سفیر کشور افغانستان در ایران در چهارمین همایش افغانستان شناسی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون پناهندۀ افغانستانی در ایران گفت: خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به مهاجران خارجی و اتباع بیگانه ارائه می‌کند در نوع خود بی‌نظیر است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، چهارمين همايش كشوري افغانستان شناسي روز دوشنبه 16 اسفندماه با حضور «آيت الله محمدرضا ناصري» نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد، «محمدعلي طالبي» معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، «حجت الاسلام والمسلمين اکبر فلاح نژاد» نماينده دفتر مقام معظم رهبري و رئيس كميته ديني، علمائي و نخبگان پناهندگان جمهوري اسلامي ايران، «حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی صالحی» معاون فرهنگي و اجتماعي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، «سيوانكا دانابالا» نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، «نصيب احمد نور» سفير افغانستان در ايران و مديران‌كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانهاي اصفهان، سيستان و بلوچستان، قم و يزد در سالن همايشهاي تالار فرهنگيان يزد برگزار شد.
سفیر افغانستان در ایران در این همایش با بیان اینکه در دو ماه گذشته شاهد برگزاری سه نشست مهم در مورد مهاجران افغانستانی در ایران بودیم، ادامه داد: در تمام این نشست‌ها یکی از مقامات ارشد دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند که این نشانه عنایت ویژه ایشان به اتباع افغانستانی است.
«نصيب احمد نور» دین، تاریخ، فرهنگ و تمدن دو ملت ایران و افغانستان را نقاط مشرکت دو کشور دانست و بیان کرد: افغانستان شناسی به معنای ایران شناسی است.
سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران اقوام و مشاهیر مشترک ایران و افغانستان را از جمله نقاط مشترک این دو کشور عنوان کرد و افزود: دوکشور ایران و افغانستان در امتداد و مکمل همدیگر هستند.
احمد نور صدور مجوز برای ورود و خروج قانونی مهاجران افغانستانی را یکی از درخواست‌های مهاجران و جمهوری افغانستان دانست و گفت: صدور این مجوز نقش مهمی در تقویت روابط دو ملت ایران و افغانستان  دارد.
وی تصریح کرد: در صورتی که مهاجران افغانستانی اجازه خروج و مهاجرت به ایران را داشته باشند، می‌توانند با انتقال فرهنگ اصیل ایرانی، مردم کشور افغانستان و دیگر کشور های دنیا را با ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب آشنا کنند.
سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: در ایران خدماتی به مهاجران ارائه می شود که در نوع خود بی‌نظیر بوده و این نشان از وجود روحیه نوع دوستی و احساس مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم دنیاست.
احمد نور در پایان سخنان خود با بیان این که نزدیک به سه میلیون افغانستانی در ایران ساکن هستند،‌ خاطرنشان کرد: صدور مجوز لازم برای خروج و مهاجرت مجدد برای مهاجران نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تقویت امنیت مرزی دو کشور ایفا می‌کند.
اقدامات شاخص ایران در حوزۀ بهداشت و آموزش برای پناهندگان
نمایندۀ کمیساریای عالی سازمان ملل متحد نیز در این همایش با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی مهاجران از فرهنگ وطن خود،‌ گفت: آگاهی در مورد فرهنگ و هویت وطنی مهمترین دغدغه برای مهاجران در کشورهای مختلف است.
«سیوانکا داناپالا» ادامه داد: وقتی به شرایط پناهندگان در ایران فکر می‌کنیم، می بینیم اقدامات شاخص و مثال زدنی در حوزۀ بهداشت، درمان و آموزش برای پناهندگان انجام شده است.
وی دسترسی به شرایط تحصیلی را یکی از بزرگترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مهاجران افغانستانی و سایر اتباع بیگانه دانست و بیان کرد: معافیت از پرداخت شهریه مدارس دولتی از دیگر اقدامات شاخص جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجران خارجی است.
داناپالا در پایان سخنان خود دسترسی داشتن مهاجران به خدمات بیمه سلامت را از جمله مهمترین اقدامات مسئولان و دست‌اندرکاران کشور ایران عنوان کرد و گفت: به زودی مرحله سوم خدمات پوشش بیمه‌ای برای اتباع بیگانه در ایران اجرایی می‌شود.
گفتنی است در ادامه این همایش، ضمن رونمائی از نرم افزار آثار برگزیدگان چهارمین همایش کشوری افغانستان شناسی، از برگزیدگان این همایش در رشته های حفظ و قرائت قرآن، هنری، فرهنگی و ورزشی با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا