یزدفردا :7 اثر از 14 اثر ثبت شده میراث طبیعی ایران در استان یزد وجود دارد
 
به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:7 اثر از 14 اثر ثبت شده میراث طبیعی ایران در استان یزد وجود دارد.
سرو ابرکوه

سرو ابر کوه سومین ثبت ملی کشور میباشد.این سرو در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده و شهرت و اهمیت تاریخی به شهر ابرکوه داده است. عمر این درخت چهار هزار سال و یا بیشتر تخمین زده شده است و دارای تنه ای با قطری در حدود 5/4 متر، شاخه هایی با قطر 85/1 متر و ارتفاع 35 متر می باشد.
سرو در افسانه ها واساتیر به تکرار مورد استفاده بوده وحتی زرتشتیان اعتقاد دارند،زرتشت بذر آن را از بهشت با خود آورده است.
سرچشمه هرات

سرچشمه هرات با قدمت حدود ده هزار سال یعنی مربوط به اواخر دوره اول زمین شناسی کواترنر (پلیستوسن) در استان یزد ، شهرستان خاتم ، بخش مرکزی شهر هرات را هفتمین اثر ثبت ملی کشور میباشد که به جهت آنکه بزرگترین جریان آب سطحی دائمی استان است دارای اهمیت فراوانی می باشد.میزان آبدهی این چشمه بطور متوسط 270 لیتر در ثانیه است ومحل ظهور آن در قسمت سنگلاخی  دامنه کوه قدمگاه میباشد.
کوه ارنان

کوه ارنان با شماره ثبت 8 نیز در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است، این کوه در استان یزد ، شهرستان مهریز ، دهستان ارنان ، روستای سرو ارنان قرار دارد و مربوط به دوره پیلو_کواترنر از دوران سوم زمین شناسی (مزوزوییک) محسوب می شود. کوه ارنان در فاصله یکصد کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوزه دشت گسترده بهادران یزد به صورت کوهی منفرد سر برافراشته است . ارتفاع نوک قله از سطح دریا 2899مترو ارتفاع کوه نسبت به دشت اطراف1370 متر میباشد و محیط آن در حدود 25 کیلومتر است.
سرو منگاباد

از سرو منگاباد می توان به عنوان نهمین اثر ثبت شده یاد کرد که با قدمت ۱۴۰۰ سال و قطر ۱۸۰ سانتیمتر در استان یزد شهرستان مهریز و شهر مهریز قرار دارد .
این سرو در محله منگاباد مهریز واقع در 9 كیلومتری مغرب شاهراه یزد به كرمان واقع است كه هم اكنون به عنوان یكی از آثار دیدنی مهریز مورد بازدید عموم مردم قرار می گیرد. ارتفاع این سرو 26 متر و محیط بدنه آن 5 متر می باشد.
 
چنار کرخنگان

چنار کرخنگان از توابع شهرستان خاتم  با شماره ثبت ۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است این اثر با ۱۵۰۰ سال قدمت ۳۵۰ سانتیمتر قطر دارد . این درخت کهنسال در کنار چند درخت چنار کهنسال دیگر در غرب روستای کرخنگان واقع شده است. ارتفاع این درخت حدود ۲۰ متر و تنه درخت اصلی شکافته و به پنج قسمت تقسیم شده است و آثاری از سوختگی طبیعی در وسط تنه درخت دیده می شود.
مردم منطقه معتقدند که این درخت مقدس میباشد و هر صد سال یک بار خود به خود آتش میگیرد.به همین دلیل مردم برای حفظ و نگهداری آن تلاش میکنند.
چنار تنگ چنار

چنار تنگ چنار،از توابع مهریز در استان یزد، با شماره ثبت 11 قدمتی 1200 ساله دارد این چنار تک پایه 19 متر ارتفاع و3 متر قطر و 11 شاخه فرعی دارد.رشد این درخت به تازگی کند شده ودر قسمت درونی تنه نوعی چوب خوار یا موریانه مشهود است.این درخت از نظر موقعیت جغرافیایی در محاصره دو کوه واقع شده و از دیر باز محل استراحت مردم در ماه های گرم سال بوده است.مردم معتقدند که این درخت هر هزار سال یک بار آتش گرفته ودوباره احیاء میشود.
کوهریگ مهریز 

کوهریگ مهریز  با شماره ثبت 12 به عنوان اثر طبیعی یاد شده که در واقع حاصل فرسایش و تراکم بادی و آبی در طول هزاران سال است.این اثر طبیعی، پدیده ای کم نظیر است که باد و آب ذرات بسیار ریز ماسه را به سمت دامنه رو به باد و شرقی کوهی کم ارتفاع در غرب شهر مهریز حمل کرده است و به مرور زمان تپه ای تشکیل شده است که اصطلاح علمی آن کوهریگ و رنگ آن شیری و زرد روشن است و ارتفاعی در حدود سی متر دارد.
 یزدفردا
 
 
 
 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا