آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان این موضوع را که کشته شدن بن‌لادن در این کشور نشانه شکست پاکستان در مبارزه با تروریسم است، رد کرد.


آقای زرداری در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که کشورش شاید "بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در جهان باشد."


بن‌لادن دیروز در شهر ابیت آباد در حومه اسلام آباد به دست نیروهای آمریکایی و بدون دخالت پاکستان کشته شد.


مقام‌های آمریکایی می‌گویند بن لادن قاعدتا از یک سیستم حفاظتی در پاکستان برخوردار بوده است.


مجتمع محل اقامت بن‌لادن در چند صد متری آکادمی نظامی پاکستان واقع شده بود.


جان برنن، رئیس بخش مبارزه با تروریسم در کاخ سفید گفته است: "این که بن‌لادن در داخل پاکستان هیچ سیستم حمایتی نداشته، غیر قابل تصور است."


اما آقای زرداری در مطلب خود در واشنگتن پست، نوشت که پاکستان "آن طور که غالبا در رسانه‌ها مطرح می شود، هیچ‌گاه خاستگاه و محل پرورش نیروهای افراطی نبوده و نخواهد بود."


رئیس جمهور پاکستان این "شایعات" را "اخباری هیجان‌انگیز برای رسانه‌های خبری" توصیف کرده که به نوشته او بازتاب‌دهنده واقعیت نیست.


در مقاله آقای زرداری آمده است: "پاکستان هم به اندازه دیگر کشورها برای نفرت از القاعده دلیل و انگیزه دارد. مبارزه با تروریسم همان قدر که برای آمریکا مهم است، برای پاکستان نیز اهمیت دارد."


به نوشته آقای زرداری پاکستان بارها از حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی خود آسیب دیده و "بهای سنگینی را در راه مقابله با تروریسم پرداخته است."


آقای زرداری نوشته است که پاکستان در این مبارزه سربازان بیشتری از مجموع تلفات نیروهای پیمان ناتو از دست داده است. "دوهزار مامور پلیس، ۳۰ هزار شهروند بی گناه از دست رفته‌اند و یک نسل از مردم ما از پیشرفت اجتماعی محروم شده‌اند."


به گفته مقام‌های آمریکایی پاکستان در عملیات کشتن بن‌لادن نقشی نداشته است.


اما آقای زرداری نوشته است با آن که دو کشور در این عملیات همکاری نداشته‌اند، اما "یک دهه مشارکت و همکاری میان آمریکا و پاکستان در نهایت به حذف اسامه بن‌لادن به عنوان تهدیدی دائمی برای جهان متمدن منجر شده است."


آقای زرداری توضیح نداده است که بن لادن چطور توانسته در منطقه‌ای در نزدیکی اسلام‌آباد زندگی نسبتا آرامی داشته باشد. او نوشته بن‌لادن "جایی نبوده است که ما انتظارش را داشته باشیم."


شعیب حسن، خبرنگار بی‌بی‌سی در اسلام آباد می‌گوید دولت پاکستان در موقیعت بسیار دشواری قرار گرفته است. در داخل کشور، مردم عصبانی هستند و در خارج، دولت پاکستان با این سوال آمریکایی‌ها روبرو است که آیا فرد تحت تعقیب دیگری هم در این کشور پناه گرفته است.


به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در این میان سکوت سازمان اطلاعاتی پاکستان بسیار تعجب‌انگیز است.


در اظهار نظری دیگر، مارک گراسمن، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان دریک کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست مشترک سه‌جانبه پاکستان، افغانستان و آمریکا در اسلام آباد گفت که مرگ اسامه بن لادن "دستاورد مشترک افغانستان، پاکستان و آمریکا" بوده است.


او گفت که همکاری‌های آمریکا با افغانستان و پاکستان با هدف تامین امنیت برای زندگی آزادانه مردم کشورها انجام می‌شود.


در همین کنفرانس خبری، سلمان بشیر، وزیر خارجه پاکستان گفت: "به نظرم کاری که سعی داریم انجام دهیم، این است که به آینده توجه کنیم. موضوع اسامه بن‌لادن الان قدیمی است و فکر می‌کنم ما نمی‌خواهیم که در گذشته غرق شویم."


اسامه بن لادن، ۵۴ ساله، رهبر و بنیانگذار شبکه القاعده است. او به عنوان طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک و واشنگتن شناخته می شود.


بن لادن حدود ۱۰ سال در صدر فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا بود.


مقام های آمریکایی می گویند ۹۹ و ۹ دهم درصد درصد مطمئن هستند مردی که در حمله به یک مجتمع در ابیت آباد کشته شد و جسدش به دریا سپرده شد، بن لادن است.


به گفته این مقامات یک فیلم ویدیویی از مراسم تدفین بن لادن تهیه شده، اما هنوز مشخص نیست که این فیلم یا عکس های جسد بن لادن منتشر خواهد شد یا نه.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا