نانو کمتر از سه متر طول دارد

یزدفردا "(10 ژانویه، 20 دیماه)، ارزانترین اتومبیل جهان در دهلی نو، پایتخت هند، به نمایش گذاشته شد.

شرکت خودروسازی "تاتا"(یک پارسی  یزدی الاصل مالک این کمپانی است )، متعلق  طراح و سازنده این خودرو است که به خاطر قیمت کم آن "اتومبیل مردم" نامیده شده است.
قیمت "اتومبیل مردم" - که با نام تجاری تاتا نانو به بازار عرضه می شود - حدود صد هزار روپیه یا دو هزار و پانصد دلار خواهد بود.
به گزارش یزدفردا " معرفی این خودرو بالقوه انقلابی در صنعت خودروسازی محسوب می شود؛ اما طرفداران محیط زیست ابراز نگرانی کرده اند که هجوم اتومبیل های ارزان قیمت باعث خواهد شد که تاثیر سوء مصرف سوخت های فسیلی بر آب و هوا دوچندان شود.
در هر حال، عرضه این اتومبیل ارزان قیمت به ویژه باعث خواهد شد که مردم کشورهای در حال توسعه بتوانند صاحب یک خودروی شخصی شوند.
"راتان تاتا"، رییس شرکت خودروسازی تاتا می گوید که امیدوار است "ارزان ترین" خودروی جهان بتواند زندگی مردم هند را آسانتر و امنتر کند؛ خانواده های کم درآمد در بسیاری از نقاط جهان از جمله هند مجبور هستند چند نفره سوار موتورسیکلت شوند که به لحاظ جانی بسیار خطرناک است.
"تاتا نانو"، چهار در و پنج نفره است و حجم موتور آن که در صندوق عقب خودرو جاسازی شده، 624 سی سی است.
این اتومبیل مجهز به دستگاه تهویه هوا و پنجره برقی یا فرمان هیدرولیک نیست اما مدل دولوکس آن نیز به بازار ارائه خواهد شد.
کارخانه خودرو سازی هندی تاتا موتورز، اعلام کرده است که از ساختن اتومبیل های کم هزینه نانو، در ایالت بنگال غربی منصرف شده است.
کشاورزان این ایالت بر سر زمینی که قرار بود محل کارخانه خودرو سازی باشد دست به تظاهرات خشونت آمیزی زده بودند.
راتان تاتا، رئیس کمپانی تاتا گفت اداره کارخانه ای که تمام مدت باید تحت محافظت پلیس باشد عملی نیست.
این اظهارات در پی ملاقات راتان تاتا با وزیر اعظم ایالت بنگال غربی بود.
دولت چپگرای این ایالت از طرح ساختن کارخانه پشتیبانی کرده بود.
دو هزار نفر از کشاورزانی که به آنان پیشنهاد شده بود در قبال تصرف زمین هایشان غرامت به آنان پرداخت شود، از قبول غرامت خودداری کرده و درخواست کردند به کشاورزی در زمین هایشان ادامه دهند و می گفتند این زمین ها تنها وسیله امرار معاش آنان است.
ده هزار کشاورز دیگر دریافت غرامت را پذیرفته اند.
آقای تاتا گفت هنوز محل دیگری برای احداث کارخانه در نظر گرفته نشده ولی افزود که چند ایالت دیگر هند پیشنهاد کرده اند که کارخانه مورد بحث در آنجا احداث شود.
در ماه ژانویه سال جاری، راتان تاتا، ارزان ترین اتومبیل جهان، به نام نانو را به بازار روانه کرد که 2500 دلار قیمت دارد.
گزارشگران گفته بودند که ساخت این خودرو انقلابی در صنعت خودروسازی محسوب می شود؛ اما طرفداران محیط زیست ابراز نگرانی کرده اند که هجوم اتومبیل های ارزان قیمت باعث خواهد شد که تاثیر سوء مصرف سوخت های فسیلی بر آب و هوا دوچندان شود.
در هر حال، عرضه این اتومبیل ارزان قیمت به ویژه باعث می شود که مردم کشورهای در حال توسعه بتوانند صاحب یک خودروی شخصی شوند.
راتان تاتا، رییس شرکت خودرو سازی تاتا هنگام معرفی نانو گفته بود که امیدوار است "ارزان ترین" خودروی جهان بتواند زندگی مردم هند را آسانتر و امن تر کند؛ خانواده های کم درآمد در بسیاری از نقاط جهان از جمله هند مجبور هستند چند نفره سوار موتورسیکلت شوند که به لحاظ جانی بسیار خطرناک است.
 
تاتا، شرکت خودروسازی هندی که ارزانترین اتومبیل جهان را طراحی کرده، گفته است که فعالیت کارخانه اش در شرق این کشور همچنان معلق باقی می ماند.
تاتا این خبر را ساعاتی پس از آنکه اعلام شد مناقشه بر سر چهارصد هکتار زمین در بنگال غربی متوقف شده است، اعلام کرد.
کشاورزان محلی از صاحبان تاتا خواسته اند که 400 هکتار از 1000 هکتار زمینی را که برای اجرای طرحشان در اختیار گرفته اند، به آنها پس بدهند.
رائول تندون، گزارشگران در کلکته، می گوید وقتی که روز یکشنبه (7 سپتامبر)، فرماندار بنگال غربی به شرکت کنندگان در جلسه ای که برای حل مناقشه برگزار شده بود، تبریک گفت بسیاری تصور کردند که مناقشه میان زارعین و شرکت تاتا حل شده است. حتی تظاهرات در محل کارخانه تاتا در بنگال غربی به حال تعلیق درآمد.
اما امروز (8 سپتامبر)، تاتا اعلام کرد که از توافقی که روز گذشته به دست آمده، خشنود نیست.
مقامات شرکت تاتا می گویند که با آنها مشورتی نشده است و کارخانه در شهر "سینگور"، همچنان تعطیل خواهند ماند.
آنها خشمگینند که بخشی از زمینی که به این شرکت واگذار شده، ممکن است به کشاورزان محلی پس داده شود.
گزاشگر بی بی سی می گوید که ظاهرا این شرکت هنوز درصدد است محل کارخانه را از بنگال غربی به مکانی دیگر منتقل کند. آنها می دانند که بیشتر ایالات دیگر هند از داشتن فرصت ساخت ارزان ترین اتومبیل جهان، با نام تجاری نانو، خوشحال خواهند شد.
دولت ایالتی بنگال غربی که حزب کمونیست آن را هدایت می کند از چنین خبری نگران خواهد شد. این دولت مستاصل است که سرمایه گذاری به این ایالت جذب کند چون ایالت بنگال غربی یکی از فقیرترین ایالات هند است.
رائول تاندون می گوید از آنجایی که دولت بنگال غربی قادر بوده با رهبر اعتراضات به توافق برسد به نظر نمی رسد که جای مانور زیادی برای مذاکره برای آن باقی نمانده است.
در ماه ژانویه سال جاری، تاتا ارزان ترین اتومبیل جهان، به نام نانو را به بازار روانه کرد که 2500 دلار قیمت دارد.
گزارشگران گفته بودند که ساخت این خودرو انقلابی در صنعت خودروسازی محسوب می شود؛ اما طرفداران محیط زیست ابراز نگرانی کرده اند که هجوم اتومبیل های ارزان قیمت باعث خواهد شد که تاثیر سوء مصرف سوخت های فسیلی بر آب و هوا دوچندان شود.
در هر حال، عرضه این اتومبیل ارزان قیمت به ویژه باعث می شود که مردم کشورهای در حال توسعه بتوانند صاحب یک خودروی شخصی شوند.
"راتان تاتا"، رییس شرکت خودروسازی تاتا هنگام معرفی نانو گفته بود که امیدوار است "ارزان ترین" خودروی جهان بتواند زندگی مردم هند را آسانتر و امن تر کند؛ خانواده های کم درآمد در بسیاری از نقاط جهان از جمله هند مجبور هستند چند نفره سوار موتورسیکلت شوند که به لحاظ جانی بسیار خطرناک است.
"تاتا نانو"، چهار در و پنج نفره است و حجم موتور آن که در صندوق عقب خودرو جاسازی شده، 624 سی سی است.
این اتومبیل مجهز به دستگاه تهویه هوا و پنجره برقی یا فرمان هیدرولیک نیست اما مدل دولوکس آن نیز به بازار ارائه خواهد شد.
 
ارزان‌ترین اتومبیل جهان توسط شرکت خودرو سازی تاتا هند  وارد بازار شد
 
بر اساس همین گزارش یزدفردا :شرکت "تاتا" قصد دارد در وهله اول 250 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کند و انتظار دارد که در نهایت سالانه تا یک میلیون تقاضا برای این خودروی ارزان دریافت کند.
در حال حاضر از هر هزار نفر از مردم هند یک نفر صاحب خودروست اما اگر "اتومبیل مردم" موفق باشد این وضعیت احتمالا تغییر خواهد کرد.
خبر ساخت و عرضه "نانو"، در حالی اعلام شده است که پیش بینی می شود با توجه به اقتصاد رو به رشد و قدرت خرید مردم هند، در سال های آینده بازار خودرو در داخل این کشور شدیدا رشد کند.
این احتمال وجود دارد که بازارهای خودرو در آفریقا و آمریکای لاتین نیز به خرید "نانو" تمایل نشان دهند.
 
شرکت تاتا ارزان ترین اتومبیل جهان را تحت عنوان "نانو" به بازار هند عرضه کرد.
فروش این اتومبیل که تنها صد هزار روپیه (معادل 1979 دلار) قیمت گذاری شده در طی 10 روز آینده آغاز خواهد شد.
تاتو امیدوار است اتومبیل نانو که سه متر طول دارد و می تواند پنج نفر را حمل کند برای مردم هند آنقدر ارزان محسوب شود که میلیون ها نفر از مردم این کشور موتورسیکلت های خود را با آن عوض کنند.
راتان تاتا رئیس شرکت تاتا عرضه این اتومبیل را "گامی مهم" خواند. با این حال تحلیلگران می گویند اتومبیل نانو پس از حداقل شش سال به سودآوری خواهد رسید.

تاخیر به دلیل بروز مناقشه

اتومبیل چهار-در نانو از موتوری بهره گرفته که تنها 624 سی سی حجم و توانی معادل 33 اسب بخار دارد.
مدل ساده این اتومبیل از دستگاه تهویه، رادیو، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا (Airbag) برخوردار نیست اما مشتریان می توانند با پرداخت پول بیشتر مدل های مجهزتر این اتومبیل را نیز بخرند.
شرکت تاتا همچنین مشغول آماده کردن نسخه بزرگتری از این اتومبیل برای فروش در اروپا است. قرار است این نسخه در سال 2011 در بازارهای اروپایی عرضه شود و قیمت آن بیش از 4200 یورو اعلام شده است.
تحلیلگران می گویند اگر این اتومبیل با استقبال مردم در هند روبرو شود، شرکت تاتا احتمالا برای برآورده کردن تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد؛ زیرا کارخانه اصلی شرکت تاتا که در ایالت گوجرات در غرب هند واقع است و ظرفیت تولید 250 هزار اتومبیل در سال را دارد تا سال آینده میلادی شروع به کار نخواهد کرد و تاتا در کارخانه های فعلی خود تنها امکان ساخت 50 هزار دستگاه اتومبیل در سال را دارد.
دلیل تاخیر ایجاد شده در راه اندازی خطوط اصلی تولید شرکت تاتا، مناقشه ای بود که سال گذشته بر سر ساخت کارخانه اصلی این شرکت در در ایالت بنگال شرقی رخ داد و این شرکت نتوانست در زمین هایی که از کشاورزان خریده بود کارخانه خود را بنا کند.
این مسئله عرضه مدل نانو را شش ماه به تاخیر انداخت.
راوی کانت، مدیرعامل شرکت تاتا اعلام کرد ثبت نام برای خرید این اتومبیل از روز نهم ماه آوریل آغاز می شود و 100 هزار خریدار اول محصولات این شرکت بر اساس قرعه انتخاب خواهند شد.
تحویل این اتومبیل ها احتمالا از ماه ژوئیه آغاز می شود.

مشکلات مالی؟

تاتا که در سال گذشته میلادی موفق شد هفت میلیون دستگاه موتورسیکلت در هند به فروش برساند چشم به بازاری بزرگ برای محصولات خود دوخته است.
اما این شرکت هم مانند دیگر شرکت های اتومبیل سازی در جهان شاهد تاثیر منفی رکود بر میزان فروش خود بود.
شرکت تاتا در سه ماه آخر سال 2008 متحمل بیش از 52 میلیون دلار ضرر شد.
همچنین این شرکت هندی در حال حاضر برای تامین منابع مالی لازم جهت بازپرداخت دو سوم وام سه میلیارد پوندی خود (برای خرید شرکت های جگوار و لندروور در تابستان سال گذشته میلادی) با مشکل مواجه است.
گفتنی است :شرکت عظیم اتومبیل سازی فورد، جگوار، شاخه تولید اتومبیلهای لوکس خود و شرکت لندرور را به شرکت هندی تاتا فروخت.
تاتا که بزرگترین تولید کننده اتومبیل در هند است، پس از ماه ها مذاکره بر سر قیمت و روابط با تامین کنندگان قطعات این دو شرکت، بر سر پرداخت 2.3 میلیارد دلار در ازاء این دو شرکت بریتانیایی به توافق رسیده است.
مذاکرات برای خرید این دو شرکت از ماه ژوئن سال گذشته آغاز شد که فورد تمایل خود برای فروش آنها را اعلام کرد.
در مجموع 16 هزار کارمند در کارخانه های جگوار و لندرور در بریتانیا شاغل هستند.
گرچه لندرور هنوز شرکتی سودآور محسوب می شود، اما فورد هرگز نتوانست از سرمایه گذاری خود در شرکت جگوار سودی کسب کند.
فورد مجبور به فروش این دو شرکت شد تا بتواند تمرکز خود را متوجه فعالیتهای تجاری در آمریکا کند و امیدوار است بتواند با این تدبیر، در دوسال آینده تغییری در وضعیت اقتصادی خود ایجاد کند.
این شرکت سال گذشته نیز، پس از 20 سال، شرکت تولید کننده اتومبیلهای آستون مارتین را در معامله ای به ارزش بیش از 955 میلیون دلار به یک کنسرسیوم عمدتا بریتانیایی فروخت.
جگوار و لندرور اعلام کرده اند هیچ تغییر عمده ای در شرایط کارمندی آنها ایجاد نخواهد شد و کارمندان، اتحادیه های کارگری و دولت بریتانیا با اطلاع از تحولات، از روند موجود حمایت کرده اند.
خرید این دو شرکت به شرکت تاتا امکان می دهد حضور خود در بازار اتومبیل را به بیرون هند گسترش دهد و تاتا را به یک بازیگر در عرصه بین المللی تولید اتومبیل تبدیل کند.
در ماه ژانویه سال جاری، تاتا ارزان ترین اتومبیل جهان، به نام نانو را به بازار روانه کرد که 2500 دلار قیمت دارد.
اما در برابر ارزان قیمت ترین اتومبیل اسپورت جگوار که XF نام گرفته، به قیمت 64 هزار دلار فروخته می شود.
منبع بی بی سی
یزدفردا
 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا