نوشتن برای کسی که قلم تیز و برّایی دارد، دم و دستگاهی عریض و طویلی ، کادر نویسندگی حرفه ای و کارکشته ، اسم و رسم و جای و جایگاهی ، سابقه و اعتباری مطبوعاتی ، تریبونی به نام و گستردگی کیهان ، اطلاعاتی ناب و دست اول از داخل و خارج کشور ، سری نترس ، اصول و معیار هایی خاص ، زبانی گزنده و ویران کننده ، حافظه ای بسیار قوی با احاطه ای کامل بر نسب شناسی افراد خاص ، کثرت نوشتار ، هزار و یک جور دغدغه و گرفتاری و دست آخر نوشتن برای «حسین شریعتمداری»، برای کسی که در مقابله با او هیچکدام از این ها را ندارد چندان منطقی و معقول نیست اما دل خواست و قلم به فرمان نویسنده نگاشت آن چه در پی می آید:

به یمن وجود ساز و کار مجازی، از اخبار روز بی خبر نیستم، دغدغه هایی دارم که شاید برای هر کسی مهم نباشد اما یک دغدغه ی مشترک من با شما اگر مقبول افتد عزت و سربلندی ایران عزیز است که برای آن از هیچ کوششی دریغ نخواهم نمود. شعار برخی هم بر سر زبانم نیست که «تمام روزنامه ها را می خوانیم اما کیهان نمی خریم!» علی الاصول تمام روزنامه ها را به فراخور علاقه و زمان و اهمیت می خوانم و هیچ روزنامه ای رانمی خرم مگر به لطف خودشان که ارسال نمایند و البته چون روی صحبتم با شماست از اینجا به بعد تمام مثال ها و مصادیق هایم هم روزنامه ی کیهان می باشد ولاغیر.

برخی اوقات تیترهای کیهان را با تمام وجود می ستایم، به همان اندازه در برابر برخی اعلام مواضع و هجوم های خاص شما آن چنان عصبی و ناراحت می شوم که تا مدّت ها در بهت و غضب مردد و در رفت و آمدم اما این یک حرفه ی کاملا پیچیده شده با روح و روحیات است و نمی شود چندان به آن شکل و طرح استاندارد و خط کشی شده داد. از دادگاهی شدن شما و مطبوعه ی وزین شما بارها شنیده ام اما هنوز از محکومیت و اخطار و توقیف موقت روزنامه ی شما چیزی به خاطر ندارم این اتفاق سه صورت ممکن را در پی دارد؛ شاکیان دست خالی به میدان طرح دعوا می آیند، متشاکی در آن میدان، مسلح ، ورزیده و آزموده به بحث می نشیند، کسی در مخیله اش محکومیت کیهان و شما را عبور هم نمی دهد ! حالت سوم را نمی پذیرم چرا که به برابری همگان در برابر قاون اعتقاد و اعتماد دارم و بر صحت آن معترفم دو حالت اول به هر صورت ختم به یک رأی می شود شاکی از شکایتش می گذرد و متشاکی تبرئه می شود . این هم خوب است هم بد خوب برای شما و بد برای فضایی که خاکستری می شود.

این موضوع از آن جا حائز اهمیت است که شما به زمین و زمان معترضید ! به قول معروف به عالم و آدم گیر می دهید و ... اگرچه از انصاف به دور است اگر بگوییم شما گاهی برای احترام به اصول اعتقادی خود جنبه ی انصاف را رعایت نمی کنید اما می توان این گونه عنوان داشت که به برخی بیشتر از برخی دیگر در موارد مشابه گیر می دهید البته اگر معقولانه نیست اما قابل درک و هضم هست! مثلا در یک مورد مشابه در دو زمان مختلف به این یکی کمتر از آن یکی اعتراض نموده اید چرا؟ الله اعلم یا پیگیری برخی عناوین و قلم زدن در برخی حوزه ها آن قدر تکرار می شود که شائبه ی حب و بغض به میان می آید و نه فرض اصلاح و رفع عیوب موجود و ارائه ی راهکار! نه سعی اثبات داریم و نه چشمداشت فایده ای از اثبات تنها بیان درونیاتی بود که از خاطرمان در پاره ای از موارد گذشته است.

کیهان برای همه ی اقشار جامعه به تریبونی برای ادای وظیفه و احقاق حق مبدل شده است اما عقلای قوم بر این عقیده اند که میزان و محک آن ادای وظیفه و حق شمایید و نه معقولات مرسوم یعنی شما تصمیم می گیرد که چه کسی سعادتمند شود و چه کسی گرفتار در انواع و اقسام بند و بست ها اصلا کار به جایی کشیده بود که برخی از حمله های شما به خود خوشحال می شدند چه آن را مایه سربلندی و شهرت می دانستند صحیح یا غلط را دیگران باید قضاوت کنند نه من و شما. در تریبون های خارج از مرز های این سرزمین نیز وقتی با کیهان برخورد می کنند همین گونه بی انصافی و یک سویه نگری را در نگاه و سیره ی خود دارند که گویی این روش یعنی در پاره ای از موارد یک سویه نگریستن آموختنی است و آموختن را نمی توان منع شد و یا خرده گرفت.

در کیهان خط قرمزی وجود ندارد اصلا خط قرمز معنایی ندارد که وجود داشته باشد اما اگر قرار بر رعایت خط قرمزی هم به میان آید آن خط پهن ترین و قرمزی آن قرزم ترین خواهد بود مثل عدم خرده گیری به بزرگترین خبط و خطاهای شخصی معین که شما تشخیص داده اید خوب است و مفید! در سوی مخالف اگر قرار بر حمله و هجوم باشد از زمین ، دریا و هوا این حمله صورت می گیرد و تنها یک چیز این یورش را آرام می سازد اعتراف به گناه کرده و یا ناکرده و یا نابودی همیشگی طرف مورد خطاب و حال اگر هستند کسانی که چندین سال است انبار مهمتاشان به اتمام نرسیده است و همچنان زیر آتشباری شما ایستاده اند و به معالجه ی زخم و آسیب ها می پردازند صد البته از ضعف شما نیست که از دنباله داری آنان است که شما را در عرصه حملات مطبوعاتی شخصی قوی بنیه و معتبر می دانیم.

این ها را نوشتم تا بدانید نظراتی دارم درباره ی شما و از نظرات خاکستری آن شروع کردم اما چیزهایی هم هست که وجود شما و کیهان را نعمتی می دانیم به واسطه ی آن ! پیگیری های شما در برخی موارد نظام را متوجه برخی چالش های پیش رو نموده است که تاریخ شما را خواهد ستود برخی مواضع شما فی الحال عده ای را گزیده و رنجانده است اما در بلند مدت یا خرابی آن بر همگان مشخص شده است و یا از تکرار و رویه ی معمول و مرسوم شدن آن غلط زیانبار جلوگیری شده است چیزی شبیه ساختمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی و یا نشست ایرانیان خارج از کشور و کشف رد پای انحراف در بدنه ی دولت و بسیاری از این موارد. دیگر این که روزنامه ی کیهان هیچگاه از محیط دفاع مقدس، شهدا، جانبازان و رزمندگان عزیز جدا نشده است و همچنان محکم و استوار یاریگر این واقعه ی عظیم تاریخی در برابر تمام کم کاری ها، فراموشکاری ها و ضربه هایی بوده است که دانسته و نادانسته وارد آمده است که از این نظر کیهان را در خط مقدم دفاع از ارزش های هشت سال دفاع مقدس و الهی می دانیم. ورود به بحث فتنه در بیش از نیمی از موارد، حملات همه جانبه به ساز و کار گروه های انحرافی که با ریزش هایی هم همراه بودید و برخی از نیروهای خود را به اردوگاه جبهه ی مخالف باختید، آسیب های اجتماعی که دفاع و حمله ی شما از ته دل و جانانه بوده است که گویی در این مورد خاص با کسی شوخی ندارید. اما بایسته است که بپذیریم اشتباهاتی را هم داشته اید اگرچه هیچگاه این اشتباهات را علناً و ابداً نپذیرفته اید.

در بحث قیام های منطقه که از مصر و سودان اغاز شده است و هم اکنون قاره ی اروپا را نیز در خود فرو برده است نسبتا شما و عملکرد شما را می پسندم و اذعان دارم که به بهترین شکل ممکن هم اخبارشان را پوش دادید و هم تحلیل های راهگشایی را مطرح نمودید که به جز در پاره ای موارد آن هم در مصداق یابی و شبیه سازی حرف های درستی از تریبون شما و کیهان به گوش رسید. موضوع انتفاضه و مقاومت اعراب مسلمان در فلسطین، سوریه و لبنان یکی از اهداف عالی شماست که هم خود به آن پرداخته اید و هم به دستآوردهای مهمی دست یافته اید که قابل ستایش است اما تمام این مقدمات برای بیان گلایه ای است عمیق و اساسی که شاید شنیدن جواب از سوی شما آرامش بخش باشد.

در هفته ای که گذشت تمام اخبار و منابع خبری دستخوش تأیید و تکذیب و یا رد و نفی کاری بود که در ویژه نامه ی «خاتون1»توسط روزنامه ی ایران به انجام رسید کاری که شما نیز برآشفتید و در چند جا نوشتارهایی کوتاه و بلند منتشر نمودید(مستقیم، با کنایه و یا در قالب طنز و هزل) که تا حد امکان مطالعه شد البته بر حسب وظیفه روزنامه ی کیهان نیز آرام ننشست و دفاع جانانه ای از حجاب و منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه نمود و آن چه باید در رد و محکومیت آن حرکت بچه گانه می نگاشت نوشت و منتشر نمود که قطع به یقین هم ابعاد این عمل وسیع تر از حد تصور است هم موضع گیری های شما ناتمام که در آینده بیشتر از شما و کیهان خواهیم خواند اما پرسش اساسی اینجاست که اگر روزنامه ی ایران با تیمی دستچین شده و کاملا هدفمند و بهره گرفته از رگه هایی از گروه های انحرافی تحت فرمان تیم «جوانفکر» دست به چنین عملی با این حجم و گستردگی می زنند کیهان کدام زمان و چگونه ویژه نامه ای ترتیب داده است که حجاب برتر را اشاعه دهد تبلیغ کند و بر صحت و اهمیت آن مهر تأیید بزند؟ آیا وظیفه ی شما و کیهان به مانند پلیس و نیروهای امدادی تنها پس از حادثه پدیدار می شود و اعمال تبلیغی و پیشگیرانه در میان قوم شما جایگاهی ندارد. ؟ شما تنها زمانی همه جانبه دست به حمله می زنید که گل خورده باشید؟ آیا شما بر این عقیده نیستید که گاهی بهترین دفاع همان حمله و یورش بردن است؟از زمانی که مدیر مسئولی کیهان بر عهده ی شما نهاده شده است تاکنون چند ویژه نامه در توصیف حجاب برتر، توصیف و تأیید حجاب اسلامی، توصیه حفظ حجاب و غیره چاپ و منتشر نموده اید؟عمل مذموم ایران و چاپ«خاتون1» را تأیید نمی کنیم اما آن ها بر آن چه اعتقاد داشتند ثابت ایستادند و حتی با بودجه ی بیت المال کاری کردند که یکی از اصول اولیه اسلامی دچار لرزش و خدشه شود شما که از همان بودجه ارتزاق می نمایید و کم هم نیست الحمد الله! ـ بودجه و درآمدتان ـ چند بار به نفع اسلام و حجاب دست به چاپ و توزیع رایگان ویژه نامه با نام های چون«حجاب و عفاف»، «بانوی برتر» و غیره زدید؟

سؤال بسیار است و مجال و زمان اندک و در حرکت، نمی دانم این نامه و حرف هایی که در آن مطرح شده است چه سرنوشتی خواهد یافت اما منظور نهایی از نگاشتن این بود شما که هشت سال تمام با دولت اصلاحات سر ناسازگاری داشتید(به حق یا ناحق)، دولتی که با رأی مردم انتخاب شده بود و مشروعیتش را از رهبر فرزانه ی انقلاب دریافت نموده بود، شما که بارها به هاشمی و سیاست های او تاخته اید اویی که یکی از ارکان نظام مقدس انقلاب اسلامی ایران است، شمایی که در فتنه ی 88 بیشترین آتش باری را بر عهده داشتید، شمایی که گروه های انحرافی را البته با برخی چشم پوشی ها نشانه رفتید! آیا همان رفتاری را در مواجهه با دولت احمدی نژاد پیش گرفتید که با دو دولت قبلی، میزان شما برای تأیید و تکذیب، اشخاصند یا اعمال و تفکراتشان؟ در هجوم های همه جانبه ی خود به نام ها هم توجهی می نمایید و یا تنها به وظیفه و مسئولیت خود توجه دارید؟ ریشه ی نارسایی هایی موجود را همه از گذشته می دانید و یا دولت فعلی را هم مقصر می دانید؟ گروه انحرافی را مضر استقلال، اعتقاد و تمامیت ارضی این سرزمین می دانید و یا الفاظ را برای مقابله به خدمت گرفته اید؟

نه به این شدتی که من می نویسم و می گویم اما «خاتون1»حاصل کم کاری شماهایی است که در خط مقدم گام بر می دارید، اطلاعات ناب و دست اول دارید و بهترین و بیشترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار دارید. امید وارم پس از خواندن این نامه قبل از انتساب نویسنده به این و آن به سؤالات و تفکر در اعمال خویش و پاسخی درخور بیاندیشید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا