یزدفردا :علی آبادی :قصه انحلال خانه سینما براساس اعتراض مخالفینش  توسط وزارت ارشاد از چندی پیش  قبل آغاز شد وبا شکایت خانه سینما کار به دیوان عدالت اداری کشید در همین رابطه خبرهای داغی هرروز بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که مرور آن خالی از لطف نیست:
 
رئیس دیوان عدالت اداری  اعلام کرد :حکم پرونده خانه سینما هفته آینده صادر می‌شود

در همین رابطه فارس گزارش داد " رئیس دیوان عدالت اداری گفت: حکم پرونده خانه سینما هفته آینده صادر می‌شود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3132.jpeg

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره پرونده خانه سینما اظهار داشت: حکم این پرونده هفته آینده صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پرونده در حال نگارش و تهیه متن رأی است و به زودی حکم اعلام می‌شود.

گفتنی است به دنبال انحلال خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، مسئولان خانه سینما به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که هنوز حکمی در این زمینه صادر نشده است.

همچنین مسئولان خانه سینما خواستار دستور موقت برای جلوگیری از انحلال خانه سینما شدند که این درخواست هم با مخالفت شعبه رسیدگی‌کننده روبه‌رو شد.


 
مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری  خبر داد:نقض حکم انحلال خانه سینما / بازگشت وضعیت خانه سینما به قبل از زمان انحلال

خبری امیدوارکننده برای خانه سینمایی ها این بود که : پس از کش و قوس‌های فراوان درخصوص مساله انحلال خانه سینما، چند روز پیش رای دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انحلال خانه سینما صادر شد.

مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: حکم وزارت ارشاد مبنی بر انحلال خانه سینما از سوی شعبه رسیدگی‌کننده به خاطر عدم رعایت موازین قانونی نقض شد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3133.jpeg

علی‌اکبر بختیاری مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با فارس درباره حکم پرونده خانه سینما اظهار داشت: شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده به یکی از مسائل موجود در حکم وزارت ارشاد درباره رعایت قانون ایراد گرفته است.

وی ادامه داد: آنچه رأی می‌گوید ابطال نامه هیئت نظارت وزارت ارشاد است و طبیعتا وقتی این موضوع نقض می‌شود همه چیز به وضعیت قبل برمی‌گردد.

بختیاری درباره اینکه آیا خانه سینما می‌تواند دوباره ادامه فعالیت بدهد، گفت: خانه سینما قبل از انحلال هر وضعیتی که داشته است الان هم به همان وضعیت برمی‌گردد.

مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با بیان اینکه رأی به وزارت ارشاد ابلاغ خواهد شد، گفت: حکم انحلال به خاطر رعایت نکردن موازین قانونی نقض شد.

 

بیانیه‌ی مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما
خانه سینما: از فردا فعالیت‌های خود را از سر می‌گیریم

پس از این صدور این رای، مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای اعلام کردند که فعالیت خود را از روز سوم خردادماه از سر می‌گیرند.

 خانه سینما اعلام کرد از فردا فعالیت‌ رسمی خود را از سرمی‌گیرد.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3136.jpeg

، در پی اعلام رای دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض دستور انحلال خانه سینما، مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما طی بیانیه‌ای اعلام کردند: بار دیگر بر اعتقاد خود بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی به عنوان راه حل و گره‌گشایی بسیاری از مسائل و مشکلات تاکید می‌کنیم.

خانه سینما همچنین اعلام کرد: خانه سینما فعالیت‌های رسمی خود را از روز سوم خرداد‌ماه سر می‌گیرد.


 واکنش واعظی  دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:انحلال خانه سینما قطعی است

 همچنین «منصور واعظی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم در گفت‌وگو با فارس گفت: انحلال خانه سینما قطعی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به لازم الاجرا بودن احکام شورای فرهنگ عمومی گفت: انحلال خانه سینما قطعی و لازم الاجرا است و متاسفانه در مدیریت‌های خانه سینما به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کم توجهی کردند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3160.jpeg

منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری برای خانه سینما و وضعیت فعلی خانه سینما گفت: مصوبه انحلال شورای فرهنگ عمومی مربوط به دی ماه 90 است. اساسنامه خانه سینما در سال‌های حدود 72 یا 73 به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده است در همان اساسنامه مصوب شده در شورا، بندی لحاظ شده است که هر نوع تغییری در اساسنامه باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد. درچند نوبت هیئت مدیره خانه سینما اقدام به تغییراتی در مواد این اساسنامه کردند اما پیشنهادات خودشان را برای تصویب شورای فرهنگ عمومی ارایه ندادند.

 

وی در ادامه گفت: حدود یک سال قبل به خانه سینما اعلام کردم اگر این پیشنهادات و تغییرات را ارایه ندهند و به تصویب شورا نرسد خانه سینما از حیز انتفاع ساقط  و منحل خواهد شد اما متاسفانه اقدامی نشد خصوصا در آخرین تغییری که در متن اساسنامه مصوب شده در شورای فرهنگ عمومی از سوی خانه سینما داده شد؛ ماده‌ای بود با این مضمون بود که هر نوع تغییری در اساسنامه باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد، که هیئت مدیره خانه سینما این ماده رااز متن اساسنامه حذف کرد  به همین خاطر این مسئله در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و شورا فرهنگ عمومی خانه سینما را منحل اعلام کرد.

 

واعظی درباره لازم الاجرا بودن مصوبات شورای فرهنگ عمومی گفت: تصمیمی که از سوی شورای فرهنگ عمومی درباره انحلال خانه سینما اتخاذ کرد، شاید نیاز به ورود وزارت ارشاد برای انحلال این خانه نبود، زیرا احکامی که شورای فرهنگ عمومی صادر می‌کند تنها شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند نقض کند و دستگاه دیگری برای نقض مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور پیش‌بینی نشده است. این احکام، احکام قطعی است و باید اجرا شود.

 

حکم شورای فرهنگ عمومی لازم الاجراست

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه گفت: آقای منتظری هم تصریح فرمودند که حکم شورای فرهنگ عمومی قطعی است و خانه سینما منحل است  درست هم همین است که ایشان فرمودند. آنچه که یکی دو روز گذشته دیوان عدالت اداری اعلام کرد ناظر بر تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که جزء اختیارات دیوان عدالت اداری است که به مصوبات دستگاه‌های دولتی نظارت داشته و ورود پیدا کند. اما در مورد شورای فرهنگ عمومی این گونه نیست. در همان حکم صادر شده نیز قاضی محترم تصریح فرمودند که به مصوبه شورای فرهنگ عمومی  ورود پیدا نمی‌کنند وآقای منتظری نیز امروز این مطلب را اعلام کردند. به هرحال از نظر شورای فرهنگ عمومی این حکم قطعی و لازم الاجرا است.

 

شورای فرهنگ عمومی به دنبال حمایت از سینماگران است

 

واعظی در ادامه خاطر نشان کرد: البته من در همان برج ده سال گذشته که شورای فرهنگ عمومی این تصمیم را اتخاذ کرد، اعلام کردم که شورای فرهنگ عمومی به دنبال حمایت از سینماگران عزیز و تقویت سینمای کشوراست. اعلام کردم آمادگی داریم پیشنهادهای اهالی سینما را دریافت ‌کنیم و نظرات آن‌ها را ‌ در جهت تسهیل تولید فیلم در کشور می‌شنویم. در حال حاضر هم عرض می‌کنم ما آمادگی داریم  درخواست‌های اهالی محترم سینما را بشنویم و تسهیلاتی فراهم کنیم تا با امنیت خاطر فعالیت هنری خود را انجام دهند.

 

وی در پاسخ به این سوال که مصوبه شورای فرهنگ عمومی در مورد خانه سینما لازم الاجراست ، گفت: انحلال خانه سینما قطعی است و ما اعلام کردیم پیشنهاداتان را ارایه دهید که متاسفانه اقدامی در این باره صورت نگرفت . ما در شورای فرهنگ عمومی در مسیر تقویت سینمای ملی کشور و حمایت از سینماگران عزیز کشور گام برمی‌داریم آنچه که متاسفانه در مدیریت‌های خانه سینما گذشت  به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کم توجهی کردند که درست نبود. امیدوارم مسیر اصلاح وضعیت فراهم شود و در خدمت عزیزان خواهیم بود تا با کمک خودشان تشکل‌های صنفی و فرهنگی مورد نظر اهالی سینما را شکل دهیم.

در واکنش به حکم دیوان عدالت اداری وزارت ارشاد: انحلال خانه‌سینما به قوت خود باقی است

هنوز خبر رای دیوان اعلام نشده بود که وزارت ارشاد واکنش نشان داد " دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام کرد: صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3134.jpeg

به گزارش مرکز روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی انتشار برخی اخبار به نقل از دیوان عدالت اداری مبنی بر ایراد وارده به صدور دستور انحلال خانه سینما، دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام کرد: در صورت وصول ابلاغ رسمی قضایی، این هیئت در اولین فرصت نسبت به تشکیل جلسه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری اقدام و طرح ایراد وارده را بررسی می­نماید.

علی اسماعیلی خاطر نشان کرد: صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.

وی متذکر شد: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به استناد ماده واحده قانون تعطیل مؤسسات، واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می‌‌شود، مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی تنها مرجع صالح رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری می­‌باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری :اگر حکم شورای فرهنگ عمومی قطعی باشد انحلال خانه سینما پابرجاست

اما این ختم داستان خانه سینما نبود و در ادامه روز گذشته حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: اگر حکم شورای فرهنگ عمومی قطعی باشد، انحلال خانه سینما پابرجاست .


وی تصریح کرد: انحلال خانه‌سینما در دو مرجع صورت گرفته است، یکی وزارت ارشاد و دیگری شورای فرهنگ عمومی. دیوان، حکم وزارت ارشاد را نقض کرده اما اگر حکم شورای فرهنگ عمومی کشور قطعی باشد انحلال هنوز پابرجا است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: انحلال خانه‌سینما در دو مرجع صورت گرفته است، یکی وزارت ارشاد و دیگری شورای فرهنگ عمومی. دیوان حکم وزارت ارشاد را نقض کرده اما اگر حکم شورای فرهنگ عمومی کشور قطعی باشد انحلال هنوز پابرجا است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3132.jpeg

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با  فارس درباره ابهامات ایجاد شده در زمینه نقض حکم انحلال خانه سینما در این دیوان اظهار داشت: موضوع اصلی این بود که حکم انحلال خانه سینما در دو مرجع مختلف یعنی شورای فرهنگ عمومی و یک روز بعد هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد اتخاذ شده است.

 وی ادامه داد: هر کدام از تصمیمات اتخاذ شده دارای اشکالاتی بود که باید برطرف شود اما خانه سینما از تصمیم وزارت ارشاد شکایت کرده است و دیوان عدالت اداری بعد از بررسی این موضوع، با توجه به اشکالات موجود در تصمیم و به لحاظ اینکه این تصمیم مغایر با مقررات و برخی موازین قانونی بود، آن را نقض کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه حالا دو طرف دعوا دارند که رأی نقض دیوان، به معنی نقض انحلال است یا خیر افزود: تصمیم وزارت ارشاد مبنایی دارد که عبارت است از تخلفاتی که در خانه سینما صورت گرفته بود اما برای عملی کردن تصمیم خود باید اقدامات قانونی را انجام می‌داد که رعایت نشده است.

منتظری خاطرنشان کرد: در رأی تصریح شده است که موضوع انحلال خانه سینما مجدداً باید در هیئت رسیدگی به امور مراکز هنری و فرهنگی وزارت ارشاد بررسی شود.

وی با بیان اینکه تصمیم وزارت ارشاد نقض شده است و وقتی هم که نقض شد یعنی اصلاً وجود نداشته است، اظهار داشت: اما مسئله دیگر این است که انحلال خانه سینما در دو مرجع صورت گرفته است که از تصمیم شورای فرهنگ عمومی شکایت نشده است و چون شکایتی نشده، دیوان عدالت اداری هم فارغ از رسیدگی بود و اظهارنظری نسبت به اثبات یا نفی آن نکرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در نتیجه چنانچه شورای فرهنگ عمومی مدعی باشد که تصمیم آن قطعی و لازم‌الاجرا است، این تصمیم قطعی خواهد بود.

منتظری گفت: اگر از تصمیم شورای فرهنگ عمومی هم شکایت شده و آن هم نقض شده بود، حرف مسئولان خانه سینما مقداری قابل قبول بود اما چون شکایتی نشده است در نتیجه این ابهام وجود دارد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اگر بخواهد حکم انحلال پابرجا باشد، باید دوباره جلسه برگزار کند و با رعایت موارین قانونی تصمیم بگیرد که خانه سینما باشد یا نباشد.


در واکنش به واکنش وزارت ارشاد وکیل خانه سینما  :هیچ سابقه ای از تذکر قبلی به خانه سینما وجود نداردhttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3136.jpeg

توضیحات وکیل خانه سینما درباره اظهارات دبیر شورای فرهنگ عمومی خود خبری بود که پرونده خانه سینما را وارد فاز جدید کرد .فارس گزارش داد: وکیل خانه سینما درخصوص اظهارات «منصور واعظی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور توضیحاتی ارائه کرد.
در پی صحبت‌های دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس دیوان عدالت ادارای، «جمال خندان‌کوچکی» وکیل خانه سینماگفت: حکم صادره از سوی قضات شعبه اول دیوان عدالت اداری روز پنج‌شنبه به این جانب ابلاغ شد و همان‌طور که ریاست محترم دیوان عدالت اداری نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود فرموده بودند، دیوان عدالت اداری شکایت خانه سینما را وارد دانسته و تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تاسیس و فعالیت بدون مجوز خانه سینما را بلا جهت اعلام نموده است.

در رأی دیوان عدالت اداری تصریح شده «در ما نحن و فیه معاون وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری طی نامه شماره 408/15 مورخ 10/5/72 از اداره ثبت شرکت‌ها تقاضای ثبت موسسه خانه سینما را نموده و این امر به منزله تایید تاسیس و صدور مجوز در اجرای مقررات قانونی تلقی می‌گردد»، لذا دیوان تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر انحلال خانه سینما  را باطل اعلام کرده و هم‌اکنون آن مانعی که خانه سینما به سبب آن فعالیت خود را متوقف کرده بود، دیگر وجود خارجی ندارد و خانه سینما به موجب این حکم می‌تواند همچون گذشته به فعالیت خود ادامه دهد‌.

وکیل خانه سینما در پاسخ به اظهارات دبیر شورای فرهنگ عمومی در این خصوص بیان داشت: مطابق مصوبات مورخ 7 و 14/8/1364 شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصویب اساسنامه موسسات فرهنگی از جمله وظایف «شورای فرهنگ عمومی کشور» قلمداد شده بود اما در سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازنگری شرح وظایف و مسئولیت‌های «‌‌شورای فرهنگ عمومی» برای این شورا شأنی معادل سیاستگذاری قائل شده و امور تصدی‌گری و ورود در مصادیق موسسات فرهنگی را از وظایف این شورا حذف نمود و سپس نیز مطابق مفاد تبصره یک ماده 10 ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب 8/8/1376 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛ موضوع تایید اساسنامه پیشنهادی موسسات فرهنگی صرفاً بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت؛ مضافاً به اینکه درخواست انحلال موسسات فرهنگی از دادگاه صالح نیز به موجب مفاد قانون تعطیل موسسات فرهنگی... مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی با رعایت مقررات مندرج در آن قانون صرفاً از جمله وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و می‌باشد؛ لذا به موجب قوانین و مقررات یاد شده، شورای فرهنگ عمومی صلاحیت قانونی جهت ورود در موضوع اساسنامه و پیشنهاد انحلال خانه سینما را ندارد؛ هرچند نظرات ارزشمند شورای فرهنگ عمومی همواره مورد توجه مدیران و اهالی خانه سینما بوده و خواهد بود لیکن علی‌رغم توضیحات دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی مبنی بر چندین مورد تذکر به خانه سینما در خصوص اساسنامه، متاسفانه هیچگونه سابقه‌ای از تذکرات یادشده در خانه سینما موجود نیست چه اینکه پس از سال 1375 و تغییر شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی به شرحی که عرض شد اساساً شورای فرهنگ عمومی هیچ‌گونه مکاتبه‌ای با خانه سینما نداشته است.

وکیل خانه سینما در خصوص این قسمت از اظهارات دبیر شورای فرهنگ عمومی که دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به مصوبات شورای فرهنگ عمومی را ندارد، اظهار نمود: هر چند به اعتقاد من با توجه به رفع سوء تفاهمات گذشته بین طرفین دیگر ادامه این بحث‌ها جنبه اجرایی نخواهد داشت اما از نقطه نظر حقوقی به موجب اصل 173 قانون اساسی رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی در صلاحیت دیوان عدالت اداری است و مطابق تبصره ذیل ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری نیز قانونگذار استثنائاً اعتراض به مصوبات «‌شورای عالی انقلاب فرهنگی» را قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری ندانسته است و مشخص است که همواره در علم حقوق از استثناء تفسیر مضیق می‌شود لذا مطمئناً این استثناء مشمول «‌شورای فرهنگ عمومی» که زیر مجموعه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است لیکن تصمیمات مستقل و بدون تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ می نماید‌، نخواهد بود و هر تفسیری غیر از این در واقع اجتهاد در مقابل نص است که به هیچ وجه در علم حقوق پذیرفته نیست مانند اینکه بگوییم اگر قانونگذار رسیدگی به اعتراضات نسبت به تصمیمات «‌وزیر‌» را از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج کند آنگاه رسیدگی به اعتراضات نسبت به تصمیمات معاونین وزیر و مدیران کل آن وزارتخانه نیز از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج می‌شود که مطمئناً این‌طور نخواهد بود مضافاً به اینکه اگر هم دیوان عدالت اداری صالح به رسیدگی اعتراضات نسبت به مصوبات شورای فرهنگ عمومی نباشد محاکم عمومی دادگستری مستنداً به اصل 159  قانون اساسی و از باب صلاحیت عام خود در رسیدگی به شکایات می‌توانند به این موضوع رسیدگی کنند.

واکنش های تند
واکنش مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی :
در صورت لزوم دستور انحلال دیگری برای خانه سینما صادر می‌شود
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3135.jpeg

مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی گفت: طبیعتاً دستور انحلال به قوت خود باقی است و حتی اگر لازم باشد دستور انحلال دیگری نیز صادر خواهد شد.

 

«بابک خانیان» مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی و رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما درباره حکم دیوان عدالت اداری  گفت: مسئله انحلال تشکیلات موسوم به خانه سینما تصمیماتی است که در مرجع قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است و وزارتخانه متبوع ناظر بر تکالیف قانونی که برعهده‌اش گمارده شده، عمل کرده است. این قوانین در کتاب قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد ذکر شده و نیز مصوبات متعدد شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادوار مختلف به آن اشاره داشته است. 

وی در ادامه افزود: «قانون تعطیلی موسسات و واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایره شده و می‌شود» و دیگر قوانین مرتبط، در خصوص ضوابط عام صدور مجوز تاسیس، تشکیل و فعالیت و انحلال مراکز، موسسات  مجامع و انجمن‌ها و تشکیلات فرهنگی هنری و سینمایی تنها مرجع قانونی را در این خصوص وزارت ارشاد اعلام می‌نماید.

مشاور اجرایی معاونت سینمایی در ادامه گفت: قوانین متعدد، محکم و صراحتاً تنها مرجع قانونی برای تشخیص قانونی و غیرقانونی بودن یک مجموعه فرهنگی را وزارت ارشاد اعلام کرده، همانگونه که مسئولان محترم دیوان عدالت اداری در اظهار نظرات رسانه‌ای خود نیز هیچ گونه اشاره‌ای به قانونی بودن تشکیلات موسوم به خانه سینما نداشته و قانون نیز تشخیص فعالیت این‌گونه مجموعه‌ها را بر عهده وزارت ارشاد گذاشته است و طبیعتاً مطابق قانون تعطیلی مؤسسات افراد حقیقی و حقوقی متخلف کلاهبردار و مجرم محسوب گردیده و تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

خانیان درباره بازگشایی خانه سینما گفت: ظاهراً مطابق اظهار نظرهای رسانه‌ای دیوان عدالت ایرادی جزیی بر یکی از اشکال اقدامات قانونی وزارت ارشاد گرفته شده است که در اسرع وقت مرتفع گردیده و طبیعتاً دستور انحلال به قوت خود باقی است و حتی اگر لازم باشد دستور انحلال دیگری نیز صادر خواهد گردید. هرگونه فرافکنی درباره رای فاقد ارزش و اعتبار است و اقدامات قانونی ادامه خواهد یافت.

وی در خاتمه افزود: علاوه بر دستور انحلال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز غیرقانونی بودن تشکیلات موسوم به خانه سینما را اعلام نموده است و با توجه به استفساریه حضرت امام (ره) در خصوص شأن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قطعا مصوبه فوق لازم الاجرا و در حکم قانون می‌باشد.

اقدام دست‌اندرکاران خانه‌سینما یک نمایش کارناوالی است

 مشاور اجرایی سازمان سینمایی گفت: اقدام دست‌اندرکاران تشکل موسوم به خانه سینما در بازگشایی آن، یک نمایش کارناوالی است و قطعا در آینده اقدامات وزارت ارشاد علیه خانه‌سینما تشدید می‌شود.

«بابک خانیان» مشاور اجرایی سازمان سینمایی درخصوص بازگشایی خانه سینما که گفته می‌شود از امروز انجام می‌شود، گفت: اقدام دست‌اندرکاران تشکل موسوم به خانه سینما یک نمایش کارناوالی در راستای ترمیم آمال و امیدهای روانی و فکری افراد مرتبط و حامی این گونه اقدامات است.

وی درباره ادعای هئیت مدیره در خصوص تعطیلی فعالیت‌ها، گفت: ‌این که عنوان می‌شود چهار ماه تعطیلی داوطلبانه و توقف فعالیت‌ها در این تشکل صورت گرفته است، مستنداتی وجود دارد که  این تشکل نه تعطیل بوده و نه فعالیت‌هایش را متوقف کرده است، این مستندات در مراجع قضایی قابل استناد است. این‌گونه رفتارهای متعدد متخلفانه نشان از عادت‌های دیرینه فراحاکمیتی بودن دارد.

وی درباره اقدامات وزارت ارشاد، گفت: قطعا از این پس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ظرفیت‌های قانونی متعدد این موضوع را فعال خواهد کرد و‌ در خصوص تخلفات و اقدامات غیرقانونی متعدد، به صورت کاملا جدی و با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط مطابق قانون اهداف وظایف وزارت ارشاد همچنین قانون تعطیلی مؤسسات و ضوابط عام شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و ... اقدامات اجرایی خودش را تشدید می‌بخشد.

وی در ادامه گفت: هیئت مدیره این تشکل تنها از صنوف سینما استفاده ابزاری می‌کند که به دلایل متعدد ادعای صنفی بودن و کار صنفی کردن‌ قابل بررسی است.  در آن اساسنامه‌های خودخوانده و متعدد که تشتت در آن بیداد می‌کند، هیچ‌گونه اشاره‌ای به مجوز، تشکیل و راه‌اندازی صنوف دیده نمی‌شود و قطعا مطابق قانون یک وظیفه حاکمیتی است. ما بیشتر، این نوع رفتارها را یک‌سری رفتارهای ناشیانه، عجولانه و کاملا احساسی برای خوشایند یک عده افراد ارزیابی می‌کنیم.

صدور رای  هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد
 
در صورت ادامه فعالیت طبق ماده 17 برخورد می شود
رأی هیات رسیدگی وزارت ارشاد به تعطیلی دائم خانه سینما
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3134.jpeg

 براساس رأی نهـایی هیــات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد،تشکل موسوم به خانه سینما بطور دائم تعطیل و در صورت اصرار بر ادامه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده برخورد میشود.

به گزارش  مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در آخرین نشست خود  بررسی مجدد صلاحیت  خانه سینما را در دستور کار قرار داد و در نهایت , پس از بررسی همه جانبه  فعالیت و ملاحظه کلیه اسناد و مدارک  ، این تشکل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست .

بنابراین گزارش جلسه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی  با توجه به دادنامه  شعبه اول دیوان عدالت اداری که صلاحیت رسیدگی به وضعیت تشکل موسوم به خانه سینما را منوط به بررسی و اعلام نظر قطعی این هیأت دانسته است،تشکیل شد.

 

اعضای هیأت باتوجه به تمامی مفاد دادنامه یادشده و با استناد به مواد 15، 17 و 20 ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی هنری و نظارت بر فعالیت آنها مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27/6/1375، رای نهائی خود مبنی بر تعطیلی دائم  خانه سینما را اعلام کردند.

در رای هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی آمده است:   با توجه به اینکه موارد ذکر شده در بند «ب» این صورت‌جلسه از مصادیق تخلف بوده و تشکل موسوم به خانه سینما هیچ اقدامی در جهت اخذ مجوز از این هیأت و یا حتی تطبیق وضع خود با مقررات و ضوابط مندرج در مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب‌فرهنگی‌(سال 75) ننموده است لذا به استناد ماده 15 ضوابط مذکور با تأکید مجدد بر رأی هیأت مورخ 7/10/90 ضمن اعلام تعطیلی دائم، فعالیت تشکل موسوم به خانه‌سینما را فاقد هرگونه وجاهت قانونی می داند و در صورت ادامه هرگونه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده رفتار خواهد نمود.

بر اساس بند ( ب ) صورتجلسه با عنوان بررسی وضعیت تشکل موسوم به خانه سینما , اعضای هیات , بنا به دلایل زیر، ادامه فعالیت این تشکل را غیرقانونی اعلام کردند:

1-ب: به استناد تبصره ماده 10 و ماده 22 مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه آن تشکل تاکنون به هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری برای بررسی و تصویب ارایه نشده است.

2-ب: تغییرات پی‌درپی در اساسنامه ادعایی تشکل موسوم خانه سینما جهت تأیید به شورای فرهنگ عمومی منعکس نشده است.ضمن اینکه با تصویب مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال 75 وظیفه بررسی وتصویب اساسنامه ها از شورای فرهنگ عمومی به این هیأت انتقال یافته است.

3-ب: طبق بند ج ماده 10 و تبصره ماده 11 مصوبه جلسه 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال 67) صدور مجوز اینگونه مراکز به ترتیب از «وظایف هیأت نظارت وقت» و «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» بوده و معاون وقت امور سینمایی و سمعی و بصری فاقد تنقیذ حق وزیر بوده است و بنابراین نامه ارسالی آقای انوار به اداره کل ثبت شرکت‌ها به استناد ماده 15 مصوبه جلسه 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منزله صدور مجوز تأسیس خانه سینما نیست. ضمن اینکه اساسنامه ارسالی به اداره کل ثبت شرکت ها مورد تأیید شورای فرهنگ عمومی نیز نمی‌باشد.

4-ب: تشکل موسوم به خانه سینما هیچ‌گونه اقدامی در جهت تطبیق وضع خود با ضوابط و مقررات مندرج در ماده 20 مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال 1375) نکرده است و حتی مدارک لازم به همراه اساسنامه جدید طبق ضوابط و شرایط مندرج در ماده 6 این مصوبه را جهت تأیید و صدور مجوز جدید به هیأت تسلیم ننموده است.

5-ب: در آخرین اساسنامه آن تشکل تغییرات قابل توجهی اعمال شده است ازجمله :

1-5 – ب: شرط اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و عدم اشتهار به فساد اخلاقی از شروط عضویت در هیأت‌مدیره حذف شده است.

2-5 – ب: تبصره ناظر مالی که مقرر می‌دارد : کلیه چک‌ها، اوراق و اسناد تعهدآور برای خانه سینما   می‌بایست به امضای ناظر مالی خانه سینما هم برسد، حذف شده است.

 اتفاقات روز پس از صدور رای هیئت رسیدگی در  خانه سینما
خانه سینما باز شد/ توحیدی: هنوز رای جدید وزارت ارشاد به ما ابلاغ نشده است

فارس گزارش داد" رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: هنوز رأی جدیدی به ما ابلاغ نشده است و زمانی که این رای به ما ابلاغ شود، واکنش حقوقی لازم را در برابر آن انجام خواهیم داد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3137.jpeg

 ظهر امروز هشتم خرداد‌ماه نشستی با حضور رؤسا و اعضای صنوف در خانه سینما برگزار شد.

«فرهاد توحیدی» رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره روند مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه روند پیگیری حقوقی شکایت خانه سینما علیه دستور انحلال صادره از مرکز رسیدگی به امور مؤسسات را برای دوستان تشریح کردیم و دستور انحلال را توضیح دادیم. 

وی ادامه داد: هنوز رأی جدید هئیت، به ما ابلاغ نشده است و زمانی که این رای به ما ابلاغ شود واکنش حقوقی لازم را در برابر آن انجام خواهیم داد.

رئیس هئیت مدیره خانه سینما تصریح کرد: از نظر ما، رای دیوان عدالت اداری کاملا روشن است و ما فعالیت دوباره خانه سینما را آغاز کرده و از اصناف نیز خواهش کردیم به شکل طبیعی جلسات خود را در خانه سینما برگزار کنند. مجامع عمومی سالانه  برگزار شده و اعضا و صنوف امور عادی را پیگیری کنند.

توحیدی ادامه داد: فردا 10 صبح، نشست خبری با حضور آقای خندان مشاور حقوقی خانه سینما برگزار می‌شود. ایشان صدور حکم دیوان عدالت اداری را تشریح خواهند کرد و موارد دیگری که مورد سؤال دوستان و اصحاب رسانه باشد را پاسخگو خواهند بود.

وی در پاسخ به اینکه اگر وزیر ارشاد به صورت شخصی در مورد انحلال خانه سینما تصمیم بگیرد موضع‌گیری شما چگونه خواهد بود، گفت: آقای دکتر حسینی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبیعتا در وزارتخانه متبوع ساز و کارهایی برای این امر دارد و هیئت رسیدگی اولین نهادی است که درباره این کار اقدامات لازم را انجام می‌دهد و این نشان دهنده اراده شخصی وزیر ارشاد است و ما هم برای آن احترام قائلیم، اما این کار هیچ چیزی از پیگیری حقوقی ما علیه رأی جدید کم نمی‌کند.

توحیدی در ادامه تأکید کرد: مطابق مقررات هر زمان که این حکم ابلاغ شود، ما به مدت 20 روز حق اعتراض داریم، بعد از این مدت شخص وزیر باید تصمیم مقتضی را در این خصوص بگیرد و پس از تصمیم ابلاغی نهایی از سوی وزیر اگر مورد رای قبول ما نباشد. می‌توانیم از آن به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

وی در مورد حضور افرادی چون سید مسعود اطیابی و برخی افراد که قرار بود صنف جدید سینمایی تشکیل دهند، توضیح داد: آقای اطیابی یکی از قدیمی‌ترین اعضای خانه سینما و رئیس صنف مدیران تولید هستند. سال‌ها در مراسم مختلف خانه سینما خدمت کردند، ما ایشان را دوست داریم و نظرات انتقادی‌شان نیز برای ما محترم است.

توحیدی ادامه داد: طبیعتا برای ما محترم است ایشان در اولین جلسه خانه سینما بعد از تعطیلی موقت شرکت کردند. به هرحال ایشان شخصیت صریح دارند امیدواریم ایشان نیز در طول دور جدید فعالیت‌های خانه سینما همراه دیگر رؤسای صنوف تلاش کنند تا مسیر آینده را هموارتر کنیم. ما به ایشان به عنوان یک دوست و همکار در چارچوب خانه سینما نگاه می‌کنیم.

وی در مورد احتمال اعتراض گروه‌های خودجوش به بازگشایی خانه سینما چه تدبیری اندیشیده‌اید، گفت: تصور ما این است که حکم دیوان عدالت اداری حکم روشنی است طبیعتا پشتوانه این حکم ضابطین قوه قضائیه هستند و اگر مشکلی پیش آید از طریق قوه قضائیه درخواست کمک می‌کنیم. به هرحال کشور ما قوانین و مقرراتی دارد که همه ما موظف به رعایت آن هستیم و در صورت داشتن اعتراض به هر مطلبی، دستگاه‌هایی وجود دارند که این اعتراضات را منعکس کنند. همانطور که در وزارت ارشاد نیز چنین شرایطی است.

وی در ادامه گفت: افتخار ما این است خاک پای ملت ایران هستیم و جز به منافع ملی به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنیم و مدافع قوانین جاری کشور هستیم. تصور می‌کنم تمام کسانی که در دوران یکی دو ساله و دوره چند ماهه اخیر از خانه سینما حمایت کردند چه از بزرگان فیلمساز یا رئیس صنوف همه از بچه‌های جبهه و جنگ و سینماگران متعهد، همه این‌ها اینجا جمع شده‌اند و از قوانین کشور که مبنی بر آزادی فعالیت‌های صنفی است حمایت کردند.

توحیدی در ادامه گفت: گمان می‌کنم که منظر روشن‌تر از آن است که بخواهند خانه سینما را به جایی منتسب کنند. خانه سینما دستاورد انقلاب اسلامی است، مولود سینمای پس از انقلاب اسلامی است و همه ما افتخارمان این است که در فضای سینمای پس از انقلاب رشد و نمو کردیم. جای شبهه‌ای وجود ندارد و ما از همه توان خود در راستای دفاع از آرمان‌های سینمای ملی ایران استفاده می‌کنیم.

به گزارش فارس، در این نشست افرادی چون مریلا زارعی، مازیار میری، داود رشیدی، ناصر صافاریان، محمد‌مهدی عسگر‌پور، فرهاد توحیدی، سیدمسعود اطیابی، ناصر ممدوح، امیر اثباتی، محمد آلادپوش، حمید دهقان‌پور،‌ جمال خندان‌کوچکی و ... حضور داشتند.

بنا براین گزارش، اعضای خانه سینما پس از پایان جلسه در حیات خانه سینما عکس یادگاری انداختند و بازگشایی خانه سینما را جشن گرفتند.

نکته قابل توجه این بود که در ابتدای کوچه سمنان که خانه سینما در آن واقع است روی پلاکارد راهنمای خانه سینما با اسپری مشکی عنوان بی‌بی‌سی حک شده بود و جلوی در ورودی خانه سینما نیز پلاک و نماد خانه سینما با اسپری مشکی پوشانده شده بود.

لغو نشست خبری خانه سینما/ وکیل خانه سینما بستری شدhttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3136.jpeg

 نشست خبری خانه سینما به دلیل آنچه عارضه ناگهانی برای وکیل خانه سینما عنوان شد، به زمان دیگری موکول شد.

در حالی که قرار بود صبح امروز در محل خانه سینما، با حضور «جمال خندان کوچکی» - وکیل خانه سینما - نشست خبری در خصوص مسائل حقوقی این تشکل برگزار شود، روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد به دلیل عارضه ناگهانی که متعاقب آن به بستری شدن وکیل خانه سینما انجامید، این نشست برگزار نمی‌شود.

بنابراین گزارش، روابط عمومی خانه سینما همچنین اضافه کرد: متعاقبا زمان نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای آتی اعلام خواهد شد.


همه اتفاقات و حاشیه‌های امروز خانه پلمپ خانه سینما

 امروز نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پلمپ خانه سینما به محل خانه سینما رفت که با ممانعت مدیران خانه سینما و سینماگران مواجه شد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3138.jpeg

فارس گزارش داد: پس از صدور حکم خانه سینما در دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض حکم وزارت ارشاد درباره‌ انحلال خانه سینما، شورای فرهنگ عمومی کشور قطعیت تعطیلی خانه سینما را اعلام کرد. پس از اظهار نظرهای مختلف وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی خانه سینما امروز ‌دبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری به عنوان نماینده وزارت ارشاد برای پلمپ در خانه سینما به این مکان مراجعه کرد. این درحالی بود که امروز صبح وکیل خانه سینما نشست خبری را برای اهالی رسانه ترتیب داده بود تا در خصوص مسایل حقوقی خانه سینما شفاف‌سازی لازم صورت گیرد اما ساعتی مانده به ‌نشست به دلیل بیماری وکیل خانه سینما، نشست منحل شد!

پس از ورود جابری‌انصاری و مامور کلانتری، تعدادی از اهالی سینما ‌و هیئت مدیره خانه سینما از پلمپ خانه سینما ممانعت کردند.

جابری‌انصاری در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرد: ‌هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد براساس رای دیوان عدالت اداری، مرجع رسیدگی مجدد به خانه سینما شد و با بررسی مجدد فعالیت خانه سینما را غیرقانونی اعلام کرد و باید نیروی انتظامی وارد عمل می‌شد.

اما در نهایت پلمپ خانه سینما صورت نگرفت و پس از آن «محمد‌مهدی عسگر‌پور» مدیرعامل خانه سینما در نشستی که با خبرنگاران پس از ممانعت از پلمپ خانه سینما ترتیب داد، به خبرگزاری‌ها گفت: امروز چند نفر از هیئت رسیدگی به فعالیت مراکز فرهنگی هنری وزارت ارشاد برای پلمپ خانه سینما آمده بودند که ما وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم آن‌ها حکم قضایی و انتظامی ندارند. آن‌ها فقط کپی نامه‌ هیئت رسیدگی را در اختیار داشتند.

وی در ادامه توضیح داد: خانه سینما هیچ گاه پلمپ نشده بود. این خود ما بودیم که تشخیص دادیم برای حفظ آرامش و پیگیری روال منطقی اقدام به تعطیلی موقت خانه سینما کنیم.

این درحالی است که جابری انصاری مدعی است‌: فعالیت خانه سینما غیرقانونی است. ‌وقتی تخلف صنفی انجام می‌شود باید نیروی انتظامی در این خصوص وارد عمل شود. درخواست پلمپ خانه سینما به نیروی انتظامی ارایه شده و پلمپ انجام خواهد شد. طبق قانون، فعالیت این مجموعه صنفی غیرقانونی است و ‌از ادامه فعالیت جلوگیری خواهد شد. مجموعه وزارت ارشاد با اماکن مکاتبه کردند تا درب خانه سینما پلمپ شود.

وزارت ارشاد مدعی است که خانه سینما در مدت توقف فعالیت همچنان فعال بوده است و اسناد و مدارک قابل ارجاع به قوه قضاییه موجود است، اما رئیس هیئت مدیره خانه سینما مدعی است خانه سینما هیچ گاه پلمپ نشده بود. این خود ما بودیم که تشخیص دادیم برای حفظ آرامش و پیگیری روال منطقی اقدام به تعطیلی موقت خانه سینما کنیم.

امروز رضا میرکریمی، کمال تبریزی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، مجتبی راعی، نازنین مفخم، محمدرضا هنرمند، احمدرضا درویش، فرهاد توحیدی، کامران ملکی و منوچهر عسگرپوردر خانه سینما حضور داشتند.

به گزارش فارس، همچنین در جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی کشور هم درخصوص مسائل خانه سینما صحبت و تصمیم‌گیری‌هایی شد.

جابری‌انصاری در پی ممانعت از پلمپ خانه سینما:درب خانه سینما پلمپ می‌شود/ ادامه فعالیت خانه سینما غیرقانونی است

جابری انصاری با اشاره به غیرقانونی بودن فعالیت خانه سینما گفت: درخواست پلمپ خانه سینما به نیروی انتظامی ارایه شده و انجام خواهد شد. فعالیت این مجموعه غیرقانونی است و از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

سعید جابری انصاری دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره پلمب خانه سینما و ممانعت از این اقدام گفت: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد براساس رای دیوان عدالت اداری، مرجع رسیدگی مجدد به خانه سینما بود و فعالیت خانه سینما را غیرقانونی اعلام کرد، وقتی تخلف صنفی انجام می‌شود باید نیروی انتظامی در این خصوص وارد عمل شود.

وی اضافه کرد: درخواست پلمپ خانه سینما به نیروی انتظامی ارایه شده و پلمپ انجام خواهد شد. طبق قانون، فعالیت این مجموعه صنفی غیرقانونی است و  از ادامه فعالیت جلوگیری خواهد شد. مجموعه وزارت ارشاد با اماکن مکاتبه کردند تا درب خانه سینما پلمب شود.

وی درباره چگونگی ارایه مسئولیت پلمب خانه سینما به ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری وزارت ارشاد اسلامی گفت: ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری وزارت ارشاد در هر مجموعه‌ای که تخلف در حوزه فرهنگ و هنر صورت گیرد وارد می‌شود و ما براساس ماموریت‌های محوله در این امر ورود خواهیم کرد.

جابری انصاری در ادامه گفت: مکاتبات انجام شده و رای هم به مجموعه خانه سینما اعلام شده بود اما در مقابل پلمب مقاومت کردند که منطقی نیست.

وی در ادامه گفت: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد بعد از حکم دیوان عدالت اداری مستندات را مجدد بررسی کردند و به تعطیلی دائم تشکل غیرقانونی موسوم به خانه سینما رسیدند. ادامه فعالیت‌ این تشکل فاقد وجاهت قانونی است و در صورت ادامه فعالیت با این تشکل طبق ماده 17 ضوابط و مقررات مصوب 1375شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برخورد خواهد شد. 

جابری انصاری در ادامه افزود: پنج مورد از جمله شرط اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و عدم اشتهارد به فساد اخلاقی از شروط عضویت در هیئت مدیره خانه سینما بوده که در اساسنامه جدید حذف شد. فعالیت این تشکل غیرقانونی است و به نیروی انتظامی هم اعلام شده و رای هیئت به پلیس اماکن هم اعلام شده اما از پلمب آن ممانعت شد.

بنا براین گزارش، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، مجتبی راعی، نازنین مفخم، محمدرضا هنرمند، احمدرضا درویش، فرهاد توحیدی، کامران ملکی و .... از پلمب درب خانه سینما ممانعت کردند.

معاون اجتماعی ناجا از ابتدا موافق انحلال خانه سینما بوده و هست
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3139.jpeg

خبرگزاری فارس: یک منبع آگاه اعلام کرد: معاون اجتماعی ناجا از ابتدا موافق انحلال خانه سینما بوده و هست و نیروی انتظامی به آنچه قانون درباره این تشکل حکم کند، عمل خواهد کرد.

 

این منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، تصریح کرد که سردار بهمن کارگر معاون اجتماعی ناجا به عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی کشور از جمله کسانی بود که از همان ابتدای طرح مباحث مربوط به خانه سینما، نسبت به عملکرد نامناسب این تشکل انتقاد داشت.

وی همچنین با اشاره به تبعیت نیروی انتظامی از قانون،تاکید کرد: در مورد خانه سینما نیز نیروی انتظامی مجری قانون بوده و به آنچه مرجع قانونی در این باره حکم کند، عمل خواهد کرد.

 

دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد:فعالیت خانه سینما غیرقانونی است/ با ناجا مکاتبه کرده ایم

 دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی گفت: با توجه به تصمیمات این هیئت مبنی بر غیرقانونی بودن ادامه فعالیت تشکل موسوم به خانه سینما، با اداره اماکن نیروی انتظامی جهت جلوگیری از فعالیت آن تشکل مکاتبه شده‌ است.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3134.jpeg

 مرکز روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل، اسماعیلی اظهار داشت‌: آنچه که در دادنامه مورخ 1 / 3/ 91 شعبه اول دیوان عدالت به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ابلاغ شده است، «رسیدگی مجدد به موضوع انحلال خانه سینما در هیأت» می‌باشد.

وی در ادامه افزود: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی پس از وصول دادنامه دیوان، در جلسه روز شنبه مورخ 6/3/91 به اتفاق آرا با بررسی همه جانبه مدارک و مستندات قانونی، تشکل موسوم به خانه سینما را به دلیل عدم دریافت هرگونه مجوز فعالیت از این هیئت، عدم مراجعه به هیئت جهت تطبیق وضع خود با ضوابط مندرج در مصوبه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی و اخذ مجوز جدید، اعمال تغییرات پی‌درپی در اساسنامه و ارسال آن به اداره ثبت شرکت‌ها بدون تأیید شورای فرهنگ عمومی تا 27/6/75 و پس از آن از سوی این هیئت، حذف التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران و عدم اشتهار به فساد اخلاقی از شروط عضویت در هیئت مدیره و همچنین حذف عبارت چک‌ها، اسناد و اوراق مالی، به امضای ناظر مالی منصوب از سوی این وزارت‌خانه از اساسنامه، تعطیلی دائم آن تشکل را تصویب و مراتب را طی نامه‌ای به آقای عسگرپور ابلاغ کرد.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیمات مورخ 6/3/91 هیئت، ادامه فعالیت تشکل موسوم به خانه سینما غیر قانونی است که در اجرای ماده 17 ضوابط و مقررات جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اداره اماکن نیروی انتظامی جهت جلوگیری از فعالیت آن تشکل مکاتبه شده‌است.

وی در پاسخ به اظهار نظر وکیل تشکل موسوم به خانه سینما اظهار داشت: وکیل تشکل موسوم به خانه سینما در مصاحبه‌ای اعلام کرده ‌است که نظر وزیر ارشاد درباره خانه سینما قابل اجرا است نه هیئت نظارت، باید خاطرنشان شد که این موضوع درست نیست، زیرا: طبق ماده 15 مصوبه جلسه 385 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تخلف‌ها در هیئت رسیدگی می‌شود و در صورت اثبات تخلف، حسب مورد مجازات‌های اخطار شفاهی یا کتبی، تعلیق جواز یا تعطیل موقت مرکز فرهنگی از 3 ماه تا یک سال، تعطیل دایم و لغو مجوز، اعمال و توسط دبیر هیئت ابلاغ می‌شود لیکن طبق تبصره همین ماده، کسانی که صلاحیت آن‌ها از سوی هیئت رد شده یا مؤسساتی که به علت ارتکاب تخلف و جرائم پیش‌بینی شده در قوانین مجازات اسلامی لغو مجوز و تعطیل دائم شده‌اند، می‌توانند بعد از رؤیت رأی در مدت 20 روز اعتراض خود را با ذکر دلایل و ارایه مدارک به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسلیم نمایند و رأی وزیر در رد اعتراض یا قبول آن قطعی و لازم‌الاجراست. بنابراین ملاحظه می‌فرمایید که آنچه در ضوابط، مقرر شده است رد یا قبول درخواست فرد معترض درخصوص رد صلاحیت و لغو مجوز و تعطیل دائم مؤسسه به خاطر عمل ارتکابی به جرائم مندرج در قوانین مجازات اسلامی است نه درخصوص رأی هیئت درباره تخلفات صورت گرفته در ماده 15 مصوبه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

اسماعیلی در ادامه افزود: در این پرونده آنچه که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌ویژه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اهمیت داشت بررسی مدارک و مستندات و اتخاذ تصمیم طبق قوانین و مقررات موجود در حوزه تأسیس و فعالیت مؤسسات فرهنگی بود اینکه آقای فرهاد توحیدی گفته‌اند اراده وزیر در حکم هیئت دیده می‌شود درست نیست، زیرا اعضای هیئت طبق دادنامه شعبه اول دیوان عدالت اداری، با بررسی همه‌جانبه مدارک، مستندات و مداقه در قوانین و مقررات تصمیمات لازم را درخصوص آن تشکل اتخاذ کرده و خبر آن در رسانه‌های عمومی درج شده است.

نامبرده در پایان، از کلیه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد پس از حصول اطمینان از محتوای تصمیم نهایی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و به دور از هرگونه فضاسازی غیرمناسب رسانه‌ای نسبت به اطلاع رسانی دقیق در خصوص تشکل موسوم به خانه سینما اقدام نمایند.

اسماعیلی با استناد به ماده 17 ضوابط و مقررات تأسیس مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آن‌ها، از نیروی انتظامی درخواست کرد از هرگونه فعالیت غیرقانونی خانه سینما جلوگیری نمایند.

عضو کمیته ساماندهی صنوف سینمایی:واکنش ارشاد نسبت به تصمیم مدیران خانه سینما مثبت خواهد بود

 مسعود اطیابی گفت: در پی تصمیم هیئت مدیره خانه سینما و تعلیق فعالیت‌های خانه سینما اتفاق خوبی رخ خواهد دارد و پاسخ وزارت ارشاد نیز مثبت خواهد بود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3140.jpeg

«مسعود اطیابی» یکی از اعضای کمیته ساماندهی صنوف سینمایی درباره تصمیم هیئت مدیره خانه سینما مبنی بر تبعیت از وزارت ارشاد، گفت: با خواندن مصاحبه آقای توحیدی احساس می‌کنم اتفاقات خوبی در راه است و فرصت خوب و بی‌نظیری ایجاد شده است که امکان این را فراهم می‌آورد که مسایل با شکل و شمایل درست و اصولی حل شود. در پی تصمیم هیئت مدیره خانه سینما و صحبت‌های آقای توحیدی که تعلیق فعالیت‌های خانه سینما و انطباق اساسنامه با مقرارت جاری کشور و براساس هیت رسیدگی و نظارت وزارت ارشاد خواهد بود، اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: پاسخ وزارت ارشاد هم نسبت به این تصمیم باید واکنش مثبتی باشد و حتما این گونه خواهد بود و این اراده در وزارت ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و وزیر وجود دارد که واکنش مثبتی نسبت به تصمیم هیئت مدیره خانه سینما اتخاذ کنند.

اطیابی در ادامه افزود: خانه سینما به لحاظ روانی برای سینماگران اهمیت دارد، جمهوری اسلامی و مسئولین فرهنگی حتما این بعد روانی که نسبت به خانه سینما وجود دارد را برای خانه سینما قایل هستند و برداشت من این است که فرصت نابی است که به نظر می‌رسد عقلانیت حاکم بر فضای فرهنگی و مسئولین خانه سینما از یک سو و وزارت ارشاد از سوی دیگر در آینده شاهد اتفاقات مثبت باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تصمیم اتخاذ شده، وزارت ارشاد چه واکنشی خواهد داشت، گفت: من فکر می‌کنم برمی‌گردد به تصمیم شخص وزیر ارشاد، همانگونه که آقای توحیدی هم رای را به نظر وزیر سپردند و قانون هم همین مطلب را می‌گوید. استنباط من این است که با رویکرد خانه سینما واکنش مثبتی نسبت به این تصمیم اتخاذ خواهد شد. خانه سینما قبول دارد اساسنامه دچار اشکال است و برطرف کردن آن جزء اهداف خانه سینما از ابتدا بوده و این فرصت ایجاد شده فقط یک مقدار زمان را برای رسیدن به این نتیجه باید کوتاه کرد.

وی در ادامه گفت: انطباق اساسنامه خانه سینما با قوانین جاریه وزارت‌خانه مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام شود و بعد اخذ مجوزهای مختلف فعالیت، همچنین اخذ مجوز فعالیت اصناف که درچارچوب فعالیت مراکز فرهنگی فعالیت کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اطیابی در ادامه گفت: همراه شدن با سیاست‌های کلان نظام برای رسیدن به اهداف جمعی و کشوری کاری است مهم که ‌خانه سینما می‌تواند در این راستا مؤثر باشد و نمی‌توان این مجموعه را نادیده گرفت. فراهم آمدن جو گفت‌و‌گو برای حل اختلافات بسیار مؤثر است، دو طرف یک هدف را پیگیری می‌کنند و تعجب می‌کنم کار به اینجا کشیده شد زیرا اختلاف در ذات صحبت‌های هیچ‌کدام از طرفین نیست‌. مشترکات بسیار زیادی وجود دارد که باید روی آن‌ها صحه گذاشته و تاکید شود، بحث‌های اختلاف‌برانگیز کم و کوچک است، نکات پیچیده‌ای هم در اساسنامه نیست بسیار واضح است و با انطباق اساسنامه با قوانین جاریه کشور موافقت‌های خوبی صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما :فعالیت خانه سینما به حالت تعلیق درآمد/ آماده‌ایم زیر نظر وزارت ارشاد کار کنیم

 فرهاد توحیدی با اشاره به تعلیق فعالیت‌های خانه سینما گفت: خانه سینما تصمیم دارد اساسنامه خود را با مقررات جاری ناظر بر اساسنامه مؤسسات فرهنگی‌هنری انطباق دهد و تحت نظارت وزارت ارشاد فعالیت کند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3141.jpeg

«فرهاد توحیدی» رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره تصمیم هیئت مدیره برای تعلیق فعالیت خانه سینما به خبرنگار سینمایی فارس، گفت: روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی، آقای عسگرپور تاکید کردند براساس همان قانونی که وزارت ارشاد حکم مجدد برای خانه سینما صادر کرده است، ذیل ماده 17 یک تبصره در نظر گرفته شده است‌. در آن تبصره این عنوان می‌شود که اگر حکم تعطیل موقت یا دائم به موسسه‌ای ابلاغ شد، موسسه می‌تواند ظرف 20 روز اعتراض خود را به وزارت ارشاد تسلیم کند. تعجب ما از این است که ساعت 9 صبح یک حکم ابلاغ می‌شود و ساعت 11 ماموران همان دستگاه برای پلمپ مراجعه کنند. پس مهلت 20 روزه مقرر در قانون کجا رفته است؟

وی در ادامه افزود: بعد از 20 روز اگر نظر وزیر محترم ارشاد تایید حکم هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد باشد، باز هم آن موسسه می‌تواند از آن حکم به دیوان عدالت اداری شکایت کند. ساز و کار قانون کاملا روشن است و ما منطق فعالیت‌های خلاف قانون را درک نمی‌کنیم‌. اما تصور ما این است که کشور ما در شرایط بسیار ویژه‌ای است. مباحث بین‌المللی، منطقه‌ای‌، تحریم‌های اقتصادی، به هم ریختگی و بحران در حوزه‌های تولید، کشاورزی و اقتصاد که مردم با آن دست به گریبان هستند به ما این پیام را می‌دهد که ما منافع ملی را بر هر چیز دیگری ارجح بدانیم.

توحیدی در ادامه توضیح داد: منافع ملی ما ایجاب می‌کند که از دامن زدن به بحران‌هایی که ایجاد می‌شود اجتناب کرده و از آن خودداری کنیم‌. در نتیجه هیئت مدیره خانه سینما به همراه مدیرعامل تصمیم گرفتند برای اجتناب از بحرانی که می‌تواند متاسفانه ابعاد بین‌المللی پیدا کند _ همانطور که این روزها هم شاهد آن هستیم و مورد سوءاستفاده‌ رسانه‌هایی قرار گیرد که دل‌شان برای انقلاب و برای مردم ایران نمی‌سوزد_ تصمیم گرفتیم فعالیت‌های خانه سینما را تا اطلاع ثانوی تعلیق کنیم و اعتراض را در مهلت مقرر قانونی به مقام محترم وزارت ارشاد تسلیم کنیم و امیدواریم وزیر محترم ارشاد بر اساس قانون بررسی کنند و پاسخ خانه سینما را بدهند، طبیعتا این روند را تا انتها و حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

 

* شورای فرهنگ عمومی تذکری به خانه سینما نداده است

 

وی در پاسخ به این سؤال که دبیر شورای فرهنگ عمومی مدعی است تذکراتی به خانه سینما ارایه شده است، گفت: اگر سوابقی از این تذکرات به طور مکتوب وجود دارد می‌توانند در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. حرف ایشان محترم است، طبیعتا چون ایشان مقام محترمی دارند ما هم بر اساس ماموریت و مقام شان احترام فائقه برای ایشان قائلیم اما سابقه‌ای از این تذکرات در خانه سینما موجود نیست و هرگز تذکری به ما از سوی شورای فرهنگ عمومی ارایه نشده است، اگر این تذکرات مکتوب وجود دارد نسخه‌ای از آن ارایه دهند تا ما هم مطلع شوند.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه افزود: اساسا بر مبنای بازتعریفی که در سال 75 از نقش شورای فرهنگ عمومی به عمل آمده، این شورا اساسا وظیفه تصدی‌گری در تاسیس و انحلال موسسات فرهنگی و هنری ندارد و این وظیفه از شرح وظایف و اختیارات این شورا منتزع شده و به وزارت ارشاد سپرده شده است. بنابراین احکام صادره در شورای فرهنگ عمومی در مورد انحلال خانه سینما مدخلیت ندارد زیرا جزء ماموریت‌های این شورا نیست و به هیئت رسیدگی سپرده شده است.

 

* خانه سینما عزم انطباق اساسنامه با مقررات جاری کشور را دارد

 

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه افزود: اگر شرایط منطقی و دور از تنش دوباره حاکم شود، خانه سینما عزم این را دارد که اساسنامه خود را با مقررات جاری ناظر بر اساسنامه مؤسسات فرهنگی هنری انطباق دهد و فعالیت‌هایش را تحت نظارت وزارت ارشاد ادامه بدهد. به نظر می‌آید این شرایط باید ابتدا حاصل شود تا بعد این اتفاق رخ دهد.

وی در ادامه گفت: ما به دنبال انجام این کار بودیم و تصور ما این بود که صدور حکم دیوان عدالت اداری فضای لازم را در اختیار هیئت مدیره خانه سینما قرار خواهد داد تا در درجه اول به تشکیل مجمع عمومی خانه سینما اقدام کند و سپس با انتخاب هیئتی برای اصلاح اساسنامه و انطباقش با شرایط مندرج در قوانین جاری کشور اقدام نماید، طبیعتا بر پایه اساسنامه اصلاح شده فعالیت‌هایش را پیگیری کند متاسفانه محافل خاصی با ماموریت ویژه در پی این هستند که این فرصت هرگز پیش نیاید.

تجمع اعتراضی مخالفین خانه سینما   مقابل خانه سینما

فارس گزارش داد : جمعی از اهالی فرهنگ و هنر!!!!! صبح امروز با حضور در مقابل در خانه سینما، نسبت به بازگشایی این خانه اعتراض کردند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3142.jpegبه گزارش  فارس، صبح امروز جمعی از اهالی فرهنگ و هنر شامل کانون مستند‌سازان جهادی، هیئت هنرمندان حزب‌الله، بسیج هنرمندان و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری هنر مقابل در خانه سینما تجمع کردند.

بنابراین گزارش، «سهیل کریمی» مستندساز که در جمع تجمع‌کنندگان حضور داشت، گفت: این تجمع‌ جلوی در خانه بی‌بی‌سی و صدای آمریکا انجام شده است، این‌ها در آن مقطع با کلاهبرداری این خانه را تاسیس کردند و این روند همچنان ادامه پیدا کرد.

کریمی در ادامه افزود: ما در آن مقطع هم اعتراض خود را عنوان کردیم اما متاسفانه به آن رسیدگی نشد. این مجموعه همیشه آب در آسیاب دشمن ریخته است و در تجمع‌های اخیر خود نظیر جشن خانه سینما اقدام به کری‌خوانی علیه نظام کرده‌ است.

کریمی در ادامه افزود: این‌ها برای شبکه بی‌بی‌سی فیلم ساختند و به نوعی جاسوسی کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: تنها عملکرد مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انحلال این نهاد بود اما دیروز طبق رای دیوان عدالت اداری رای به ادامه این خانه داد؛ ما نسبت به این رای معترضیم و اعتراض نخستمان به قوه قضائیه است و اعتراض بعدی به وزارت ارشاد و کاملاً هشدار می‌دهیم که در نهایت اگر وزارت ارشاد هم کوتاه بیاید ما کوتاه نخواهیم آمد و همچنان به تجمع‌های خود مقابل دیوان عدالت اداری و وزارت ارشاد ادامه خواهیم داد.

کریمی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: این حضاری که در این خانه هستند بدانند از جنازه ما حزب‌اللهی‌ها باید رد شوند تا به کار خود ادامه دهند. ما همچنان به اعتراض خود به رئیس جمهور، قوه قضایه و وزارت ارشاد ادامه خواهیم داد.

کریمی در ادامه افزود: حضور ما در این تجمع بدین معنا است که مسئولین فرهنگی و سیاسی اگر بخواهند با آرمان‌های انقلابی مخالفت کنند نیروهای ما سر‌سخت جلوی آن‌ها خواهند ایستاد.

بنابراین گزارش، تجمع‌کنندگان با ذکر تکبیر و با بیانیه‌هایی که در دست داشتند جلوی در خانه سینما حضور یافتند و با حک کردن نام حضرت زهرا (س) روی در این خانه به تجمع خود خاتمه دادند.

واکنشی به اعتراض و اسپری

قانونمداری با اسپری مشکی/عکس

حدادی، محسن - با وجود حکم دیوان عدالت اداری داستان «خانه سینما» همچنان ادامه دارد و اشکالی هم نیست که دو نهاد فرهنگی با هم اختلاف و یا درگیری داشته باشند، اما اینکه دوطرف بر «قانونمداری» تاکید کنند ولی عدهای همچنان قانون را «خودشان» تصویب و اجرا کنند، نشانه تلخی است؛ اینکه اصولا در کشور ما «قانون» زیاد خریدار ندارد؛ حداقل برای یک عده خاص!

این قانون مداری ها(!) از سوی کسانی است که دست بر قضا برای حذف و یا محو رقیب سیاسی خود به طرز عجیبی بر طبل قانون مداری می کوبیدند و می کوبند. و متاسفانه این افراد در جناحی نفوذ کرده اند که با عناوینی چون «اصولگرایی، بسیجی، حزب اللهی و یا مذهبی» شناخته می شوند. البته خوشبختانه با وجودی که صدایشان بلند است اما تعدادشان زیاد نیست و نمی توانند چهره آن برچسب ها را خراب کنند؛ برچسب هایی که بدون تردید «عقلانیت» و «تدبیر» و «قانون پذیری» ستاره های سردوشی دارندگانش محسوب می شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا