پایگاه خبری یزدفردا"برتری‌های کتاب "واقعی" بر ایبوک‌ها /با وجود اینکه روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان به کتاب الکترونیکی (ایبوک) افزوده می‌شود، شواهد اما نشان می‌دهد که قرار نیست به این زودی‌ها شاهد محو شدن کتاب‌های کاغذی باشیم. هشتاد و هشت درصد آمریکایی‌هایی که ایبوک می‌خوانند، همچنان کتاب‌های چاپی را هم می‌خوانند. و اگرچه راحتی دانلود و وزن کمتر ویژگی‌های مثبت ایبوک‌ها هستند، اما به نظر می‌رسد که هنوز هم نمی‌توانیم از لذت خواندن کتاب‌های چاپی دل بکنیم.

 
به گزارش فرارو به نقل از تایم، هیچ چیز به پای بوی کتاب‌های قدیمی نمی‌رسد و ضمناً دغدغۀ تمام شدن باطری را هم ندارید. تحقیقات علمی نشان می‌دهند، ورق زدن کتاب چاپی می‌تواند به سلامت و شادمانی شما کمک کند. در زیر هفت دلیل برای خواندن کتابهای "واقعی" را ملاحظه می‌کنید.


ایبوک نخوانید، کتاب  


افزایش هوش 
براساس تحقیقی که در دانشگاه برکلی صورت گرفته است، تعداد لغاتی که کودکان در هنگام کتاب خواندن با آن مواجه می‌شوند، پنجاه درصد بیشتر از تعداد لغاتی است که هنگام تماشای تلویزیون می‌شنوند. مواجهه با لغات جدید، نه تنها باعث افزایش نمرات در درس روخوانی می‌شود، بلکه نمرۀ فرد را در آزمون‌های عمومی هوش هم بالاتر می‌برد. علاوه براین، خواندن کتاب در کودکی می‌تواند به هوش بالاتر در دوران بزرگسالی منجر شود.
 
یک توصیه: اگر می‌خواهد با سرعت بالاتری مطالعه کنید، سراغ کتاب‌های چاپی بروید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مطالعه بر روی صفحۀ مونیتور 20 تا 30 درصد از سرعت خواندن می‌کاهد.
 
افزایش قدرت مغز
مطالعۀ مرتب نه تنها باعث افزایش هوش شما می‌شود، بلکه می‌تواند قدرت مغز شما را هم افزایش دهد. همانطور که پیاده روی سیستم قلبی عروقی شما را تقویت می‌کند، خواندن کتاب نیز به صورت مرتب می‌تواند با ورزش دادن مغز، عملکرد حافظه را بهبود بخشد. همزمان با افزایش سن، حافظه و عملکرد مغز دچار افت می‌شود، اما مطالعۀ مرتب ممکن است این روند را کُند کند. کار کشیدن مرتب از مغز می‌تواند افول ذهنی را تا سی و دو درصد کم کند.
 
کمک به اجتماعی تر شدن
فرو رفتن در یک کتاب خوب ایجاد ارتباط و همدردی با دیگران را برای شما آسانتر می‌کند. تحقیقی که در مجلۀ ساینس به چاپ رسیده نشان می‌دهد که ادبیات داستانی با به تصویر کشیدن احساسات دیگران، این توانایی را دارد که به خوانندگانش کمک کند دیگران را بهتر درک کنند. این تاثیر کتاب بر کسانی که ادبیات داستانی را بیش از ادبیات غیرداستانی مطالعه می‌کنند بیشتر است. در این تحقیق که همت دیوید کومر کید و امانوئل کاستانو صورت گرفته آمده است: "درک حالات ذهنی دیگران، مهارتی است که ارتباط جوامع بشری را ممکن می‌سازد."
 
ورق زدن به شما کمک می‌کند که آنچه را می‌خوانید، درک کنید
وقتی که به خاطر سپردن محتویات کتاب برایتان اهمیت داشته باشد، بهتر است به جای ایبوک به سراغ نسخۀ چاپی بروید. لمس صفحات کتاب با سرانگشتان، بافتی را در اختیار مغز شما می‌گذراد که می‌تواند به درکی عمیقتر و بهتر از موضوع مورد مطالعه منجر شود.
 
مطالعه می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر موثر باشد
مطالعه از مغز شما کار می‌کشد و این مسئله بسیار مثبت است. احتمال مبتلا شدن به آلزایمر در افرادی که مغزشان را با فعالیت‌هایی نظیر مطالعه و شطرنج، مشغول نگاه می‌دارند، دو و نیم برابر به نسبت کسانی که از مغزشان کار نمی‌کشند، کمتر است. عدم فعالیت مغز یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر است.
 
مطالعه به آرامش روحی شما کمک می‌کند
تحقیقات نشان می‌دهند که مطالعه می‌تواند استرس را کاهش دهد. در تحقیقی که در سال 2009 در دانشگاه ساسکس صورت گرفت نشان داده شد که مطالعه می‌تواند تا 68 درصد از میزان استرس فرد را بکاهد. دیوید لوییس، روانشناس، می‌گوید: "واقعاً اینکه چه کتابی می‌خوانید اهمیت چندانی ندارد، شما با غرق کردن خود در یک کتاب خوب می‌توانید از نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره خود بکاهید و در دنیای تخیلی نویسنده کند و کاش کنید."
 
مطالعه قبل از خوابیدن می‌تواند به خواب شما کمک کند
مطالعه پیش از خواب، می‌تواند به بدن شما علامت دهد که وقت به خواب رفتن است. خواندن یک کتاب واقعی بیش از گرفتن صفحۀ نورانی ایبوک ریدر در مقابل صورت، می‌تواند در آرامش شما موثر باشد. ثابت شده است که صفحه نمایش ایبوک ریدر و تبلت به خاطر نوری که ساطع می‌کنند، باعث می‌شود دیرتر به خواب بروید و حتی به سلامت خواب شما آسیب وارد کند. این مورد در مورد کودکان نیز صدق می‌کند: 54 درصد کودکانی که محل خوابشان نزدیک یک صفحه نمایش کوچک قرار دارد، به طور میانگین بیست دقیقه دیرتر از سایر کودکان به خواب می‌روند. در نتیجه اگر دنبال خواب راحت و به موقع هستید به سراغ کتاب‌های چاپی بروید.

شنیدن با زبان ممکن شد

 

شنیدن با زبان ممکن شد

از این پس ناشنوایان می توانند با استفاده از زبان با دنیا ارتباط شنیداری برقرار کنند.
 
به گزارش مهر، فناوری کاشت حلزون در سیستم شنوایی ناشنوایان و کم شنوایان در سراسر جهان همه گیر شده اما حتی پیشرفته ترین مدل این فناوری که شامل انجام جراحی و کاشت در بخشی از گوش می شود با نواقص کارکردی همراه است.
 
اکنون گروهی از محققان دانشگاه کلورادو جایگزینی جالب توجه برای این وسیله ارایه کرده اند. این دستگاه کوچک که گیره ای مخصوص برای اتصال به زبان دارد، عبارات گفتاری را به ریزارتعاشات مخصوصی تبدیل می کند.
 
ایمپلنت های حلزونی که فعلا در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد با استفاده از یک یا چند ریزمیکروفون عمل کرده تا صداها از محیط اطراف دریافت شود.
 
در ادامه امواج صوتی به وسیله پردازشگر گفتاری فیلتر شده و تنها صداهای انسانی را راهی سیستم شنوایی فرد می کند. پس از این مرحله امواج صوتی به پالس های الکتریکی تبدیل شده و سپس به یک سری الکترودهای کاشته شده در حلزون گوش منتقل می شود. این الکترودها مستقیما اعصاب شنوایی فرد را تحریک کرده و بدین ترتیب اطلاعات صوتی به مغز ارسال می شود.
 
فناوری جدیدی که توسط محققان دانشگاه کلورادو ارایه شده مکانیسم مشابهی با فناوری کاشت حلزون در گوش دارد. در عین حال این فناوری جدید به میکروفون بسیار کوچکی مجهز است که امواج صوتی را دریافت و به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کند.
 
در این نوآوری، سیگنالها از طریق بلوتوث به یک گیره کوچک ارسال می شود. فرد ناشنوا این گیره را در دهان خود نگاه می دارد. فرد با فشردن زبان خود بر روی گیره موجب می شود تا یک سری الکترودهای تعبیه شده در آن به سیگنالهای مربوط به رشته های عصبی بخش های مختلف زبان واکنش نشان می دهد و بدین ترتیب درک آنچه گفته می شود در مغز امکانپذیر خواهد شد.



 

پایان خبر"


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا