احمد برزگری بافقی
 

از همان سالهای پایانی دهه هفتاد که موبایل شروع به نفوذ در خانواده های ایرانی نمود و تب و تاب خرید و همراه داشتن خود را به گونه ای بالا برد که یکی از هموطنان شیرازی رکورد نام نویسی دولتی موبایل را با عدد بیش از ۴۰۰ دستگاه به اسم خود به ثبت رسانید تا به امروز که دیگر موبایل ؛ نه وسیله ای برای تجمل و لوکس گرایی ؛ بلکه برای آسایس وگذران راحتتر زندگی امروزی استفاده می شود؛ جای خویش را به گونه ای غیر قابل انتظار ؛ در بین اقشار مختلف جامعه باز نموده است و همگان به طریقی از دردسرهای موبایل و مزاحمت های ناشی از آن کم و بیش آگاهی یافته اند.
اصولا نه موبایل؛ که هر وسیله دیگری که از آنطرف مرزهای ایران وارد شده است به دلیل آنکه فرهنگ استفاده صحیح خویش را بهمراه نیاورده و یا افراد مختلف جامعه ایرانی استفاده صحیح و شایسته از آنرا آموزش ندیده اند و نمی بینند، پس از مدتی بدلیل استفاده بی رویه توسط کاربران ناآشنا؛ کارسازی و کارآمدی صحیح خویش را از میدهد و بعنوان وسیله ای غیرضرور از لیست وسایل مورد نیاز خانواده کنار گذاشته می شود. نمونه بارز اینگونه وسایل را در ویدئو دهه شصت و هفتاد ببینید.
به عقیده نویسنده موبایل که از همان ابتدا با سرعت برق آسا، تقاضای خرید خویش را به گونه ای خارج از تصور ، در جامعه ایران افزایش داد و دولت نیز با همه برنامه ریزی و واگذاری آن به بخش خصوصی نتوانست پا به پای این درخواست مردمی امکانات خویش را گسترش دهد؛ و با کمک اپراتوارهای همراه اول؛ ایرانسل ؛ تالیا؛ واینک رایتل نیاز بازار را گوید گاها سیاستهایی در پیش گرفت که عموم مردم از آن چندان رضایتی نداشتند. مانند طرح تشویقی واگذاری موبایل به کودکان دانش آموز.
در نتیجه مردم خود به این رسیده اند که تلفن همراه؛ همراه اول و آخر نیست چه بسا که مزاحمت همین تلفن همراه ؛ خود عامل مهمی برای رسیدن به آخر خط رانندگان جاده ای نیز شده است.
جدای از تحقیقات پزشکی که بر آسیب زا بودن موبایل بر سیستم اعصاب و مغز حکایت دارد موکدا توصیه می شود که به دلیل ساطع شدن امواج مضر از این وسیله؛ حداقل فاصله یک تا دومتری خود را با این دستگاه آسیب زا حفظ کنید و کاربران نیز از مکالمه طولانی مدت با این وسیله پرهیز نمایند.
نوع رفتار و استفاده رانندگان از این وسیله نیز به شدت نگران کننده است تا جائیکه راهنمایی و رانندگی ایران با وضع قوانین جدید استفاده از موبایل را در حین رانندگی جرم تلقی نموده و استفاده کننده از آنرا ؛ مشمول پرداخت جریمه های نیمه سنگین نموده است.
از سوی دیگر هرچند عنوان می شود وسایل الکترونیکی و دیجیتالی به دلیل آنچه که از آن بعنوان تهدید بالقوه برای امنیت روانی جامعه و آرامش فردی و اجتماعی یاد می شود؛ تحت نظارت و کنترل دقیق پلیس فتا می باشد لیکن افراد جامعه نیز می بایست تا حد امکان از بیان نمودن مسایل و مشکلات شخصی و خانوادگی درحین مکالمه ، پرهیز نموده و حتی المقدور در جلسات اداری و خانوادگی و حتی دوستانه آنرا خاموش نمایند و یا از دسترس دور نگه دارند.
نمونه کوچک و دقیق آن را از لابه لای اخبار رسانه ها بشنوید که چگونه خانواده های انگلیسی توانسته اند با همین موبایل بظاهر ساده کنترل و نظارت خود را بر فرزندانشان در محیط بیرون از خانه افزایش دهند و عبور و مرور آنان را در کوچه و خیابان تحت نظر بگیرند.
با نگاهی دیگر به آمار مراجع انتظامی و قضایی به آسانی می توان دریافت که چگونه با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر و گسترش وسایل دیجیتال و الکترونیک و سازگاری نه چندان مناسب آن با فرهنگ بومی مردم ایران ؛ آمار جرائم استفاده این وسایل از سوی کاربران مغرض روز به روز بالاتر رفته و جدای از تهدید جدی برای کانون گرم خانواده های ایرانی؛ سیستم بانکی کشور را نیز در مقاطعی دچار تب و تاب نموده است.
بلوتوث های غیراخلاقی، پیامک های آنچنانی و اخلال در سیستم بانک ملی ایران از این دسته اند.
هرچند؛ تلاش و همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی و قضایی در پیشگیری و پیگیری این دسته از موارد و کشف آن توسط پلیس فتا قابل تقدیر و سپاسگزای می باشد. لیکن مردم نیز می بایست شخصا در این زمینه آگاهی های خویش را افزایش دهند و اپراتورهای دولتی و غیردولتی نیز بصورت مستمر آموزش لازم را قبل از وقوع جرم به نسل های هدف با جدیت ارائه نمایند.
در پایان توصیه می گردد با دقت نظر کافی و اهتمام جدی در موارد ذیل؛ ضمن کاهش آسیب های اجتماعی و مزاحمت احتمالی به بهترین وجه و شایسته ترین زمان از موبایل استفاده بهینه و کارساز نمود.
۱- داشتن موبایل یا همان تلفن همراه فقط و فقط جهت آسایش و آرامش، در زندگی افراد جامعه است. دارنده آن صاحب و مالک آنست نه بنده و غلام آن . یاد بگیرید که چگونه آن را برای چند ساعت هم که شده خاموش نمائید و بدون موبایل باشید.
۲- حتی الامکان قبل از برقراری تماس با طرف مقابل با ارسال پیامکی او را در جریان خواسته اصلی قرار دهید. شاید در آن لحظه ای که شما در صدد تماس هستید وی در پشت فرمان اتومبیل باشد و یا از نظر شرایط روحی و اجتماعی قادر به صحبت با شما نباشد.
۳- سعی نمائید بیشتر از پیامک برای برقراری ارتباط استفاده کنید و در صورت ضروری بودن ، مکالمه تلفنی را تا حد امکان کوتاه و مختصر برقرار سازید.
۴- دستگاه گیرنده سیم کارت خود را به گونه ای تنظیم نمائید که قبل از دریافت تماس و پیامک ؛ جهت قبول نمودن یا ننمودن آن از شما سوال نماید.
۵- از خریداری موبایل برای فرزندان و در دسترس گذاشتن آن؛ بخصوص در سنین کودکی و رشد و حتی در نوجوانی خودداری نمایئد. چراکه افراد مزاحم از این وسیله به کرات برای مزاحمت نوجوانان و کودکان استفاده نموده اند.
۶- از نگهداشتن و ذخیره کردن مطالب و تصاویر شخصی و سری خویش بر روی دستگاه تلفن همراه جدا خودداری نمائید. تا احیانا درصورت مفقود شدن یا در دسترس گرفتن افراد غریبه ؛ اطلاعات شما به سرقت نرود یا فاش نشود

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا