پایگاه خبری یزدفردا"اثرات زبان مادری پس از تولد بر روی مغز/روانشناسان کانادایی مطالعه ای در ارتباط با زبان مادری و چگونگی رشد مغز پس از تولد انجام دادند که نتایج بسیار مفید داشت.


به گزارش فارس، حتی اگر به زبان مادری صحبت نکنیم یا فراموش کرده‌ باشیم اما باید بدانیم زبان مادری عمیقاً در مغز تعبیه شده است.

این مطالعه توسط روانشناسان دانشگاه مک گیل – مونترال انجام شد و چگونگی رشد مغز پس از تولد را نشان داد؛ محققان برای این مطالعه کودکان بین 9 تا 17 ساله که در کبک زندگی می‌کردند را به سه گروه تقسیم کردند.

*کودکانی که در کبک متولد و بزرگ شده‌اند و در خانواده فرانسوی زبان بدون اینکه کلمه‌ای از زبان چینی بدانند زندگی می‌کنند.

*کودکانی که در چین متولد شده اما قبل از 3 سالگی توسط خانواده‌های فرانسوی زبان به فرزندی گرفته شدند و هرگز زبان چینی نشنیده و صبحت نکرده‌اند.

*کودکانی که در چین متولد شده‌اند و در کودکی توسط خانواده‌ای گرفته شدند اما زبان چینی را ادامه داده‌اند.

این آزمون با تلفن‌های همراه که با ویژگی‌های زبان چینی بودند گرفته شد؛ این در حالی بود که روانشناسان تشدید مغناطیسی پاسخ مغز را مشاهده می‌کردند؛ نتایج نشان داد همه کودکانی که چینی بودند با روبه رو شدن با زبان چینی مغز آنها به طور خاصی فعال شد. (این آزمون در کشور فرانسه به این صورت نبود).

یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: دستاوردهای سال اول زندگی مغز را سازمان دهی می‌کند و اولین صبحت‌های زبان مادری در اولین سال زندگی کودک در طول زندگی وی ادامه دارد.

خود را نخارانید!
خود را نخارانید!

خاراندن بدن نوعی تسکین موقتی است اما موجب یک واکنش زنجیره‌ای می‌شود، وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند و تمایل به خارش بیشتر می‌شود.

سیگنال‌هایی که توسط مغز دریافت می‌شود باعث افزایش در تولید سروتونین می‌شود که یک انتقال دهنده عصبی مسئول کنترل درد است؛ تولید بیش از حد سروتونین برخی از سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند و موجب انتقال حس خارش می‌شود؛ به عبارت دیگر تسکین اولیه بر اثر خاراندن، باعث تشدید خارش می‌شود.

خارش مزمن

محققان دانشگاه واشنگتن، سنت لوئیس برای عمیق شدن در این موضوع، آزمایشی بر روی موش‌هایی که برای تولید سروتونین اصلاح ژنتیکی شده بودند و موش‌های معمولی انجام دادند. دکتر «ایرن دروگو» گفت: بعد از تزریق ماده‌ای که باعث ایجاد خارش می‌شد، نشان داد موش‌ها کمتر بدن خود را خاراندند اما موش‌های تراریخته (موش‌هایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شدند) شروع به خارش بدن خود کردند.

متخصصان بر این باورند که مشاهدات آنها باعث شد یک مسیر جستجو در برابر خارش مزمن پدیدار شده که عواقب بسیار وحشتناکی دارد.

جلوگیری از تولید سروتونین امکانپذیر نیست زیرا عملکرد بسیار مهمی در بسیاری از جهات دارد؛ در مقابل گیرنده نورون‌های عصبی مخصوص خارش می‌تواند هدف قرار گیرد و موجب تسکین شود.

منبع: Le Quotidien du Médecin/خبرگزاری فارس

 



 

پایان خبر"


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا