(تصاویر) وضعیت رو به بهبود"ملاله یوسف‌زی" / «آنجلينا جولي» به ملاله هدیه داد/ نامه طالبان به ملاله یوسفزی / طالبان: دوباره "ملاله" را هدف قرار می‌دهیم / جایزه صلح نوبل امسال متعلق به کیست؟ / (تصویر) ملاله به دیدار خانواده اوباما رفت / دیدار ملاله با اوباما / ملاله شهروند افتخاری کانادا می‌شود / ملاله یوسف زای نامزد جایزه نوبل کودکان شد / ملاله: دنیا با رهبران زن جای بهتری می‌شود / ضاربان ملاله یوسف زی دستگیر شدند / (کاریکاتور) دختر نوبلی! / (تصاویر) "ملاله" از نزدیکی‌های مرگ تا نوبل / واکنش طالبان به جایزه نوبل ملاله /
پایگاه خبری یزدفردا"دریافت جایزه صلح نوبل توسط یک دختر پاکستانی /ملاله یوسف زی دختر 17 ساله پاکستانی و فعال حقوق کودکان در 10 سپتامبر سال 2014 میلادی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

ملاله جوان‌ترین فردی است که تاکنون موفق به دریافت جایزه معتبر جهانی نوبل شده است. جایزه نوبل به‌طور مشترک به ملاله و کایلاش ساتیارتی فعال حقوق کودکان اعطا شده است.

این دو طی مراسمی ویژه در اسلو پایتخت نروژ جایزه خود را دریافت کردند. ملاله یوسف زی طی سخنانی گفت: امیدوار است این جایزه او دختران را در سراسر جهان تشویق کند تا برای حقوق خود مبارزه کنند. "ملاله یوسف زی" و "کایلاش ساتیارتی" (Kailash Satyarthi) به صورت مشترک به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال (2014) اعلام شدند.
 
 اسکای نیوز عربی، رئیس کمیته نروژی نوبل اعلام کرد که ملاله یوسف زی پاکستانی به دلیل تلاشهایش برای ارتقاء سطح تحصیل بانوان در پاکستان برای این جایزه برگزیده شده است.
 
با اهدای جایزه نوبل به ملاله ١٧ ساله، او جوانترین فردی است که برنده جایزه نوبل شده است.
 
ساتیارتی نیز از فعالان حقوق کودکان در هند و از افراد پیشرو در مبارزه با کار کودکان محسوب می‌شود و تاکنون سازمانش 80 هزار کودک را از کار اجباری خلاص کرده و به بازپروری و تحصیل آنها کمک کرده است.
 
کمیته صلح نوبل از این دو به خاطر "مبارزه‌شان علیه سرکوب کودکان و جوانان و مبارزه برای حق تحصیل همه کودکان" تقدیر کرده است.
 
 
از ملاله به عنوان مظهری از آموزش برای دختران پاکستانی و نمادی برای ترغیب زنان این کشور برای مقابله با اقدامات وحشیانه یاد می‌شود اما نام ملاله یوسف‌زی زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که شروع کرد به نوشتن یادداشت‌های روزانه‌اش در وب‌سایت بی.بی.سی. وی درباره زندگی زنان دره سوات پاکستان می‌نوشت؛ منطقه‌ای که زندگی مردم، به ویژه کودکان و دخترانش، زیر سایه سنگین آزار و خشونت طالبان است.
 
ملاله زمانی که یازده سال بیشتر نداشت، فعالیت‌اش را آغاز کرد اما خشم طالبان خیلی زود متوجه ملاله شد.
 
نهم اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی زمانی که ملاله با بقیه بچه‌ها در اتوبوس مدرسه نشسته بود، گروهی از مردان طالبان اتوبوس را متوقف می‌کنند و بالا می‌آیند. مردی فریاد می‌زند: «بگویید کدام‌تان ملاله‌اید، اگر دهان‌تان را باز نکنید، همه‌ را می‌کشم» ملاله شناسایی می‌شود و مردان به سرش شلیک می‌کنند. او به شدت زخمی می‌شود، اما زنده می‌ماند و برای درمان به انگلیس منتقل می‌شود.
 
اولین نشانه‌های قدرت و نفوذ طالبان در پاکستان بعد از حادثه یازده سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی پدیدار شد. نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کردند و در سراسر پاکستان یک حس ضد غربی متولد شد.
 
شورشیان طالبان و تندروها در سالهای بعد سعی کردند در مناطق قبایلی پاکستان و همچنین دره سوات نفوذ و قدرت پیدا کنند. این وضع آنقدر پیش رفت که در سال ۲۰۰۷ طالبان در پیام رادیویی مردم را تهدید می‌کرد که اگر به سنت‌ها عمل نکنند مجازات خواهند شد.
 
در سال ۲۰۰۸ رهبر محلی طالبان ملا فضل‌الله تهدید کرد که اگر مدارس دخترانه ظرف یکماه بسته نشود عواقبش را خواهند دید.
 
ضیاء الدین یوسف زی، پدر ملاله که صاحب مدرسه ملاله هم بود از این تهدیدها ترسید. از ارتش پاکستان تقاضای کمک کرد. آنها به او اطمینان دادند که امنیت را برقرار می‌کنند و از او خواستند مدرسه را نبندد.
 
اما این اطمینان ارتش پاسخی به ترس‌های ملاله نبود. او در خواب‌هایش سایه سیاه طالبان را می‌دید که روی زندگی‌اش گسترده می‌شد. خاطرات روزمره مدرسه رفتنش و اینکه دوستانش چطور یکی یکی مجبور می‌شدند دره سوات را ترک کنند را در یک وبلاگ می‌نوشت.
 
وبلاگی که سرویس اردوی بی بی سی آن را بدون ذکر نام ملاله منتشر می‌کرد؛ وبلاگ یادداشت‌های دختر مدرسه‌ای پاکستانی.
 
با آنکه نام ملاله در وبلاگش نبود او از اینکه در مورد حق دختران از تحصیل بگوید و بنویسد ترسی نداشت. در سال ۲۰۰۹ در یک برنامه مشهور تلویزیونی که دوربین‌هایش را به دره سوات آورده بود صحبت کرد و از حق دختران و برای تحصیل گفت.
 
ملاله به مدرسه می‌رفت و می‌نوشت و با نگرانی روزگار می‌گذراند تا آنکه اتفاق بعد از ظهر پاییز سال ۲۰۱۲ افتاد و وقتی ملاله چشمانش را باز کرد خودش را در جهان دیگری یافت.
 
از زمانی که به سر ملاله شلیک شد او هوشیاری‌اش را برای روزها از دست داد. یک هلی کوپتر ملاله را از دره سوات به یک بیمارستان نظامی در پیشاور منتقل کرد؛ آغاز سفری که نه تنها ملاله را از دره سوات که از پاکستان دور کرد.
 
بیمارستان ارتش در پیشاور، دارای پیشرفته ترین تجهیزات در آن منطقه است و پرسنل ارتش و خانواده شان را درمان می‌کند.
 
گلوله از قسمتی از بالای ابروی چپ ملاله وارد سرش شده بود و با گذشتن از گردنش درمهره‌های پشت‌اش متوقف شده بود. او را عمل کردند و بعد تحت مراقبت ویژه گرفت. بعد از چهار ساعت وضعیت‌اش بدتر شد و کم کم به طور کامل بیهوش شد. مغزش به شکل خطرناکی متورم شده بود.
 
قسمتی از مغز ملاله آسیب دیده بود که تکلم و حرکت دست و پای راست را کنترل می کند. به گفته دکتر جنید خان که مسئول درمان ملاله بود، وضعیت او ریسک خیلی بالایی داشت.
 
در نهایت ملاله را عمل کردند و بخشی از جمجمه را برداشتند تا فشاری که روی مغز بود کم شود.
 
همزمان با این اتفاقات، افسران بیمارستان میزبان یک گروه از پزشکان انگلیسی بودند که از بیرمنگام به پاکستان آمده بودند تا به پزشکان ارتش مشاوره بدهند.
 
در پانزده اکتبر سال ۲۰۱۲ ملاله به بیمارستان کویین الیزابت بیرمنگام منتقل شد و مراحل بهبود را خیلی خوب گذراند. آنطور که پزشکان می‌گویند علاوه بر کیفیت و نوع مراقبت روح مقاوم و اراده خودش خیلی کمک کننده بود.
 
 
ساتیارتی 60 ساله از دنباله‌روهای ماهتما گاندی و جنبش اعتراضات بدون خشونت وی است که تلاش‌های خود را از 1980 بر حقوق کودکان و مبارزه با کار اجباری آنها قرار داده است.
 
وی از پیشروان نهضت جهانی خاتمه دادن به بردگی کودکان است و تاکنون ده‌ها هزار کودک را از شرایط بد خارج کرده و امکان تحصیل آنها را فراهم کرده است./
(تصاویر) وضعیت رو به بهبود"ملاله یوسف‌زی" /
۲۹ مهر ۱۳۹۱/ملاله يوسف‌زي، دختر محصل 14 ساله پاکستاني که به دليل تشويق دختران به تحصيل هدف حمله طالبان قرار گرفت، براي اولين بار توانست بر روي پاهاي خود بايستد و با ديگران ارتباط بر قرار کند.
 
به گزارش ايسنا به نقل از شبکه خبري سي‌ان‌ان، ديو روسر، مدير بيمارستان بيرمنگام انگليس که ملاله يوسف‌زي به آن‌ جا منتقل شده، حال اين دختر 14 ساله را مساعد گزارش کرده است.
 
 
وي گفت: ملاله به دليل داشتن لوله تراکئوستومي در گلوي خود به دليل اصابت گلوله به گردنش نمي‌تواند صحبت کند اما جملاتي که مي‌نويسد داراي انسجام معنايي است.
 
ديو روسر همچنين گفت: هيچ دليلي وجود ندارد که به خودمان بگوييم پس از خارج کردن اين لوله او ديگر نمي‌تواند صحبت کند.
 
وي در ادامه افزود: به طور يقين با اصابت گلوله به سر ملاله يوسف‌زي، وي متحمل جراحات فيزيکي از ناحيه مغزش شده است؛ اما به نظر مي‌رسد او از نظر فکري و عقلاني در شرايط مساعدي به سر مي‌برد و بتواند به خوبي رو پاهاي خود بايستد؛ اما بسيار زود است که بخواهيم به طور دقيق در مورد آسيب‌هاي وارد شده به حافظه و مغز وي اظهار نظر کنيم.
 
 
روسر گفت که ملاله در حال حاضر نسبت به شرايط اطراف خود آگاهي کامل دارد و در مورد حادثه روي داده هم کمي يادش مانده و موافقت کرده تا بيمارستان در مورد اوضاع وي به مردم خبر دهد.
 
مدير اين بيمارستان گفت: او بسيار مشتاق است که مردم بدانند حال وي چگونه است. او همچنين مشتاق است که من از مردم به خاطر حمايت‌هايشان و علاقه‌شان نسبت به اوضاع وي تشکر کنم چرا که به طبع نسبت به اين علاقه‌اي که مردم جهان نسبت به اوضاع او دارند، آگاه است.
 
وي افزود: يکي از اولين‌ سوال‌هايي که ملاله پس از به هوش آمدن و کسب آگاهي نسبي از پرستاران مطرح کرد اين بود که در کدام کشور قرار دارد.
 
روسر گفت: علائم حاکي از آن است که او مي‌داند چرا به اين جا آورده شده ست. اين شرايط براي وي بسيار سخت است چرا که او در ابتدا در اتوبوس مدرسه قرار داشته و پس از آنکه به هوش آمده خود را در يک بيمارستان عجيب در يک کشور ديگر مي‌بيند. بنابراين به نظر مي‌رسد که او فهميده باشد که ديگر در پاکستان نيست و چه اتفاقاتي در اطراف او در حال افتادن است. او با کارکنان بيمارستان به زبان اردو سخن مي‌ گويد و به نظر مي‌آيد که انگليسي متوجه مي‌شود.
 
بسياري از حاميان وي طي پيام‌هايي حمايت خود را از اين نوجوان 14 ساله اعلام کرده‌اند و بيمارستان مذکور نيز يک حساب براي وي افتتاح کرده تا کمک‌هاي مالي مردمي به اين حساب واريز شود.
 
بيشترين دغدغه‌ دکتران معالج ملاله يوسف زي عفونتي است که وي به دليل اصابت گلوله به سرش متحمل شده است.
 
در تيراندازي، گلوله به عقب چشم چپ ملاله اصابت کرده و از سر وي به گردن و شونه چپش منتقل شده و به بافت ترقوه شانه وي نفوذ کرده است. فک و جمجمه وي نيز با اصابت گلوله و گذر آن آسيب ديده است.
 
 
اسکن‌هاي ام آر آي نيز نشان مي‌دهند که گلوله شليک شده به ملاله بخشي از مغز وي را خراش داده است؛ اگرچه در چنين مواردي بيشتر آسيب‌ها به دليل آن شوکي است که بر افراد تحميل مي‌شود.
 
بيمارستان مذکور در تلاش است تا شرايط را فراهم کند تا ملاله با پدرش صحبت کند اگرچه وي نمي‌تواند سخن بگويد.
 
به احتمال زياد ملاله يوسف زي چند هفته ديگر را براي بهبود يافتن نياز دارد تا شرايطش براي رفتن زير تيغ جراحي و انجام عمل جراحي بر روي جمجمه‌اش فراهم شود.
 
مدير بيمارستان مذکور گفت: بسيار خوش‌بينانه است اگر بگوييم ملاله با هيچ مشکل ديگري مواجه نخواهد شد اما او مي‌تواند به طور تدريجي بهبود يابد.
 
 
رئیس جمهور پاکستان که در برنامه سفرهای خارجی خود قرار است به انگلیس، ترکیه و فرانسه سفر کند، شب گذشته وارد لندن شد.
 
قرار است وی در لندن با «ملاله یوسف زئی» دانش‌آموز و نویسنده پاکستانی که هدف حمله طالبان قرار گرفته بود ملاقات می‌کند.
 
«آنجلينا جولي» قدرتمندترين زن فعال جهان به ملاله هدیه داد/
۱۹ فروردين/سينما خبر نوشت:

همزمان با برگزاري چهارمين اجلاس سالانه زنان فعال در نيويورک، «آنجلينا جولي» که با حضور در فعاليت هاي بشردوستانه سازمان ملل يکي از معدود ستارگان پرتلاش است ، موفق شد عنوان قدرتمندترين زن فعال جهان را بدست آورد.

او در اين مراسم با پوشش متفاوت و شبيه به حواريون مسيح ظاهر شد. بطوري که برخي رسانه هاي خارجي عنوان «آنجي مقدس» را به او دادند. او با لباسي بلند و شنلي مشکي که به گفته خودش نوعي احترام به زنان بوده در تالار «ديويد اچ کوخ» حاضر شد.

البته تعدادي از رسانه هاي غربي نيز از شباهت لباس او به نمونه اي که در فيلم «خبيث» پوشيده بود، خبر دادند و در تيترهاي متفاوتي او را همچنان يکي از شياطين خطاب کرده بودند.

«جولي» 37 ساله پس از حضور در اين مراسم طي يک سخنراني از زنان براي حضور پررنگ در فعاليت هاي بشردوستانه دعوت کرد و هديه 200 هزار دلاري خود را براي حمايت از تحصيلات دختران در پاکستان به «ملاله يوسف زي» فعال نوجوان حقوق تحصيلي دختران پاکستاني که چندي پيش مورد هدف شبه نظاميان طالبان قرار گرفته بود، به او اهدا کرد.

از ديگر ستارگان حاضر در اين اجلاس مي توان به «مريل استريپ» و «ريان فراستبرگ» اشاره کرد.
 
نامه طالبان به ملاله یوسفزی /
۲۷ تير ۱۳۹۲ -/یکی از اعضای ارشد گروه طالبان پاکستان با ارسال نامه ای به ملاله یوسفزی دختر 14 ساله پاکستانی که سال گذشته به ضرب گلوله این گروه ستیزه جو ترور شد، توضیحاتی درباره ترور او نگارش کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان "عدنان رشید" یکی از فرماندهان بلند پایه گروه طالبان پاکستان در این نامه توضیحاتی را درباره ترور مهر ماه سال گذشته یوسفزی ارایه کرده است.

رشید در این نامه اعلام کرده که از شنیدن خبر ترور او شوکه شده است و آرزو می کرده است که این اتفاق هرگز نمی افتاد.

با این حال این فرمانده ارشد طالبان گفته است که ترور ملاله نه به دلیل تلاش های او برای ادامه تحصیل دختران پاکستانی بلکه به دلیل فعالیت های تبلیغی و رسانه ای بوده است که علیه گروه طالبان انجام داده است.

ملاله از سه سال پیش و همزمان با تسلط طالبان بر دره سوات پاکستان که قانون منع تحصیل دختران را به مورد اجرا گذاشتند با انجام فعالیت های رسانه ای و نگارش نامه هایی روزانه به رسانه های غربی علیه این اقدام طالبان موضع گرفت و خواستار حق تحصیل برای دختران شد.

طالبان در مهر ماه سال گذشته با هدف قرار دادن جمجمه این دختر 14 ساله او را ترور کردند اما ملاله از این ترور جان سالم به در برد و در بیمارستانی در بیرمنگام انگلیس تحت مداوا قرار گرفت.

عدنان رشید در نامه خود از ملاله خواسته است که به پاکستان بازگردد و این بار قلم خود را به جای ترویج حق تحصیل زنان و مخالفت با طالبان،در راه ترویج اسلام به کار گیرد. رشید در این نامه بابت ترور ملاله از او عذرخواهی نکرده است و اعلام کرده که نوشته هایش نظر شخصی اوست و ربطی به مواضع رسمی گروه طالبان پاکستان ندارد.

نگارش این نامه در واکنش به اظهارات روز جمعه ملاله در مقر سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت . در آن اظهارات ملاله با اشاره به ترور خود به دست گروه طالبان گفت که طالبان گمان می برده با گلوله می توانند او را ساکت کنند، اما در این هدف خود شکست خوردند.

ترور ملاله او را تبدیل به چهره ای جهانی و نماد مقاومت در برابر اقدامات متحجرانه گروه طالبان در منع تحصیل دختران و زنان در افغانستان و پاکستان کرده است.
طالبان: دوباره "ملاله" را هدف قرار می‌دهیم /
۱۵ مهر ۱۳۹۲/سخنگوی رسمی طالبان پاکستان گفت: به این دلیل که ملاله یوسف‌زی، اسلام را هدف قرار داد، به او حمله کردیم نه به خاطر تلاشش برای آموزش دختران و تلاش می‌کنیم تا بار دیگر او را بکشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ای بی سی، شهید‌الله شهید، سخنگوی طالبان پاکستان گفت: ما به این دلیل ملاله یوسف‌زی، دختر دانش آموز پاکستانی را هدف قرار دادیم چون به اسلام حمله کرد و اسلام را مورد استهزاء قرار داده بود. اگر او را بار دیگر بیابیم، او را می‌کشیم و با مرگ او به خود افتخار می‌کنیم. ما ملاله را به خاطر تلاشش برای آموزش دختران در منطقه‌ای که ساکن بود هدف قرار ندادیم.
گزارش فارين‌پالسي ازخواهران فراموش‏ شده ملاله در پاكستان
خرید و فروش دختران براي ازدواج! /
۳۱ تير ۱۳۹۲/روزنامه قانون نوشت:

خبر عجيب است. «بزرگان قبیله‌ای در شمال غرب پاکستان زنان را از خرید کردن در بازارها بدون حضور یکی از وابستگان مرد منع کرده‌اند.  این اقدام برای آن صورت گرفته که توجه مردان در ماه رمضان، منحرف نشود.»

آدريانا كارانكا، گزارشگر نشريه فارين پالسي، يك روز پس از سخنراني ملاله يوسفزي در سازمان ملل در گزارشي با عنوان «خواهران فراموش‏شده ملاله» درباره وضعيت زنان و دختران در پاكستان مي‌نويسد:

نازيا تنها 12 سال دارد و در انتظار بدترين‏ها زندگي مي‏كند. به ديدار خانواده‌اش در پشتونخواه در شمال‏غرب پاكستان رفته ‏ام. ناآرام است و بدنش مي‎لرزد. نازيا تنها پنج سال داشت وقتي پدرش او را در ازاي غرامت قتلي كه عمويش مرتكب شده بود به عقد ازدواج يك غريبه كه سن زيادي داشت، درآورد. اين تصميم جرگه، بزرگان قبيله، بود كه نازيا به علاوه دو راس بُز و تكه زميني به خانواده مقتول داده شود. چرا كه بيشتر مناطق قبيله ‏نشين افغانستان و پاكستان به سيستم قضايي دولتي اعتمادي ندارند و ترجيح مي‏دهند منازعات و مسائل خود را از طريق جُرگه حل و فصل كنند.

نازيا مي‏گويد: «يك شب مردي غريبه آمد و من را برد.» نازيا بسيار كوچكتر از آن بوده كه درك كند چه اتفاقي افتاده است اما از آنجا كه در سرزميني به دنيا آمده كه زنان نبايد توسط مردان غريبه ديده مي‏شدند، متوجه مي‏شود كه يك چيزي درست نيست. نازيا را به جرگه برده بودند تا همسر آينده‎اش او را ديده و تصميم بگيرد. با وجودي كه مردان فاميل تلاش كرده بودند تا نظر جرگه را تغيير بدهند اما جرگه در نهايت تصميم گرفت كه نازيا به دليل خردسالي بسيار مي‎تواند چند سال را در كنار خانواده‏اش باشد تا كمي بزرگتر شود. اكنون نازيا از بزرگ شدن خود مي‎ترسد. خانواده او مي‏توانند سرنوشت دختر خود را به تعويق بيندازند اما نه براي مدت طولاني. به خصوص پس از 14 سالگي.

دختران بسياري در پاكستان به سرنوشت نازيا دچارند. دختران سوآرا (swara)، دختراني هستند كه براي حل مناقشه‎ و اختلافات قبيله‏ اي به طرف مقابل و دشمن داده مي‏شوند. به‎طور معمول اين غرامت بايد به مناقشه پايان دهد اما در عمل اين‏گونه ازدواج‌ها تنها سرپوشي بر يك انتقام است.

دختران سوآرا در خانه جديدشان اغلب در معرض مستقيم خشم، عصبانيت و نفرت همسر خود قرار مي‏گيرند و درد و رنج ناشي از جرمي را متحمل مي‎شوند كه هرگز مرتكب نشده‏اند. عموي نازيا به دليل اختلاف بر سر مالكيت زمين همسايه خود را به قتل رسانده و گريخته است. او هيچ فرزندي ندارد بنا براين جُرگه تصميم گرفت تا برادر بزرگترش به جاي او غرامت پرداخت كرده و دختر  پنج ساله‏ اش را به عقد مردي از خانواده مقتول درآورد.  پدر نازيا يك كشاورز بي‎سواد و فقير است.

او نمي‏تواند به راي دادگاه محلي اعتراض كند. بعد از اين‏كه زمين و دام خود را به خانواده مقتول داد به عنوان كارگر فصلي با درآمد روزانه سه دلار شروع به كار كرد. همسرش هم خانه همسايه‏ ها را تميز مي‏كند. خانواده نازيا تصميم گرفته‏اند كه نازيا تنها امسال را به مدرسه برود چرا كه از آنان، او به هر حال متعلق به خانواده ديگري است و پرداخت هزينه تحصيل او توجيه اقتصادي ندارد.

نازيا هم علاقه ‏اش به مدرسه رفتن را از دست داده و علتش هم فاصله گرفتن بچه ‏هاي ديگر از اوست: «آن‎ها مسخره‏ام مي‎كنند و مرا دختر سوآرا صدا مي‏زنند. خيلي ناراحتم. از همه مي‏ترسم و دوست ندارم از خانه خارج شوم. به هيچ‏كس اعتماد ندارم.» غروب از راه رسيده، از خانه نازيا خارج مي‎شوم و چهره غمگين او در مقابل چشمانم است. هر روز او را به روزي نزديك مي‏كند كه مرد مسن براي بردنش خواهد آمد.

 سيستم قضايي پاكستان
اگرچه ازدواج اجباري دختران خردسال با هدف حل و فصل مناقشه‏ هاي قبيله‏اي امري غيرقانوني است اما تقريبا در تمام ولايات پاكستان رواج دارد. رسانه‏هاي محلي از وقوع 180 مورد در سال گذشته خبر داده ‏اند. اما صدها و شايد هزاران مورد وجود دارد كه هرگز گزارش نمي‏شود. سن قانوني براي ازدواج در پاكستان براي پسران 18 سال و براي دختران 16 سال است. با اين حال دختران و پسران در اين سن نمي‏توانند گواهي‏نامه رانندگي دريافت كنند، راي بدهند يا حساب بانكي داشته باشند. اين در حالي است كه بنا بر اعلام يونيسف، بيش از 70 درصد دختران پيش از 16 سالگي ازدواج مي‎كنند.

چالش جدي ديگر در اين باره، عدم اعتماد مردم به سيستم قضايي كشور است، عاملي كه باعث روي آوردن افراد به جرگه مي‏شود. يك مقام محلي در اين باره مي‏گويد: «دادگاه ‏هاي محلي و سنتي سوابق بسيار بدي در پاكستان دارند. حتي موارد حل نشده‎اي وجود دارد كه تاريخ آن به 30 سال پيش بازمي‎گردد و در حال رسيدگي است. اين در حالي است كه سيستم قضايي كشور هم بسيار فاسد است.»
جایزه صلح نوبل امسال متعلق به کیست؟ /
۱۶ مهر ۱۳۹۲/جمعه، نوزدهم مهر ماه تاریخ مشخص شدن برنده جایزه صلح نوبل سال 2013 است اما چه کسانی بخت بیشتری برای دریافت این جایزه دارند؟
 
به گزارش یورو نیوز، از وجود 259 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل صحبت به میان آمده است. با این وجود لیست این افراد محرمانه باقی مانده است.
 
در این بین، ملاله یوسف‌زی بخت بیشتری برای دریافت این جایزه دارد. این نوجوان 16 ساله پاکستانی که برای دفاع از حق تحصیل دختران فعالیت می‌کرد، به ضرب گلوله اعضای گروه طالبان به سختی زخمی شد. در صورتی که جایزه صلح نوبل به وی اعطا شود، او جوان‌ترین فردی خواهد بود که تاکنون موفق به دریافت این جایزه شده است.
 
برادلی یا چلسی منینگ، سرباز ارتش آمریکا و افشاکننده اطلاعات طبقه‌بندی شده محرمانه به سایت ویکی‌لیکس از دیگر افرادی است که بخت زیادی برای دریافت جایزه دارد. او در ماه اوت سال جاری به 35 سال حبس محکوم شد.
 
در میان چهره‌های مذهبی نام جان اولورانفمی اونه یکان در نیجریه بیشتر بر سر زبان‌هاست. گفته شده وی نقش مهمی در انتقال دموکراتیک قدرت در نیجریه ایفا کرده است. نام ماجی جبران، راهبه قبطی اهل مصر از بنیان‌گذاران انجمن خیریه کمک به افراد محروم نیز به میان آمده است.
 
اما روسیه امسال دارای بیشترین نامزدهاست. در این بین فعالان حقوق بشر بخت بیشتری خواهند داشت. لودمیلا آلکسی یووا، سویت لانا گانوشکینا و لیلیا سیبانووا از جمله این افراد هستند.
 
نام ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در بین نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل موجب شگفتی شده است. کمیته صلح نوبل به لحاظ نقش صلح‌آمیز وی در بحران سوریه او را در لیست خود قرار داده است. حتی در آمریکا نیز رییس‌جمهوری روسیه حامیانی دارد که اخیرا با امضای عریضه‌ای از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و صاحب جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ خواسته‌اند تا جایزه خود را به وی اهدا کند. 
روحانی کاندیدای "گاردین" برای صلح نوبل/چه کسی بیشترین تلاش‌ها در سال 2013 میلادی برای برقراری صلح انجام داد؟
 
تحریریه گاردین نامزدهای مورد نظر خود را برای بررسی از سوی کمیته انتخاب برنده جایزه صلح نوبل از جمله ملاله یوسف زی و حسن روحانی انتخاب کرده است.
 
سایت روزنامه گاردین انگلیس در مطلبی به گردآوری نامزدهای مورد نظر خود برای دریافت جایزه صلح نوبل پرداخته و از خوانندگان خود میخواد نامزد مورد نظر را انتخاب کنند.
 
گاردین در این مطلب می نویسد: سال گذشته کمیته نروژی انتخاب برنده صلح نوبل بحران اقتصادی جهان را کنار گذاشت و جایزه صلح نوبل را به دلیل یک دهه تلاش برای برقراری صلح و آشتی، به اتحادیه اروپا داد.
 
هیئت تحریریه گاردین اقدام به معرفی نامزدهایی کرده است که امکان برنده شدن آنها از سوی کمیته و معرفی آنها به عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2013 بیشتر است، 
 
ملاله یوسف زی، دختر دانش آموز پاکستانی، دنیس رادمن، بسکتبالیست آمریکایی و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از جمله نامزدهای معرفی شده از سوی گاردین هستند.
(تصویر) ملاله به دیدار خانواده اوباما رفت /
۲۰ مهر ۱۳۹۲/ملاله یوسف‌زی در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش دیدار کرد.
 
به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد: خانواده اوباما از یوسف‌زی به دلیل تلاش بی‌شائبه به منظور حمایت از تحصیل دختران در پاکستان و الهام‌بخشی به آنها تشکر کردند.
 
کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: آمریکا به جمع مردم پاکستان و بسیاری دیگر از مردم جهان می‌پیوندد تا شجاعت ملاله و اراده وی به منظور حمایت از حق مدرسه رفتن همه دختران و تحقق رویاهای آنها را تحسین کند.
 
ملاله یوسف‌زی نیز در بیانیه‌ای پس از ملاقات با اوباما گفت که از بابت دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا که یکی از برندگان جایزه صلح نوبل است مفتخر است.
 
ملاله تاکید کرد: من از باراک اوباما به دلیل تلاش‌های آمریکا در حمایت از آموزش در افغانستان و پاکستان و همچنین آوارگان سوری تشکر کردم. من همچنین نسبت به حملات پهپادهای آمریکایی که به تروریسم دامن می‌زند، نگرانی‌ام را اعلام داشتم.
 
وی افزود: در اینگونه حملات قربانیان بی‌گناه کشته می‌شوند و در اثر آنها نارضایتی در میان مردم پاکستان افزایش یافته است. اگر ما تمرکز خود را صرف آموزش کنم تاثیری بزرگ خواهد داشت.
 
وی خواهان همکاری بیشتر میان دولت‌های آمریکا و پاکستان شد.
 
دیدار ملاله با اوباما /
۲۰ مهر ۱۳۹۲/ملاله یوسف زی در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در پاکستان که باعث کشته شدن مردم بی گناه می شود، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نوجوان 16 ساله پاکستانی به  مناسبت نامگذاری روز جهانی دختر به دیدار رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید رفت. همزمان با این دیدار "آنتونی لیک" دبیرکل صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در نیویورک از بیانیه ای که خواستار رسیدگی به وضعیت حدود 250 میلیون دختر تحت ستم در جهان شده است، پرده برداری کرد.

ملاله یوسف زی که به تازگی جایزه آزادی اندیشه ساخاروف را دریافت کرده و نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بوده است در دیدار با اوباما از تلاش های انجام گرفته برای حمایت از جنگ زدگان در افغانستان، پاکستان و سوریه قدردانی کرد. وی با این حال نگرانی خود را از ادامه عملیات نظامی ارتش آمریکا در پاکستان و افغانستان اعلام کرد. ملاله تاکید کرد عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان که موجب کشته شدن افراد بی گناه می شود، موجب نارضایتی شدید مردم این کشور شده است.

گفتنی است ملاله یوسف زی در اکتبر سال گذشته میلادی در راه بازگشت از مدرسه از سوی شبه نظامیان طالبان مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. وی سپس برای درمان به انگلیس انتقال یافت، جایی که هم اکنون در آن سکونت دارد.

ملاله شهروند افتخاری کانادا می‌شود /
۲۶ مهر ۱۳۹۲ -/دولت کانادا اعلام کرد، به دختر نوجوان پاکستانی که هدف طالبان قرار گرفته بود نشان شهروند افتخاری اعطا می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوتاوا به این تشخیص رسیده که ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی با به خطر انداختن زندگی‌اش به دنبال تقویت و بهبود شرایط آموزش دختران و زنان جوان بوده و هست. او در مقابل شیطان ایستاد و هم‌اکنون با قاطعیت از جانب افرادی سخن می‌گوید که خاموش مانده‌اند.

 

ملاله یوسف‌زی پس از نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار سومین کسی است که نشان شهروند افتخاری کانادا را دریافت می‌کند.

جنگ جهانی علیه تفکرات بد
۰۶ آبان ۱۳۹۲ -/باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی ماه می گذشته از یک فرمول بندی جدید برای جنگ علیه ترور صحبت کرد و اذعان داشت که «ما نمی توانیم هرجا که یک ایدئولوژی رادیکال ریشه دواند، از زور استفاده کنیم»؛ تنها جایگزین برای «جنگ همیشگی»، تلاش پایدار جهت تقلیل «سرچشمه افراط گرایی» است. شاید هیچ نیازی نبود که رئیس جمهوری آمریکا این نکته آشکار را بیان کند؛ به هر حال وی از همان روزهای نخست فعالیت به عنوان یک کاندیدا نیز تقریبا از همین زبان استفاده می کرد. اما اوباما پس از پنج سال پاسخگویی به تروریسم از طریق همان تاکتیک های کشنده ای که جورج دابلیو بوش به کار می برد، نیاز داشت که به مخاطبان و شاید حتی به خود یادآور شود که از طریق زور می توان افراط گرایان تندرو را کند کرد اما نمی توان از این طریق آنها را شکست داد.
 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از فارن پالسی، اصلا مشخص نیست که اوباما پنج ماه دیگر چه برنامه ای برای خشک کردن این سرچشمه ها خواهد داشت. اما این دولت در ماه سپتامبر با اعلام اینکه ایالات متحده و دیگر کشورها تلاشی 10 ساله با بودجه ای 200 میلیونی را برای مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز آغاز می کنند، گام های اعتدالی در این مسیر را برداشت.
 
این نهاد جدید به دلایل بازاریابی با عنوان «صندوق جهانی برای انجمن تعامل و انعطاف پذیری» فعالیت می کند و از هرگونه ارجاع صریح به اسلام عاری است. اما هدف آن مشخصا تامین بودجه برنامه های محلی طراحی شده برای مبارزه با افراط گرایی اسلامی است. برنامه های اولیه بر شش کشور با اکثریت مسلمان متمرکز می شود.
 
کاخ سفید که به خوبی می داند هرگونه تلاشی از این دست اگر مهر آمریکا را داشته باشد، از همان آغاز محکوم به شکست است، چندین سال را صرف یافتن یک سکوی مناسب برای راه اندازی کمپین مقابله با تروریسم کرده است. بدنه حامی مالی این فعالیت، «انجمن جهانی مقابله با تروریسم » است؛ یک بدنه بی ضرر و خوش طینت که آمریکا و ترکیه به طور مشترک آن را ریاست می کنند. بودجه این انجمن به صورت مشارکتی تامین می شود—مانند صندوق جهانی برای ایدز—که بودجه را از منابع خصوصی و دولتی دریافت خواهد کرد. جمهوری خواهان که کمک های خارجی را هدر دادن پول تلقی می کنند احتمالا با توجه به این واقعیت که آمریکا قصد دارد طی سال آتی دو تا سه میلیون دلار را صرف این امر کند، نرم شوند. البته هیچ کشوری هم برای پر کردن این صندوق عجله ای ندارد؛ قطر با منابع بی انتهای خود، متعهد شده که تنها پنج میلیون دلار پرداخت کند. در واقع این برنامه به طور کلی سقوط خواهد کرد مگر اینکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ریاست جمع آوری بودجه را به عهده بگیرد.
 
این صندوق، بودجه چه فعالیتی را تامین خواهد کرد؟ به گفته یکی از مقاماتی که در توسعه این نهاد مشارکت دارد، این بودجه ممکن است صرف سازمان های محلی شود که می توانند به تولید و توزیع کتاب هایی بپردازند که موضوعاتی چون آموزش شغل به جوانانی که در خطر افراط گرایی قراردارند—برنامه هایی که اگر به درستی طراحی نشوند، ممکن است به آسانی با دریای پروژه های توسعه که وجود دارند، مخلوط شوند. وی می گوید «هدف نهایی باید آن اشخاصی باشند که در آستانه رادیکال شدن قرار دارند و می توان آنها را از لب مرز بازگردان» -- برای مثال آوردن علمای دینی میانه رو در زندان های پاکستان به منظور مقابله با انواع افراطی اسلام یا به کار گماردن مدافعان عمومی تا مجرمان خورد سال ها در زندان- جایی که ممکن است به افرادی رادیکال تبدیل شوند- نمانند. وی می گوید «چالش فعلی یافتن سازمان های محلی است که اعتبار دسترسی به این افراد را دارند. البته در حال حاضر تعداد این سازمان ها اندک است.»
 
اما تعدادی از این سازمان ها وجود دارند. سازمان «خودی» در پاکستان از این دست سازمان ها است که کارگاه های آموزشی را برای جوانان برگزار می کند و با برگزاری مناظرات تلویزیونی سعی در تعدیل دیدگاه های افراطی آنها دارد. این سازمان چندی پس از حمله طالبان به ملاله یوسف زی به دلیل دفاع وی از حق دختران در رفتن به مدرسه نیز چنین مناظره ای را برگزار کرد. دولت لیبی نیز اخیرا از این سازمان خواسته که برنامه های مشابهی را در لیبی آغاز کند.
 
امروز پاکستان جایی است که یک فرماندار، سلمان تاثیر به دلیل انتقاد از قانون مجازات کفرگویی در روز روشن به ضرب گلوله ترور می شود. پاکستان جایی است که شجاعت ملاله باعث شده تعداد منتقدانش از طرفدارانش پیشی بگیرد. این هسته چالشی است که سازمان خودی و صندوق جهانی به عهده گرفته است.
 
فارن پالسی در ادامه گزارش خود می نویسد: موفقیت اوباما در تضعیف هسته القاعده در واقع با رشد وابستگان به این گروهک تروریستی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا خنثی شده، در حالیکه دیپلماسی وی برای ارتقا جایگاه آمریکا در خاورمیانه تاثیر چندانی نداشته است. البته این مسئله به مشکل افراط گرایی مربوط نمی شود. اگر جایگزین افراط گرایی اسلامی، دموکراسی لیبرال آمریکایی باشد، اسلام گرایی پیروز خواهد بود.
ملاله یوسف زای نامزد جایزه نوبل کودکان شد /
۱۷ بهمن ۱۳۹۲/ملاله یوسف زای، نوجوان پاکستانی که بعد از زخمی شدن شدید در حمله طالبان، جان به سلامت برد، روز چهارشنبه برای جایزه نوبل کودکان جهان در سوئد نامزد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از استکهلم ، لیو کیلبرگ عضو 15 ساله هیئت ژوری بین المللی که این جایزه را اهدا می کند، اعلام کرد « او که خودش یک کودک است، برای حق تحصیل دختران در پاکستان و همچنین در جهان مبارزه می کند ».

 ملاله 16 ساله که در سال 2013 برای جایزه نوبل صلح نامزد شده بود، در استراسبورگ جایزه حقوق بشر ساخاروف را دریافت کرد.
ملاله: دنیا با رهبران زن جای بهتری می‌شود /
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ -/ملاله یوسف‌زی گفت: یک جهان با رهبران زن بیشتر به یک مکان بهتر بدل می‌شود و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا برای تبدیل شدن این مساله به واقعیت کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نوشته روزنامه نیشن، ملاله یوسف‌زی، دختر دانش‌آموز پاکستانی که به خاطر اقدامات مدافع حقوق زنان هدف حمله طالبان قرار گرفته بود، در مطلبی در مجله تایم که خود جزوی از 100 فرد موثر و تاثیرگذار جهان در این جمله قرار دارد، نوشت: زندگی و رهبری هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا نشان می‌دهد که اگر ما به قدرت، خلاقیت درونی، تشخیص‌ها و دلسوزی‌هایمان توجه کنیم، به آنچه که می‌خواهیم دست می‌یابیم.

یوسف‌زی نوجوان در ادامه نوشت: من هیلاری کلینتون را نمادی از قدرت برای زنان در سراسر جهان می‌دانم چرا که او همواره می‌گوید حقوق زنان، حقوق بشر است. او تنها از واژه‌ها برای سخن گفتن استفاده نمی‌کند، بلکه به دنبال قدرتمندسازی زنان در سراسر جهان از طریق انسان‌دوستی و سیاست است. او منبعی از قدرت برای تمام رهبران زن جهان از جمله خودش، خانواده من و افرادی است که پس از حمله به من در کنارم ایستاده‌اند. به تلاش خود ادامه دهید و قدرتمند بمانید. ما به شما ایمان داریم.

بیانیه مولاوردی در محکومیت بوکوحرام /
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳/معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بیانیه ای ضمن محکوم کردن ربودن دختران نیجریه ای به بهانه تحصیل، تاکید کرد: ربایندگان و هم مسلک هایشان با چنین اقداماتی، تیشه به ریشه دین اسلام می زنند.

متن کامل بیانیه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقرا باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم

اگر امروزه حق تحصیل و آموزش از ابتدایی ترین وبد یهی ترین حق بشری است، پانزده قرن پیش در کتاب مقدس مسلمانان به «قلم» و «آنچه می نویسد» قسم یاد شده است و آغازین کلامی که در بعثت پیامبر اکرم اسلام(ص) با گوش جانها شنیده شد و بر تاروپود وجود بشریت طنین انداز شد، «خواندن» بود و دعوت به خدایی که «به انسان می آموزد آنچه را که نمی داند».

اگر دیروز این کتاب مقدس بر جاهلیت های سنتی خط بطلان کشید و زنده به گورکنندگان دخترکان معصوم را تا همیشه تاریخ مورد عتاب و خطاب قرار داد که «به کدامین گناه کشته شده اند؟» و زنجیرهای بردگی را به مرور از پایشان باز کرد، امروزه و در عصر جاهلیت های مدرن عده ای با رجعت به گذشته همچنان بر عصبیت های جاهلی و رسوبات نگرش های منحط ومتروک خود پای می فشارند و وااسفا که این همه را به نام دین و به پای دین می نویسند.

یک روز ˈملاله یوسف زیˈ را در پاکستان به جرم آموزش دختران هدف گلوله خود قرار می دهند و یک روز دیگر دخترکان را ملعبه جهادالنکاح می سازند و در جایی دیگر و روزی دیگر به مراکز تحصیلی دختران حمله می برند و اینک گروهی که خود را اسلامگرا می خواند، 238 دختر بیگناه نیجریه ای را به جرم آموزش و تحصیل به گروگان می گیرد و تهدید به فروختن و ازدواج اجباری آنها می کند، زیرا به زعم آنها این دختران به جای مدرسه رفتن باید ازدواج می کردند و آنها را اموال خدا معرفی می کنند و خود را مجری دستورات الهی می خوانند!

مدرسه رفتن دختران را آموزش غربی می دانند و با جهالت، برداشت سطحی و قشری و تفسیر به رأی و خودپسندی حکم به ممنوعیت و حرام بودن این آموزش ها صادر می کنند. اینان و هم مسلک هایشان با مشوّه کردن سیمای انسانی و رحمانی دین اسلام تیشه به ریشه آن می زنند، آن هم دینی که پیامبرعظیم الشأنش رحمه للعالمین است و هدف از بعثت خود را اتمام و اکمال مکارم اخلاقی می داند.

معلوم نیست سخنگویی و دفاع از کدام اسلام را برعهده گرفته اند؟ چه کسی به آنها اجازه داده خود را نماینده خدا بر روی زمین بدانند؟ آیا این افراطی گری ها واعمال خشن و غیرانسانی و افکاری که در آداب و رسوم و عادات و فرهنگ و سنن غلط جوامع رگ و ریشه دارد، با اسلامی که ندا می دهد که شما را از یک زن و مرد آفریدیم و بر خلاف سایر ادیان حکم می دهد که شیطان هر دو را به یک نسبت وسوسه کرد و دینی که بنی آدم را از کرامت ذاتی برخوردار می داند نسبتی دارد؟

آیا امروزه نسل جوان مسلمان می تواند با این چهره از دین ارتباط برقرار کند؟ آیا ثمره این اعمال جز تزریق بدبینی و سرخوردگی و دین گریزی ونهایتاً دین ستیزی در میان جوانان مسلمان و به ویژه زنان و دختران نخواهد بود؟ آیا این اعمال روی دیگر سکه اسلام هراسی نیست و منجر به تقویت آن پروژه نمی شود؟

امروزه سکوت در برابر این اعمال ظلم به اسلام و تشریک مساعی در این جنایت ها علیه اسلام است و براندیشمندان دین باور و مصلحان دردآشنا و زمان شناس و عدالت جو و آزادیخواه در سراسر جهان است تا با زدودن این زنگارها از چهره دین، بیش از زنان به داد اسلام برسند؛ اسلامی که بیشترین قابلیت و ظرفیت را در تطبیق و سازگاری با اقتضائات و شرایط و تحولات اجتماعی دارد و می تواند پاسخگوی سؤالات و نیازهای جدید و زمانه باشد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این مهم که آموزش وتحصیل زنان و دختران کلید توانمندسازی و پیش شرط غلبه بر فقر، گرسنگی و بیماری در جوامع است، ضمن محکوم کردن اینگونه اعمال، خواستار تلاش هر چه بیشتر مقام های ذیربط وهمه خیرخواهان برای بازگرداندن هر چه سریعتر این دختران مظلوم به آغوش اسلام و خانواده هایشان است. با این امید که بشریت لذت زندگی در جهانی عاری از خشونت و افراطی گری را به زودی تجربه کند.

ضاربان ملاله یوسف زی دستگیر شدند /
۲۲ شهريور ۱۳۹۳/به گزارش ارتش پاکستان افرادی که در ترور نافرجام ملاله یوسف زی، فعال حقوق کودک در پاکستان دست داشته‌اند، دستگیر شدند. آنها عضو یک گروه وابسته به طالبان هستند. گناه ملاله گزارش از جنایات پاکستان در یک وبلاگ بود.

به گزارش دویچه وله، روز جمعه (۲۱ شهریور / ۱۲ سپتامبر) ارتش پاکستان اعلام کرد که در یک عملیات مشترک با نیروهای امنیتی و پلیس این کشور موفق شده است، ده نفر را که وابسته به یک گروه اسلام‌گرای افراطی به نام "تحریک طالبان" است، دستگیر کند. بر اساس گزارش ارتش، طرح ترور ملاله یوسف زی را رهبر این گروه که مولانا فضل‌الله نام دارد، ریخته است.

روز ۹ اکتبر ۲۰۱۲ ملاله مورد اصابت گلوله چند مرد ناشناس قرار گرفت و به شدت مجروح شد. او که از ناحیه سر و گردن زخمی شده بود، پس از چند عمل جراحی در پاکستان به انگلستان منتقل شد و آنجا تحت درمان قرار گرفت.

گناه ملاله که هنوز در لندن زندگی می‌کند، تلاش برای بهبود وضعیت دختران روستایی در پاکستان و گزارش‌های او در باره جنایت‌های طالبان در دره سوات بود.

تروریست‌ها پس از عملیات ترور اعلام کردند که دلیل حمله به ملاله، رویکرد سکولار او و پشتیبانی از آموزش دختران در پاکستان صورت بوده است.

این جنایت موجی از اعتراضات و همبستگی ملی و بین‌المللی با ملاله را برانگیخت. رئیس ستاد کل ارتش پاکستان ملاله را نماد شجاعت و امید خواند و تاکید کرد که به تروریست‌ها پاسخ خواهد داد.

مبارزه برای عدالت
ملاله از یازده سالگی فعالیت خود را برای بهبود وضعیت دختران روستایی در پاکستان آغاز کرد. او مدت‌ها به طور ناشناس در وبلاگ بی بی سی از زندگی زنان و جنابت‌های طالبان در دره سوات پاکستان می‌نوشت. آن‌زمان طالبان ۲۰۰ مدرسه را ویران کرده بود.

ملاله پیش از ترور جایزه حقوق بشر پاکستان را کسب کرد و پس از آن، در نوامبر سال گذشته، به دریافت جایزه صلح اتحادیه اروپا (ساخاروف) نائل آمد. مارتین شولتس، رئیس وقت پارلمان اروپا هنگام اهداء جایزه او را "یک قهرمان، یک زن جوان نامانوس» خواند و گفت، ملاله با اعمال خود نشان داده است که «آموزش و دانش بهترین سلاح علیه ناشکیبایی، خشونت و فقر هستند».
(کاریکاتور) دختر نوبلی! /
۱۹ مهر ۱۳۹۳/ملاله یوسف زی دختر 17 ساله پاکستانی برنده نوبل صلح 2014 شد.

 
طرح از: ساسان خادم
(تصاویر) "ملاله" از نزدیکی‌های مرگ تا نوبل/
۲۰ مهر ۱۳۹۳/ملاله یوسف زی، دختر مسلمان پاکستانی که به دلیل تلاش برای حمایت از تحصیل دختران، در سال 2012 هدف حمله طالبان قرار گرفت و از این حادثه جان سالم به در برد، دیروز از سوی آکادمی نوبل سوئد به عنوان جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل اعلام شد.

ملاله که همواره در مجامع مختلف با حجاب اسلامی ظاهر می شود، امروز به عنوان دختری مسلمان به یکی از مظاهر مبارزه با جهل و افراط گرایی تبدیل شده است. 

































منبع: AP, Reuters, Getty, EPA
 
واکنش طالبان به جایزه نوبل ملاله/یک گروه نزدیک به طالبان در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به ملاله یوسف زی، وی را تهدید به مرگ کرد.
 
به گزارش خبرگزاری آلمان، این اقدام در واکنش به اعلام نام "ملاله یوسف زی" دختر نوجوان پاکستانی به عنوان یکی از دو برنده جایزه صلح نوبل است.
 
ملاله فعال حمایت از حق تحصیل کودکان و دختران در سال 2012 توسط طالبان ترور شد. او از این حمله مسلحانه جان سالم به در برد.
 
جماعت الاحرار (گروه آزاده ها) در ماه آگوست گذشته از طالبان پاکستان جدا شد.
 
"احسان الله احسان" سخنگوی این گروه نزدیک به طالبان با انتشار نوشته ای در توئیتر گفت: افرادی مانند ملاله باید بدانند که تبلیغ کفار، ما را نمی ترساند. برای دشمنان اسلام چاقوهای تیز و برنده و درخشان تدارک دیده ایم.
 
 وی افزود: ملاله علیه درگیری های مسلحانه، زیاد صحبت می کند. آیا او نمی داند که بنیانگذار جایزه نوبل، مخترع مواد منفجره است.
مریم میرزاخانی در فهرست زنان الهام‌بخش 2014/مریم میرزاخانی در رتبه سوم فهرست 15 زن الهام بخش سال 2014 معرفی شد.
 
«سی ان ان» چندی پیش در فراخوانی عمومی از مخاطبان خود خواست الهام بخش ترین زنان جهان در سال 2014 را معرفی کنند که در فهرست نهایی، پس از ملاله یوسف زی، یکی از دو برنده جایزه نوبل صلح امسال و یک هنرپیشه فعال در برابری حقوق زنان، مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی دانشگاه استنفورد و نخستین زن برنده مدال فیلدز در رتبه سوم قرار دارد.
 
زنان مبارز شهر کوبانی سوریه، آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، Susi Pudjiastuti، وزیر شیلات و دریانوردی اندونزی که در کمک‌رسانی به سانحه‌دیدگان سونامی 2004 داشت، ماری لی برنرز، برنامه نویس و ستاره شناسی که در ساخت اولین کامپیوتر جهان مشارکت داشت و کیریس لاگارد، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول از دیگر زنان الهام بخش سال 2014 معرفی شده اند.
 
دکتر میرزاخانی که چندی پیش جایزه 2014 موسسه ریاضی Clay را نیز دریافت کرده بود مردادماه امسال به همراه دو ریاضیدان جوان دیگر به عنوان برنده مدال فیلدز 2014 معرفی شد. مدال فیلدز که معادل جایزه نوبل در رشته ریاضیات تلقی می‌شود هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان زیر 40 سال جهان اعطا می‌شود.
 
میرزاخانی که متولد تهران است در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد ۱۹۹۵ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
 
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی در سال ۱۹۹۹ میلادی زمانی که در دانشگاه پرینستون به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بوده‌اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت: محاسبه عمق حلقه‌های ترسیم شده بر روی سطوح هذلولی.
 
میرزاخانی تلاش دارد تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند. در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولی هم‌چون doughnuts و یا amoebas دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبه حجم آنها را به معمایی جدی برای ریاضیدانان مبدل کرده‌است؛ اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری ازحلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آنها پرداخت.
 
میرزاخانی در سال 2005 زمانی که با کمتر از 30 سال سن در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می کرد از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از 10 مغز برتر امریکای شمالی معرفی شد. به نوشته‌ی یواس‌ای تودی این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند.
 
میرزاخانی که به دلیل فعالیت هایش در زمینه محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی برنده مدال فیلدز شده جوایز علمی متعدد دیگر از جمله جایزه ستر انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ را نیز در کارنامه علمی خود دارد.
 
این نخبه جوان ریاضی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه 76 است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.
 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا