امروزه بیمه در تسهیل و رونق فعالیت های اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و این صنعت در اقتصاد و بازار سرمایه یكی از بخش های پیشرو و مهم  است.

یزدفردا: در شرایط فعلی بیمه و بانكداری از ملزومات اقتصاد مدرن است و هرگونه فعالیت اقتصادی بدون پشتوانه این دو ناموفق خواهد بود.

با این وجود ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد ملی ضروری است و با این رویكرد از یك سو می توان بعد حمایتی آن را در اقتصاد بهبود بخشید و از دیگر سو منابع بیشتری را برای سرمایه گذاری های این بخش ایجاد كرد.

در سال های گذشته تلاش مجموعه دست اندركاران صنعت بیمه و به ویژه نهاد نظارتی بیمه یعنی بیمه مركزی ایران منجر به توفیق بزرگی در این صنعت و افزایش نرخ نفوذ بیمه ای به عنوان مهم ترین شاخص گسترش بیمه در اقتصاد شده است.

توسعه صنعت بیمه برای شكوفایی اقتصاد كشور، از طریق ارائه پوشش های بیمه ای مختلف و مناسب برای رفع نگرانی سرمایه گذاران و افزایش رفاه خانواده ها ضروری است.

وجود شرکت های بیمه خصوصی و رقابت آنها، تاثیر تعیین كننده ای بر تعمیم و توسعه بیمه داشته است و لازم است تنوع بخشی خدمات بیمه ای و عرضه پوشش های جدید بیمه ای منطبق با نیاز جامعه برای گسترش سرمایه گذاری و رشد اقتصادی كشور در برنامه توسعه صنعت بیمه دنبال شود.

در واقع بسط و گسترش بیمه نیاز به یك كار فرهنگی طولانی مدت و فرهنگ سازی در جامعه دارد که مجموعه راهكارهای مناسبی در این راستا برای صنعت بیمه به منظور تعمیق بیشتر فرهنگ بیمه در جامعه از سوی متولیان و دست اندرکاران امر دنبال می شود.

هرچند پیشرفت های فناوری، رفاه فراوانی برای انسان امروزی به ارمغان آورده اما همین پیشرفت ها در دل خود مخاطراتی دارد كه اگر تمهیداتی برای جبران پیامدهای آن اندیشیده نشود ممكن است موجبات نابودی بنیان خانواده را همراه با گسترش بحران های روانی و اجتماعی در جامعه فراهم آورد.

 برای مثال راحتی سفر چند ساعته با خودرو پیشرفته، قابل قیاس با سختی سفر چند ماهه در گذشته نیست، اما اگر تصور كنیم كه این خودرو طی حادثه ای به جان و مال افراد خسارت وارد كند و در صورتی كه خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد، سرپرست خانواده باید پشت میله های زندان برود و اگر هم توانایی مالی جبران آن را از طریق مجموعه دارایی هایی كه در طول زندگی به دست آورده داشته باشد، باید قسمت اعظم آن را صرف پرداخت غرامت كند.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد  با اشاره به اهمیت صنعت بیمه در جامعه  بر هماهنگی بیشتر تیم اقتصادی استان شامل بیمه ها، بانک ها، گمرک ، بورس، امور مالیاتی و اموال تملیکی تاکید کرد و گفت: هماهنگی بیمه های دولتی و خصوصی موجب رشد و توسعه اقتصادی و رونق بیمه در استان خواهد شد.

" مراد علی میر " حمایت خود را از بیمه ها اعلام کرد و افزود: در حال حاضر، 17 نوع بیمه  از جمله ایران، آسیا،  دانا، البرز، معلم ، توسعه ، پارسیان، کارآفرین، سینا، دی ، ملت ، سامان ، نوین، پارسارگاد و کوثر در استان یزد فعالیت دارند وتعدادی نیز در شرف راه اندازی است.

وی همچنین بر حرکت در مسیر توسعه صنعت بیمه در استان تاکید کرد و اظهار امیدواری نمود با تشکیل شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی استان، گام های اساسی در راستای اهداف و وظایف محوله برداشته شود.

معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی استاندار یزد با اشاره به آغاز فعالیت شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی استان، تشکیل و راه اندازی این شورا را گامی اساسی برای گسترش این صنعت برشمرد و خواستار گسترش فرهنگ بیمه در جامعه شد و تصریح کرد: بحث آموزش باید مورد توجه قرار گیرد تا مردم با مزایای بیمه آشنایی بیشتری پیدا کنند.

 " عباسعلی رضایی " وجود بیش از سه هزار واحد صنعتی در یزد، روند فعالیت های اقتصادی استان را خوب ارزیابی نمود و گفت: با توجه به وجود ظرفیت های مناسب اقتصادی و صنعتی استان، بیمه ها می توانند جایگاه مناسبی در این عرصه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیمه ها می توانند در حوزه خدمات نیز وارد شده و خدمات خود را ارائه دهند بر توجه بخش های مختلف از جمله کشاورزی به بیمه و تحت پوشش قرار دادن محصولات خود  تاکید کرد.

وی ضرورت گسترش بیمه های زندگی را یادآور شد و اظهار امیدواری نمود: شرکت های بیمه در راستای خدمت رسانی به مردم و گسترش خدمات در بخش های سرمایه گذاری، عمر و رفاه اجتماعی، حمایت از تولید، جبران خسارات حوادث طبیعی و راهکارهای پیشگیری از حوادث تصادفات گام های اساسی تر بردارند.

رییس کل دادگستری استان یزد هم به بحث در خصوص راهکارهای توسعه صنعت بیمه پرداخت و گفت: آشنایی  آحاد جامعه با انواع بیمه ها که آن را در سبد هزینه ای خود قرار دهند از جمله این راهکارها است.

" غلامحسین حیدری " افزود: همچنین انجام تبلیغات، فرهنگ سازی و راه اندازی بانک اطلاعاتی در این زمینه موثر است و با این کار می توان  صنعت بیمه را توسعه داد.

رییس پلیس راهور استان یزد هم با بیان اینکه دومین علت مرگ و میر مربوط به تصادفات است بر فرهنگ سازی در زمینه گسترش بیمه تاکید کرد و گفت: شرکت های بیمه،  بخشی از هزینه های خود  را صرف فرهنگ سازی کنند تا میزان تصادفات کاهش یابد.

سرهنگ امامی افزود: اگر این کار صورت گیرد؛ میزان پرداختی های بیمه ها بابت خسارت ناشی از تصادفات به مراتب کاهش خواهد یافت.

وی تعامل بین بیمه ها و راهنمایی و رانندگی را خواستار شد و گفت: باید با اجرایی نمودن قوانین بیمه و راهنمایی و رانندگی، زمینه گسترش فرهنگ بیمه و کاهش تصادفات را فراهم آورد.

رییس شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی استان یزد هم ضریب نفوذ بیمه در استان یزد در حال حاضر را 67/2 درصد بیان کرد و گفت: این رقم در سطح کشور 5/1 و در جهان هفت درصد است.

" حسنعلی طالعی " افزود: باید با اطلاع رسانی، تبلیغات و تنوع در ارائه خدمات بیمه، این ضریب را افزایش داد و این کار در دستور کار شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی استان یزد قرار دارد و امیدواریم با مشارکت شرکت های بیمه و دستگاههای مرتبط به اهداف مورد نظر برسیم.

در راستای توسعه و رونق صنعت بیمه در استان یزد اخیرا شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی این استان با حضور معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل و  راه اندازی  شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

این شورا  طبق ماده یک بند 7 ماده 5 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران با هدف گسترش فرهنگ بیمه در جامعه و افزایش ضریب نفوذ آن، هماهنگی و وحدت رویه بین بیمه گران و تعامل با مسوولان استان، اتخاذ تصمیمات واحد و هماهنگی در ارائه خدمات بیمه ای   تشکیل و راه اندازی شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا