در قانون اساسی به صراحت شکنجه ممنوع اعلام شده است، ولی همانطور که مسوولان قضایی و برخی نمایندگان مجلس تصریح کردند در بدن ستار بهشتی آثار کبودی وجود داشته است و حتی یکی از هم‌بندی‌های ستار بهشتی نیز این موضوع را تایید کرده است.

ابراز نگرانی وکیل خانواده ستار بهشتی از احتمال ارسال نشدن پرونده به دادگاه

 

وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی با ابراز نگرانی از آنچه که آن را احتمال ارسال نشدن پرونده فوت ستار بهشتی به دادگاه می‌خواند گفت که تحقیقات درباره‌ این پرونده هم‌چنان در دادسرای امور جنایی ادامه دارد.

گیتی پورفاضل با اشاره به اینکه یک نفر از متهمان این پرونده از خانواده ستار بهشتی درخواست عفو کرده‌ است، گفت: فردی را در بازپرسی آورده بودند و گفتند که این شخص متهم اصلی است. من و خانواده مرحوم ستار بهشتی آنجا بودیم و آن فرد تقاضا می‌کرد که مورد بخشش قرار گیرد.

 

وی افزود: البته من هنوز پرونده را نخوانده‌ام اما تا آنجا که با بازپرس صحبت کردم، یکی از ابهامات پرونده، مساله رضایتی است که گرفته شده است. حتی در دادسرا داماد خانواده ستار بهشتی علنا جلوی ماموران امنیتی و بازپرس به ماجرای اخذ رضایت در دفترخانه اشاره کرد و موضوع را به طور کامل بیان کرد.

 

پورفاضل مدعی شد: مادر ستار بهشتی بی‌سواد است و به نظر می‌رسد که از این موضوع بهره‌برداری شده است. معتقدم این رضایت وجهه قانونی ندارد، چون در شرایطی خاص اخذ شده و حتی قبل از اینکه مجرم اصلی پیدا شود، رضایت گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چه قضیه‌ای وجود داشته که این اقدام عجولانه را انجام داده‌اند، گفت: من به بازپرس پرونده هم گفتم تصور نکنید این رضایت که گرفته‌ شده، روند پرونده را تغییر می‌دهد، چون این رضایت ارزش قانونی ندارد، به دلیل اینکه در زمان اخذ رضایت هنوز مجرم مشخص نشده بود.

 

پورفاضل اظهارکرد: من متن رضایتنامه را ندیده‌ام ولی آن‌طور که بازپرس به من گفت رضایت مربوط به اتهامات ماموران پلیس فتا است.

 

وی هم‌چنین با اشاره به وجود آثار کبودی در نقاط مختلف جسد ستار بهشتی گفت: در قانون اساسی به صراحت شکنجه ممنوع اعلام شده است، ولی همانطور که مسوولان قضایی و برخی نمایندگان مجلس تصریح کردند در بدن ستار بهشتی آثار کبودی وجود داشته است و حتی یکی از هم‌بندی‌های ستار بهشتی نیز این موضوع را تایید کرده است.

 

وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی درباره‌ی بازداشت ۷ نفر از مامورین پلیس فتا در این رابطه نیز گفت: من در بازپرسی هم گفتم که آیا همه اینها بازجو بوده‌اند یا اینکه شما نگهبان دم درب را هم گرفته‌اید که به من گفتند ما هرکسی را که فکر می‌کردیم ممکن است اطلاعاتی داشته باشد، بازداشت کرده‌ایم. من گفتم به هرحال مشخص است چه کسانی بازجو بوده‌اند و اینکه ایراد ضرب و جرح از ناحیه چه کسی بوده است.

 

به گزارش ایسنا، پورفاضل یادآور شد: من هنوز نظریه پزشکی قانونی را دقیق مطالعه نکرده‌ام، چون پرونده در شعبه یک بازپرسی دادسرای امور جنایی در حال بررسی است. این پرونده باید تکمیل شود و آن را به دادگاه بفرستند اما نگرانم که این پرونده تحت هر شرایطی، به دادگاه نرود و در داسرا مختومه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا