

یکی از شهروندان آبادانی در خصوص اتومبیل های لوکس موجود در شهرش می گوید: خوبی خودروهای منطقه آزاد قیمت آنهاست که نسبت به دیگر جاهای کشور به طور میانگین نصف محاسبه می شود.

سیاوش مؤذنی ادامه می دهد: از دیگر ویژگی های خرید خودرو در مناطق آزاد اروند تنوع در محصولات است. در اینجا هر نوع اتومبیلی که تصورش را کنید پیدا می شود. از ماشین های آمریکایی مدل ۲۰۱۵ تا آخرین مدل های خودروهای ژاپنی. البته قیمت ماشین های اروپایی و آمریکایی برای شماره گذاری متفاوت است.
این شهروند توضیح می دهد: به غیر از قیمت درج شده روی خودرو، برای خرید هر اتومبیل آسیایی ۲ میلیون و برای خرید خودروهای آمریکایی و اروپایی ۴ میلیون عوارض و مالیات جداگانه می گیرند که البته باز با قیمت پلاک ملی زمین تا آسمان توفیر دارد.

وی در خصوص بیمه این قبیل خودروها عنوان می کند: حقیقت سیستم بیمه نامه ای که برای این خودروها تعریف شده تا حدی سردرگم است. فقط می دانیم که هزینه بیمه، خیلی بیشتر از بیمه های معمولی برای خودروهای پلاک ملی است. از طرفی می گویند اگر در خارج از محدوده تردد تصادفی صورت بگیرد بیمه هیچ گونه تعهدی در این قبال ندارد.

موذنی که خود یک خودروی فورد موستانگ دارد از ویژگی های اتومبیلش می گوید: فرمان هیدرولیک فوق العاده نرم، ترمز ضد قفل، کیسه هوا، شتاب اولیه و سیستم کامپیوتری مجهز برای این قبیل خودروها دیگر جذابیت ندارد و بیشتر بحث ایمنی و مزایای مافوق تصور مطرح است. در مجموع از اتومبیلم خیلی راضی هستم زیرا تمام ایمنی‌های استاندارد جهانی در آن رعایت شده است. ۸ سیلندر است و با این‌که مصرف بنزین آن خیلی زیاد است ولی در عوض تا ۳۲۰ کیلومتر سرعت می‌رود. امکانات تکنولوژی آن شامل هارد دیسک‌های مبتنی برناوبری، ۲ نقطه کنترل دما، اطلاعات مختلف ترافیک و نزدیک‌ترین مسیر، ۵ روز پیش‌بینی آب و هوا، آمار قیمت سوخت از دیگر امکانات این خودرو است که در خودروهای ساخت داخل کمتر چنین امکاناتی به چشم می‌خورد.

وی در خصوص معضل سرعت زیاد برخی خودروها در شهر که اعتراضاتی به همراه داشت، اظهار می‌کند: در طول روز آنقدر ترافیک است که نهایت بتوانم با ۶۰ کیلومتر سرعت رانندگی کنم ولی آخر شب‌ها به خاطر خلوتی خیابان‌ها در برخی از اتوبان‌های شهر با سرعت زیاد هم رانندگی کرده‌ام ولی نه با همه سرعت چون سریع به میدان یا سرعت گیری می‌رسم و نمی‌شود با همه توان خودرو رانندگی کرد.این شهروند آبادانی ادامه می دهد: شخصا مخالف سرعت زیاد و در مجموع مزاحمت برای دیگر شهروندان هستم چون تصور می کنم قرار نیست چون امکانات خودرو زیاد است با سرعت رانندگی کنم جدای از اینکه پلیس نیز این اجازه را به من نمی‌دهد.
جریمه‌ها به یک میزان

ناگفته پیداست امکانات زیاد خودرو هر کسی را وسوسه می‌کند دور از چشمان مأموران راهنمایی و رانندگی با سرعت زیاد محکی به خیابان‌های پر‌ تردد شهر بزند و با همه توان پیستون‌های موتور خودرو را به حرکت در بیاورد. اتفاقاتی که بی‌گمان عاری از خطر برای خود راننده و دیگر شهروندان نخواهد بود. حال پلیس راهور استان های تحت پوشش مناطق آزاد برای‌ تردد این قبیل خودروها که مقررات رانندگی را ‌گاه نادیده می‌گیرند چه تدابیری اندیشیده است؟

رئیس پلیس راهور خوزستان به پرشین خودرو می‌گوید: با خودروهای پلاک اروند مانند دیگر خودروهای سطح شهر برخورد می‌شود البته یک سری سختگیری‌ها نیز هست که توسط خود مناطق آزاد بر خودروها اعمال می‌شود.

سرهنگ قاسم قدرتی ادامه می‌دهد: نوع برخورد با تخلف این قبیل خودروها مانند تمام خودروهای سطح شهر است اما اگر تخلفی صورت دهند که منجر به توقیف خودرو شود جدا از این‌که به پارکینگ پلیس منتقل می‌شوند، برای ترخیص خودرو باید به اداره منطقه آزاد اروند مراجعه کنند و پس از طی مراحل اداری و پرداخت جریمه، خودروی خود را تحویل بگیرند که مستلزم زمان زیادی است.وی با اشاره به دوربین‌های نصب شده در بزرگراه‌های کشور عنوان می‌کند: تا کنون بیشتر از ۵۰۰کیلومتر از جاده‌های پر تردد استان مجهز به دوربین است و با توجه به این‌که خودروها در حال حاضر در همه استان بدون محدودیت تردد می کنند در صورت تخلف مانند دیگر خودروها جریمه شده و برگه آن به منزل این رانندگان ارسال خواهد شد.
تعرفه کم؛ قوانین زیاد

وضعیت خودروهای مناطق آزاد بسان خرید یک محصول معروف در شهر مخصوص به خودش شده است. در گرماگرم بحث بالا بردن تعرفه خودروهای وارداتی شنیدن این گونه اخبار که قیمت خودرو در ارس و انزلی و اهواز نصف در می آید برای لوکس سواران دیگر مناطق کشور خبر خوشایندی نیست. گرچه نمی توان به راحتی از محدودیت های اعمال شده فراوان و قوانین گنگ وضع شده بر این نوع خودروها گذشت.

* محمد گلچین زاده

 


 

 

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴

 

 

 

انگلیس سیگار کشیدن در خودروهای حامل کودکان را ممنوع کرد

جریمه خودروهای متخلف، حتی اگر پنجره یا سقف شیشه ای خودرو باز باشد، اعمال می شود؛ اما خودروهای کروکی، اگر سقفشان جمع شده باشد، استثنا هستند.

به گزارش  ایرنا، انگلستان و ولز قانونی را از روز پنجشنبه اجرا کردند که کشیدن سیگار را در خودروهایی که در آنها سرنشین کودک وجود دارد، ممنوع می کند.

بر اساس این گزارش، بر اساس این قانون، هرکس در خودرویی با سرنشین زیر ۱۸ سال سیگار بکشد، هم فرد سیگاری و هم راننده آن خودرو، هریک ۵۰ پوند (۷۵ دلار) جریمه خواهند شد.

جریمه خودروهای متخلف، حتی اگر پنجره یا سقف شیشه ای خودرو باز باشد، اعمال می شود؛ اما خودروهای کروکی، اگر سقفشان جمع شده باشد، استثنا هستند.

پلیس انگلیس می گوید نیروهای این سازمان، رویکردی «آموزشی و به دور از مواجهه» را در برخورد با متخلفان برخواهند گزید.

مقام های بهداشتی انگلیس بر این باورند که قانون ممنوعیت سیگار کشیدن در حضور کودکان، آنان را از عوارض جانبی دود سیگار تا اندازه زیادی مصون خواهد کرد.

 


 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا