رییس جمهور ورونمایی از عتیقه های جدید با چهره های جدید

گردشگری - قرار است هفته آینده اشیای تاریخی جیرفت با حضور رئیس جمهور رونمایی شود، اتفاقی که سال گذشته درباره منشور کوروش افتاد، ولی این بار روسای میراث فرهنگی و موزه ملی ایران، عوض شده اند.

ماجرای پارسال رونمایی از منشور کوروش در موزه ملی ایران، بار دیگر در حال تکرار شدن است. این بار، نقش اصلی این رونمایی، باز هم رئیس جمهور است، ولی به جای حمیدبقایی، که هنوز هم پرونده او در دیوان عدالت اداری در جال بررسی است رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در کنار وی، عکس یاگاری خواهد گرفت: روح اله احمد زاده کرمانی. البته جای آزاده اردکانی، رئیس سابق موزه ملی ایران خالی است. کسی که اکنون در بازداشت به سر می برد تا درباره برخی از اتهامات پاسخگوی دستگاه قضایی باشد.

باز هم پای اشیای عتیقه در میان است. این بار هم چند شی تاریخی که زمانی در خاک ایران مدفون شده بودند، قرار است رونمایی شوند. باز هم این اشیا مانند منشور کوروش از بریتانیا آمده است، هر چند این بار در اصالت این اشیا، کسی شکی ندارد.

دفعه پیش، محمود احمدی نژاد با حضور در آئین رونمایی از این منشور، سخنانی را درباره مکتب ایرانی بر زبان راند که حاشیه های فراوانی به همراه داشت.

وی در مراسم آن روز، با قرار دادن چفیه روی دوش یک سرباز هخامنشی، باعث شد تا حرف و حدیثهای مکرری به گوش برسد که در آن، منتقدان خواسته بودند شان نمادهای اسلامی رعایت شود.

امروز، رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام اینکه 18 شی تاریخی جیرفت این هفته توسط احمدی‌نژاد؛ رئیس‌جمهور در محل موزه ملی ایران رونمایی خواهد شد، این اشیا را دو کوزه، 5 جام، 6 گلدان، یک کاسه، یک ظرف و 3 وزنه توصیف کرد که در سال‌های 2001 تا 2004 میلادی در حفاری‌های غیرمجاز به دست قاچاقچیان عتیقه افتاد.

سرانجام این اشیا پس از گذشت 7 سال از خروج 18 شیء تاریخی جیرفت توسط قاچاقچیان عتیقه از کشور، با رأی دادگاه انگلیس، 13 آبان امسال این اشیاء به ایران بازگشت.

برخی کارشناسان جدای از ارزش فرهنگی و تاریخی برای این آثار، ارزش مادی 30 میلیارد دلاری را تخمین زده‌اند که سالها در اختیار گالری معروف فروش اشیای عتیقه "برکت"، واقع در لندن بود. این گالری زمانی تصمیم به حراج این اشیا گرفت که با طرح شکایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تلاش مرکز حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در دادگاه های انگلیس سرانجام پس از 7 سال این اشیاء با رأی دادگاه تجدیدنظر انگلیس به ایران گشت و قرار است این هفته رونمایی شود.

لازم به ذکر است قسمت دیگری از تاریخ مجسم کشور، در اقدامی پرسش برانگیز در اختیار پلیس آمریکا قرار گرفته و با وجودی که دادگاه های آمریکا حکم داده اند الواح هخامنشی به ایران بازگردد، ولی پلیس آمریکا از تحویل این لوح های گلی به ایران، خودداری کرده است.

منبع:خبرانلاین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا