احمدی‌نژاد: اگر شرایط اقتصادی کشور اجازه می‌داد، به مردم "یارانه سفر" می‌دادیم

محمود احمدی نژاد در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود در سال ۹۰، درباره سفر، مسافرت، حمل و نقل و ایمنی خودروهای داخلی حرف زد.


رییس جمهور در برنامه "سفر بخیر" در شبکه ۳ تلویزیون درباره ایمنی خودروها گفت: "ایمنی در سفر مهمتر از زمان سفر است. ایمنی می خواهیم که سالم به مقصد برسیم. این ایمنی بر می گردد ابتدا به راننده، بعد خودرو و جاده. خودرو باید متناسب با کاری که می خواهد بکند، ساخته شده باشد. خودرویی که می خواهد با ۱۲۰ کیومتر برود، باید ترمز و موتوری متناسب با ۱۲۰ کیلومتر داشته باشد و البته نیازهایی دارد؛ کمربند ایمنی، کیسه هوا، ترمز ضد قفل و جنس بدنه داخلی و خارجی مناسب."


احمدی نژاد با کنایه به خودروسازان گفت: "وقتی می گوییم وسیله استاندارد، یعنی ویژگی های لازم برای حفظ سلامتی سرنشینان داشته باشد. اگر کارخانه ای استاندارهای لازم را رعایت نمی کند؛ اگر کارخانه ای کیسه هوا نمی گذارد، کیفیت تولیدی خوبی ندارد. حالا هرچقدر هم که تولید داشته باشد، مردم نخرند تا برود خودش را درست کند. کارخانه ۱۰۰ تا بسازد، اما خوبش را بسازد. نه اینکه ۲۰۰ هزار تا بسازد، اما ایمنی نداشته باشد."


او گفت: "خوشبختانه پیشرفت هایی خوبی در تولید خودرو داشته ایم. خیلی تغییرات بوجود آمده است. اما مانده تا بروز بشویم. باید به جایی برسیم تا وسیله ای که می آید در بازار، استانداردهای ایمنی و محیط زیستی داشته باشد. حالا یک کارخانه هم تعطیل شود؟ خب برود یک خط تولید دیگر بسازد."


رئیس جمهور البته آرزو کرد که روزی برسد که تمام ۲۱ میلیون خانواده ایرانی، حداقل یک وسیله نقلیه داشته باشد: "وقتی شهرها بزرگ می شود، بدون وسیله نقلیه نمی شود زندگی کرد. وسیله نقلیه وسیله پیشرفت و رفاه است. همه نیاز دارند وسیله نقلیه امن، پیشرفته، شیک، کم مصرف و سالم داشته باشند. این لازمه زندگی است، مگر می شود بدون وسیله نقلیه زندگی کرد؟"



کاش می گذاشتند مرحله دوم یارانه ها را اجرا کنیم تا پول در جیب مردم برود، بروند مسافرت

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش درباره یارانه سفر گفت: "ملت ایران از چند هزار سال قبل یک ملت فرهنگی است. بعد از اسلام هم قوی تر شده. همین که خانوادگی سفر می کند، نشان از فرهنگ بالای مردم ایران دارد. ایرانی ها سفر می کنند تا صله رحم بجا بیاورند. اگر دولت می توانست یک یارانه بزرگی می داد تا همه بروند مسافرت."


او همچنین گفت: "اگر اجازه می دادند مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا می کردیم، ۷۰-۸۰ هزار تومان تو جیب مردم می گذاشتیم تا سفر بروند، اما نشد، سخت شد اجرای مرحله دوم."

رییس جمهور توصیه هایی هم به راننده ها داشت: "ماشین شما ۲۰۰ کیلومتر می رود، اما نمی شود با این سرعت رفت. جاده های ما برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی نشده است، آقا نرو. وقتی نوشته ۱۲۰ کیلومتر، یعنی بیش از این جاده ظرفیت ندارد. امیدوارم امسال دست به دست هم بدهیم نوروز خوبی بی حادثه داشته باشیم. سال ۹۱ هم تلفات تصادفات رانندگی به زیر ۲۰ هزار نفر برسد."


گفتنی است احمدی نژاد در این برنامه تلویزیونی فرهنگ یار ترافیک شد.


سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا، رئیس جمهور را در این برنامه تلویزیونی همراهی می کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا