يزدفردا : جزییات مرگبارترین کشتار دانشگاهی تاریخ آمریکا در حالی منتشر می شود که هر لحظه بیم افزایش شمار قربانیان با توجهبه وخیم بودن حال برخی از 25 زخمی فاجعه بیش تر می شود.

به گزارش  ایسکانیوز پلیس و مقامهای دانشگاهی آمریکا اکنون تحت فشار هستند تا در این باره توضیح دهند چگونه یک فرد مسلح ظاهرا پس از کشتن دو نفر شناسایی نشده و چند ساعت بعد با به گلوله بستن 62 نفر فجیع ترین کشتار دانشگاهی تاریخ آمریکا را رقم زده است؟
این جانی که پلیس نام او را هنوز اعلام نکرده است، دیروز در جنایتی از پیش برنامه ریزی شده بعد از تیراندازی به طرف دانشجویان و کارکنان یک کلاس درس دانشگاه فنی ویرجینیا ، خودش را هم از پا درآورد.
اف بی آی اعلام کرد: به نظر می رسد این فرد با استفاده از زنجیر درها را قفل کرده است تا مانع فرار دانشجویان وحشت زده خود شود.
در این جنایت 25 نفر از جمله افرادی که هدف گلوله قرار گرفتند و دانشجویانی که در تلاش برای فرار از تیراندازی از پنجره ها بیرون پریدند زخمی شدند .
بسیاری از دانشجویان ابزار خشم کردند که چرا بیش از دو ساعت بعد از تیراندازی نخست در یک خوابگاه حتی با فرستادن پیام کوتاه –اس ام اس- درباره وجود خطر هشدار داده نشده است.
چارلز استگر- رئیس دانشگاه ویرجینیا- امروز در توضیح این که چرا اقدام فوری بیشتری نظیر تخلیه مکان ها و یا تعطیل شدن تمامی دانشگاه که بیش از 25هزار دانشجو دارد صورت نگرفته است، به خبرنگاران گفت :می دانستیم تیراندازی شده است اما فکر می کردیم به یک مکان مشخص محدود می شود.
با وجود اینکه مقام های دانشگاهی گفتند به نظر می رسد فقط یک فرد مسلح در کشتار نقش داشته است ، پلیس از تایید اینکه دو حادثه با یکدیگر مرتبط بوده اند خودداری و اعلام کرده است یک مرد با تیراندازی به طرف دو دانشجو مرتبط بوده است.
وندل فلینچام- رئیس حفاظت این دانشگاه- نیز در پاسخ به این پرسش که آیا پلیس در ابتدا یک فرد اشتباهی را تحت پیگرد و بازجویی قرار داده است از اظهار نظر خودداری کرد و گفت: من نمی گویم یک فرد مسلح فراری است.
نخستین تیراندازی ساعت 7 و پانزده دقیقه شنبه به وقت محلی در یک خوابگاه که 900 دانشجو در آنجا اقامت داشتند به پلیس اطلاع داده شد. همچنین تیراندازی بعدی 2 ساعت بعد، نیم مایل دورتر در محل دانشکده علوم و مهندسی ویرجینیا روی داد.گزارش ایسکانیوز حاکی است: شاهدان می گویند، قاتل مرد آسیایی ملبس به لباس مشکی بود که حدود یک متر و 80 سانت قد داشت و بدون اینکه حرفی بزند آرام از یک اتاق به اتاقی دیگر رفت و با سلاح کمری به طرف دانشجویان و کارکنان تیراندازی کرد.
تصویرهای تلویزیونی از دانشجویان وحشت زده و نیز جنازه های خون آلود که پلیس آنها را از ساختمان بیرون می کشید خاطره کشتار سال 1999 در دبیرستان کلومباین را به یاد می آورد و احتمالا باعث به وجود آمدن بحث های داغی پیرامون قوانین اسلحه در آمریکا خواهد شد.
هر سال بیش از 3 هزار نفر بر اثر تیراندازی در آمریکا کشته می شوند و مردم این کشور بیش از هرجای دیگری سلاح در اختیار دارند.
به دنبال فاجعه خونبار دیروز در ویرجینیا برنامه های شبکه های خبری آمریکا از حالت عادی خارج شدند و به انعکاس و تحلیل این ماجرا پرداختند.
عمق جنایت به اندازه ای تکان دهنده بود که رئیس جمهوری آمریکا در نطقی تلویزیونی با خانواده های کشته شدگان ابراز همدردی کرد و گفت: شخصا پیگیر فاجعه هستم. در سنای آمریکا نیز به دنبال فاجعه، یک دقیقه سکوت اعلام شد.
پلیس فدرال امریکا (اف بی ایِ) تروریستی بودن مرگبارترین تیراندازی تاریخ دانشگاهی آمریکا را رد کرده است .
این فاجعه تاکنون 33 شته بر جا گذاشته ،بوش و کاخ سفید را با فشار افکار عمومی روبه رو کرده است و خبرنگاران از سخنگوی دولت درباره تجدید نظر در قانون حمل سلاح سوال کردند.
از سوی دیگر فرماندار ویرجینیا مجبور شد سفر اقتصادی خود به آسیا را کوتاه کند تا به ایالت مبتوعش برگردد و پیگیر ماجرا شود. گزارش ایسکانیوز می افزاید: تیموتی‌ کین‌ - فرماندار ایالت‌ ویرجینیا - قرار بود در سفر دوره‌ ای‌ خود به‌ آسیا پس‌ از دیدار از ژاپن‌ به‌ هنگ‌ کنگ‌ و هند نیز سفر کند اما پس‌ از شنیدن‌ خبر ناگوار کشتار در دانشگاه‌ ایالت‌ ویرجینیا مجبور شد در توکیو به‌ سفر آسیایی‌ خود پایان‌ دهد و به‌ آمریکا باز گردد‌.
وی‌ پیش‌ از ترک‌ ژاپن‌ در فرودگاه‌ توکیو به‌ خبرنگاران‌ گفت: ما تازه‌ دوشنبه‌ وارد ژاپن‌ شدیم‌ اما باید برای‌ بررسی‌ و کنترل‌ اوضاع‌ از نزدیک‌ به‌ آمریکا باز گردیم‌‌.
فرماندار ویرجینیا همچنین خواستار برقراری‌ حالت‌ فوق‌ العاده‌ در این ایالت شد تا بتواند اداره‌ عملیات‌ بحران‌ را هماهنگ‌ کند‌.اکنون بیم افزایش شمار جان باختگان با توجه به وخیم بودن حال برخی زخمیان وجود دارد و هنوز اف بی آی نام قاتل 33 دانشجو را فاش نکرده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا