مدارک لازم برای صدور گذرنامه های جدید
یزدفردا- اداره کل گذرنامه پلیس، مدارک لازم برای صدور جلدهای جدید را اعلام کرد.

شهروندانی که در نظر دارند گذرنامه جدید بگیرند باید مدارک زیر را ارائه دهند:
1-تهیه ، تکمیل و ارائه فرم ، پوشه و رسید پستی به مبلغ 25000 ریال بابت هزینه فرستادن گذرنامه، به محل سکونت از دفاتر پستی
2-رسید بانکی به مبلغ300 هزار ریال به حساب 94001 خزانه داری کل کشور یکی از شعبه های بانک ملی در تهران (به نام متقاضی)
3- رسید بانکی به مبلغ 5000 ریال به حساب 763 شهرداری محل سکونت)
نکته : شماره حساب شهرستان ها متفاوت است. بنابراین پس از اطمینان از ارائه مدارک در شهرستان مربوطه نسبت به واریز پول اقدام شود.
4- دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور، همسر و فرزندان آنان در صورت ارائه نامه از سوی وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از پرداخت مبلغ های آمده در بندهای یک و 2 معاف هستند.
5- اصل و تصویر کامل شناسنامه متقاضی و همراهان. لازم است شناسنامه های افراد بالای 15 سال عکسدار باشد.
6- ارائه شماره ملی متقاضی و همراهان(کارت ملی عکسدار یا موقت و یا تائیدیه از ثبت احوال)
7- 3 قطعه عکس جدید 4×6 رنگی ، برقی، تمام رخ، بدون عینک ، کلاه و کراوات از یک نگاتیو با زمینه کاملا روشن (یک قطعه ظهرنویسی مشخصات شود) همچنین از تاریخ گرفتن عکسها بیش از یکسال نگذشته باشد (در مورد بانوان و دوشیزگان بالای شش سال تمام ارائه عکس با رعایت کامل حجاب اسلامی الزامی است)
8- 3 قطعه عکس جدید 4×6 جداگانه همراهان با شرایط مندرج در بند 7 (ارائه عکس فرزندان زیر 2 سال الزامی است)
9- مدارک عکسدار برای مطابقت فرزندان زیر 15 سال که شناسنامه آنها عکسدار نشده الزامی است.
10- موافقت رسمی همسر در مورد بانوان شوهردار و همراهان و موافقت رسمی ولی یا قیم برای فرزندان کم‌تر از 18 سال تمام که درخواست گذرنامه جداگانه دارند.
11- کپی مدارک مرگ یا طلاقنامه در مورد بانوانی که شوهر آنان مرده یا طلاق گرفته است.
12- در مورد زنان شوهر دار که همسرشان ناپدید، غایب یا غیرقابل دسترسی است، با نامه دادستان محل، درخواست گذرنامه و مجوز خروج کنند.
13- افراد زیر 18 سال در صورت مرگ ولی و دسترسی نداشتن به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با مجوز از دادستان محل درخواست گذرنامه و مجوز خروج کنند.
14-در مورد آقایانی که به سن مشمولیت رسیده اند (( متولدین سالهای 1336، 1337 و 1335 با تحصیلات لیسانس و بالاتر که سن آنان به 50 سال کامل نرسیده باشد)) ارائه اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم و یا موافقت وظیفه عمومی ضروری است.
15- مشمولانی که به جای مدرک وظیفه موافقت کتبی معاونت وظیفه عمومی را برای صدور گذرنامه ارائه می دهند به مهر خروج از کشور توجه کنند.
16- موافقت حفاظت اطلاعات یگان خدمتی برای کارکنان نیروهای مسلح و نیروهایی که کم‌تر از 5 سال از تاریخ رها شدنشان می گذرد الزامی است.
17- حضور متقاضی برای ارائه مدارک و دریافت گذرنامه الزامی است.
18- متقاظی فقط زمان ارائه مدارک به منظور صدور گذرنامه می تواند مدارک همسر و فرزندان خود را ارائه دهد تا به عنوان همراه در گذرنامه او درج شود. پس از چاپ و صدور گذرنامه امکان اضافه و یا کم کردن همراه میسر نیست (هنگام ارائه مدارک ، حضور همراهان ضروری است)
نکته : گذرنامه های جدید با اعتبار 5 سال غیرقابل تمدید صادر می شوند. گزارش ایسکانیوز می افزاید: در گرفتن گذرنامه البته محدودیت سنی وجود ندارد و همه (حتی نوزادان ) می توانند گذرنامه فردی داشته باشند.
19- هنگام تحویل مدارک ارائه نشانی کامل و شماره صحیح پستی الزامی است.
20- هموطنان برای تحویل مدارک به مرکزهای پلیس + 10 بروند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا