عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: در حال حاضر در این تشکل روحانی در حال رسیدن به یک ساز و کار مشخص برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستیم.
 
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در حاشیه مراسم ختم مرحوم دکتر حبیبی در جمع خبرنگاران در خصوص کاندیداتوری اش در انتخابات اظهار کرد: قطعا بنده برای حضور در این عرصه تصمیم عجولانه اتخاذ نخواهم کرد.
 وی در خصوص اینکه به ائتلاف سه گانه اصولگرایان خواهد پیوست یا خیر، تصریح کرد: قصد پیوستن به این ائتلاف را ندارم.
 عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: در حال حاضر در این تشکل روحانی در حال رسیدن به یک ساز و کار مشخص برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستیم.
 
پورمحمدی در خصوص موضوع مرتضوی و مشکلات قانونی سرپرستی وی در سازمان تامین اجتماعی گفت: بهتر است در شرایط فعلی از جنجال در کشور پرهیز کنیم.منبع: خبرگزاری مهر

رئیس سازمان بازرسی: آمریکا و غرب از ابتدا با نظام جمهوری اسلامی مخالف بودند

 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی دیگر از نعمات الهی را بر سر کار آمدن نظام اسلامی دانست و گفت: امروزه غرب اجازه نمی‌دهد که در کشورهایی مانند مصر که بیداری اسلامی شکل گرفته مردم نظام اسلامی را بر قرار کنند. در مصر که نظامش کاملاً اسلامی نیست شاهدیم که آرامش این کشور از سوی غربی‌ها تحمل نمی‌شود. همین وضع را در عراق شاهد بودیم. پس چطور اجازه بدهند حکومتی مانند جمهوری اسلامی در ایران بر سر کار باشد.
 

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی با تبریک میلاد حضرت محمد(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) و ایام دهه فجر گفت: خداوند نعمت‌های زیادی به ما عطا کرده است. هم باید شکر این نعمات را بگوییم و هم اینکه آنان را به یکدیگر یادآوری کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از نعمات خداوند را پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز دین در تمام امور و سطوح جامعه حی و حاضر است. امروز اگر می‌خواهیم دشمنان را از کشور دور کنیم دین به کمک ما می‌آید؛ اگر می‌خواهیم از مظلوم حمایت کنیم دین به کمک ما می‌آید. قبلاً دین وجود داشت ولی دینی که ظالمین بر ما حکومت می‌کردند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: دین به ما عزت و بزرگی عطا کرد. قبل از پیروزی انقلاب گفته می‌شد متدینین عقب مانده هستند ولی امروز شاهدیم متدینین عزیز هستند. چرا که خداوند فرمود اسلام عزیز است و چیزی بر آن برتری ندارد. اگر دیروز صرفاً برای امام حسین(ع) سینه زده و گریه می‌کردیم.

وی افزود: امروز هر چند باز هم برای مظلومیت امام حسین(ع) گریه می‌کنیم ولی امام حسین(ع) به ما آزادی و عزت می‌بخشد. امروز هر که می‌خواهد قیام کند پرچم امام حسین(ع) را بلند می‌کند.

جمهوری اسلامی نعمت ولایت و نبوت را برای جامعه ما معنا بخشید

وی گفت: انقلاب اسلامی امام حسین(ع) را از گوشه تکیه در محرم و صفر به وسط میدان آورده است و گفت ما هر چه داریم از این امام بزرگوار داریم. امروز امام حسین(ع) تمام نشده و در هر روز و هر جای ما حضور دارد. این امر به برکت نظام جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی آمد و نعمت ولایت و نبوت را برای ما زنده و معنا بخشید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: خداوند به ما نعمتی به عنوان ولایت و امامت داد که از آن برخوردار نبودیم ولی جمهوری اسلامی آن را به میان جامعه اسلامی ایران آورد. اکنون که دهه فجر است باید این نعمت‌ها را بازگو کنیم. اگر نعمات را به همدیگر متذکر شویم، مشکلی هم باشد سختی پشت سر گذاشتن آن کم می‌شود.

وی تصریح کرد: باید نعمت انقلاب، امام(ره) و رهبری را به همدیگر یادآوری کنیم. خداوند نعمات را بر ما کامل کرده و به جای آن خواسته خوب کار کرده و این نعمات را قدر بدانیم. اگر درست فکر کرده و برنامه‌ریزی کنیم و از امکانات درست استفاده کنیم، چون کشور ما دارای نعمات و ظرفیت‌های گسترده‌ای است به خوبی از موانع عبور می‌کنیم.

پورمحمدی اذعان داشت: یکی از دلایل حجم زیاد دشمنی دشمنان قدرت ما است. در گذشته اگر از آن سوی دنیا تهدید می‌شدیم می‌ترسیدیم ولی الآن آخرین تسلیحات نظامی در خلیج فارس مستقر شده ولی کسی نمی‌ترسد.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نعمت الهی داشتن مردم خوب است/علاقه به نظام و کشور بین جوانان ما موج می‌زند

پورمحمدی در بخش دیگر از سخنان خود افزود: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نعمت الهی داشتن مردم خوب است. امروزه شاهد برخی مشکلات اقتصادی، گرانی و بیکاری هستیم. اما مردم صبوری کرده و با شرافت و کرامت همچنان حامی نظام و دولت مردان خود هستند.

وی افزود: امروز علاقه به نظام و کشور بین جوانان ما موج می‌زند. اکثر صنایع پیشرفته، امکانات فنی و. . . توسط متخصصین و دانشمندان جوان اداره می‌شود. اگر این جوانان به نظام و کشور علاقه نداشتند که وضع این گونه نبود. بنابراین این همه جوان با استعداد و دانشمند، سرمایه و نعمت الهی انقلاب است.

وی با تأکید بر بجا آوردن شکر نعمات، گفت: اگر خدا به ما انقلاب داد باید از آن حفاظت کرد که وظیفه همه آحاد است. اگر خدا به ما حکومت جمهوری اسلامی داد باید دولت‌مردان از آن حفاظت کنند؛ یعنی به مردم خدمت کنند تا از حکومت رضایت داشته باشند.

از ابتدا آمریکا و غرب با روی کار آمدن نظام اسلامی در ایران مخالف بودند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی دیگر از نعمات الهی را بر سر کار آمدن نظام اسلامی دانست و گفت: امروزه غرب اجازه نمی‌دهد که در کشورهایی مانند مصر که بیداری اسلامی شکل گرفته مردم نظام اسلامی را بر قرار کنند. در مصر که نظامش کاملاً اسلامی نیست شاهدیم که آرامش این کشور از سوی غربی‌ها تحمل نمی‌شود. همین وضع را در عراق شاهد بودیم. پس چطور اجازه بدهند حکومتی مانند جمهوری اسلامی در ایران بر سر کار باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: از ابتدا آمریکا و غرب با روی کار آمدن نظام اسلامی در ایران مخالف بودند ولی جمهوری اسلامی یکی از نعمات الهی برای مردم ایران بود. حال که خدا حکومت را به متدینین، مؤمنین، نماز خوان‌ها، با حجاب‌ها و مسجدی‌ها داد باید شکر گزار آن باشیم. شکر این نعمات از طریق حفاظت آن است؛ یعنی مسئولان کار مردم را راه انداخته و اگر مشکلی داشتند آن را رفع نمایند.

زنان باید از عزت، شرف و حقوقشان دفاع کنند 

وی گفت: جوانان باید تلاش کنند از انقلاب در عرصه‌های علمی، فنی، اجتماعی، اقتصادی خوب حفاظت کنند؛ این هم شکر جوانان از انقلاب است. انقلاب به زنان عزت و حیا داد. شکرش این است که زنان اجازه ندهند عفت و حیای آن‌ها در جامعه از بین برود و دیگران به حیا و عزتشان در جامعه تعرض کنند.

پورمحمدی با اشاره به تفاوت دیدگاه جمهوری اسلامی به جایگاه زن با دیدگاه غرب به این جایگاه گفت: چرا امروز غرب ادعای دفاع از حقوق زنان را دارد؟! برای اینکه از نظر آنان بخشی از زن برای لذت‌بردن و بخشی برای مصرف گری است. انقلاب اسلامی به زنان هویت و حقوق داد. به زنان امکان داد از عزت و شرف و حیای آن‌ها حفاظت کند. انقلاب اسلامی گفت زن موجود ریحانی خداوند است و نباید کالا و مصرف کننده باشد. بنابراین زنان باید از عزت، شرف و حقوقشان دفاع کنند.

وی با اشاره به تمدن والای ایرانی گفت: جوانان ما باید بدانند که همه عزتشان این است که به این کشور، دین و فرهنگ پایبند باشند. به ما گفته می‌شد تدین عقب‌ماندگی است و مسجد، دعا و قرآن انسان را از پیشرفت باز می‌دارد ولی امروز می‌بینیم که جوانان متدین و انقلابی ما در مراکز هسته‌ای حرف اول را می‌زنند.

وی افزود:انقلاب اسلامی آمد تا بگوید این حرف که دین، قرآن و مسجد برای عوام و عقب مانده‌ها است دروغی بیش نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه وظیفه مسئولین در قبال نعمات خداوند سنگین تر است گفت: مسئولین باید بیشتر شکرگزاری کنند. چرا که امکانات بیشتری در اختیار آنان قرار داده شده است.

نباید در برابر دشمن و مشکلات جا زده و دست از مقاومت بکشیم 

پورمحمدی با اشاره به فشارهای دشمنان گفت: خداوند برای رهایی از مشکلات دو راهکار به انسان ارائه داده است. خداوند به بیان‌های مختلف به انسان توصیه کرده است که مقاومت کند. بنابراین نباید در برابر دشمن و مشکلات جا زده و دست از مقاومت بکشیم. اگر بایستیم مشکلات رفع می‌شود. راهکار دوم خداوند در برابر مشکلات تقوا و انجام عمل صحیح است؛ اینکه دروغ نگوییم؛ تهمت نزنیم؛ واجبات خود را انجام دهیم.

تقوای سیاست مدار این است که وارد بازی‌های سیاسی نشده و دودستگی و اختلاف ایجاد نکنند

وی ادامه داد: هر کس باید به تقوا عمل کند؛ تقوای کاسب این است که جنسش را به مردم گران نفروشد. تقوای تولید کننده این است که کالای مرغوب و باکیفیت تولید کند. تقوای مصرف کننده این است که اسراف نکند. خدا می‌گوید مصرف کنید، بیاشامید ولی اسراف نکنید.

پورمحمدی تاکید کرد: تقوای سیاست مدار این است که وارد بازی‌های سیاسی نشده و دودستگی و اختلاف ایجاد نکند؛ نگوید دعوا راه بینداز و حکومت کن؛ این سیاست بی‌تقوا‌ها است. سیاست باتقواها دعوت به وحدت و انسجام است. تقوای کارمند نیز این است که سعی کند کار مردم را درست انجام دهد و کار امروز را به فردا موکول نکند.

وی افزود: تقوای مدیر این است که خوب فکر کرده و محیط را خوب اداره کند. تقوای مدیران عالی اجرایی این است تفکر و برنامه‌ریزی کرده و برای اتخاذ یک تصمیم نظر متخصصین را اخذ کنند. اگر مدیر در برابر مسئله‌ای تنها به فکر خود یا پنج نفر از اطرافیانش اکتفا کند و تصمیم بگیرد و بعد تصمیمش عملی نشد باید بگوییم که این مدیر بی‌تقوا است.

تقوای مدیر ارشد این است که کارش را با فکر و دریافت نظر متخصص انجام دهد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در جمع نمازگزاران مسجد حضرت ولیعصر(عج) یاسوج سخن می گفت، با تأکید بر اینکه در تصمیم گیری برای مسایل کلان کشور از جمله اقتصاد باید از متخصصین امر کمک گرفت، گفت: اقتصاد کار پیچیده است؛ هر چه متخصص اقتصادی در کشور داریم باید از نظر و دیدگاهشان در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنیم. صنعت کار پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: گر قصد داریم تصمیمی در این باره بگیریم باید متخصصین تولید و صنعت را جمع کرده و به کار گرفته شود. تقوای مدیر ارشد این است که کارش را با فکر و دریافت نظر متخصص انجام دهد. خداوند وعده داده است اگر این‌ها را رعایت کنیم نقشه و فتنه دشمنان به ما ضرری نمی‌رسد.منبع: خبرگزاری فارس

پور محمدی:نقد امروز خیلی بیشتر از دیروز است

 
پورمحمدی همچنین در پاسخ به یک روحانی که از استفاده از بازنشستگان در سازمان بازرسی کشور با توجه به بالا بودن بیکاری در کشور انتقاد کرده بود، گفت: کل سازمان بازرسی کل کشور حدود دو هزار نیرودارد و ما بازرسی می خواهیم که مجرب باشد.
 
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در پایان یکی از جلسات در پاسخ به انتقاد یکی از حضار در خصوص ضعف مدیران در کشور، گفت: یک شورای خوب انتخاب کنید تا یک شهردار خوب انتخاب کنند و این باعث می شود نصف مدیریت کشور تغییر کند.
 
وی افزود:‌ اگر شوراها و شهردارنمان قوی باشند، بخش بزرگی از مشکلات جامعه و مدیریت ها رفع خواهد شد.
 
در ادامه یکی از پیمانکاران این استان نیز از تعطیلی پروژه های عمرانی و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دستگاههای اجرایی و برخی مشکلات اداری انتقاد کرد.
 
پورمحمدی در جواب او نیز گفت: باید بیماری را خوب تشخیص دهیم تا به درمانش بکوشیم.
 
اگر مدیرعالی اجرایی کشور شدم راه حل ها را می گویم
 
وی با بیان اینکه بیماری ها را فهمیده ایم، اظهار داشت: من الان بازرسم و اگر فردا مدیرعالی اجرایی کشور شوم، آن موقع راه حلهایش را هم می گویم اما الان بیماری شناس هستم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید مدیرعالی اجرایی کشورشوید، گفت: حالا آن موقع حرفم را می زنم.
 
پورمحمدی همچنین در پاسخ به یک روحانی که از استفاده از بازنشستگان در سازمان بازرسی کشور با توجه به بالا بودن بیکاری در کشور انتقاد کرده بود، گفت: کل سازمان بازرسی کل کشور حدود دو هزار نیرودارد و ما بازرسی می خواهیم که مجرب باشد.
 
وی افزود: اگر بخواهیم از ادارت نیرو بگیریم چون کارمند آن اداره هست ملاحظه می کند و تجربه 20 تا 30 ساله این سازمان نشان داده که بازرسی، سازمان مدیران ارشد است.
 
نباید برای مدیران پرونده سازی کنیم
 
وی عنوان کرد: اگر در سازمان 10هزار نیروی کم تجربه بیاورم، توان کار بازرسی 500آدم مجرب را ندارند.
 
پورمحمدی بیان داشت: نیروی بازنشسته دستش زیر بیل و ساطور کسی نیست و با دیدن یک اشکال جزئی پرونده سازی نمی کند.
 
وی با بیان اینکه مدیران با پرونده سازی های ما اذیت می شوند و ما نباید برای آنان پرونده سازی کنیم، افزود: برخی مواقع با پیشنهادات ضعیف یک اداره زمین گیر می شود ولی وقتی مدیری ارشد بازرس باشد چون تجربه دارد، موفق است.
 
رئیس سازمان بازرسی کشور اضافه کرد: کل بازنشستگان مشغول به کار در سازمان به اندازه یک اداره دولتی در این استان جمعیت ندارد.
 
نقد امروز خیلی بیشتر از دیروز است
 
وی همچنین در پاسخ به فردی که به این گفته پورمحمدی مبنی بر اینکه "همه دولتهای پس از انقلاب تلاش کردند"، انتقاد کرده بود، گفت: این حرف من بیشتر دفاع از امروز است و اگر قرار باشد نقد کنم، نقد امروز خیلی بیشتر است.
 
پور محمدی تصریح کرد: من کارشناس مجرب کشور هستم و در تمام دولتها جمهوری اسلامی حضور داشتم و اگر بنا باشد ضعفها را بگویم خیلی زیاد هستند.
 
اما این منتقد صحبتهای رئیس سازمان بازرسی در جواب پورمحمدی گفت: مخاطب حرفهای شما در سخنرانی امروز در خصوص داشتن عقل و علم و انجام کار کارشناسی دولت بود و چرا در دولت اصلاحات از عقل و علم نگفتید؟
 
پورمحمدی در جواب گفت: مگر می شود بگوییم بی عقل و بی علم باشید ضمن آنکه من هزاران سخنرانی علیه دولت دوم خرداد کردم.
 
مدیران 30سال گذشته را تقبیح نکنیم
 
رئیس سازمان بازرسی کشور افزود: من مدیر ارشد کشور هستم و می گویم از خوبی های کشور حمایت کنید و مدیرانی که 30سال زحمت کشیدند را تقبیح نکنیم.
 
پور محمدی با بیان اینکه دولت که تنها پنج نفر هیئت دولت نیست بلکه هزاران مدیر هستند، اظهار داشت: وقتی می گوییم از قوت ها حرف بزنیم یعنی خوبی های گذشته را کنار نزنیم. امروز که در مورد عقل و علم حرف می زنم کاری به گذشته ندارم بلکه امروز را می گویم.
 
وی یادآور شد: در دولت نهم با یکی از وزرا خدمت مقام معظم رهبری می رسیدیم. وزیر به من گفت چرا ما هر دفعه می آییم، آقا درباره عقل صحبت می کنند. مگر ما مشکل داریم که آقا تذکر می دهند. منبع: خبرگزاری مهر

پورمحمدی: مسوولان و مدیران، با انصاف و صداقت کارها را انجام دهند

 
رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: ما بعنوان مسوولان، مدیران، صاحب نفوذان، صاحبان پول و علما باید حرف درست، صحیح، منطقی و محکم بزنیم و عمل کنیم. گاهی وقت‌ها مردم به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما مشکلات اقتصادی کشور را می‌فهمیم اما شما بعنوان مسوول با ما درست صحبت کنید و مثل ماها زندگی کنید، ما محرومیت را تحمل می‌کنیم اما مساوات را رعایت کنید و فرقی نگذارید.
 
 حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست با اعضای شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: هنر انقلاب اسلامی ایران این بود که انقلاب نورانی و نورافشان بوده است. انقلاب اسلامی، انقلابی بود که به خوبی‌ها بشارت و از بدی‌ها پرهیز داد و یک مشعل فروزان در ادامه راه پیامبران بخصوص پیامبر اسلام (ص) است.
 
وی اظهار کرد: بعد از 33 سال، دنیا انقلاب ما را بعنوان یک انقلاب اثربخش پذیرفته‌اند و مردم آمریکا می‌گویند که یک درصد بر آمریکا حکومت می‌کنند و 99 درصد مابقی جمهوری اسلامی ایران را حامی خود می‌دانند.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: باید برای اصلاح جامعه و رفع کاستی‌ها و صعف‌ها با تقوا، راستگو، امانت‌دار و صادق باشیم و اگر قاضی و بازرس هستیم به صداقت قضاوت و بازرسی کنیم و اگر مدیر و کاسب هستیم با انصاف مدیریت و فعالیت و کارهای خود را درست انجام دهیم، کاری که نمی‌توانیم انجام دهیم وعده و شعار بی خود ندهیم نسبت ناروا به کسی نزنیم و از حق خود بیشتر مطالبه نکنیم.
 
پورمحمدی بیان کرد: مهمترین تقوا در نظام اداری این است که براساس کار کارشناسی تصمیم بگیریم و مدیری که براساس کار کارشناسی تصمیم نگیرد مدیر بی تقواست و اگر در تصمیم گیری خوب عمل نکند و تصمیم نگیرد، خیانت در امانت کرده است.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: ما بعنوان مسوولان، مدیران، صاحب نفوذان، صاحبان پول و علما باید حرف درست، صحیح، منطقی و محکم بزنیم و عمل کنیم. گاهی وقت‌ها مردم به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما مشکلات اقتصادی کشور را می‌فهمیم اما شما بعنوان مسوول با ما درست صحبت کنید و مثل ماها زندگی کنید، ما محرومیت را تحمل می‌کنیم اما مساوات را رعایت کنید و فرقی نگذارید.
 
پورمحمدی عنوان کرد: ما باید اهانت نکنیم و علیه این و آن حرف نزنیم تا کسی خلاف امیال ما حرف می‌زند زود متهمش نکنیم این چه ادبیاتی است که می‌گوییم تو از ما نیستی و تو با آنها هستی. خیلی وقت‌هاست که مردم دچار مصیبت شدند چون بدون کار کارشناسی عمل کردیم و تا پول داشتیم بی‌گدار مصرف کردیم و الان با مشکل مواجه شدیم.
 
وی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی مرزهای کارشناسی و عدالت را خوب رعایت کنیم، همه مردم در جنگ اقتصادی مشارکت کنند اما اگر مردم دیدند که من مسوول خوب عمل کردم حمایت می‌کنند. دشمن می‌خواهد ما از مولد و تولید کننده به مصرف کننده تبدیل شویم و تمام هدف دشمن وابستگی است، هرچقدر روی تولید کم کار کنیم وابستگی را بیشتر و اقتصاد مقاومتی را کم کرده‌ایم.
 
پورمحمدی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی شکل گیرد باید کارشناسانه و متناسب با شرایطی که در آن هستیم، عمل کنیم.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: دشمن با تمام ظرفیت می‌خواهد مارا زمین‌گیر کند و باید حواسمان باشد و به مدیران کمک و راهکارها را فراهم کنیم و به مردم توصیه کنیم که با یک نوایی و یک صدایی و همبستگی از این مرحله عبور کنیم.
 
وی بیان کرد: مصلحت مستلزم دو سه تا موضوع است که مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص می‌دهند اختلاس نباشد و در زمین دشمن بازی نکنیم. اگر می‌خواهیم در جامعه یک سپر محکم ایجاد کنیم و از نظام خود خوب دفاع کنیم باید به عدل و عدالت عمل کنیم که مظهر این عدالت دستگاه قضایی است.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران ارزشمند و عزیز است و معنویت و ایمان مردم مهمتر از همه چیز می‌باشد چراکه بسیاری از همراهی‌های ملت ما بخاطر ایمانشان است و ما بعنوان مسوول این را باید محترم بشماریم.
 
پورمحمدی با بیان این‌که «باید دستاوردها و مزایای انقلاب اسلامی را مرور کنیم» اظهار کرد: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی این است که آمریکا و غرب دشمن ما هستند و افتخار می‌کنیم که این همه دشمن ما مخاطبشان قرار گرفتیم و ما در جبهه نور و شرافت قرار داریم.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در جمع بازرسان افتخاری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بلوغ انسان بدون مرز است و اصلاً سقف ندارد و انسان آن‌قدر عظمت دارد که می‌تواند مرزها را طی کند.
 
پورمحمدی افزود: در جامعه‌ای که محصولات ضد فرهنگی وجود دارد امکان پرواز و رسیدن به معنویت واقعی را از مردم می‌گیرد.
 
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی حرفش این است که باید نگاه‌ها عوض شود و نگاه ما نگاه الهی و انسانی است.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: نگاه‌ها در جوامع غربی به انسان‌ها نگاهی محدود است.
 
پورمحمدی بیان کرد: فرعونیان انسان‌ها را تحقیر می‌کردند و بر آنان مسلط می‌شدند و امروز جهان غرب نیز بدین شکل جهانیان را تحقیر می‌کند.
 
وی ادامه داد: انقلاب ما حق است و باطل رفتنی است و مسیر ما چیزی جز حقگویی نیست.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: مسیر ما حقگویی است و نظام اداری ما باید راهگشای مشکلات مردم باشد و این تفکر باید در جامعه نهادینه شود.
 
پورمحمدی بازرسان افتخاری سازمان بازرسی را اعضای سپاه سلامت اداری برشمرد و تصریح کرد: امروز تابلوی انقلاب ما در نظام، دستگاه‌های اداری هستند و نباید خدای ناکرده با عملکرد نسنجیده خود چهره نظام را خط خطی کنند.
 
وی اضافه کرد: بازرسان نظام سلامت اداری باید الماس گرانبهای خود که همان چهره نظام است را صیقل دهند و رضایت مردم را بر هر چیزی بالاتر بدانند.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: ما نباید جبهه هجوم دشمن را فراهم کنیم و برای این مهم باید نظام اداری ما نظامی سالم باشد و بازرسان افتخاری در این راستا نقش فرهنگی و انقلابی دارند.منبع: خبرگزاری ایسنا

پورمحمدی: حق‌گویی در نظام اداری سالم متبلور می‌شود

 
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی عصر امروز در جمع بازرسان افتخاری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در جامعه‌ای که محصولات ضدفرهنگی رواج دارد امکان پرواز و رسیدن به معنویت واقعی را از مردم می‌گیرد.
 
رئیس بازرسی کل کشور گفت: مسیر ما حق‌گویی است و نظام اداری ما باید راهگشای مشکلات مردم باشد و این تفکر باید در جامعه نهادینه شود.

 حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی عصر امروز در جمع بازرسان افتخاری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در جامعه‌ای که محصولات ضدفرهنگی رواج دارد امکان پرواز و رسیدن به معنویت واقعی را از مردم می‌گیرد.

وی ابراز کرد: حرف انقلاب اسلامی این است که باید نگاه‌ها را تغییر داد و نگاه ما نگاه الهی و انسانی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نگاه‌ها در جوامع غربی به انسان‌ها بر خلاف نظام اسلامی نگاهی محدود است.

پورمحمدی تصریح کرد: فرعونیان زمانه انسان‌ها را تحقیر می‌کردند و بر آنان مسلط می‌شدند و امروز جهان غرب نیز به این شکل جهانیان را تحقیر می‌کند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی حق است و باطل رفتنی است و مسیری که ما در آن قرار داریم چیزی جز حقیقت و حق‌گویی نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ابراز کرد: مسیر ما حق‌گویی است و نظام اداری ما باید راهگشای مشکلات مردم باشد و این تفکر باید در جامعه نهادینه شود.

پور محمدی بازرسان افتخاری سازمان بازرسی را اعضای سپاه سلامت اداری دانست و تصریح کرد: اکنون تابلوی انقلاب ما در نظام، دستگاه‌های اداری بوده و نباید با عملکرد نسنجیده خود چهره نظام را خدشه‌دار کنند.

وی اضافه کرد: بازرسان نظام سلامت اداری باید الماس گرانبهای خود که همان چهره نظام است را صیقل دهند و رضایت مردم از هر چیز بالاتر بدانند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: نباید با دست خود جبهه هجوم دشمن را فراهم کنیم و برای این مهم باید نظام اداری ما نظامی سالم باشد و بازرسان افتخاری در این راستا نقش فرهنگی و انقلابی دارند.منبع: خبرگزاری فارس

پورمحمدی: جلوگیری از یک فساد نباید مسبب فسادهای بزرگ‌تر شود

 
هر جا که بازرسی‌ها موجب اخلال در روند کارهای اجرایی و انجام امورات مردم را سردرگم کرده دستور دادم تا این بازرسی‌ها انجام نشوند.
 
 رئیس سازمان بازرسی کل با بیان اینکه امروز فساد بزرگ و اصلی در این کشور بیکاری است، گفت:‌ نباید به بهانه ممانعت از یک فساد موجب به وجود آوردن فسادی بزرگ‌تر مانند بیکاری و از کار بیکار شدن کارگران شویم.


حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی پیش از ظهر امروز در جمع اعضای شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هر جا که بازرسی‌ها موجب اخلال در روند کارهای اجرایی و انجام امورات مردم را سردرگم کرده دستور دادم تا این بازرسی‌ها انجام نشوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این‌کار کاملا با دستورات الهی و فرامین رهبر معظم انقلاب همسو است، افزود: اگر قرار باشد یک بازرسی به منظور ممانعت از یک فساد اداری موجب به وجود آمدن فسادی به مراتب بزرگ‌تر شود بدون شک عقل و شرع حکم می‌کنند که از انجام این بازرسی خودداری شود و ما نیز تاکنون این رویه را انجام دادیم.

وی ادامه داد: یکی از این موارد در جایی است که بخواهیم جلوی یک فساد کوچک را بگیریم ولی به دنبال این بازرسی‌ها فساد بزرگ‌تری به نام بیکاری و از کار بیکار شدن کارگرها به وجود آید که در این شرایط قطعا بازرسی کل کشور به موضوع ورود پیدا نمی‌کند.

پورمحمدی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در مورد اینکه فساد اصلی در این کشور بیکاری است، گفت: اکنون فساد بزرگ و خطرناک کشور موضوع بیکاری جوانان و تحصیل‌کرده‌های ما است که لازم است همه مدیران برای ریشه‌کنی این فساد بزرگ تلاش کنند.

* به بهانه مبارزه با فساد نباید فسادهای بزرگ‌تر آفرید

وی بیان کرد: طبیعی است ورود ما به برخی بازرسی‌ها در کشور جار و جنجال و فساد ایجاد می‌کند و ما همواره سعی بر این داشتیم که این مصلحت‌ها را برای انجام کارهای مردم و نظام در نظر بگیریم.

پورمحمدی تصریح کرد: در چنین شرایطی مدیر به جای رسیدگی به امور مردم و مشکلات آنان از صبح تا شب باید جواب این بازرس و آن بازرس را بدهد و کارها لنگ شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نباید به بهانه مبارزه با فسا، موجب آفریدن فسادهای به مراتب بزرگ‌تر و مهم‌تر باشیم، تأکید کرد:‌ شرایط کشور به گونه‌ای است که اکنون باید به مدیران و مسئولان در همه سطوح این مملکت کمک کنیم تا در این جنگ اقتصادی که دشمن با همه وجود آن را طراحی کرده است به جلو برویم.

* بدون کار کارشناسی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به تولید و حمایت از خوداتکایی ولی متأسفانه ما گاهی در جاهایی پول خرج کردیم که نباید می‌کردیم، یعنی این پول‌ها اگر زمانی که وضعیت اقتصاد ما به وضع خوبی برسد شاید کار درستی بود ولی اکنون با این وضعیت اقتصاد باید پول‌های خود را صرف تولید می‌کردیم تا این مملکت به خارج وابسته نباشد.

وی تأکید کرد: امروز خیلی کار شده و زحمت‌های زیادی کشیده شده ولی اولویت‌ها را تشخیص ندادیم و توجه به تولید و اقتصاد را در اولویت قرار ندادیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اقتصاد مقاومتی را وقتی عملی دانست که عدالت در همه ابعاد و سطوح رعایت و همه مردم در اقتصاد مشارکت داشته باشند.

این مسئول قضایی در کشور ادامه داد: وقتی همه مردم در این جنگ اقتصادی مشارکت می‌کنند و در کنار مردم خواهند بود که ببینند مدیران و مسئولان کشور خوب، عاقلانه و عادلانه عمل می‌کنند.

 پورمحمدی تأکید کرد:‌ بدون کار کارشناسی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد و در آن موفق بود.منبع: خبرگزاری فارس

پورمحمدی: استانداردهای غرب ملاک سنجش انتخابات در ایران نیست

 
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با بیان این‌که هیچ‌گاه نباید انتخابات در کشور ایران اسلامی را با انتخابات غربی‌ها به عنوان معیار و ملاک سنجید، اظهار کرد: مهم این است که مردم در عرصه انتخابات حضور پر شور و بصیرتمندانه داشته باشند و انتخاب آن‌ها مورد احترام قرار گیرد که این خود بالاترین نوع استاندارد انتخاباتی در سطح جهانی است.
 
حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان این‌که هیچ‌گاه نباید انتخابات در کشور را با انتخابات غربی‌ها به عنوان معیار و ملاک سنجید، اظهار کرد: مهم این است که مردم در عرصه انتخابات حضور پر شور و بصیرتمندانه داشته باشند.

    حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با بیان این‌که هیچ‌گاه نباید انتخابات در کشور ایران اسلامی را با انتخابات غربی‌ها به عنوان معیار و ملاک سنجید، اظهار کرد: مهم این است که مردم در عرصه انتخابات حضور پر شور و بصیرتمندانه داشته باشند و انتخاب آن‌ها مورد احترام قرار گیرد که این خود بالاترین نوع استاندارد انتخاباتی در سطح جهانی است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی برای مشارکت سیاسی فضایی خوب ایجاد کرده و نرخ مشارکت ما در انتخابات از نرخ‌های مشارکتی بالای دنیا به شمار می‌رود.

پورمحمدی با بیان این که مردم ما تاکنون و در این همه انتخابات با انگیزه خوب و در فضای امن و آزاد در صحنه حضور پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این همه انتخابات اگر استاندارد نبود که مردم با انگیزه حضور پیدا نمی‌کردند و درصد مشارکت بالا نبود.

وی تصریح کرد: کار انتخابات کار پیچیده‌ای است و طبیعتا ممکن است ضعف‌ها و مشکلاتی وجود داشته باشد که باید اصلاح کنیم و همه متوجه آن‌ها هستیم ولی به داشته‌های خود هم افتخار می‌کنیم.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: حساسیت استکبار جهانی به خاطر وجود استانداردهایی است که ما به وجود آورده‌ایم و و بر آن‌ها اصرار داشته و پایبند به آن هستیم.

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که با این همه دستاورد انتخاباتی چرا برخی افراد معتقد به انطباق انتخابات ایران با استاندارهای جهانی هستند، تصریح کرد: برخی افراد تحت تأثیر فضاسازی‌ها و القائاتی که دشمن می‌سازد قرار می‌گیرند و برخی اوقات بلندگوی دشمن آن‌قدر قوی است که ما فکر می‌کنیم باید خود را به شکل آن‌ها درآوریم تا وجاهتی داشته باشیم.

وی یادآور شد: فضاهایی که در دنیا ایجاد می‌شود انسان‌های زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امروز باید بدانیم که استانداردهای ما خوب و قابل دفاع است هر چند که خود شیفته هم نباید باشیم و ضعف‌ها را باید در هر عرصه‌ای از جمله در انتخابات برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که لازم است در راستای برطرف کردن برخی عیوب انتخابات خود حرکت کنیم، افزود: اکنون استانداردهای جهانی را در انتخابات پشت سر گذاشته‌ایم ولی این به معنای تلاش برای رفع کمبودها و نواقص در این زمینه نیست.منبع: خبرگزاری فارس

هشدار پور محمدی نسبت به تاثیرات بی ثباتی نرخ ارز

 
رئیس سازمان بازرسی کشور با انتقاد از عدم توجه جدی به تولید گفت: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری در سال حمایت از تولید ملی معلوم نیست چرا برخی توجه نمی کنند و به جای حمایت از تولید، نسخه افزایش مصرف را می پیچند و با برداشت از منابع کشور می خواهند مشکل ساز شوند.
 
جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و ارائه راهکارهای اجرایی عصر دوشنبه با حضور حجت الاسلام مصطفی پور محمدی رئیس بازرسی کل کشور برگزار شد.
 
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در این نشست تخصصی از طرح مشکلات اقتصادی توسط نمایندگان تولیدکنندگان استقبال کرد و گفت: مسئولان باید برای شنیدن مشکلات گوش شنوا داشته باشند، مسائل را از نزدیک رصد کرده و برای حل آن اقدام کنند.
 
وی افزود: فشار و هجمه ای که دشمنان بر ما تحمیل کرده اند موجب ایجاد شرایط سختی شده است و به اذعان دشمنان امروز شدیدترین تحریم ها و فلج کنده ترین تدابیر اقتصادی را اعمال کرده اند و با تدابیر هوشمندانه با جدیت نه تنها تصمیم می گیرند بلکه نظارت و پیگیری دقیقی نیز در بازرسی های بین المللی آغاز کرده اند تا به ما آسیب بزنند.
 
پورمحمدی تصریح کرد: گسترده ترین بازرسی جهانی در شرایط کنونی در حوزه اقتصادی ایران شکل گرفته و در لایحه بودجه آمریکا بیش از20 صفحه در خصوص تحریم ایران برنامه ریزی شده است.
 
وی گفت: مسائل هسته ای تنها بهانه ای است و دشمنی ها فراتر از این موضوع است زیرا ایران فضای برتری آمریکا را در عرصه جهانی به خطر انداخته و به چالش کشیده و جمهوری اسلامی داعیه دار یک تفکر، فرهنگ، رفتار و منش اجتماعی، سیاسی و دیپلماتیک و بین المللی است که استکبار آن را نمی پسندد.
 
این مسئول بیان کرد: حوادث منطقه مهم است و آنچه دشمنان انتظار داشتند محقق نشده و حادثه 11 سپتامبر، لشگرکشی به منطقه و افغانستان و عراق که با بیشترین حضور نظامی و تجمیع تسلیحات نظامی در خلیج فارس و دریای عمان اتفاق افتاد و در یک روز بیش از 115 شناور هسته ای و ناوشکن در این محدوده حضور یافت تعجب برانگیز است.
 
 پورمحمدی بیان کرد: دشمنان پولهای زیادی هزینه کرده اند اما همه نقشه های آنها عملی نشده چون تعادل استکبار را در منطقه بر هم زده ایم و آسیب جدی دیده اند تلاش می کنند با تحریم ها نظام را دچار مشکل کنند لذا هر روز موضوع جدیدی مانند هسته ای، حقوق بشر، مبارزه با فساد را مطرح می کنند اما به یاری خداوند از این پیچ تاریخی با تدبیر و مدیریت عبور خواهیم کرد.
 
این مسئول یادآورشد: باید فضای بین المللی را به سمت آرمانهای انقلاب اسلامی هدایت کنیم تا بتوانیم بر مشکلات فائق آئیم.
 
خود تحریمی مشکل ساز است
 
پورمحمدی گفت: خود تحریمی بیشتر از تحریم دشمنان به تولیدکننده آسیب زده است لذا باید با بررسی عملکرد خود در گذشته در روزهای پایانی سال از نواقص و ایرادهای گذشته درس بگیریم و آنها را در برنامه های جدید اصلاح کنیم.
 
فضای اقتصادی ناگوار است
 
این مسئول اظهارداشت: فضای سختی بر تولید و کسب و کار کشور حاکم شده و فعالان اقتصادی در شرایط ناگواری هستند و دشمن نیز هدفها اصلی نقشه های خود را بر روی مسائل اقتصادی متمرکز کرده و بر اساس دیدگاهها، اهداف و فتنه گری های خود از کشور ما دست نخواهد کشید.
 
وی تصریح کرد: باید تدبیر کنیم و با دوری از اشتباهات گذشته برای فردای خود درست برنامه ریزی کنیم و بدانیم دشمن هرگز از طمع ورزی نسبت به ایران خسته نخواهد شد و ما موظفیم راه را بر بدخواهان ببندیم و روزنه ای در مسیر اهدافش باز نکنیم.
 
پورمحمدی گفت: بهتر است وقت خود را به درگیری و کشمکش ها سپری نکنیم بلکه بدنبال حل مشکلات باشیم و با کسانی که مشکل ساز هستند برخورد کنیم و هوشمندانه به فکر آینده کشور باشیم.
 
دولت بدهی خود را پرداخت کند
 
رئیس سازمان بازرسی کشور یادآورشد: بخشی از مشکلات ناشی از عدم پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی و بانکهاست که نباید این موضوع فراموش شود و در حال حاضر دولت حدود 24 هزار میلیارد تومان بدهی به بخش خصوصی و 34 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار است که پرداخت آن بخشی از نگرانی ها را برطرف می کند.
 
وی در خصوص پرداخت نقدی دولت به مردم اظهارداشت: همه کارشناسان معتقدند این گونه طرح ها تورم زا و مشکل آفرین است و بی توجهی به افزایش نقدینگی پیامدهای دیگری را نصیب کشور می کند که منطقی نیست.
 
پور محمدی بیان کرد: مدیران باید درست تصمیم بگیرند تا در آینده دچار مشکل نشویم و در شرایط کنونی حتی طرح موضوع پرداخت پول نقد تورم زاست و به بالا رفتن قیمتها منجر می شود که از مجلس انتظار داریم در این زمینه ورود پیدا کند.
 
این مسئول یادآورشد: باید کاری کنیم تا درآمدهای مردم افزایش یابد و برای طبقات متوسط به بالای جامعه فضای کسب و کار هموار شود و با کنترل قیمتها مسیر درست را طی کنیم و توزیع پول نقد راه اشتباهی است که مسئولان پیش گرفته اند.
 
به فکر تولید باشیم نه افزایش مصرف
 
رئیس سازمان بازرسی کشور با انتقاد از عدم توجه جدی به تولید گفت: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری در سال حمایت از تولید ملی معلوم نیست چرا برخی توجه نمی کنند و به جای حمایت از تولید، نسخه افزایش مصرف را می پیچند و با برداشت از منابع کشور می خواهند مشکل ساز شوند.
 
وی افزود: قرار بود به سرمایه گذاری بیندیشیم نه آنکه از سرمایه ها برداشت کنیم لذا از نمایندگان مجلس انتظار می رود با پیگیری و نظارت پاسخگوی مردم باشند.
 
پورمحمدی گفت: ظرفیت های اقتصادی و کارآفرینی کشور بسیار بالاست که این قابلیت به ما حکم می کند مجال را از دشمن بگیریم و با بی تدبیری به دشمنان فرصت ندهیم به ما آسیب بزنند.
 
مشکلات اقتصادی با مذاکره با استکبار حل نمی شود
 
وی بیان کرد: حتی با مذاکره نمی توان انتظار داشت مشکلات اقتصادی کشور حل شود زیرا گفتگو نیز تنها در شرایط اقتدار، داشتن برنامه و تدبیر جواب می دهد و لازم است دشمن را زمین گیر کرده و کاری نکنیم که سود ببرد.
 
رئیس سازمان بازرسی کشور یادآورشد: استکبار به خود و دوستانش نیز رحم نمی کند و داستان امروز یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال بیانگر خوی استکباری دشمنان است که بر کسی رحم نمی کنند.
 وی شنیدن مشکلات تولیدکنندگان را وظیفه مسئولان دانست و گفت: مدیران کشور باید گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات و دغدغه تولیدکنندگان داشته باشند و سپس برای رفع آن تدبیر و اقدام کنند.
 
پورمحمدی یادآورشد: اگر اوضاع آشفته ای در کشور حاکم شود دشمن سوء استفاده خواهد کرد لذا باید در آرامش و امنیت روانی مسائل را مطرح و حل کنیم و سازمان بازرسی هم آمادگی کامل دارد تا شنونده دغدغه تولیدکنندگان باشد و به تامین فضای با ثبات و امن در جامعه کمک کند.
 
این مسئول به ضرورت ایجاد تعامل منطقی بازرسی با دستگاههای اجرایی اشاره کرد و افزود: هر جا که احساس کنیم حضور بازرسی موجب ایجاد شوک و نگرانی می شود کار را متوقف می کنیم و با همکاری کامل با دستگاههای اجرایی در مسیر قانون حرکت خواهیم کرد.
 
وی گفت: با قانون نباید خشک و بدون انعطاف برخورد کرد و دنبال انطباق شرایط با کسب و کار هستیم تا استرس به این فضا وارد نشود.
  
 رئیس سازمان بازرسی کشور میزان معوقات بانکی را هم 72 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و پرداخت آنها را در کنار تعهدات دولت به پرداخت مطالبات بخش خصوصی مهم است.
 
مچ گیری نمی کنیم
 
وی تاکید کرد: سازمان بازرسی بدنبال استفاده از ظرفیت حداکثری قانون و مچ گیری نیست بلکه تلاش می کنیم با جدیت وظیفه قانونی خود را قبل، حین و پس از کارها انجام دهیم و با تدبیر و حسن ظن از مسائل عبور کنیم.
 
پورمحمدی با بیان مشکلات ناشی از چند نرخی بودن ارز هم گفت: از نظر نرخ ارز در شرایط نامناسبی قرار داریم که نیازمند هماهنگی برای تک نرخی شدن هستیم زیرا بی ثباتی قیمت ارز موجب ناامنی اقتصادی و نگرانی تولیدکننده می شود.
 
وی گفت: بدهکاران بزرگ دولتی هم باید مشخص شوند و امیدوار بود با پرداخت بدهی بانکها، پیمانکاران و بخش خصوصی می توان به کاهش مشکلات اقتصادی کمک کرد.
 
 گزارش کامل مرحله اول طرح هدفمندی تهیه می شود
 
پورمحمدی از تهیه گزارش کاملی از مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها خبر داد و اظهارداشت: باید به آمارها و نتایج مرحله اول این طرح توجه جدی شود و ببینیم به نتایج تعریف شده دست یافته ایم یا نه و سپس برای ورود به مرحله بعدی آماده شویم.
 
رئیس سازمان بازرسی کشور اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را درشرایط کنونی منطقی نداست و خواستار اجرای مدبرانه آن در سال آینده و پس از انتخابات شد.  منبع: خبرگزاری مهر

پور محمدی: یکی نیست از دولت سوال کند چرا این تعداد اخراجی دارد؟

 
مصطفی پور محمدی در گفت و گویی به کالبد شکافی پرونده بدهکاران بزرگ بانکی، تخلفات ارزی و فساد آقازاده ها پرداخته است.
 
  هفته نامه تجارت فردا در گفت و گویی با مصطفی پور محمدی، رییس سازمان بازرسی به کالبد شکافی پرونده بدهکاران بزرگ بانکی، تخلفات ارزی و فساد آقازاده ها پرداخته است.

بخش هایی از این گفت و گو به شرح زیر است:

* دولت بزرگترین بدهکار نظام بانکی است

*در ماجرای تزریق ارز به صرافی تخلف بزرگی انجام شده است

*اسم هیچ کس را به دلیل رانت لاک نمی گیریم

*پرونده فساد در بیمه ایران در حال رسیدگی است

*انگ نظارت سیاسی همانند ادعای غربی ها در رعایت نکردن حقوق بشر است

*مهم نیست نظام برنامه ریزی سازمان باشد یا معاونت، مهم اعتقاد به برنامه ریزی است

* شورای رقابت در جریان واگذاری مخابرات کار خود را درست انجام نداد

*یکی نیست از دولت سوال کند چرا این تعداد اخراجی دارد؟

*به تحریم کنندگان اعتراض داریم و می گوییم عامل بسط فساد هستید

*نه در دوره ما و نه دوره‌های گذشته هیچ وقت پرونده تخلف کسی بایگانی نشده است. همه را به دادگاه فرستادیم. من یک سند روشن می‌گویم که 72 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم. بروند وابستگان به نظام را در این بدهکاران بزرگ بانکی پیدا کنند. این اسامی که روشن است. ببینیم چند نفر از اینها آقازاده هستند.

*شرکت‌های خودروساز که دولت در آن سهامدار است و موسسات عمومی هم که دولت در آنها سهامدار است جزو بدهکاران بزرگ هستند. ما چه کارشان کنیم؟

پور محمدی: با اختلافات داخلی فرش قرمز برای دشمن پهن نکنیم

 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اختلاف‌های داخلی در واقع فرش قرمزی برای دشمنان ما محسوب می‌شود و عرصه را برای تاخت و تاز آن‌ها فراهم می‌کند و این یعنی باید بیش از پیش خودمان را کنترل کنیم.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اختلاف‌های داخلی در واقع فرش قرمزی برای دشمنان ما محسوب می‌شود و عرصه را برای تاخت و تاز آن‌ها فراهم می‌کند و این یعنی باید بیش از پیش خودمان را کنترل کنیم.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در ویژه برنامه «همیشه بیدار» که به همت مجموعه فرهنگی کربلا در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه دشمن شناسی موضوع دقیق و عمیقی است، اظهار کرد: اگر ملت ما مانعی در برابر اهداف مادی آمریکا، رژیم‌ صهیونیستی و جهان خواران نبود، دلیلی برای دشمنی آن‌ها با ما وجود نداشت.

وی افزود: مستکبران خود را دارای تمدن برتر و متعالی‌ترین فرهنگ دانسته و به این نام قصد سلطه بر جهان و هدایت بشر به سمت و سوی فرهنگ خود را دارند که ایران مانعی بر تحقق این خواسته آن‌هاست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به جاسوسی‌های متعدد و فتنه‌های مختلف دشمنان از ابتدای انقلاب در قالب گروه‌های مختلف تأکید کرد: استنتاج ما از تمام این دشمنی‌ها این است که مستکبرانی همچون آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها در برابر ما آرامش ندارند و به شدت احساس خطر می‌کنند، چرا که خواسته‌های خود را نابود شده و عقیم و هدف‌هایشان را نافرجام می‌دانند.
وی اضافه کرد: نتیجه دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران در هدف برجسته خود که ارائه مسیر پاک و ناب انسانی و بخشیدن سعادت و اخلاق به دنیاست موفق بوده و دشمنان نتوانسته‌اند ما را از اهداف خود باز دارند.
حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به اینکه ملت ایران از اهداف و شعارهای خود از ابتدای انقلاب تاکنون عقب‌نشینی نکرده است، گفت: پس از گذشت بیش از 33 سال از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم که صحبت‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب هم‌سو و یکسان است و هیجانات، شعارها، احساسات، شعور و اهداف جوانان انقلابی آن زمان هنوز در جامعه ما جاری است.
وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) در سال 43 فرمود که مخالف دخالت افراد اجنبی همچون آمریکا در ایران هستیم و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را در کشور ما نهادینه کرد و امروز این شعار با قوت و قدرت در جامعه باقی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: در طول این مدت دشمنان از کینه‌توزی خود دست برنداشته‌اند، اما با توجه به اینکه در طول این سال‌ها به برکت خون شهدای انقلاب و رزمندگان دست مستکبران به ما نرسیده است رو به تحریم آورده و به دوستان ما همچون روسیه، لبنان و به تازگی عراق نیز چنگ انداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه رشحه‌های انقلاب ما موجب بیداری اسلامی در کشورهای منطقه شده است، اظهار کرد: طبیعی است که انقلابی که در دهه چهارم خود با سرافرازی و استواری شعارهای خود را تکرار می‌کند دشمنان و دوستان فراوانی دارد و چنین انقلابی موفق است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی تأکید کرد: ما در دریای میراثی که پیامبر (ص) به عنوان پدر امت اسلام برای ما به یادگار گذاشت غرق هستیم و این ناشکری است که این گنجینه و ثروت‌ها را نشناسیم.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) خطاب به رزمندگان جنگ بدر که شما در جهاد اصغر پیروز شده‌اید اما از دشمن بزرگ‌تر که همان مبارزه با هوای نفس است غفلت نکنید، تصریح کرد: پیام پیامبر اکرم (ص) برای جامعه امروز ما بسیار آموزنده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه کشور ما اکنون توانسته استکبار بزرگ را بر زمین اظهار کرد: گرچه با وجود آسیب‌های فراوان دشمنان نتوانستند ما را از اهداف خود باز دارند اما به فرموده رهبر معظم انقلاب تاکنون تنها از تنگه‌ها و تپه ماهورها گذر کرده‌ایم و راه فراوانی تا قله باقی است.
وی اضافه کرد: به تعبیر دیگر رهبر ما در حال گذر از یک پیچ تاریخی هستیم که دشمن در آن کمین کرده است و هنوز رسالت مهمی داریم که به انجام برسانیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم شیطان‌های انسانی بر ما غلبه نکنند و از شر آمریکا و امثال آن نجات پیدا کنیم لازم است زندگی خود را بر مدار عقل تعیین کنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه به تعبیر پیامبر (ص) دشمن دین و اقتدار ما بی‌عقلی است، گفت: بنا بر صحبت امیرالمؤمنین (ع) جامعه اسلامی باید بر مبنای علم و تخصص عمل کند، بنابراین بزرگ‌ترین ضربه‌ای که دشمن می‌تواند به ما وارد کند از راه جهالت ماست و اینکه سخنان علما و دانشمندان را کنار گذاشته و از آنچه به ذهنمان می‌رسد پیروی کنیم که این کار عین جهالت و از دست دادن سرمایه‌هاست.
وی اضافه کرد: به گفته مولا امیرالمؤمنین (ع) برای اینکه جامعه‌ای رستگار شود و از شر شیطانی همچون استکبار رهایی پیدا کند باید از عقل تبعیت کرده و به دنبال علم باشد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه کشور ایران اکنون زیر ذره‌بین جهانی است، گفت: اگر دیروز طرفداری نداشتیم امروز کوچک‌ترین سخن رهبر، حرکات دولت و مجلس و حرکت ملت ما در تمام رسانه‌های دنیا منعکس می‌شود و ما را به عنوان مدعی صاحب حرف و طرح در دنیا می‌شناسند که رقیب بزرگی به نام آمریکا دارد و این گفته خود آن‌هاست.

وی اظهار کرد: بنابراین ما تاکنون در جهاد اصغر پیروز شده‌ایم و اکنون مطابق فرمایش پیامبر اکرم (ص) نوبت به جهاد اکبر یعنی مبارزه به نفس رسیده است که ما آن را می‌توانیم در اختلاف‌ها، فتنه‌ها و سنگ‌اندازی‌ها جست‌و‌جو کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: این اختلاف‌ها در واقع فرش قرمزی برای دشمنان ما محسوب می‌شود و عرصه را برای تاخت و تاز آن‌ها فراهم می‌کند و این یعنی باید بیش از پیش خودمان را کنترل کنیم و این آموزه پیامبر را فراموش نکنیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور ما نیازمند وحدت و انسجام هستیم، بنابراین اگر فردی کار اشتباهی انجام داد نباید وی را حذف و به راحتی از اتوبوس انقلاب پیاده‌اش کنیم، بلکه باید در جذب انسان‌های بیشتر به این راه بکوشیم.

وی تاکید کرد: خداوند با رحمت بی‌نظیر خود انسان‌ها را می‌بخشد و این الگویی برای ماست که در جامعه گذشت جای عداوت و بغض را نگیرد، چرا که این همان چیزی است که دشمن انتظار دارد.
رئیس سازمان بازرسی کشور تأکید کرد: اگر دشمن بتواند در صفوف ما رخنه کند تنها به دلیل فاصله گرفتن از همین اخلاق‌مداری است، بنابراین باید اتحاد خود را حفظ کنیم و در هر کاری آگاهانه و عالمانه عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روایتی از پیامبر اکرم کفر و فقر هم رتبه شمرده شده است، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌داد که گرچه فکر، اخلاق و جهاد در برابر دشمنان مهم است، اما به عنوان یک هشداری آثار فقر در جامعه همانند کفر است و جامعه فقیر از اخلاق کریمه نیز باز می‌ماند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی تصریح کرد: مطابق آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) مدیریت جامعه را باید به دست خوبان و اهل آن سپرد، چرا که اگر افرادی که موقعیت فکری، اجتماعی مناسبی دارند بر سر کار باشند، ثروتمندان از فقرا دستگیری و در عین حال افراد جامعه مشورت و هم‌فکری را سرلوحه خود قرار می‌دهند و زندگی در همین دنیا برایتان شیرین می‌شود و در غیر این صورت مرگ برای شما بهتر است.
وی با اشاره به اینکه آزادی یکی از ارکان مهم انقلاب ما بوده است، گفت: جامعه ما به یُمن همین آزادی و با حضور آگاهانه مردم در انتخابات به این مرحله رسیده است، اشتباهاتی نیز در این مسیر 33 ساله داشته‌ایم اما به برکت خون شهیدان و حضور مؤمنین تاکنون راه صحیح را پیموده‌ایم
رئیس سازمان بازرسی کشور در پایان با اشاره به اینکه دشمنان قصد ربودن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از کشور ما دارند، ادامه داد: باید تلاش کنیم این سرمایه‌های مهم کشورمان را که منشأ همه توفیقات زندگی است، حفظ کنیم.منبع: قدس آنلاین

پورمحمدی: تولید را با رانت نگه داشته ایم

 
پورمحمدی با انتقاد از این‌که متاسفانه تولید را با رانت نگه‌ داشته‌ایم، گفت: با استفاده از منابع زیرزمینی هیبت اقتصاد خود را حفظ کرده‌ایم.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی به همراه برخی مسئولان کشوری صبح امروز با حضور در شرکت ذوب‌آهن اصفهان از طرح‌ توازن این کارخانه بازدید کردند.

مصطفی پورمحمدی صبح امروز در نشست با مدیر و معاونان شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به این‌که نیروهای استخدامی که با سفارش‌های دیگران بر منسبی نشسته‌اند بسیار ناکارآمد هستند، اظهار داشت: این افراد غیر متخصص نظام اداری کشور را دچار اختلال کرده‌اند.

وی شرکت ذوب‌آهن اصفهان را به عنوان شاخص تولید، صنعت و تنش سیاسی استان اصفهان خواند و تاکید کرد: سایر استان‌های کشور، ذوب آهن را مرز جهش این استان می‌دانند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور صنعت فولاد در کشورمان را به عنوان صنعت مادر معرفی کرد و افزود: این صنعت به دلیل دارا بودن منابع زغال‌سنگ، سنگ آهن و ظرفیت‌های فراوان فولادی از جایگاه بسیار بالایی برخودار است تا بتوانیم با استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی که هیچ‌کدام در کشورهای پیشرفته وجود ندارد، صنعت فولادکننده‌ای داشته باشیم.

وی گفت: متاسفانه تا به امروز پایبند به جهت‌گیری‌های توسعه کشور نبودیم در حالی که با بهره مندی از امکانات و ظریفیت‌های کشورمان می‌توانیم به توسعه‌های چندین برابری دست یابیم.

پورمحمدی صنایع فولادی و فولاد در کشور را نماد توسعه صنعت بیان کرد و اظهار کرد: کمبود در زمینه‌های دیگر نباید ما را از توسعه بازدارد و صنعت فولاد باید به عنوان صنعتی سودآور باقی بماند.

وی با تاکید بر این‌که مسایل زیست‌محیطی نیابد ما را از توسعه بازدارد، بیان داشت: البته توجه به موضوعات محیط زیست ضروری است، اما باید بدانیم که استفاده از سوخت‌های فسیلی در شرایط استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: از هر جهتی باید تلاش کنیم تا مجموعه شرکت ذوب‌آهن به عنوان یک صنعت مادر در کشورمان حفظ شود.

وی تصریح کرد: در روند توسعه رقابت در تولید و قیمت تمام شده محصولات باید مدنظر باشد و بدانیم که تولیدات در سایه رقابت‌پذیری شکل می‌گیرند.

پورمحمدی با انتقاد از این‌که متاسفانه تولید را با رانت نگه‌ داشته‌ایم، گفت: با استفاده از منابع زیرزمینی هیبت اقتصاد خود را حفظ کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری برای تبدیل اقتصاد بیمار به اقتصادی راقبتی و تولیدی دارد و باید با بهره‌مندی صحیح از منابع ملی خود، آنها را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر این‌که رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی را باید سرلوحه کارهای خود قرار داده و به عنوان نعمت از آنها سود ببریم، اظهار کرد: مطابق دستورات رهبری باید فرهنگ تولید، مصرف و مدیریت را تغییر دهیم.

در سفر امروز پورمحمدی به اصفهان بخش‌های مختلف شرکت ذوب‌آهن اصفهان از جمله کوره بلند شماره ۳، بخش واحد کک‌سازی شماره ۳، حوزه‌های فولادسازی، کلوخه‌سازی و نیروگاه فعال این شرکت مورد بازدید رییس سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت.

کوره بلند شماره ۳ از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و کک‌سازی شماره ۳ نیز طی گفته‌های مسئولان طی ۲۰ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.منبع: نامه نیوز

پورمحمدی: آیت‌الله تهرانی توجه فوق‌العاده‌ای به جوانان داشتند

 
پور محمدی: ایشان برای قانع کردن جوانان ساعت‌ها مطالعه می‌کرد و به جوانان احترام می‌گذاشت. ایشان حرف‌های دقیقی می‌زدند و به جوانان اهمیت می‌دادند.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: آیت‌الله تهرانی توجه فوق‌العاده‌ای به جوانان داشتند و مجالس اخلاق ایشان مملو از جوانان تحصیلکرده بود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی صبح امروز در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مجتبی تهرانی در مسجد جامع بازار بزرگ تهران، در جمع خبرنگاران گفت: ایشان برای قانع کردن جوانان ساعت‌ها مطالعه می‌کرد و به جوانان احترام می‌گذاشت. ایشان حرف‌های دقیقی می‌زدند و به جوانان اهمیت می‌دادند.

وی با بیان اینکه "جایگاه آیت‌الله تهرانی، در علم و فقاهتِ ایشان بود"، افزود: اسلام به پایگاه علم و بصیرت دینی و عمق فهم دینی بها می‌دهد و اساس ارزش انسان‌ها را دین‌شناسی و دین‌فهمی می‌داند. آیت‌الله تهرانی یک دین‌شناس بصیر و عمیق بود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه "آیت‌الله تهرانی عالمی صادق بود"، گفت: ایشان با دل و قلبشان با مردم حرف می‌زد و به آنچه خودش اعتقاد داشت مردم را دعوت می‌کرد. ایشان برای خودنمایی و فخرفروشی صحبت نمی‌کرد و با عملش مردم را به راه درست دعوت می‌کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله تهرانی اظهار کرد: حضور پرشور مردم در مراسم تشییع و تحریم ایشان نشان می‌دهد جامعه ما جامعه‌ای خداجو، حقیقت‌طلب، معنویت‌جو و اخلاق‌مدار است که ما به این شاخص‌ها افتخار می‌کنیم.منبع: خبرگزاری ایسنا

پورمحمدی: باید آب سد گتوند تخلیه شود و سد تغییر کاربری دهد

 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به کم شدن سالانه یک متر از حجم آب زیرزمینی کشور گفت: «اگر مدیر با جسارت و پرجرأتی وجود داشته باشد، باید دستور دهد تا کف شکنی ممنوع شود. چرا که با کف شکنی نمی‌توان به کشاورزی ادامه داد.»
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر حمایت سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نهاد ناظر از بخش کشاورزی کشور گفت: «باید هر چه سریع‌تر الگوی کشت و الگوی مصرف در زمینه تولیدات کشاورزی را تغییر داده و با اصلاح آبیاری، قدم در مسیری بگذاریم که بتوانیم پاسخ نسل آینده را بدهیم. چه این‌که آینده کشور را نمی‌توان با واردات اداره کرد.»

وی که در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، نمایندگان اعضاء استانی اتاق، رؤسای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان‌ها و رؤسای تشکل‌های کشاورزی کشور سخن می‌گفت، ضمن اشاره به حضورش در اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف کشور و لزوم گفت‌وگوی مسوولان با فعالان اقتصادی گفت: «کسانی که معتقد بودند تحریم کاغذ پاره‌ای بیش نیست و تدبیر لازم را در مواجهه با آن نیندیشیدند، اکنون که کشور دچار مشکل شده است باید پاسخگو باشند.»

 

اگر تدبیر لازم را در مصرف آب نیندیشیم، با مشکلات تاریخی و فراتاریخی روبرو خواهیم شد
رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران کم آبی در ایران و مشکلات استان‌هایی نظیر اصفهان و کرمان گفت: «امروزه به علت کم شدن حجم ذخائر آب زیرزمینی کشور که آن هم ناشی از دادن مجوزهای بی‌رویه برای حفر چاه بوده است، با بحرانی مواجهیم که اگر تدبیر لازم را نیندیشیم، با مشکلات تاریخی و فراتاریخی روبرو خواهیم شد.»

پورمحمدی کاشت برنج با استفاده از آب زاینده رود را یکی دیگر از مسائلی دانست که مسبب مشکل کم آبی در اصفهان شده است، افزود: «چه دلیلی دارد که ما آب زاینده رود که همچون طلا برای ما مهم است، صرف برنج کاری در منطقه‌ای کنیم که سابقه‌ای کمتر از چهل سال کشت برنج در منطقه دارد.»

وی با اشاره به چند برابر شدن زمین‌های زیر کشت محصولات کشاورزی در چهل سال اخیر گفت: «زمانی که تولیدات کشاورزی ما هشت تا ده برابر بیشتر می‌شود، ما باید برای عدم وقوع بحران آبی، الگوی مصرف خود را تغییر دهیم.»

 

نمی‌توان با شرایط حاضر، سد گتوند به فعالیت ادامه دهد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اذعان به اولویت بخشیدن به بازرسی‌های معطوف به حوزه محیط زیست در سازمان تحت امرش افزود: «در سازمان بازرسی کل کشور، در حوزه محیط زیست و مسائلی نظیر آب، حساسیت به خرج می‌دهیم. آخرین تصمیم سازمان در این حوزه نیز مربوط به تخلیه آب سد گتوند و تغییر کاربری سد است که بر اساس ساعت‌ها کارشناسی نتیجه‌گیری شده است.»

وی با اشاره به صرف 2000 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سد گتوند و همچنین کار صدها متخصص در سه دولت بر روی این سد و عدم توجه آن‌ها به مشکلاتی که سد ایجاد می‌کند گفت: «در سازمان بازرسی کل کشور با کارشناسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان با شرایط حاضر سد گتوند به فعالیت ادامه دهد و من با مد نظر قرار دادن قانون و کار کارشناسی این تصمیم را ابلاغ کرده‌ایم و پای آن هم ایستاده‌ایم.»

پورمحمدی با ذکر اقدامات سازمان بازرسی کل کشور پس از ابلاغ این تصمیم گفت: «600000 از اراضی زیر کشت در این مناطق وجود دارد که با چند بار آبیاری شدن با آب شور، تبدیل به نمک زار می‌شود و ما این مساله را به وزارت جهاد کشاورزی گزارش داده‌ایم که یا باید در این فصل آبی، سد را تخلیه کنند یا باید فکری به حال کشاورزی منطقه کنند.»

 

سازمان بازرسی با حفر چاه در طرح فدک مخالف است
پورمحمدی با اشاره به این نکته که هر چه زودتر باید نقشه جامع زیست محیطی هر استان با توجه به وضعیت کشاورزی، صنعت و آب طراحی شود افزود: «من و همکارانم در سازمان بازرسی کل کشور درگیر یک چالش بزرگ در حوزه آب کشور هستیم. اما ما نباید در این مسیر تنها بمانیم و شما به عنوان فعالان بخش کشاورزی کشور باید ما را یاری کنید.چون که ما هم باید با طرح فدک مبارزه کنیم، هم باید با حفر چاه‌های غیر قانونی مبارزه کنیم و هم باید با اقدامات غیر قانونی در حوزه زیست محیطی مبارزه کنیم.»

وی با غیرکارشناسی خواندن سه مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: «شما باید با صدای بلند مخالفت خود را با رسمی کردن حفر چاه‌های غیر مجاز اعلام کنید. کاری که ما آن را انجام داده‌ایم و به بازرسان کل استان‌ها دستور داده‌ایم هر استانداری در راستای اجرای طرح فدک، مجوز حفر چاه بدهد،در چارچوب تخلف از قانون پرونده‌اش به دادگاه ارجاع شود.»

 

باید در اقتصاد کشاورزی ما تحول پدید آید
پورمحمدی با انتقاد از صنعتگران، تولیدکنندگان و کشاورزان که به تسهیلات بانکی وابستگی دارند گفت: «همه فعالان اقتصادی ما در همه حوزه‌ها می‌خواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. البته ما هم از آنان در برابر سیستم بانکی حمایت می‌کنیم. اما نباید این پیش فرض وجود داشته باشد که همه اقدامات و کارها را باید با وام و تسهیلات بانکی به نتیجه رساند. نتیجه این وضعیت همین می‌شود که امروز با انبوهی از معوقات بانکی روبرو هستیم. البته این سخن که ما 300 نفر داریم که پول‌ها را گرفته‌اند و پس نداده‌اند، سخن درستی نیست. عدد و رقم خیلی بالاتر از این‌ها است و ما تا عمق روستاهایمان تسهیلات داده‌ایم و اکنون نمی‌توانیم پول‌ها را پس بگیریم.»

وی با تأکید بر اصلاح این چرخه معیوب گفت: «علاوه بر این باید رفتار کشاورزی ما و همچنین الگوی مصرف ما نیز تغییر پیدا کند تا این‌که در اقتصاد کشاورزی ما تحول پدید آید.»

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به معضل دریاچه ارومیه گفت: «ما در مورد این معضل زیست محیطی نیز با اساتید دانشگاه ارومیه، متخصصین امر و مسوولان محلی جلسه داشته‌ایم و به این جمع بندی رسیده‌ایم که وجود 18 هزار حلقه چاه غیر مجاز و نیز الگوی مصرف بد آب در استان آذربایجان غربی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه است»

وی با نقد طرح‌هایی نظیر انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه افزود: «گاهی اوقات حرف‌های عجیبی زده می‌شود و البته این‌گونه حرف‌ها و عمل‌های غیرکارشناسی نباید ما را مأیوس کند، بلکه باید تفکر و تعقل را در دستور کار قرار دهیم و با برنامه‌ریزی مدون، اصلاح امور را پیگیری کنیم.»

 

باید الگوی کشت و الگوی مصرف در زمینه تولیدات کشاورزی را تغییر دهیم

پورمحمدی با اشاره به پیگیری مسائل مربوط به کشاورزی اعم از گندم، دام و طیور از سوی سازمان بازرسی کل کشور افزود: «ما در زمینه مسائل کشاورزی نیازمند اراده‌ای فرادولتی هستیم. چرا که حل مشکلات این حوزه فراتر از دولت و مجلس است و شما به عنوان پیش‌قراولان بخش کشاورزی باید پیشگام اصلاح امور در این حوزه نیز بشوید. چه این‌که قانون‌گذار نیز برای شما به عنوان اعضاء اتاق بازرگانی ایران، جایگاه قانونی قائل است. در این مسیر نهادهایی نظیر سازمان بازرسی کل کشور نیز از شما حمایت خواهند کرد. اما باید بدانید که برای رفع موانع بخش کشاورزی باید مطالعه زیاد، اصلاح روش‌ها و همفکری در دستور کار شما باشد.»

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کم شدن سالانه یک متر از حجم آب زیرزمینی کشور گفت: «اگر دقیق و کارشناسی شده به این موضوع بنگریم و البته اگر مدیر با جسارت و پرجرأتی وجود داشته باشد، باید دستور دهد تا کف شکنی ممنوع شود. چرا که با کف شکنی نمی‌توان به کشاورزی ادامه داد، چرا که استفاده بیش از حد مجاز از ذخائر زیر سطحی، به هیچ وجه منطقی نیست و برای آینده کشور مضر است.»

وی در پایان با تأکید بر حمایت سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نهاد ناظر از بخش کشاورزی کشور گفت: «باید هر چه سریع‌تر الگوی کشت و الگوی مصرف در زمینه تولیدات کشاورزی را تغییر داده و با اصلاح آبیاری، قدم در مسیری بگذاریم که بتوانیم پاسخ نسل آینده را بدهیم. چه این‌که آینده کشور را نمی‌توان با واردات اداره کرد.»منبع: خبرآنلاین

ارزيابي پورمحمدي از ميزان راي‌آوري كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم

 
دولت آقای خاتمی، پایه‌گذار این نوع انتخابات تخریبی است. چون آن‌ها دوستان و همکاران ما در وزارت اطلاعات بودند که استاد جنگ روانی بودند و رفتند در ستاد آقای خاتمی و آقای ناطق نوری را پایین آوردند. در نظر سنجی نزدیک اسفند سال 75 آقای ناطق نوری 70 درصد رای داشت و آقای خاتمی 28 درصد، یک دفعه کاملا شیب برگشت به سمت آقای خاتمی، البته کمی از آن هم به خاطر عملکرد بد اطرافیان آقای ناطق بود. ولی بخش اعظمی از آن به خاطر شیوه تبلیغاتی و به خصوص تخریبی اطرافیان آقای خاتمی بود.
 
دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: رییس سازمان بازرسی کل کشورعلاقه و توجه ویژه‌ای به واژه قانون دارد و از آنجایی که بازوی نظارتی قوه قضائیه است مشکلات کنونی کشور را ناشی از قانون‌گریزی و عدم پایبندی دولت به قانون می‌داند، اما معتقد است که نمی‌توان تمام مشکلات اقتصادی را متوجه دولت کرد. آن طور که از ظواهر پیداست، مصطفی پورمحمدی نگاهش به همه مسائل به صورت دقیق و کارشناسی است و در هر حوزه‌ای هم اطلاعاتی دارد، اما وقتی جویای وضعیت شاخص‌های بورس می‌شود، می‌گوید که در این شرایط «اگر کسی کالا می‌خرید و نگهداری می‌کرد که بیشتر سود می‌کرد» و وقتی که به او می‌گوییم «شما توصیه به احتکار می‌کنید؟!» با لبخندی پاسخ ما را می‌دهد و عبور می‌کند.

 او به برخي اشتباهاتش نيز اعتراف می‌کند و نمونه‌اش را نیز می‌توان طرح بنگاه‌های زود بازده عنوان کرد که می‌گوید «در دولت نهم اشتباه عمل کردیم و به آن نتیجه‌ای که مدنظرمان بود نرسیديم و طرح از مسیر اصلی خود منحرف شد.» اما در دو ساعتی که ميهمان «دنیای اقتصاد» بود با نیم نگاهی که به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری داشت، نظراتش را در ارتباط با مشکلات اقتصادی کشور، نوسانات بازار ارز، تحریم‌های بین‌المللی، رابطه با آمریکا، انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و نظرسنجی‌های انتخاباتی بیان کرد.

به گفته رییس سازمان بازرسی کشور چالش امروز اقتصاد کشور اداری و سیاسی است؛ چراکه در مواقع بسیاری به مسائل اقتصادی از منظر سیاسی نگاه می‌کنیم و فضای سیاسی داخلی را گاهی احساسی می‌کنیم. پورمحمدی وضعیت امروز بازار ارز را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی می‌داند و می‌افزاید : در سال 90 و 6 ماه اول سال 91 به اقتضای تقاضای بیشتر، ارز بیشتر هم دادیم، نمی‌خواهم بگویم تعمدا ارز بیشتری به بازار ریخته شد، اما بعد یک‌دفعه ترمز دستی را کشیدیم و همین رفتار متضاد دولت، شوک بسیار تندی در بازار ارز ایجاد کرد. وی می‌گوید که سازمان بازرسی در گزارشی پیشنهاد داده بود که نرخ ارز باید شناور شود و بر همین اساس، اکنون باید نرخ ارز بدون وجود تحریم‌ها بین 2200 تا 2500 تومان باشد. معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز معتقد است که با برگزاری انتخابات سالم می‌توانیم از این مرحله دشوار عبور کنیم و باید به انتخابات قانونمند، گسترده و آزاد پایبند باشیم. پورمحمدی در ادامه به رابطه ایران و آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی و اساسی ایران، رابطه با آمریکاست و مساله آمریکا مساله تاریخی ما است و به نظرم یکی از موضوعات مهم امروز نظام بین‌الملل است.

 وی در ادامه به برخی نظرسنجی‌ها درباره انتخابات اشاره می‌کند و معتقد است که «نظرسنجی‌های حامیان دولت حقیقت ندارد و تنها شخص احمدی‌نژاد به جز بدنه دولت دارای 30 درصد محبوبیت است که آن هم رو به افول است.» پورمحمدی در پایان نیز به بحث نامزدی مشایی در انتخابات اشاره می‌کند و می‌گوید که «مشایی در مجلس نهم نیز می‌خواست وارد رقابت انتخاباتی شود تا رییس مجلس شود اما به او پیغام دادند که تایید صلاحیت نمی‌شوی.» با این مقدمه مشروح گفت‌وگوی رییس سازمان بازرسی کل کشور را با «دنیای اقتصاد» می‌خوانید.

شما اکنون رییس سازمان بازرسی کل کشور هستید و در گذشته نیز در دولت نهم حضور داشته‌اید؛ به نظرتان مهم‌ترین ایرادی که دولت را به لحاظ اقتصادی به این وضعیت کشانده است چیست و کجای مدیریت اقتصادی دولت می‌لنگید که ما الان در وضعیت دشوارفعلی هستیم؟
بحث درباره مسائل اقتصادی و عملکرد یک مجموعه بزرگ کار ساده‌ای نیست. انتظار نداشته باشید که بتوانیم به راحتی یک داوری کامل و مقبولی در رابطه با مجموعه بزرگی مثل دولت و اقتصاد دولت داشته باشیم. اما اگر بخواهیم به چالش‌های اصلی، کاستی‌ها و اشکالات پایه‌ای اشاره کنیم شاید بتوان موضوعاتی را مطرح کرد.

تمام مشکلات اقتصادی را متوجه دولت نمی‌دانم

من فکر می‌کنم بزرگترین موضوعی که در این رابطه با آن روبه‌رو هستیم نداشتن یک تعریف جامع و مدل روشن اقتصادی و توسعه‌ای توسط تیم مدیریت‌کننده دولت است. البته من تمام این موضوع را متوجه دولت نمی‌دانم. چون سیاست‌گذاری و تعیین یک مدل و اتخاذ اصول اقتصادی چرخه‌ای دارد. از تعیین سیاست‌های کلی که باید به مجلس بیاید، مجلس تصویب کند، بعد در رفت و آمد دولت و مجلس تحت تاثیر قرار گرفته و تغییراتی در آن اتفاق می‌افتد و سپس در طول مسیر هم دستخوش حوادثی است که احتمال دارد دولت یا مجلس سیاست‌هایش را جابه جا کنند. نکته دوم عدم شفافیت محیط اقتصادی و محیط کسب و کار و فضای اجرایی کشور است. یعنی نه محیط اجرایی و نه سیاست‌ها و نه اقدامات اجرایی از شفافیت برخوردار نیستند که تمام فعالان اقتصادی بدانند چه اتفاقاتی در صحنه اقتصادی در حال رخ دادن هست. من فکر می‌کنم این شفافیت برای طرفین آزاردهنده هست. دولت هم اشراف کامل به فضای اقتصادی غیر دولتی ندارد و فعالان اقتصادی هم با سیاست‌ها و اقدامات دولت آشنایی کامل ندارند. نکته سوم عدم پایبندی به تعهدات است. من این موارد را در بلوک مباحث اداری می‌دانم و تعبیر مدیریتی نمی‌خواهم انجام دهم، چون بخشی از آن اداری است یعنی به ساختارها، قواعد، مقررات و فرهنگ اداری برمی‌گردد. یعنی این‌گونه نیست که اگر تنها مدیران خوب تصمیم بگیرند، اصلاح می‌شود.

چالش امروز اقتصاد کشور اداری و سیاسی است

من از واژه اداری استفاده می‌کنم؛ چرا که احساسم این است که چالش امروز اقتصاد کشور بیشتر اداری و سیاسی است. ما در مواقع بسیاری به مسائل اقتصادی از منظر سیاسی نگاه می‌کنیم و فضای سیاسی داخلی را گاهی احساسی می‌کنیم و براساس مواضع سیاسی، تدابیر اقتصادی خود را تنظیم می‌کنیم. طبعا این نوع نگاه سیاسی در داخل و خارج و نسبت به فضای بین المللی و روابط بیرونی ما بر فضای اقتصادی تاثیر می‌گذارد. البته در دنیا، اقتصاد بسیار زیاد از سیاست تاثیر پذیر است و این موضوع تنها به ما اختصاص ندارد. ولی ما از مباحث سیاسی بسیار زیاد تاثیر می‌گیریم و تاثیر مسائل اداری و سیاسی از خود فرمول‌های اقتصادی بیشتر خواهد بود.
پس با این توضیحات، دولت چندان هم در این وضع اقتصادی کشور مقصر نیست و شما معتقدید که دولت احمدی‌نژاد در این مساله چندان تاثیرگذار نبوده است؟

من اکنون قضاوت نمی‌کنم. من فضای اقتصادی را آسیب شناسی می‌کنم. البته بدون شک سهم مدیران و مجریان در این موضوع سهم بزرگ‌تری است. اما اینکه تمامی این حوادث را متوجه مدیرانی که در دولت نشسته‌اند بدانیم قضاوت کاملی نیست.

درباره بحث عدم شفافیت که گفتید من یک مثال کوتاه بزنم. اخیرا ريیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس خبر دادند که دولت قانون کسب‌و‌کار را نپذیرفته و به شورای عالی حل اختلاف قوا ارجاع داده است. در واقع مجلس برای روشن شدن فضای کسب و کاری که چندان روشن نیست، قانونی تصویب کرد اما دولت آن را نپذیرفته و آن را برای تعدیل به شورای حل اختلاف فرستاده است. با این حال ارزیابی تان از این اقدامات چیست؟

این جزو همان ضعف‌های اداری ماست. اینکه ساختار هم اصلاح شود به عهده دولت است. پیشنهاد اصلاح روند و تربیت به عهده دولت است نه به عهده مدیر آن بخش. شما دو نگاه دارید گاهی می‌گویید وزیر خاص مسوول تمام این وضعیت نیست، ولی شاکله دولت مسوول هست. خواستم بگویم تنها مدیریتی نیست بلکه اداری هم است. ولی دراین مورد که مسوول اداری کیست ،باز هم دولت نقش اساسی در اصلاح رفتار اداری کشوردارد. این اشکالی که در قانون کسب و کار اشاره کردید یکی از اشکالاتی است که در دولت داریم.

دولت نسبت به قوانین مصوب فضای چالشی ایجاد می‌کند

دولت نسبت به قوانین پس از اینکه تصویب می‌شوند فضای چالشی ایجاد می‌کند. ما باید تمرین کنیم که حتی اگر قانون ضعیف هم باشد باید محترم شمرده شده و اجرا شود. نباید در مقابل قانون حتی ضعیف ایستاد. قانون شکنی و قانون گریزی در حال حاضر یکی از چالش‌های توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور است یعنی اگر شما یک مدل برای بهبود اوضاع ارائه دهید حتما باید یکی از محورهای اساسی برنامه تان قانون باشد. برای هر توسعه‌ای به قانون نیاز دارید به خصوص در حوزه اقتصاد؛ چرا که اقتصاد بسیار ضابطه گرا است. اگر با اقتصاد خیلی سلیقه‌ای و شناور برخورد شود آسیب جدی خواهد دید، اقتصاد به محاسبه و به قاعده‌مندی و اجرای قاعده‌ها نیازمند است وگرنه با افت و خیزهای جدی روبه‌روخواهد شد.

درمورد ماجرای بازار ارز تحلیل‌های مختلفی داریم، خیلی از مقامات و نمایندگان مجلس می‌گویند که بیشتر التهابات بازار ارز سیاسی بوده و دولت عمدا این کار را انجام داده است. شما چقدر با این ایده موافق هستید؟

آنچه که در مورد ارز اتفاق افتاده ناشی از تحریم‌ها است، وقتی نفت از ما کمتر بخرند و اجازه ندهند پول نفت را از بانک‌ها جابه جا کنیم و اجازه ندهند که حواله‌ها و سویفت صورت بگیرد ما با توزیع و تخصیص ارز مشکل خواهیم داشت. اینکه با این اتفاق چگونه برخورد کنیم به سیاست و تدابیر ما ارتباط دارد. وقتی که از حدود یک سال و نیم پیش مشخص شد که سیاست‌های تحریمی، درآمد کشور و قدرت جابه جایی منابع مالی وبیمه و حمل و نقل و غیره را نشانه گرفته ‌است باید سیاست‌های توزیع ارز و تخصیص منابع را دقیق کنترل و مدیریت می‌کردیم.
ما در یک مقطع طبق روال عادی مثل گذشته‌ها عمل کردیم و به اقتضای تقاضای بیشتر، ارز بیشتر هم دادیم. من نمی‌خواهم بگویم تعمدا ارز بیشتری به بازار ریخته شد، بلکه یک سیر طبیعی افزایش تقاضا وجود داشت و ما به طور طبیعی جواب دادیم و عملا در سال 90 و شش ماه اول 91 بیش از دوره‌های گذشته در بازار ارز توزیع کردیم.

رفتار متضاد دولت شوک بسیار تندی  در بازار ارز ایجاد کرد

 بعد از این قضایا با تنگنا در بازار ارز مواجه شدیم و یکدفعه ترمز دستی را کشیدیم. نه آن رفتار نامتناسب با وضعیت تحریم صحیح بود و نه این ترمز کشیدن. این دو رفتار متضاد یک شوک بسیار تند را در بازار ارز ایجاد کرد و با این جهش نامعقول قیمت ارز مواجه شدیم که متاسفانه تمامی مسائل اقتصادی را تحت شعاع خود قرار داده است.

 به هر حال از نظر شما در این اقدامات ارزی تعمد سیاسی دیده می‌شود یا خیر؟

در یک مقطعی مطرح شد که تامین بخشی از منابع با توجه به کسری بودجه که پیش آمده است از مابه‌التفاوت قیمت ارزی که در قانون بودجه نوشته شده و ارزی که در بازار فروش می‌رود تامین می‌شود. تنها چیزی که می‌توان گفت این است، ولی من این موضوع را در ترمز کشیدن چندان موثر نمی‌دانم. خود ما از گذشته به دولت گفته‌ایم که چرا شما اجازه می‌دهید این فاصله زیاد بین نرخ مرجع و نرخ آزاد ایجاد شود و به راحتی در حال توزیع نرخ مرجع ارز هستید؟ چرا که هیچ کس جنس خود را با نرخ مرجع به مردم ارائه نمی‌دهد.

 تولیدکننده و وارد کننده با نرخی که در بازار آزاد تبادل می‌شود جنس خود را می‌فروشند. چرا اجازه می‌دهید این پول در اختیار افرادی باشد که تلاش نمی‌کنند؟ در حالی که این مازاد سود باید به بیت‌المال و خزانه کشور بازگردد. اگر احساس کردیم کمبود منابع داریم باید ترمز را زودتر می‌کشیدیم، هرچند که ما اعتقاد داریم اصلا نباید ترمز این گونه کشیده می‌شد. از همان ابتدا باید ثبت سفارش‌ها مدیریت می‌شد، تخصیص منابع ارزی طبقه‌بندی می‌شد، بخش زیادی از منابع به سمت تولید هدایت می‌شد تا نوسانات بازار ارز به طور طبیعی کاهش پیدا کند.

یعنی دولت متوجه این موضوع نبود یا خطای محاسبه‌ای در این رابطه داشت؟

من الان در جایگاه تحلیل سیاسی و امنیتی این قضیه نیستم. این سوال شما جواب امنیتی سیاسی می‌خواهد ولی من محاسبه مدیریتی اداری می‌کنم.

شاید بتوان سوال را اینگونه مطرح کرد که به نظر شما اگر دولت این کار را انجام می‌داد نرخ ارز ما به این مقدار افزایش نمی‌یافت؟

قطعا! یعنی ظرف دو سال گذشته که سیاست‌های تحریمی تشدید شده بود و نشانه‌گیری آن هم به سمت بانک‌های دولتی و سپس خصوصی رفت، باید به سرعت منابع مالی و ارزی خود را کنترل می‌کردیم، ذخایرمان و قدرت جابه جایی آنها را حفظ می‌کردیم و توزیع ذخایر ارزی‌مان را براساس اولویت‌ها انجام می‌دادیم. کالاهایی که در داخل کشور قدرت تولید و جایگزینی کالای خارجی داشت با افزایش تولید، بازار را اشباع می‌کردیم و به سرعت روی اینها سرمایه‌گذاری انجام می‌شد و عملا هم ارز بیشتری را در خزانه خودمان و در مراکز دیگری که می‌توانستیم حفظ کنیم، حفظ می‌کردیم و هم نیاز و تقاضا به ارز را به شدت کاهش می‌دادیم. من فکر می‌کنم اگر سیاستی قوی اتخاذ می‌کردیم الان دو برابر ارز موجود را در اختیار داشتیم.

 به نظرتان با توجه به این شرایط قیمت ارز در چه حدودی بود؟ خیلی از اقتصاد دانان اعتقاد دارند که تقویت تولید داخلی و حفظ ذخایر به قیمت ارز هم بستگی دارد. اگر ما می‌خواستیم قیمت ارز را همان 1226 نگه داریم الان صف اتاق مبادلات کیلومترها طول داشت. زیرا الان به دلیل قیمت بالای ارز تقاضای واردات کاهش پیدا کرده است.

در شوک و هیجان قیمت ارز نمی‌توان روی هیچ خروجی تحلیل دقیقی ارائه داد. شما ارز را در فاصله کوتاهی از 1600 به 3500 تومان رسانده اید بعد حالا بازار را تنظیم می کنید که اصلا مقیاس داوری نیست. زمانی به ما می‌گویند که قیمت ارز بسیار پایین بوده و قیمت باید بالاتر باشد یا قیمت ارز را آزاد می‌گذاشتید تا خود بازار آن را تنظیم کند. اگر ما براساس همین ایده بازار را تنظیم می‌کردیم در یک دوره طولانی قیمت ارز می‌توانست خود را بین 1250 تا 1500 تومان حفظ کند.
  خیلی هم طولانی نبود، وقتی قیمت ارز از 1200 تومان گذشت شیب تصاعدی آن افزایش یافت.
شوک‌های هیجان تحریم و فشار‌ها بود. صحبت من این است که وقتی که ما به این نقطه رسیدیم دقیقا باید تقاضای بازار را مدیریت می‌کردیم.

 یعنی همان زمان محدودیت‌ها را اعمال می‌کردیم؟

باید می‌گفتیم به این حوزه‌ها ارز می‌دهیم و به این حوزه‌ها نمی‌دهیم، چون هر کسی که مواد اولیه می‌آورد قطعا تولیدکننده نیست.

 این یک مقدمه دارد. باید یک قیمتی را هدف قرار دهیم بعد مدیریت کنیم.

با یک تلورانسی می‌توانستیم آن را حفظ کنیم. من نمی‌خواهم قیمت مشخصی بدهم، چرا که این دعوای قیمت، دعوای بزرگی است و هنوز عده‌ای معتقدند قیمت ارز زیر 1000 تومان است و عده‌ای می‌گویند بالای 6000 تومان است.

 خب شما هم باید قیمتی احتمالی داشته باشید.

من که متخصص اقتصادی نیستم و حتما هم باید یک مدیر پایبند به دیدگاه‌های غالب کارشناسی باشد. اگر بخواهیم قیمت ارز را تعیین تکلیف کنیم، باید 100اقتصاددان بنشینند و با محاسبه و استدلال منطقی به نرخ واقعی برسیم.

 الان چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد. یک دیدگاه هست که نرخ ارز را زیر 1000تومان می‌داند و یک دیدگاه که حول و حوش 1000تا 1500 تومان و یک دیدگاه هم که با پایه 2500 تومان است. شما کدام دیدگاه را قبول دارید؟

سازمان بازرسی دو- سه ماه پیش گزارشی راجع به ارز ارائه داد و پیشنهاد کرد که هر سال به میزان شکاف تورم داخلی و خارجی به قیمت ارز اضافه شود که این پیشنهاد خود قانون است.
 اگر این پیشنهاد اتفاق می‌افتاد که امسال باید قیمت ارز به 2500 تومان می‌رسید. شما با این دیدگاه موافق هستید؟

ما نباید محاسبه قیمت ارز را از سال 57 حساب کنیم. قیمت برابری ارز واحد در سال 81 تعیین شد. یعنی سال پایه را سال 81 قرار دهیم و نرخ تورم را از آن نمودار محاسبه کنیم.
با اصل این دیدگاه موافقید؟

می خواهم بگویم قانون باید محترم باشد. اگر ما با کارشناسان صحبت کردیم و به یک مدل رسیدیم این حتی اگر غلط هم باشد باید اجرا شود و در اجرا متوجه اشتباه آن شویم.  متاسفانه هرچه که ما تصویب می‌کنیم کافی است یک مشکل یا نوسان پیش بیاید تا به راحتی آن را کنار بگذاریم. این بدترین حادثه است. من عرض کردم اشکال اقتصاد ما بیش از آن که اشکال اقتصادی باشد اشکال اداری است. باید به قانون پایبند باشیم.

 اگر پایبند نبودیم چه باید کرد؟

همین می‌شود که الان دارید آثار عدم پایبندی به قانون را در کشور می‌بینید.
 این قانون در برنامه سوم مطرح شد.

بله! یک اصل اساسی این است که تورم باید کنترل شود. شما که نباید بی‌محابا نقدینگی را در بازار بریزید وقتی که نقدینگی را بی‌محابا در بازار می‌ریزید، بخشی از این تقاضای افزوده شده به تقاضای ارزی تبدیل می‌شود. خب!چون ارز جواب نمی‌دهد قیمت ارز بالا می‌رود.
پس برای این موضوع هم باید یک معادله منطقی ایجاد کنید. استقراض می‌کنید پایه پولی را بالا می‌برید، بعد تقاضا بالا می‌رود که بخشی از آن ارزی می‌شود. کمبود ارز ایجاد می‌شود و قیمت ارز را بالا می‌برد. این می‌شود مانند کسی که به خودش سوزن می‌زند و جیغ می‌کشد. خب به خودتان سوزن نزنید. منطقش این است که بیخود انتظار ایجاد نکنید، چرا که نمی‌توانید پاسخ این انتظار را بدهید. بعد وقتی در این افزایش تقاضا با مشکل مواجه شدید و نوسان ایجاد شد قیمت را بالا می‌برید. من می‌گوییم که از این روش برگردید و اولا انتظارات بازار را متعادل کنید.

 این عدم پایبندی به قانون از سال 84 بوده است. الان متهم کردن دولت به سوء مدیریت می‌تواند از نگاه یک ناظر بیرونی کمی بی‌انصافی باشد، چرا که از سال 84 این مباحثی که امروز توسط منتقدان مطرح می‌شود وجود نداشت.

من که نباید به این سوال پاسخ دهم چون آن موقع عضوی از دولت بودم.
 به عبارتی ما ارگان‌های لازم را برای برخورد با یک دولت قانون گریز داریم. قوه قضائیه و مجلس هست ولی این انحراف قانونی دولت از برنامه چهارم و از سال 84 شروع شده و بسیار هم روشن بود. حالا آیا باید به دنبال یک مدل اجرایی برای برخورد با یک دولت قانون گریز باشیم یا خیر؟
ببینید، من الان نمی‌خواهم قانون‌گریزی‌ها و عدم اجرای قانون‌ها را توجیه کنم، همان طور که این روزها در حال اتفاق افتادن هست و برای ما هم آزاردهنده است و باعث اصطکاک و برخورد در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی شده است. اما کمی مساله را عمیق‌تر ببینید. واقعا بحث قانون بحثی کاملا فرهنگی و زیر ساختی است. تثبیت قانون مداری ما به شدت ضعیف است. این مثالی است که هر روز می‌زنیم، چرا که ظرف چند روز گذشته چندین تصادف وحشتناک جاده‌ای رخ داده است و همه می‌دانیم که با ماشین و آهن نباید جنگید اما ظاهرا هیچ فردی ناراحت نیست و احساس خطر نمی‌کند. الحمدلله ما جامعه خودفرما و خود مالک داریم. در ایران سنت ملوک الطوایفی سنت غالبی بوده است. این ملوک الطوایفی یعنی تفکر ریاست طلبانه بسیار گسترده است.
 ماهمه ادعا می‌کنیم که صاحب نظر هستیم و تحلیل می‌کنیم. به تعبیر حوزه دین مدارانه همه مجتهد هستیم. این یک حرف مبنایی است که حتی در حوزه دینی هم می‌توان این همه اجتهاد کرد. من به مسائل فرهنگ کار دارم، شما دارید تلفات و هزینه سرسام آور قانون گریزی را در جامعه می‌بینید.

دولت قانون گریز برخاسته از همین ملت است

کافی است یک چهار راه پلیس یا دوربین نداشته باشد، ببینید در چهار راه دوم چه اتفاقی برایتان می‌افتد. در این فضا قانون گریزی سنت می‌شود. اگر اینها را درک نکنیم قضاوت‌هایمان اشتباه است. دولت قانون گریز هم برخاسته از همین ملت است و این دولت هم بیشتر اجراکننده این بی‌قانونی است.

برخی از سیاست‌های کلی را مجلس متزلزل می‌کند

من سهم دولت را در این شرایط بیشتر می‌دانم ولی همه گناه‌ها را به گردن دولت نگذاریم. مجلس هم مقصر است چرا که بسیاری از قوانین برنامه را مجلس عوض می‌کند. برخی از اصول و سیاست‌های کلی را خود مجلس متزلزل می‌کند. مثلا نمایندگان یک منطقه به دلیل نیازی که در آن منطقه وجود دارد، قانون کلی را عوض می‌کنند.

بهبود فضای اقتصادی با بازگشت به قانون

من می‌خواهم بگویم که اگر بخواهیم کشور در مدار صحیح قرار بگیرد باید یک حرکت هماهنگ فراگیر بسیار جدی و مقتدرانه در اجرای قانون در کشور داشته باشیم. یعنی من اولین راهکار بهبود فضای اقتصادی کشور را بازگشت به قانون می‌دانم. اصلاح نظام سیاسی و اجتماعی کشور را نیز با بازگشت به قانون اجرایی می‌دانم. مطالب دیگری هم به دنبال آن باید انجام دهیم ولی بازگشت به قانون اصل تعیین کننده است. تمام کشورهایی که شاخص‌ها و خروجی‌های مثبتی ارائه داده‌اند جزو پایه‌ها و مبانی توسعه شان، توسعه مدنی است که پایه اصلی آن قانون مداری است.

 آقای پورمحمدی، شعارهای آقای خاتمی را می‌دهید!

نه! آقای خاتمی توسعه سیاسی را می‌گفت و اشتباه آقای خاتمی این بود که برای توسعه سیاسی ابتدا باید توسعه مدنی را انجام می‌دادیم چرا که پیش‌نیاز توسعه مدنی قانون مداری است.  اگر قانون مداری در کشور تثبیت شود به توسعه سیاسی با ثبات و بعد از آن توسعه اجتماعی و اقتصادی هم می‌رسیم.

 در شرایط کنونی قیمت ارز را چقدر پیش بینی می‌کنید؟

ما گزارش‌های زیادی داریم که این اوضاع واحوال را پیش بینی کرده بودیم. بالاخره نرخ ارز باید از یک فرمولی تبعیت کند، طبق فرمول‌ها اگر محاسبه کنید، کف آن 2200تا 2500 هست و این پیش بینی در صورتی است که تورم را از سال 81 و بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها محاسبه کنیم.
  بخشی از قیمت‌ها برای متغیر‌های واقعی اقتصاد است، بخشی از آن هم انتظارات آینده است. اگر انتظار فعالان اقتصادی این باشد که در دو سال آینده ارز وارد کشور نشود اگر چه بعضی از سیاستمداران فکر می‌کنند که این تاثیرش را از دو سال آینده می‌گذارد در حالی که وقتی اطلاعات کامل وارد جامعه اقتصادی شد اثر آن بلافاصله ظاهر می‌شود. سوالم از شما این بود به نظر می‌آید کشور ما با یک بحرانی روبه‌رو هست که معلوم نیست چقدر به سطوح تصمیم‌سازی عالی منتقل می‌شود. درست است که ما باید راه حل بلند مدت و میان مدت داشته باشیم ولی آیا راه حل‌های کوتاه مدتی هم داریم؟ برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند که اگر فشار روی ارز بیشتر شود ممکن است به مشكلات شدیدی در سطح اجتماعی منجر شود.

 معمولا هم یکی از چیزهایی که باعث می‌شود احساس خطر به بالا منتقل نشود این است که در جوامع نیمه دولتی با اقتصاد نیمه دولتی رده‌های میانی در این شرایط اقتصادی ذی‌نفع هستند. یک مثالی در اقتصاد هست که ابتدا بوروکراسی به سطوح عالی می‌گوید که این بحران V شکل است وقتی پایین می‌آید سریع بر می‌گردد. بعد می‌گوید U شکل است و وقتی که منافعش را می‌گیرد می‌گوید L شکل هست. جامعه اقتصادی این نگرانی را دارد که آیا این احساس خطر به طور کامل منعکس شده و راه حل‌هایی در دستور کار هست یا اینکه بايد راه حل‌های اقتصادی و سیاسی در دستور کار داشته باشیم؟

البته! حتما در رابطه با مشکلات حادی مثل فضای حاکم اقتصادی باید برای درمان کوتاه مدت وکاهش التهاب تدابیر اقتصادی با حمایت یکپارچه سیاسی اجتماعی حاکم شود. این اجتناب ناپذیر و کاملا روشن است که ما باید یکسری سیاست اقتصادی متناسب با وضعیتی که پیش آمده داشته باشیم و این سیاست اقتصادی مورد حمایت بخش غالبی از فضای سیاسی اجتماعی کشور باشد تا بر التهاب غلبه پیدا کنیم. اما برای دراز مدت که می‌خواهیم اصلاحاتی ماندگار و با ثبات ایجاد کنیم دیگر آنجا همان حرف‌های پیش گفته در اصلاح نظام اداری و سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود و در یک زمان کوتاه نمی‌توانید رویکردهای سیاسی را جابه جا کنید.

 مهم این است که در این شرایط بتوانیم یک وفاق سیاسی ایجاد کنیم. برای گذر از این مرحله که در آن قرار داریم اگر نتوانیم این فاکتور را عملی کنیم، یعنی یک سیاست اقتصادی برای دوران گذار را مورد حمایت اکثریت  تعیین‌کننده نداشته باشیم، حتما باید نگران باشیم و این نگرانی هم در سطوح عالی مدیریت تصمیم‌گیری کشور وجود دارد.

 این توصیه‌هایی که پیوسته اتفاق می‌افتد که اختلاف نکنیم، تفاهم کنیم و بحث کارشناسی را به اجماع برسانیم و از سیاست‌های یک جانبه پرهیز کنیم، همه حکایت از همین دغدغه و نگرانی است. فقط اینکه مجری این حوزه که دولت هست باید پایه اصلی این اتفاق باشد، هم در اصلاح سیاست‌های دوران گذار و هم در ایجاد اجماع. اگر دولت نقش خود را خوب بازی نکند عوامل تصمیم‌ساز همراه نیز چندان توفیقی پیدا نمی‌کنند.

 اکنون مشکل اصلی اقتصاد ما بحث ارز است که به آن شاه نرخ اقتصاد می‌گویند یعنی تمام التهابات به نرخ ارز بر می‌گردد. دیدگاه درست شما هم، به بحث تحریم بر می‌گردد. ما چه چشم‌اندازی در اقتصاد برای دو سال آینده داریم؟

ببینید آخرین آماری که دولت اعلام کرده، این است که ما در حد سهمیه تعیین شده اوپک نفت می‌فروشیم.


 پس چرا درآمدمان کم شده است؟

نوساناتی که در ماه‌های گذشته در فروش نفت داشته‌ایم اثر گذار است. بخشی که برای ما مشکل ساز است، فروش نفت نیست؛ چرا که منابع ارزی ما که به نفت امروز اتکا ندارد. این پول قبلی ما است که الان قدرت برداشت نداریم.

 فارغ از سمت تان از لحاظ سیاسی چشم انداز کشور را چگونه می‌بینید؟

ما اگر بتوانیم ثبات سیاسی و اجتماعی خود را خوب مدیریت کنیم و انتخاباتمان مقبول و گسترده با حضور فعالان و رای دهندگان برگزار شود، اگر انتخاباتی طبق قوانین و مقررات و سالم داشته باشیم، می‌توانیم کشور را از این مرحله عبوردهیم. البته این عبور ساده نیست و مثل گذشته با چشم انداز و فضای بهبود، فضاهایی خوشبینانه نیست، اما عبور می‌کند. در کل چشم انداز کشور را مثبت می‌بینم. ظرفیت این کشور بسیار بالا است موقعیت‌های ممتازی دارد، فضای بین‌المللی شناور است و مشکلات اقتصادی مشکلات حادی است رقابت‌ها در دنیا بسیار بالا است. قدرت‌های اروپا و آمریکا با چالش‌های اساسی اقتصادی و درونی روبه‌رو هستند. بلوک بندی‌های دنیا جابه جا خواهند شد و قطب‌های جدید تثبیت خواهند شد. این قطب‌های تثبیتی قطب‌هایی هستند که همگرایی بیشتری با ما دارند.

 به نظر می‌آید حرف‌های شما درست است و ما باید بیش از راه حل‌های اقتصادی در مقطع فعلی دنبال راه حل‌های سیاسی باشیم.

انتخابات به ما ثبات و بهبود اداری و مدیریتی می‌بخشد پس از آن ما به بهبود فضای سیاسی داخلی و خارجی‌مان خواهیم پرداخت.

این کلید اساسی حل مشکلاتمان خواهد بود. فضای جهانی هم کمک ما است به‌رغم ائتلاف‌ها و شبه ائتلاف‌هایی که ایجاد شده است، اما واقعیت این است که دنیا بسیار پر تنش شده و با اشکالات و چالش‌های بسیار جدی مواجه است. کشوری با ظرفیت ما با هوشمندی و وفاق درونی و سیاست‌های صحیح با حفظ مواضع اصولی خود می‌تواند از این مرحله عبور کند. تصور من این است که ما نیاز به تعدیل ارزش‌هایمان هم نداریم و با حفظ اصول و مواضع و جایگاه می‌توانیم مقاصدمان را تامین کنیم.

 در مورد مسائل سیاسی کشور در آستانه انتخابات، اکنون سه گروه مهم سیاسی داریم، یکی اصولگرایان منهای دولت، یکی دولتی‌ها و دیگری اصلاح طلبان که هر کدام پایگاه مردمی دارند. شما خط قرمزهایی را که برای برخی گروه‌ها گفته می‌شود تا کجا قبول دارید؟

من اشاره کردم که ما باید به انتخابات قانونمند، گسترده و آزاد پایبند باشیم. این آن وفاق را به وجود می‌آورد. طبعا اصلاح طلبان رکنی از این انتخابات هستند.
 
اصلاح طلبان نباید خود را تحریم کنند؛ چرا که به ضرر خود آنها است، کمکی هم به حل مشکلات کشور نخواهد کرد. تاریخ کشور نشان می‌دهد که سهم اصلاح‌طلبان تا به امروز بیش از اصولگرایان در سطح عالی کشور بوده است. به نظر من قاعده بازی را به هم زدن خلاف انصافی است که تا به حال وجود داشته و به نحوی کم یا زیاد از آن متمتع بودند.

فضای انتخاباتی را سالم‌تر و شفاف‌تر کنیم

ما باید تلاش کنیم فضای انتخاباتی مان را سالم‌تر و شفاف‌تر کنیم و همه برای رسیدن به بلوغ انتخابات سیاسی تلاش کنیم. طبیعی است که فراز و فرودها و حساسیت‌ها هم هست ولی پیوسته تلاش شده که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد. با قهر کردن و کنار کشیدن و مقابله کردن نه نظام انتخاباتی بهبود پیدا می‌کند و نه کسانی که در حاشیه می‌نشینند سودی خواهند برد.  منطق سیاسی می‌گوید که باید حضور فعال در جامعه داشته باشیم و تلاش کنیم تا مقاصد مدنظرمان را اجرایی کنیم. تجربه‌های انتخاباتی نشان داده که هر چه مثبت‌تر برخورد شده نتیجه هم به منافع آنها نزدیک‌تر شده و همچنین برعکس یعنی برخی با نظام انتخاباتی یا مشارکت سیاسی مقابله کرده‌اند برای اینکه به منافع بیشتری دست پیدا کنند اما عملا به تضعیف منافع شان منجر شده است. الان فضای سیاسی کشور برای حضور فعال همه گروه‌ها فراهم است.
 نظرتان راجع به طرح دولت وحدت ملی آقای‌هاشمی چیست؟

قبلا گفته ام که به قواعد انتخاباتی پایبند هستم. قواعد انتخاباتی رقابت می‌طلبد. بلوک بندی سیاسی باید شفاف باشد تا به بلوغ سیاسی برسیم.

این امتزاج‌ها شفافیت‌ها را کاهش می‌دهد و قواعد بازی سیاسی را هم به هم می‌زند. رقابت یک اصل پذیرفته شده است و بايد به آن احترام بگذاریم. اجازه دهیم انتخاباتی با نشاط و کاملا واقعی شکل بگیرد. خوشبختانه در کشور هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان وهم گروه‌هایی خارج از این جناح‌ها قدرت مدیریت کشور را دارند. یعنی به اندازه کافی تیم و کادر داریم که می‌توانند کشور را اداره کنند. اگر گروه پیروز گروه عاقلی باشد باید از ظرفیت‌های گروه‌های دیگرهم بهره بگیرد. مدیریت را خودش به عهده بگیرد اما از ظرفیت دیگران کمک بگیرد.

 در بحث راه حل‌های غیر اقتصادی، بحث مذاکره با آمریکا هم هست که آقای احمدی نژاد مطرح کرده‌اند که بحث هسته‌ای، مساله‌ای بین ما و آمریکا است. به نظر می‌آید که صورت مساله درست است اما اینکه آیا با آمریکا مذاکره شود، چگونه مذاکره شود و... از نظر شما صورت مساله درست است و راه حل شما چیست؟

به نظرم این موضوع اختلافی است و به وفاق ضربه می‌زند. طرح این سوال‌ها و پاسخ به این سوال‌ها در این فضا خود اختلاف برانگیز است. مثل طرح دولت وحدت ملی.

یعنی اگر موضوعی حتی به قصد وحدت و حل مساله سیاسی، موجب اخلال در وحدت سیاسی باشد باید از آن فاکتور بگیریم.

مشکل اصلی و اساسی ایران رابطه با آمریکا است

یکی از مشکلات اصلی و اساسی جمهوری اسلامی رابطه با آمریکا است. چه در حال تحریم و چه غیر تحریم. مساله آمریکا مساله تاریخی ما است. کشوری مثل ایران حق ندارد ریسک‌هایی بدون محاسبه و حرکت‌های احساسی و جهشی بدون چشم‌اندازی روشن داشته باشد.
 پس صورت مساله را قبول دارید؟

اصلا مساله اساسی ایران و یکی از موضوعات مهم نظام بین‌الملل امروز درباره رابطه ایران و آمریکا است.

ولی ما از این مسیری که حرکت کردیم اگر چیزهایی را از دست دهیم چیزهای بیشتری هم کسب می‌کنیم. ما باید بتوانیم منافعمان را با حفظ اصول و شخصیتمان تامین کنیم اگر ارزش‌ها و منافعمان در تعارض با آمریکا است باید دفاع از تعارض با آمریکا کنیم. امروز منافع باید حرف اول را بزنند نه ارتباطات. این اشتباه نشود یک موقع باید ما با یک کشوری کلا گارد داشته باشیم و اگر گاردمان را باز کنیم منافعمان را از دست می‌دهیم. این گونه نیست که کسی یک فرمول قطعی طراحی کند که منافع جمهوری اسلامی با گارد باز شدن مذاکره و ایجاد ارتباط با آمریکا است. ما باید بگوییم که منافع ما چی هست با چه نوع مذاکره و ایجاد ارتباط با آمریکا تامین خواهد شد.

بسیاری این بررسی و کالبدشکافی را جدی تعبیر نمی‌کنند و براساس یک تصویر کلی که آمریکا یک ابرقدرت است و باید با آن ارتباط برقرار کرد و این رابطه در جهت ایجاد منافع ما است، عمل می‌کنند. شاید این گونه هم باشد؛ اما من می‌خواهم این را بگویم که این مساله باید به درستی حلاجی شود تا تصمیمی گرفته شود که منافع نظام را تامین کند.

چرا این بحث مطرح نمی‌شود؟

چون آن را سیاسی می‌کنیم. چندی پیش من مباحثه‌ای در انجمن مطالعات آمریکا داشتم. خلاصه‌اي از آن هم در سایت سازمان بازرسی موجود است.

درخصوص طرح سوال از رییس‌جمهور، اکنون وقتی نمایندگان می‌خواهند از ريیس‌جمهور سوال ‌کنند،  برخی می‌گویند: التهاب می‌شود. اینها وظایف قانونی است که باید انجام شود. آقای زارعی در تلویزیون آمده بود، می‌گفت مردم به ما می‌گویند اگر سوال بپرسید التهاب می‌شود. بعدا در نظر سنجی در آمد که 80درصد مردم می‌گویند سوال کنید.

آستانه تحملمان را آن قدر پایین آورده‌اند که نه کسی می‌تواند سوال بپرسد و نه دادگاه کسی را احضار کند. من دو سال طول کشید تا از پرونده‌هایی که دولت متهمم کرده بود، تبرئه شدم. به آقای محسنی اژه‌ای هم گفتم چرا این طوری بحث تبرئه من را مطرح کردی و باید می‌گفتی این موضوع دو سال و نیم پیش مطرح شده دو سال طول کشید و 4ماه پیش گفتند اتهام به پورمحمدی وارد نیست. این گونه نبوده که من بروم پیش قاضی بگویم من قاضی تو هم قاضی به تبرئه من رای بده. به فضای انتخاباتی که نزدیک می‌شویم تخریب‌ها تشدید خواهد شد. ما رکورددار در جذب بدی‌های دیگران هستیم و ما تنها بخش بدی را انتخاب می‌کنیم. اتاق جنگ یعنی تخریب.

  چون با کسانی که پایه بدی را می‌گذارند برخورد نمی‌شود بقیه هم یاد می‌گیرند.
چه کسی این پایه بد را در این مجادلات انتخاباتی شروع کرد؟

 قضاوت عمومی بیشتر علیه دولت کنونی است.

نه! دولت آقای خاتمی، پایه‌گذار این نوع انتخابات تخریبی است. چون آن‌ها دوستان و همکاران ما در وزارت اطلاعات بودند که استاد جنگ روانی بودند و رفتند در ستاد آقای خاتمی و آقای ناطق نوری را پایین آوردند.  در نظر سنجی نزدیک اسفند سال 75 آقای ناطق نوری 70 درصد رای داشت و آقای خاتمی 28 درصد، یک دفعه کاملا شیب برگشت به سمت آقای خاتمی، البته کمی از آن هم به خاطر عملکرد بد اطرافیان آقای ناطق بود. ولی بخش اعظمی از آن به خاطر شیوه تبلیغاتی و به خصوص تخریبی اطرافیان آقای خاتمی بود.

 اکنون که با آن افراد برخورد شده است؛ اما با بقیه افراد که این رفتار تخریبی را داشتند، برخورد نشده است.

با چه افرادی برخورد شد؟

 به طور مثال مجلس ششم که کنار گذاشته شد و مدیران دولت آقای خاتمی هم که همه کنار گذاشته شدند و سراغ کارشان رفتند.

وقتی آقای خاتمی پیروز شد به مدت هشت سال ريیس‌جمهور بود.

اصلاحات با تخریب و تبلیغ ایجاد نمی‌شود

ولی دوستان مجلس ششم می‌خواستند با تبلیغات و فضاسازی به قول خودشان اصلاحات را ایجاد کنند. اصلاحات که با تخریب و تبلیغ ایجاد نمی‌شود.

 اکنون حامیان دولت مدعی هستند که بالای 51 درصد محبوبیت دارند و روزنامه ایران هم این نظرسنجی‌ها را منتشر کرده است. نظر شما درباره این نظرسنجی‌ها چیست؟

به جرات که نگفته‌اند این مطلب را! بلکه در نظرگیری‌هایی که انجام می‌دهند. خود دولت هم که نه، بلکه آقای احمدی نژاد این محبوبیت را دارد. ما خودمان الان واحد نظرسنجی اداری داریم و روی موضوعات اداری نظر سنجی می‌کنیم. مثلا آخرین نظر سنجیمان درباره مسکن مهر، بهداشت و درمان و ثبت اسناد بود.

 چرا این نظرسنجی‌هایتان را منتشر نمی‌کنید؟

اگر فضای سیاسی ملتهب نبود، حتما این نظرسنجی‌ها را منتشر می‌کردیم؛ چرا که معتقدم انتشارشان مفید است.

احمدی نژاد 30 درصد محبوبیت دارد

 اما می‌ترسیم برداشت‌های سیاسی شود؛ اما در نظرسنجی‌هایی که انجام شده است همچنان آقای احمدی نژاد را روی 35-30 درصد محبوبیت نشان می‌دهد. آنهایی که 50-40 درصد می‌گویند چندان نظرسنجی‌هایشان حقیقت ندارد. اگر در شرایط کنونی خود آقای احمدی نژاد مجاز به کاندیداتوری بود، 30 درصد محبوبیت داشت.

 آقای مشایی چقدر در این نظرسنجی‌ها محبوبیت دارد؟

محبوبیت آقای مشایی بالا نیست.

 روزنامه ایران که می‌گوید محبوبیتش بالا است.

خود آقای احمدی نژاد در میان طبقات پایین جامعه محبوب است.

احمدی نژاد در حال از دست دادن پایگاه اجتماعی‌اش است

 اما الان با این شرایط اقتصادی محبوبیتش رو به افول است و به دلیل تورم و گرانی که ایجاد شد در حال از دست دادن پایگاه اجتماعی‌اش است؛ اما در مورد آقای مشایی از این جهت که حرف‌هایی می‌زند که مردم می‌پسندند، این پایگاه برایش ایجاد خواهد شد. اما آقای مشایی بین کسانی پایگاه دارد که در آن حوزه آدم‌های قوی‌تر از مشایی هستند.

 ممکن است مشایی مجال حضور پیدا نکند؟

اینقدر آدم شناخته شده داریم که به حرف‌هایشان ملتزم هستند و آلودگی اقتصادی هم ندارند و می‌توانند رای بیشتری جذب کنند.
 مثلا چه کسانی؟

مثلا اصلاح طلبان یا تیپ‌هایی با گرایش‌های کارگزاران یا اصولگرایانی با کمی مزاج‌های روشنفکری که بخش زیادی از این آرا را می‌برند.

 برخی می‌گویند در اردوگاه اصلاح‌طلبان اگر آقای خاتمی نباشد فرد دیگری نمی‌تواند رای بیاورد.
شما دارید رای برنده را می‌گویید که بیاید بزند و ببرد. اگراینجوری است بگوییم آقای‌هاشمی هم بیاید.  به نظرتان آقای‌هاشمی چقدر محبوبیت دارد؟

نمی‌دانم! البته نسبت به گذشته بهتر شده است اما فکر نمی‌کنم به 30درصد برسد.

قبلا گفته‌ام که این سنتی که گذاشته‌اند در بخشی از کشورها کسانی که به ریاست‌جمهوری می‌رسند، دیگر حق بازگشت به انتخابات را ندارند بسیار خوب هست.

 این چیز بدی است که مثلا یک آقایی مثل آقای‌هاشمی ريیس‌جمهور می‌شود، فرمانده جنگ بوده، ريیس مجلس بوده، بعد ريیس مجمع تشخیص مصلحت شده، چه کسی با ایشان می‌تواند مقابله کند؟ غیر از تخریب هیچ راه دیگری وجود ندارد که بتوانیم با ایشان رقابت کنیم. یعنی در یک مبادله مثبت تا مادام العمر  بالا می‌رود. یعنی آقای‌هاشمی دو دوره ريیس‌جمهور می‌شود بعد یک دوره دست شاگردش می‌دهد و باز دوباره خودش می‌آید. چطور می‌شود که  احمدی‌نژاد ناشناخته از پس آقای‌هاشمی با آن سابقه عظیم برمی‌آید. در چین آدمی که ده سال ريیس‌جمهور شده دیگر مگر از قدرت پایین می‌آید و الان دولت را دست شاگرد چهارمش دادند و سه نسل هست که دارند می‌چرخانند.

ورود‌هاشمی و خاتمی به انتخابات درست نیست

حالا ما هر روز آقای خاتمی را تحریک می‌کنیم که با آقای‌هاشمی وارد انتخابات شوید. این کار درستی نیست. الان هم که من این را بگویم می‌گویند چون پورمحمدی می‌خواهد رقیب شود می‌خواهد بزرگ‌تر‌ها را کنار بگذارد. خوب است بگویم که 8 سال پیش که آقای‌هاشمی به عنوان رقیب آمد از ایشان خواهش کردم که کاندیدا نشوند. گفتم شاگردان و نیروهایی را که تربیت کردید بالغ کنید و بگذارید وارد میدان شوند، این‌گونه بلوغ سیاسی را در کشور نهادینه کنید.
به مشایی پیغام دادند تایید نمی‌شوی
 به نظرتان گزینه دولت فعلی کیست؟ آیا آقای مشایی از سوی شورای نگهبان تایید می‌شود؟
با آنچه گفته شد نه. همان موقع هم که بحث بود که مشایی در مجلس نهم کاندید شود و ريیس مجلس شود بهشان پیغام داده بودند که تایید نمی‌شود.
آقای ثمره‌هاشمی چطور؟
او اگر کاندیدا شود، احتمالا تایید می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا