پايداري جلوه هاي بروز يافته و عيني شده ميراث فرهنگي نشانه ي تداوم برقراري هويت اسلامي و ايراني است، چرا که منشأ آن انديشه ژرفي است که از ارزشهاي والاي اسلامي و تمدن اصيل ايراني پيروي مي کند.

به گزارش واحد دریافت خبر پایگاه خبری یزدفردا "مديرکل ميراث فرهنگي يزد عنوان کرد: گردشگري را مي توان يکي از صنايع اشتغالزا در رونق و آبادي شهرها و روستا دانست و در اين راستا بايد در چارچوبي شفاف و هماهنگ بين تمام دستگاه هاي ذيربط در اولويت اول سرمايه گذاران محلي و در مراحل بعدي در بعد کشوري و جهاني ، مخصوصا ايرانيان و يزدي هاي مقيم خارج را با جاذبه ها و موقعيت هاي مختلف در زمينه گردشگري آشنا نمود.

محمدمهدي شرافت امنيت سرمايه گذاري و ايجاد اطمينان درباره سود دهي را يکي از موارد مهم در جلب سرمايه گذاران ذکر کرد و تصريح نمود: تأمين امنيت براي سرمايه گذاران موجب رونق صنعت گردشگري مي شود.

شرافت افزود: سرمايه گذاري در صنعت گردشگري در حقيقت گام عملي براي توسعه عادلانه تر استان با در نظر گرفتن محدوديت هاي اقليمي و ظرفيت هاي بسيار بالاي تاريخي و طبيعي تمام نقاط استان و شهرستان ها مي باشد.

وي در ادامه به نقش مهم «اکوتوريسم» در توسعه صنعت گردشگري تاکيد کرد و اظهار داشت: توسعه اکوتوريسم در کشور نيازمند فرهنگ سازي مناسب است و از اين رو بايد آموزش را به موازات تبليغات اکوتوريستي انجام دهيم چرا که توانمندسازي جوامع محلي از راه تبليغات و آموزش در اکوتوريسم اثرات مثبت و سازنده اي براي حفظ محيط زيست و معرفي آن به گردشگران را به دنبال دارد.

اين مقام مسئول از اکوتوريسم به عنوان يک قطب مهم اقتصادي نام برد و يادآور شد: اهميت اين بخش براي دولت، برنامه ريزان و مسئولان روشن شده است به طوري که کشش سرمايه هاي بخش خصوصي به سوي گردشگري و اکوتوريسم به ويژه در حيطه کويرنوردي در حال افزايش است.

شرافت به رابطه ملي و بين المللي و تبادل تجربيات در حوزه گردشگري اشاره کرد و اضافه کرد: داشتن زمينه هاي همکاري طبيعي و گردشگري و جذابيت هاي تاريخي براي يک رابطه خوب کافي نيست بلکه در تعامل با کشورهاي هدف گردشگري و با رعايت تمام موارد جنبي که بخشي از آن نيز اصول خدشه ناپذير ما بايد تقويت توسعه اقتصادي و علمي نيز مدنظر قرار گيرد و در اين مسير قراردادهايي چون خواهرخواندگي شهرها به عنوان يک ظرفيت مد نظر باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد تقويت سيستم هدايت و نظارت در بخش خصوصي و دولتي، دانش محوري و همکاري با دانشگاه به ويژه دانشکده هنر، معماري و جهانگردي را از جمله بسترهاي مناسب در توسعه گردشگري ذکر کرد و گفت: براي توريست تنها استفاده از هتل و ساير امکانات با کيفيت بالا انگيزه نيست بلکه گردشگر به زمينه هاي مناسب براي بهره گيري از تکنولوژي نيز نياز دارد و مي خواهد اطلاعات جامع و کامل را پس از ورود به هر منطقه اي دريافت کند.

وي به تبديل «گردشگري سنتي به مدرن» اشاره کرد و خاطر نشان کرد:  بايد سامانه  نويني با شناخت از ظرفيت هاي جديد در حوزه گردشگري اعم از فناوري هاي تازه و نيروهاي جوان و علاقمند براي فعاليت در اين حوزه  ، طراحي شود تا با چابکي بيشتري بتوان همه بخش هاي موجود را کنترل و هدايت کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا