هنوز خبری از 2 میلیارد یا به روایتی 100میلیارددلار صدام نیست 
یزدفردا ـ افزون بر دو میلیارد دلار پول هایی که "صدام حسین" دیکتاتور پیشین عراق پنهان کرده هنوز پیدا نشده است.

پلیس فدرال آمریکا "اف‌ بی آی"، وزارت خزانه داری و مقام های وزارت خارجه آمریکا در عراق سرگرم یافتن پول هایی هستند که گفته می شود صدام پیش از دستگیری اش در سال 2003 میلادی در بانک های سراسر جهان مخفی کرد. بعید نیست صدام این پول ها را غیر قانونی با فروش سلاح و معامله های مخفیانه نفت در برابر کالای تجاری به دست آورد با این حال، تلاش برای یافتن این پول ها پس از اعدام صدام در روز شنبه که با پیگیری های دولت و ملت عراق صورت گرفت، افزایش یافته است.

 شایعه شده "برزان التکریتی" برادر ناتنی صدام که اندکی پس از اشغال عراق بازداشت شد، اطلاعاتی درباره مخفیگاه پول های مورد نظر ارائه کرده است.
مقام های عراقی با این اعتقاد که اعضای نزدیک خانواده صدام نیز احتمالا اطلاعاتی در همین رابطه دارند می خواهند رابطه نزدیکی را با دو دختر او برقرار کنند.
آن بخش از پول هایی که پیش تر کشف شد تحت عنوان شرکت های ساختگی، در بانک های سوییس، ژاپن ، آلمان و سایر کشورها سپرده گذاری شده بود.

یك مقام عراقي از پيگيري ثروت‌هايي خبر داد كه توسط صدام ناپديد شده و بالغ بر 100 ميليارد دلار است...
يك مقام بلند پايه عراقي در گفتگو با پايگاه خبري "نهرين نت" گفت: «پرونده اموالي كه صدام از بودجه دولت برداشت و مخفي كرده هنوز باز و در حال پيگيري است.»
اين مقام عراقي همچنين گفت: «اين اموال بالغ بر 100 ميليارد دلار است و تا زماني كه آنها به كشور بازگردانده نشوند، پرونده بسته نخواهد شد.»
اين در حالي است كه منابع غربي از كمبود اسناد و مدارك موجود در دست دولت عراق درباره ميزان اين اموال، نام بانكها و كشورهايي كه ثروتهاي صدام در آنها است، خبر داده‌اند. اما اسناد دولت آمريكا به مراتب بيشتر است.
منابع سري سازمان سيا پولهايي را كه صدام از سال 1990تا 2003 مخفي كرده بالغ بر 100ميليارد دلار گزارش كرده‌اند.
كارشناسان سازمان سيا كه در زمان حكومت صدام براي بازرسي تسليحات عراق به اين كشور سفر كرده بودند به اطلاعات سري دقيقي دست يافته و موفق به ضبط آنها شده‌اند. يكي از مهمترين مداركي كه "چارلز دلفر" بازرس سازمان ملل و كارشناس اسلحه نيز در گزارش خود به آن تصريح كرده حاكي‌ است ثروتي كه صدام از سال 1990 تا 2003 جمع و مخفي كرده نزديك به 100ميليارد دلار است.
مدرك ديگري كه اشغالگران امريكايي به هنگام ورود به بغداد و بازرسي از بانك مركزي به دست آورده‌اند به وضوح نشان مي‌دهد صدام طي نامه اي به محافظ بانك مركزي بغداد دستور داده مبلغ 920 ميليون دلار معادل 900 ميليون يورو را از بانك مركزي خارج و در جاي امني دور از دسترس دشمنان آمريكايي مخفي كند. اين مبلغ تاكنون پيدا نشده و اگر اين مدرك منتشر نشود معماي ثروتهاي مخفي صدام همچنان در پرده ابهام خواهد ماند.
با اينكه دولت كنوني عراق به خاطر مشكلات داخلي و امنيتي سرگرم حل سياسي و مشاركت فعال اهل تسنن در دولت و نيز برافراشتن پرچم همياري سياسي و نظامي است، دولت آمريكا تلاش‌هاي زيادي براي پيداكردن محل اختفاي ثروت شگفت‌انگيز صدام به كار بسته است ثروتي كه اگر تروريست‌ها به آن دست يابند، علاوه بر برخورداري از امكانات فراوان، مي توانند خطرات زيادي براي آمريكايي‌ها ايجاد كنند.
خزانه داري كل آمريكا هيات ويژه‌اي را با همكاري و هماهنگي سازمان سيا مامور پيگيري اين موضوع كرده و براي جمع آوري مدارك و مستندات بيشتر از دلارهايي كه در بانكهاي جهاني موجود است هيات‌هاي ويژه‌اي به كشورهاي عمان، سوييس، دانمارك و ژاپن فرستاده است.
همچنين اطلاعاتي شامل ليستي از ميلياردرها دلاري به دست آمده كه نام آنها فاش نشده اما با ثروت‌هاي صدام به تجارت مشغولند.
نام "نظمي اوجي" ميلياردر عراقي و صاحب شبكه لبناني" اي ان پي" و "سطام الكعود" از نزديكان صدام كه سال گذشته توسط آمريكايي ها از زندان آزاد شد تا با بازگرداندن ثروت خود از اردن، بودجه اقدامات تروريستي عليه عراقي ها را تامين كند، جزو اين ليست است.
اين اطلاعات حاكيست "رغد" دختر صدام ـ آخرين شخصي كه به ملاقات صدام آمد و با او صحبت كرد ـ مظنون اصلي تصرف اموال اوست.
به گزارش ايلاف،‌ رغد براي تغذيه اقدامات تروريستي در عراق و كمك هاي فراوان به بعثي ها و سياستمداران معارض عراقي و رسانه‌ها ميليونها دلار هزينه كرده است كه اين اقدامات شك و ترديد بيشتري را ايجاد مي‌كند.

منابع :ایسکاو خبرنگاران جوان ونهرين نت

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا