اولین جلسه محاکمه مفسدان اقتصادی آغاز شد

 

دقایقی قبل جلسه رسیدگی به اتهام متهمان پرونده فساد مالی اخیر در شعبه اول دادگاه انقلاب آغاز شد.

این جلسه به ریاست قاضی سراج از قضات با تجربه دستگاه قضایی و با حضور ۳۲ نفر از متهمان در دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.

پس از استقرار هیئت رئیسه دادگاه، در ابتدای جلسه قرآن کریم تلاوت شد و این در حالی است که نماینده دادستان تهران نیز برای قرائت کیفرخواست در جلسه حضور دارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که متن کیفرخواست آماده شده حدود ۲۲۰ صفحه است.

بخشی از اسناد پرونده فساد مالی اخیر به دادگاه آورده شد

 بخشی از اسناد و مدارک مربوط به پرونده فساد مالی اخیر به دادگاه آورده شد.

به گزارش خبرتگار قضایی فارس حاضر در دادگاه انقلاب و در جلسه محاکمه مفسدان اقتصادی، جعبه‌ای حاوی بخشی از اسناد و مدارک پرونده فساد مالی اخیر که از متهمان به دست آمده است دقایقی قبل به صورت تحت‌الحفظ به دادگاه آورده شد.

تشکیل پرونده ۳۳ جلدی و ۱۲ هزار صفحه‌ای متهمان دادگاه
پرونده باند سازمان یافته گروه آریا مصداق اقدام مجرمانه علیه امنیت اقتصادی است

دادستان عمومی و انقلاب تهران نحوه شکل‌گیری گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیر‌منصور آریا را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح امروز شنبه در قرائت کیفرخواست متهمان پرونده فساد مالی اخیر با قرائت فراز‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت برخورد همه جانبه با مفاسد اقتصادی در تشریح شکل‌گیری گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیر‌منصور آریا اظهار داشت: صاحبان اصلی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آریا ۴ فرزند ذکور شخصی به نام منصور‌خان در منطقه شهرستان رودبار بودند.

وی ادامه داد: این برادران قبل از راه‌اندازی شرکت آب‌معدنی داماش زندگی بسیار معمولی داشتند تا اینکه تصمیم به راه‌اندازی این شرکت گرفتند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: این افراد از همان ابتدا با برقراری ارتباط ناصحیح با برخی مسئولان، عناصر سیاسی و اجرایی و همچنین پرداخت رشوه به کسب ثروت اقدام کردند.

وی با بیان اینکه این ارتباطات ناصحیح به کام آنها شیرین آمد، گفت: شرکت آریا در سال 85 تأسیس شد که اسناد موجود نشان دهنده وجود ده‌ها مورد پرداخت رشوه به دستگاه‌های مختلف از جمله بانک‌ها توسط این افراد بوده است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: این گروه با رهبری مه‌آفرید امیرخسروی با برقراری ارتباطات ناصحیح و همچنین پرداخت رشوه‌های کلان به چند هزار میلیارد تومان ثروت نامشروع دست یافت.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه با کشف این فساد لازم بود به خاطر حجم گسترده کارشناسی‌های دقیق و ویژه‌ای صورت گیرد، گفت: این اقدامات با جدیت کامل پیگیری شد و پرونده حاضر مصداق باند سازمان‌یافته‌ای است که با اقدام مجرمانه خود امنیت اقتصادی کشور را مخدوش کرده است.

وی ادامه داد: کشف جرم این گروه که در کمتر از یک دهه فعالیت به یک قطب اقتصادی در کشور تبدیل شده بود از مرداد‌ماه سال جاری آغاز و در مهر امسال پرونده از دادسرای اهواز به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله شد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه به خاطر اهمیت ویژه پرونده ناظر ویژه دستگاه قضایی برای پرونده تعیین و پرونده کمتر از چهار ماه منتهی به صدور کیفرخواست شد، گفت: در این خصوص ۳۳ جلد پرونده بالغ بر ۱۲ هزار صفحه تشکیل شده است.

جعفری دولت‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کیفرخواست برای ۳۲ متهم حاضر صادر شده است ولی در خصوص دیگر متهمان و همچنین بخشی دیگر از اتهامات متهمان فعلی، پرونده همچنان مفتوح است.

 

  از بین ۲۸ وکیل این متهمان ۴ نفر زن هستند و همه متهمان اجازه استفاده از وکیل را دارند.

رئیس شعبه اول دادگاه عمومی انقلاب تهران قاضی سراج امروز بعد از قرائت تبصره‌های 1 و 2 ماده 188 قانون آیین‌ دادرسی کیفری مبنی بر ممنوع بودن انتشار اسامی، تصاویر و هویت متهمان، از دادستان تهران خواست کیفرخواست صادره علیه 32 نفر از متهمان این پرونده را در دادگاه قرائت کند.

بر اساس این گزارش آن دسته از متهمان پرونده که از زندان به دادگاه آمده اند با لباس زندان هستند و بقیه که با قرار وثیقه آزاد بوده اند با لباس شخصی در دادگاه حاضر شده اند.

 

بعد از تشریح نحوه شکل گیری گروه امیر منصور آریا توسط دادستان تهران، کیفرخواست این پرونده توسط فراهانی نماینده دادستان تهران قرائت می شود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا