انعکاس:  یادداشت- *مهدی رشکیانی: انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که در ۲۴ خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد را باید یکی از مهمترین فرازهای ایران به حساب آورد. در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز یازدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، تب حضور شخصیت‌های سیاسی برای تصدی بالاترین پست اجرایی کشور بالا گرفته است.

 

در حال حاضر بخش عمده ای از فضای سیاسی و رسانه ای کشور تحت الشعاع این رخداد مهم قرار گرفته است و روزانه شاهد انتشار اخبار، گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آخرین صف بندی های سیاسی، ائتلاف ها و رایزنی ها هستیم. در این گزارش به بررسی آرایش سیاسی مهمترین ائتلاف ها و نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه برخی از برنامه ها، شعارهای کلیدی و فضاهای رسانه ای و تبلیغاتی آنها خواهیم پرداخت:

 

۱-  جریان دولت و نزدیک به دولت:

 

تاکنون عمده فعالیتهای انتخاباتی جریان دولت بر حول سه کاندیدا در جریان بوده است، اسفندیار رحیم مشایی، به عنوان جدی ترین و محتمل ترین گزینه مورد حمایت دولت و سپس علی نیکزاد و غلامحسین الهام؛ که گفته می شود این دو، در صورت عدم تائید صلاحیت مشایی، از بیشترین اقبال در میان حامیان دولت برخوردار باشند؛ دو گزینه ای که می توانند به نوعی گزینه های مورد توافق جبهه پایداری نیز که درگذشته قرابت بسیار نزدیکی با دولت محمود احمدی نژاد داشته اند؛ قلمداد گردند.

 

اسفندیار رحیم مشایی:

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دوره محمود احمدی نژاد

 

رئیس دبیرخانه ی جنبش عدم تعهد

 

رئیس مرکز ملی جهانی‌شدن

 

اسفندیار رحیم مشایی (زاده ی آبان ۱۳۳۹ در روستای مشاء از توابع رامسر) رئیس دبیرخانه ی جنبش عدم تعهد، مشاور رییس‌جمهور، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت، ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ریاست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رئیس مرکز ملی جهانی‌شدن، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ایران و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه است. او در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران بود. در دولت اول احمدی‌نژاد، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را بر عهده داشت. وی در تیرماه ۱۳۸۸ معاون اول رئیس‌جمهور ایران شد. اما پس از یک هفته از حکم حکومتی رهبر انقلاب، مبنی بر برکناری مشایی از این سمت، رحیم مشایی از پست خود استعفا داد و ساعتی بعد از سوی احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری منصوب شد. از وی به عنوان یار همیشگی محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شود. رحیم‌مشایی از سوی اصول گرایان منتقد دولت احمدی نژاد به رهبری طیف موسوم به جریان انحرافی متهم می‌شود.

 

با وجود اینکه نام های مختلفی پیرامون گزینه دولت در انتخابات آینده در رسانه ها منتشر می شود؛ ولی جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش از ماه‌ها قبل به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ازسوی طیف مورد حمایت دولت مطرح شده است، اسفندیار رحیم مشایی؛ فرد پرحاشیه دولت احمدی نژاد است.

 

محمود احمدی نژاد نیز در هفته های گذشته با حضور برخی دولتمردان و همچنین هنرمندان در « مراسم استقبال از نوروز» نشان «فرهنگ» را به اسفندیار رحیم‌مشایی اهدا کرد و پس از آن دستان مشایی را بالا برد و با او عکس یادگاری گرفت.

در چند ماه اخیر ،حامیان اسفندیار رحیم مشایی اقدام به راه اندازی سایت ها و وبلاگ هایی برای تبلیغ وی کرده اند و در این وبلاگ ها با شعار “زنده باد بهار” ، از این فرد به عنوان “مظلوم تر از بهشتی، خدوم تر از رجایی”! نام برده اند.

 

از روزنامه های خورشید و ایران و  سایت شبکه ی ایران و محرمانه نیوز به عنوان مهمترین فضاهای رسانه ای جریان موسوم به انحرافی و نزدیک به دولت یاد می شود. بسیاری از طیف های مختلف سیاسی در ایران بویژه جناح اصولگرا، معتقدند حجم قابل توجهی از محتواهای سیاسی روزانه ی رسانه های دولتی، به تخریب چهره های شاخص جریانهای سیاسی اختصاص پیدا کرده است.

 

علی نیکزاد:

 

وزیر راه و شهرسازی در دولت احمدی نژاد

 

سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

علی نیکزاد، متولد ۱۳۴۴ در اردبیل، وزیر راه و شهرسازی ایران است. نیکزاد پیش از بدست آوردن رای اعتماد برای پست وزارت راه و شهرسازی، وزیر مسکن و سرپرست وزارت راه در دولت دوم محمود احمدی نژاد بود. وی همچنین از ۱۱ آذر ۱۳۹۱ با حفظ سمت؛ سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. برادر کوچک وی اکبر نیکزاد نیز هم اکنون استاندار کهکیلویه و بویر احمد می‌باشد.

 

 علی نیکزاد، در حاشیه جلسه کارگروه مسکن و حمل و نقل اردبیل در زادگاهش؛ کاندیداتوری خود را برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

 

از علی نیکزاد به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مورد حمایت دولت محمود احمدی نژاد در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ نام برده می شود. در گردهمایی دولتی در استادیوم آزادی در ۲۹ فروردین ۱۳۹۲، علی نیکزاد وزیر راه، مسکن و شهرسازی دولت دهم نیز، حضور داشته است.

 

غلامحسین الهام:

 

معاون رییس جمهوری

 

حقوقدان شورای نگهبان

 

سخنگوی دولت

 

وزیر سابق دادگستری

 

غلامحسین الهام متولد (۱۳۳۸ در دزفول)، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ایران است. وی حقوقدان شورای نگهبان، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. همسر او فاطمه رجبی از منتقدان اصلاح‌طلبان ایران است.

 

برخی رسانه ها از غلامحسین الهام به عنوان یکی از گزینه های احتمالی دولت محمود احمدی نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری نام می برند و همچنین برخی وبلاگ های حامی دولت در فضای مجازی در حمایت از کاندیداتوری وی در انتخابات ۹۲ سخن می گویند. گزینه ای که در صورت اجماع دولت بر روی وی می تواند گزینه مشترک جریان دولت و جبهه موسوم به پایداری نیز قلمداد گردد.

 جبهه پایداری (حامیان سابق دولت ) :

 

جبهه پایداری، شامل مجموعه‌ای از فعالان سیاسی ایران است که تا قبل از سال ۱۳۸۹ از پرو پاقرص ترین طرفداران محمود احمدی نژاد بودند و در فرهنگ سیاسی ایرانیان حامیان تندرو و دو آتشه احمدی نژاد نامیده می‌شدند. افرادی شامل روح الله حسینیان، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده (نمانیدگان مجلس)، باقر لنکرانی وزیر بهداشت سابق و صادق محصولی وزیر کشور اسبق. این طیف سیاسی حول آیت الله مصباح یزدی، شکل گرفته‌اند. پایداری‌ها درپی حمایت‌های بی دریغ محمود احمدی نژاد از اسفندیار رحیم مشایی، از او فاصله گرفتند و رئیس جمهور را به حمایت از «جریان انحرافی» متهم نمودند.  این گروه سیاسی به خاطر برخی مواضع تندروانه و رادیکالیستی و ارتباط با سیاست مداران ثروتمندی مانند صادق محصولی از سوی اصولگرایان معتدل مورد نقد قرار گرفته اند. نظر سنجی‌ها نشان می دهد این جریان سیاسی پایگاه قابل توجهی در سراسر کشور ندارد و همین واقعیت موجب شده که اخیرا برخی از اعضای این جریان سیاسی اعتبار نظر سنجی های سیاسی را مورد تردید و خدشه قرار دهند.

 

از روزنامه ۹دی به همراه سایت های رجانیوز، بی باک، ۵۹۸، صراط نیوز و فرهنگ پایداری، به عنوان خط مقدم رسانه ای و تبلیغاتی جبهه پایداری یاد می شود، رسانه هایی که به اعتقاد منتقدان، بیش از حد به انتقاد از سایر جریانها و کاندیداهای مطرح غیرخودی متمرکز شده اند و در بسیاری جهات به خط تخریب دیگر جریانها تبدیل شده اند.

 

 باقر لنکرانی وزیر بهداشت اسبق ایران، به عنوان کاندیدای نهایی این گروه سیاسی برگزیده شده است.

 

کامران باقری لنکرانی:

 

وزیر بهداشت کابینه اول محمود احمدی نژاد

 

سخنگوی جبهه پایداری

 

کامران باقری لنکرانی متولد سال ۱۳۴۴ در تهران، وزیر بهداشت کابینه ی اول محمود احمدی نژاد است. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، وی به عنوان وزیر بهداشت دولت نهم انتخاب شد. اما در دولت دهم، جای خود را به مرضیه وحید دستجردی داد. وی در حال حاضر رییس مرکز تحقیقات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌باشد. کامران باقری لنکرانی در دوران دانشجویی خود، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سپس عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بود. پس از آن به سمت معاونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رسید. همچنین مدتی بعنوان ریاست بیمارستان نمازی شیراز ایفای مسئولیت کرد.

 

حسین جلالی رئیس دفتر آیت الله مصباح نیز چندی قبل، از لنکرانی به عنوان گزینه نهایی جبهه پایداری نام برده بود و او را به عنوان کاندیدای (اصلح) معرفی کرده بود.

 

۲- جریان اصلاحات

 

ضلع مهم دیگر رقابت‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اصلاح طلبان هستند. این ضلع شامل دو جریان است. جریان اول اطلاح طلبان تندرو هستند، که معتقدند بهترین گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی محمد خاتمی رئیس جمهور دوره های هفتم و هشتم است زیرا تنها او توان رای آوری دارد و همچنین می‌تواند سیاست‌های مد نظر اصلاح طلبانان را اجرا کند. اما برخی معتقدند با توجه به احتمال بالای رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان بخاطر مواضع خاتمی در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، وی در این دوره ثبت نام نخواهد کرد، زیرا اعتبار سیاسی و اجتماعی او خدشه دار خواهد شد. اصلاح طلبان تندرو با توجه به اینکه شانس کمی برای پیروزی خود قائل هستند ترجیح می‌دهند در این انتخابات مشارکت حداقلی داشته باشند و تاکنون نیز گزینه ای را به عنوان کاندیدای جدی خود مطرح نکرده اند.

 اما جریان دیگر در این اردوگاه، اصلاح طلبان معتدل هستند که هنوز پیرامون فرد واحدی به اجماع نرسیده اند. مهمترین نامزدهای احتمالی این طیف عبارتند از حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی که با شعار «تدبیر و امید» وارد میدان شده، مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در دوره محمد خاتمی و رئیس اسبق دانشگاه تهران. البته عارف اعلام کرده در صورتی در انتخابات حضور می‌یابد که اولا خاتمی قصد حضور در انتخابات نداشته باشد و ثانیا خاتمی از حضور او حمایت کند. دیگر نامزد این جناح، محمد شریعتمداری وزیر اسبق بازرگانی ایران است که اشتراکات زیادی نیز با اصولگرایان دارد. بویژه که از معتمدین و نزدیکان ایت آلله ری شهری وزیر سابق اطلاعات ایران است.

اما نامی که در جریان اصلاحات این روزها در فضای سیاسی ایران بسیار شنیده می شود؛ اکبر هاشمی رفسنجانی است که هم طیفی از اصلاح طلبان و هم طیفی از اصولگرایان تمایل دارند، او باز هم در رقابت‌ها حاضر شود. اما وی همچنان از اعلام کاندیداتوری در این خصوص پرهیز کرده است.

 

علیرغم احتمال تعدد اسامی در جریان اصلاح طلب، اما تاکنون از این میان، تنها سه کاندیدا به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام داشته اند. این سه عبارتند از:

 

حسن روحانی:

 

نماینده پیشین مجلس

 

نماینده مجلس خبرگان

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی

 

حسن روحانی (متولد ۲۱ آبان ۱۳۲۷ در شهر سرخه)، نماینده مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰، عضو شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۱ است.

 

روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در دوره های چهارم و دوره پنجم و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ بوده است. او در این سمت، رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود.

 

حسن روحانی؛ در ۲۲ فروردین ۹۲، با شعار «دولت تدبیر و امید» برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام کاندیداتوری کرد. سایت خبری آفتاب وابسته به هاشمی رفسنجانی از جمله حامیان تبلیغاتی و رسانه ای حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست حمهوری یاد می شود. هر چند که گفته می شود در صورت عدم ورود هاشمی به صحنه انتخابات، بسیاری از امکانات رسانه ای و تبلیغاتی یاران هاشمی در خدمت این روحانی دیپلمات کهنه کار قرار خواهد گرفت.

 

مصطفی کواکبیان:

 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری

 

نماینده ی پیشتر مردم سمنان

 

مصطفی کواکبیان (زاده ی اسفند ۱۳۴۱ در سمنان)، نماینده ی مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیر کل حزب مردم سالاری است. کواکبیان همچنین مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری، ارگان رسمی حزب مردمسالاری، نیز می باشد.

 

مصطفی کواکبیان که چندی پیش با برگزاری همایشی در هتل المپیک تهران از طرح مناسک برای ورود اصلاح طلبان به عرصه رقابت های انتخاباتی ۹۲ نام برده بود، با عدم استقبال اصلاح طلبان رو به رو شد. کواکبیان که در نظر داشت تا اصلاح‌طلبان در قالب طرح مناسک به اجماع برسند، در همایش حزب مردم سالاری از احزاب اصلاح طلب ایران، خود را به عنوان کاندیدای حزب مردمسالاری معرفی کرد.

 

او در نشستی خبری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن اعلام رسمی حضورش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با شعار “دولت اخلاق” با بیان این که خواهان مشارکت حداکثری همه مردم و دلسوزان است تصریح کرد: ما برای حضور در انتخابات هیچ شرطی غیر از اجرای دقیق قانون انتخابات نداریم.

 

محمد شریعتمداری:

 

وزیر بازرگانی دولت سید محمد خاتمی

 

محمد شریعتمداری در فضای سیاسی ایران، به عنوان یک چهره اقتصادی شنخته شده است. وی، وزیر بازرگانی در دولت اول و دوم محمد خاتمی بوده و عضو جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و از حامیان محمدی ری شهری در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بوده است. شریعتمداری از چهره های مطرح شده در جبهه اصلاح طلبان برای کاندیداتوری است.

 

وی در این خصوص گفته است: تصمیمم برای کاندیداتوری قطعی است اما ممکن است شرایطی در آینده پیش بیاید و برخی مسائل را تغییر دهد. او در خصوص کنار کشیدن خود از کاندیداتوری در انتخابات یازدهم نیز گفته است: اگر هاشمی رفسنجانی، خاتمی، ناطق نوری و حسن خمینی کاندیدا شوند، او کنار خواهد کشید.

 

۳- اصولگرایان:

 

از اصولگرایان در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایران، به عنوان عمده ترین و گسترده ترین طیف به لحاظ تعدد جریانها و کاندیداها یاد می شود. مهمترین ائتلاف های شکل گرفته در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در بدنه اصولگرایان عبارتند از ائتلاف سه گانه و ۵ گانه.

 

ائتلاف سه گانه موسوم به ائتلاف پیشرفت که از آن با عنوان مهمترین و تشکیلاتی ترین ائتلاف موجود در بدنه اصولگرایان نام برده می شود از ترکیب آقایان علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل تشکیل شده است، در دیگر ائتلاف موجود در جریان اصولگرایی که با عنوان ائتلاف ۵گانه یا ائتلاف سنتی ها از آن یاد می شود، محمدرضا باهنر، حسن ابوترابی فر، منوچهر متکی، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل اسحاق قرار گرفته اند.

 

برخی از اصولگرایان نیز به شکل مستقل در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حضور خواهند یافت مانند محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در ایران پای ثابت همه رقابت‌های انتخاباتی نامیده می‌شود. از دیگر سیاسیون مستقل اصولگرا در انتخابات یازدهم می‌توان از علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات ایران، علی رضا ذاکانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، حسن سبحانی نماینده سابق مجلس، محمد سعیدی کیا وزیر سابق راه و شهرسازی در دولت احمدی نژاد نام برد که از کمترین شانسی برای موفقیت در انتخابات پیش رو برخوردار هستند.

 

اصولگرایان مستقل:

 

مهمترین کاندیداهایی که با داشتن سبقه اصولگرایی تاکنون اعلام کاندیداتوری خود را در انتخابات یازدهم به صورت مستقل اعلام کرده اند و زیر چتر ائتلاف های جریان اصولگرایی قرار نگرفته اند؛ عبارتند از:

 

محسن رضایی:

 

فرمانده سپاه پاسداران از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶

 

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

محسن رضایی، متولد دهم شهریور ماه سال ۱۳۳۳ در روستای بنه وار از توابع شهرستان لالی در استان خوزستان است. در سن بیست و هفت سالگی و در اولین ماه‌های جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰، به فرمان امام خمینی به فرماندهی سپاه پاسداران ایران منصوب شد. وی در زمان فرماندهی سپاه پاسداران، دانشگاه امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دانشکده فرماندهی سپاه را تأسیس کرد. در سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، او قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت علی اکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت.

 

محسن رضایی بعد از کناره‌گیری از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از حضور در کلیه رده های نیروهای نظامی کناره گیری نمود و وارد دنیای سیاست شد.

 

در سال ۱۳۷۶ با حکم آیت اله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی، به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. رضایی در سال ۱۳۷۸، خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم برای ورود به مجلس نشد.

 

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز با شعار انتخاباتی «دولت عشق» حضور یافت، اما یک روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که او در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.

 

محسن رضایی که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم عزم خود را جزم کرده بود؛ تا به رقابت با سایر کاندیداها بپردازد و در آن انتخابات نیز با رایی کمتر از یک میلیون نفر با اقبال خوبی از جامعه ایران روبرو نشد، چندی پیش در جمع مردم دیواندره کردستان در مسجد جامع این شهر اظهار داشت: چندین‌بار از بنده خواسته‌اند تا اینکه کاندیداتوری خود را در تهران و با حضور رسانه‌ها اعلام کنم، اما من با توجه به رویکردی که دارم اکنون در این شهر اعلام می‌کنم که در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت.

 

رضایی همچنین در چند ماه اخیر به طور مکرر گفته است که بهنفع هیچ کس هم کنار نخواهد رفت و تا آخر در صحنه انتخابات ایران باقی می ماند.

 

از روزنامه ملت ما و سایت خبری تابناک به عنوان مهمترین پایگاههای خبری و تبلیغاتی محسن رضایی یاد می شود.

 

علی فلاحیان:

 

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و در دولت سازندگی

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری

 

علی فلاحیان، پس از محمدی ریشهری دومین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بوده است. از چندی پیش نام وی همواره بهعنوان یکی از نامزدهای احتمالی ریاستجمهوری شنیده میشد، فلاحیان عنوان کرده بود که درخواستها برای کاندیداتوری وی به حد نصاب رسیده است و به همین دلیل وی کاندیدای ریاستجمهوری خواهد شد! اما دقیقا برای خیلی ها مشخص نیست که این درخواستها از سوی چه کسانی و تا چه میزان بوده است.

 

علیرضا ذاکانی

 

 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

 

 دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

 

فرمانده سابق بسیج دانشجویی

علیرضا زاکانی، (زاده ی ۱۳۴۴ در تهران) نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم (مجلس فعلی) است. وی به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سالهای قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی در راستای آرمانهای انقلاب پرداخته بودند، در مهرماه سال ۱۳۸۷، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به طور رسمی تاسیس کردند. مدیر مسئولی هفته نامه پنجره (که در سال ۸۸ توسط وی و جمعی از همفکران او راه اندازی شد)، از جمله فعالیتهای رسانه ای این چهره فعال سیاسی اصولگرا بوده است. همچنین از سایت خبری «جهان نیوز» نیز به عنوان پایگاه خبری وابسته به علیرضا زاکانی و طیف رهپویان انقلاب اسلامی یاد می شود.

 

علیرضا زاکانی که در حسینیه دوکوهه تهران کاندیداتوری خود را در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اعلام کرده است، تاکید داشته: افتخار می‌کنم در حسینیه دوکوهه که با نام قطعه‌ای از بهشت مزین شده و متعلق به عزیزانی است که صاحب تجربه ۸ سال دفاع مقدس و حامل فرهنگ عاشورایی هستند، برای حضور در عرصه ریاست جمهوری اعلام آمادگی می کنم.

 

حسن سبحانی:

 

دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه

 

نماینده دوره ۵، ۶ و هفتم مجلس

 

حسن سبحانی، متولد ۱۳۳۲ در شهرستان دامغان، دارای دکترای علوم اقتصادی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی است.

 

وی اواخر دی ماه سال گذشته تصمیمش برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را رسما اعلام داشت. وی بعدها عنوان دولت خود را قانون و گفتمان خود را اصول و مبانی قانون اساسی معرفی کرد.

 

محمد سعیدی‌کیا:

 

وزیر راه و ترابری ۶۴ تا ۷۲

 

وزیر جهاد سازندگی ۷۶ تا ۷۹

 

 وزیر مسکن از ۸۴ تا ۸۸

 

سعیدی کیا وزیر مسکن احمدی‌نژاد در دولت نهم از اولین کسانی بود که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام حضور کرد، وی در ماههای گذشته در شیراز با بیان اینکه گروه‌گرایی در انتخاب افراد کابینه احتمالی بنده جایی ندارد، تاکید کرد: کابینه انقلاب اسلامی باید یک انسجام ملی در کشور به وجود بیاورد تا مانند روزهای نخستین انقلاب کارها را به پیش ببریم.

 

ائتلاف ۵ گانه؛ موسوم به ائتلاف “سنتی

 

ائتلاف ۵ گانه ؛ موسوم به ائتلاف “سنتی”، یکی از ائتلاف های مهم موجود در جریان اصولگرایی در آستانه ی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری است که از ۵ تن از رجال سیاسی محافظه کار و سنت گرا تشکیل شده است. این ۵ نفر عبارتند از:

 

 

 

محمدرضا باهنر:

 

نماینده مجلس در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

محمدرضا باهنر (زاده ۱۳۳۱ در کرمان)، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

 وی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم بوده‌است. باهنر رئیس فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و نایب رئیس مجلس هفتم و هشتم و نهم را بر عهده داشته است.

 

وی برادر دکتر محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر سابق ایران و دایی سید مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران است.

 

ورود رسمی محمدرضا باهنر به عنوان نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در قالب ائتلاف ۵نفره اصولگرایان موسوم به ائتلاف سنتی شکل گرفته است. محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین که در میان جمعی از اصولگرایان استان خراسان رضوی رسما اعلام کاندیداتوری کرد، در همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز اظهار داشت:ب نده به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرده‌ام و در حال انجام برنامه ریزی‌های حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستم.

 

باهنر در مورد اعلام کاندیداتوری خود گفته است: تاکنون ۷ بار از ملت شریف ایران رای اعتماد کسب کرده ام که برای هشتمین بار جهت حضور برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شدم وکاندیداتوری خود را در کنار صحن ملکوتی امام هشتم اعلام می کنم.

 

مصطفی پورمحمدی:

 

معاون برون‌مرزی وزیر اطلاعات

 

دادستان انقلاب اسلامی

 

وزیر کشور در دولت نهم ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور

 

دبیر سیاسی جامعه روحانیت مبارز

 

حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی، (زاده ی ۱۳۳۸ در قم و اهل رفسنجان)، رئیس فعلی سازمان بازرسی کشور است. او معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در دوره ی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.

 

دبیر سیاسی جامعه روحانیت مبارز؛ چند ماهی است که فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

 

 ورود رسمی پور محمدی به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نیز در قالب ائتلاف ۵نفره اصولگرایان موسوم به ائتلاف سنتی شکل گرفته است.

پورمحمدی در آخرین اظهارنظر انتخاباتی خود در پاسخ به این سوال که شعار انتخاباتی شما چه خواهد بود؟، عنوان کرده است: شعار انتخاباتی‌ام، «گرایش‌های تحولی» خواهد داشت.

 

از سایت های نامه نیوز و نما به عنوان مهمترین پایگاههای خبری و انتخاباتی مصطفی پورمحمدی یاد می شود.

 

منوچهر متکی:

 

وزیر امور خارجه ایران در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹

 

نماینده دوره اول و هفتم مجلس

 

سفیر ایران در ترکیه و ژاپن

 

منوچهر متکی، متولد ۳ فروردین ۱۳۳۲ در روستای گزشرقی از توابع شهرستان بندر گز است. وی نماینده دوره‌های اول و هفتم مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ بوده است. وزیر امور خارجه سابق ایران که پس از انتخابات سال ۸۴از ستاد انتخاباتی علی لاریجانی وارد تیم احمدینژاد شد و تا اواسط دولت دهم نیز بدون کمترین انتقاد و گلایهای در کنار احمدینژاد به مدیریت وزارت خارجه مشغول بود، مدتی پیش با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به مردم اعلام کاندیداتوری کرد تا به قول خودش مردم ایران به دولتی که لیاقتش را دارند برسند!

 

ورود رسمی منوچهر متکی به عنوان نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نیز در قالب ائتلاف ۵نفره اصولگرایان موسوم به ائتلاف سنتی شکل گرفته است.

 

وی که یکی از گزینه های انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز می باشد، در همایش اخیر این جبهه اعلام کرده است که: در جلساتی که در جبهه پیروان برگزار کرده‌ایم، توافق شد که تا اردیبهشت‌ماه هر فردی که به لحاظ مقبولیت در جایگاه مناسبی قرار داشت، وارد عرصه شود.

 

محمدحسن ابوترابی‌فرد:

 

نماینده مجلس در دوره ششم، هفتم و هشتم و نهم مجلس

 

 

سید محمدحسن ابوترابی فرد، متولد ۱۳۳۲ در قم و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران است.

 

وی نماینده مردم قزوین و آبیک در ششمین، هفتمین و هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده و نماینده ی مردم تهران، ری و اسلامشهر در نهمین دوره مجلس شواری اسلامی است.

 

ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت قزوین نیز می باشد.

 

ورود رسمی پور ابوترابی فرد به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نیز در قالب ائتلاف ۵نفره اصولگرایان موسوم به ائتلاف سنتی شکل گرفته است.

 

محمدحسن ابوترابی‌فرد که در روزهای آغازین سال جدید، کاندیداتوری خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد، تاکید کرده است که: تصمیم دارم شعارهای کلیدی قرآن کریم در عرصه مدیریت را به پرچم برافراشته شده ی فراروی دولت یازدهم تبدیل کنم و با الهام از این شعارهای عزتبخش و سعادت آفرین، زمینه ی افزایش کارایی دولت یازدهم را فراهم بیاورم و در این مسیر شعارهایی مانند گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق، استفاده از عقل جمعی و گفتمان مبتنی بر مشورت و شعار زیبای «پاک باش و خدمتگذار» انشاالله به سوی جلو پیش خواهیم رفت.

یحیی آل اسحاق:

 

وزیر بازرگانی در دولت دوم سازندگی

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

 

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و از شخصیت‌های اصلی حزب مؤتلفه است. او که سابقه‌ای ۳۰ ساله در مدیریت اقتصاد ایران دارد، درسال ۱۳۶۰ با تصدی مدیریت مرکز تهیه و توزیع منسوجات به دولت پیوست و به عنوان معاون حبیب الله عسگراولادی، در وزارت بازرگانی مشغول به فعالیت شد. او پس ازآن در وزارت دفاع و وزارت صنایع و معادن نیز به عنوان معاون وزیر به کار مشغول شد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی، او را به عنوان وزیر بازرگانی دولت خود برگزید و او در فاصله سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ که سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور ایران برگزیده شد، وزیر بازرگانی دولت ششم بود. یحیی آل اسحاق به عنوان گزینه حزب موتلفه به جبهه پیروان خط امام و رهبری معرفی شده است و در کنار محمدرضا باهنر، منوچهر متکی و مصطفی پورمحمدی به عنوان گزینه های انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری در فضای انتخاباتی کشور مطرح است.

 

ورود رسمی یحیی آل اسحاق  به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نیز در قالب ائتلاف ۵نفره اصولگرایان موسوم به ائتلاف سنتی شکل گرفته است. آل اسحاق در همایش اخیر جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده است که: اولین قدم برای هر نامزد، داشتن برنامه مشخص است و عمده‌ترین تهدید ما در خارج در حوزه اقتصادی است و دشمنان ما جمهوری اسلامی را تهدید اول خود به حساب می‌آورند.

 

ائتلاف سه گانه موسوم به ائتلاف پیشرفت:

 

ائتلاف سه گانه، موسوم به ائتلاف پیشرفت، مهمترین و تشکیلاتی ترین ائتلاف موجود در بدنه اصولگرایان است. بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته افراد حاضر در این ائتلاف تاکنون ازمقبولیت بیشتری در جامعه ایران و نظام سیاسی برخوردار بوده اند.

 

اعضای این ائتلاف عبارتند از:

 

علی اکبر ولایتی:

 

نماینده دوره اول مجلس

 

وزیر امور خارجه از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶

 

مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

علی‌اکبر ولایتی؛ (زاده ۴ تیر ۱۳۲۴، در شمیرانات تهران)، وزیر امور خارجه ایران در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ و هم اکنون مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران است. وی پس از پیروزی انقلاب ایران، به عنوان معاون وزارت بهداری، نماینده ی مردم تهران در اولین دوره ی مجلس شورای اسلامی و بعد از آن به مدت شانزده سال، در دوره‌های ریاست جمهوری آیت اله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرده‌است. پس از آن مشاور امور بین‌الملل مقام رهبری گردید و هم ‌اکنون نیز در این سمت انجام وظیفه می‌کند.

 

وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائرةالمعارف اسلامی نیز حضور دارد. او، ریاست رسمی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و جمعیت حمایت از پیوند اعضاء را هم بر عهده دارد. ولایتی همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابران نیز می باشد.

 

اما ورود رسمی ولایتی، به جرگه ی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با ورود وی به ائتلاف سه نفره ی اصولگرایان موسوم به ائتلاف پیشرفت کلید خورد. ائتلافی که از آن به عنوان مهمترین ائتلاف اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایران یاد می شود و ازترکیب  علی اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل و محمد باقر قالیباف تشکیل یافته است. اعضای ائتلاف پیشرفت در نشست ها و برنامه های مختلف مشترک خود با تاکید بر پایبندی به این ائتلاف از ادامه همکاری های خود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داده اند.

 

علی اکبر ولایتی در این خصوص گفته است: همکاری‌های بنده و جناب آقای قالیباف و آقای حداد ادامه خواهد یافت، تا شخصی که بیشترین صلاحیت را برای احراز ریاست جمهوری دارد، که حتی ممکن است خارج از این سه نفر باشد انتخاب شود.

 

غلامعلی حدادعادل:

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

رییس پیشین مجلس شورای اسلامی

 

نماینده مجلس از دوره ششم مجلس تا کنون

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

غلامعلی حداد عادل (زاده ی ۱۳۲۴ در تهران)، رییس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. وی اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی در ایران بوده است که با ورود اکثریت اصولگرایان به مجلس، ریاست مجلس هفتم را عهده دار بود. در انتخابات مجلس نهم نیز؛ وی به عنوان نفر اول در حوزه انتخابیه تهران در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ به مجلس راه یافت. حداد عادل همچینین در سال ‏۱۳۸۷‏ بعنوان چهره ماندگار در رشته فلسفه‌ برگزیده شد.

 

ورود رسمی غلامعلی حدا عادل نیز به صحنه انتخابات ریاست جمهوری با پیوستن وی به ائتلاف پیشرفت اتفاق افتاده است. حداد عادل در خصوص ائتلاف ۳ نفره گفته است: آقایان ولایتی و قالیباف و من با هم رقابت نخواهیم کرد و هر سه وارد عرصه نخواهیم شد، بلکه ساز و کاری را طراحی می‌کنیم که بر اساس مشروعیت و مقبولیت و کارآمدی، هرکس مناسب است بیاید و تعدد کاندیدا اتفاق نیفتد.

 

محمد باقر قالیباف:

 

فرمانده تیپ امام رضا و لشگر ۵ نصر خراسان در دوران جنگ ۸ساله

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶

 

فرمانده نیروی هوایی سپاه از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹

 

فرمانده نیروی انتظامی، از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴

 

رئیس و نماینده رییس جمهور سید محمدخاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۱۳۸۳تا ۱۳۸۴

 

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران با درجه دانشیار

خلبان هواپیماهای مسافری ایرباس در شرکت ایران ایر از ۱۳۷۶ تاکنون

 

شهردار تهران از ۱۳۸۴ تا کنون

 

محمدباقر قالیباف، (زاده ی ۱ شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه ی مشهد)، است. از محمدباقر قالیباف، به عنوان یکی از مهمترین و با اقبال ترین کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم در ایران یاد می کنند. رزومه و کارنامه اجرایی قوی در مدیریت و روحیه عملگرایی، یکی از مهمترین ویژگیهای بارز در کارنامه کاری و مدیریتی او محسوب می شود؛ به این لحاظ در میان کاندیدهای کنونی ریاست جمهوری، از قالیباف به عنوان پررزومه ترین کاندیدای این دوره انتخابات به لحاظ سابقه ی اجرایی یاد می کنند.

 

قالیباف جوانترین فرمانده لشکر تاریخ جنگ تحمیلی در ایران بوده که در ۱۹ سالگی فرمانده تیپ امام رضا و در ۲۰ سالگی، فرماندهی لشکر ۵ نصر خراسان را برعهده داشته است.

 

سردار محمدباقر قالیباف، اما پس از جنگ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبیاء؛ پروژه های عظیم توسعه ای کشور نظیر راه‌آهن مشهد- سرخس، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های عظیم دریایی خلیج‌فارس و نیز سد بزرگ کرخه و دهها پروژه عملیاتی دیگر را مدیریت کرد.  درسال ۱۳۷۶؛ پیشنهاد فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران از سوی رهبر انقلاب اسلامی به او پیشنهاد شد، کاپیتان قالیباف که پیشتر مدرک خلبانى ایرباس خود را درفرانسه اخذ کرده بود؛ در دوران حضور خود در فرماندهی نیروی هوایی سپاه، یکی از شکوفاترین دوره های این نیرو را رقم زد. تجهیز این نیرو به جدیدترین تجهیزات و شکارچی های مدرن هوایی و برقراری ثبات و انسجام در این نیروی تقریبا تازه تاسیس از توفیقات قالیباف در فرماندهی عالی نیروی هوایی سپاه پاسداران محسوب می گردد.

 

قالیباف که از سال ۱۳۷۶ رسما پروازهای خود را نیز آغاز کرده بود، در سال ۱۳۸۷ نیزدر آزمونی موفقیت آمیز، به دریافت مجوز پرواز با ایرباس A320نیز نائل شده است. گفته می شود رسیدن از کلاس ایرباس A300، به کلاس بالاتر یعنی A320، مستلزم طی دوره‌های متعدد و موفقیت در آزمونهای مختلف و دشوار است.  قالیباف اکنون نیز جهت باطل نشدن مجوز پرواز خود، به صورت مرتب به عنوان خلبان ایرباس در شرکت ایران ایر، پرواز هایی را انجام می دهد.

 

 قالیباف اما در سال ۱۳۷۹ و پس از طی دوره ای موفق در فرماندهی نیروی هوایی سپاه، مجددا با حکمی دیگر ازسوی  مقام رهبری و فرمانده کل قوا، این بار فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را عهده دار شد. از دوران حضور قالیباف به عنوان رئیس پلیس ایران، به عنوان یکی از درخشانترین دوران نیروی انتظامی ایران یاد می شود. در دوره فرماندهی قالیباف، پلیس ۱۱۰ راه اندازی و تاسیس شد؛ که ابتکار او محسوب می شد. از جمله اقدامات او در نیروی انتظامی می‌توان تجهیز کردن نیرو به خودروهای روز دنیا مانند مرسدس بنز و تویوتا جهت نیروهای عملیاتی نام برد. گرچه فرمانده بعدی پلیس هزینه نگهداری این خودروها را بالا دانست و برای فروش آنان اقدام کرد. ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس ۱۰+ از دستاوردهای وی در دوران خدمت او بود. بسیاری از مردم، چهره صمیمی پلیس، قطع شدن دست اراذل و اوباش، بستن مرزهای قاچاق کالا و حاکم شدن نظم و دیسیپلین بر چهره این نیرو، را از جمله خاطرات خود از نیروی انتظامی دوران قالیباف می دانند.

 

قالیباف همچنین در سال ۱۳۸۳ و در حالی که فرمانده نیروی انتظامی بود، به عنوان نماینده سید محمد خاتمی (رییس جمهور وقت ) و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب گردید و دراین دوره بود که دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز راه اندازی گردید و اقداماتی از جمله کشف چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده می شد، صورت گرفت.

اما محمد باقر قالیباف در آخرین سمت مدیریتی و اجرایی خود در سال ۱۳۸۴ با رای شورای شهر تهران، سکاندار بلدیه تهران شد. وی در همان دوران یک ساله فعالیتش توانست به فعالیت های عمرانی گوناگونی بپردازد؛ که مهمترین اقدام وی در همان سال اول ، به پایان رساندن تونل ۲کیلومتری رسالت بود؛ تونلی که گفته می شد ۱۲سال برای افتتاح آن زمان صرف شده بود و چهار شهردار نیز تا زمان افتتاح آن؛ عوض شده بودند. افتتاح بسیاری از طرحهای به جای مانده از گذشته در شهرداری تهران، یکی از مهمترین اقدامات قالیباف در مدت مدیریتش بر بلدیه ی پایتخت محسبوب می شود. سه پروژه برج میلاد، میدان رسالت و میدان کلاهدوز از جمله پروژه‌هایی بودند که زمان اجرای آن‌ها بسیار طولانی شده بود و چندین شهردار برای اجرای آنها عوض شده بود، اما با هدایت تیم تحت امر قالیباف به بهره برداری رسیدند.

 

احداث زمان شمار در پروژه های شهری؛ و افتتاح به موقع طرحها براساس زمان شمار یکی از مهمترین ابتکارات و اقدامات قالیباف در شهرداری تهران محسوب می شود، که رضایت مردم تهران را نیز درپی داشته است. قالیباف همچنین در شهرداری تهران ساخت سالیانه دو و نیم کیلومتر مترو را به سالانه ۱۵ کیلومتر افزایش داد.

 

قالیباف در سومین سال فعالیت خود در مدیریت شهری تهران در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان، به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان معرفی شد.

 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تجربه‌ شهرداری دکتر قالیباف، یکی از موفقترین تجربه‌های مدیریتی کشور در طی این سال ها به حساب می‌آید.  بگونه ای که به سبب اقدامات بزرگ و متعدد قالیباف آن هم در ظرف زمانی بسیار کوتاه و در موعد مقرر خود و همچنین سوابق اجرایی قوی در مدیریتهای گذشته، از قالیباف به عنوان مدیری عملگرا و به تعبیری دیگر؛ مرد عمل یاد می شود.

 

اما با پایان یافتن سال آخر چهارساله ی دوم فعالیت محمدباقر در شهرداری تهران، اکنون گمانه ها درباره کاندیداتوری محتمل الوقوع وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بیش از پیش پررنگ تر شده است. تحلیلگران مسائل سیاسی، قالیباف را از معدود گزینه های منتسب به جناح اصول گرایان می دانند که از سویی هم توان تشکیلاتی و هم محبوبیت مردمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. گفته می شود ستادهای او هم از اصلاح طلبان و هم از اصول گرایان در نقاط مختلف کشور یارگیری کرده اند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان و تحلیگران سیاسی ایران، ستادهای انتخاباتی و فعالیتهای هوادران قالیباف را به عنوان یکی از تشکیلاتی ترین و منسجم ترین ستادهای انتخاباتی در آستانه ی انتخابات یازدهم یاد می کنند و بویژه از فعالیتهای رسانه ای و مجازی حامیان وی در مقایسه با سایر کاندیداهای موجود به عنوان نقطه قوت یاد می نمایند.

 

از میان وب سایت های فعال قالیباف می توان به سایتهای مرد عمل، هوادار و هوادار پرتال اشاره کرد  که هریک با رویکردهای مختلف اعم از تحلیلی، خبری و ارتباط با هوادارن در کنار صدها وبلاگ فعال در فضای مجازی، سهم مهمی در ایجاد ارتباط و پیوستگی میان رای دهندگان در فضاهای مجازی و واقعی ایفا می نمایند.  همچنین از صفحات متنوع و گروه های فیس بوکی فعال مرتبط با قالیباف از جمله «صفحه ی هوادران دکتر قالیباف» در فیس بوک نیز از دیگر برنامه های تاثیرگذار و برجسته ی تیم تبلیغاتی قالیباف در فضای سایبری و رسانه ای یاد می شود.

 

اما ورود دکتر محمدباقر قالیباف، به سمت فعالیتهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با ورود وی به ائتلاف سه نفره اصولگرایان موسوم به ائتلاف پیشرفت کلید خورده است.

 

وی درخصوص این ائتلاف تاکید کرده است که این ائتلاف با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد و هیچگاه تحت تاثیر جو سازی ها و واکنش های سیاسی قرار نخواهد گرفت.

 

اکنون باید تانیمه اردیبهشت که به گفته حسین مظفر، رئیس ستاد ائتلاف پیشرفت؛ زمان اعلام کاندیدای واحد این ائتلاف است منتظر ماند و صبر نمود تا سرنوشت حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایران مشخص گردد.

 

نتیجه گیری:

 

اکنون و با توجه به شعارهای کلان و بزرگی که بویژه در ۱۶ سال گذشته توسط دو دولت اصلاحات و دولت کنونی، در باب «آزادی» و «عدالت» داده شد و به صورت ملموس نیز حجم عمده ای از این شعارها محقق نگردید و علی رغم تکاپوهای سیاسی فراوان جریان دولت پیرامون دولت احمدی نژاد از یک سو و جریان اصلاح طلب از سوی دیگر، به نظر می رسد؛ این دو جریان آزمون شده این بار از شانس کمتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران برخوردارند.

باتوجه به این تجربیات و تجربه تلخ مردم از اعتماد به شعارها و برنامه های گسترده و بی پشتوانه ی کاندیداها، اکنون یکی از مهم ترین موضوعات برای مردم این است که رئیس دولت آینده و تیم تحت امر وی، سابقه درخشانی در حوزه عمل و اجراء داشته باشد. در حالی که مسائل اقتصادی و سیاست خارجی بویژه رفع یا بی اثر کردن تحریم های‌ خارجی، مسائل اصلی جامعه ایران در وضعیت کنونی است و مردم از دولت بعدی ایران انتظار دارند در این دو حوزه برنامه و توان عمل داشته باشد؛ جریان اصولگرا بویژه ائتلاف سه گانه دراین حوزه با طرح دولت سه وجهی، بیشترین گرایش و تمایل را از خود نشان داده است. دولتی که بطور همزمان به وجوه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جامعه توجه دارد.

 

اکنون به نظر می رسد مردم از روی کار آمدن یک چهره بی تجربه که بخواهد کشور را بر اساس آزمون و خطا و تنها با شعار اداره کند بیمناک اند. لذا باید به مردم اطمینان داد فردی که می خواهد کشور را اداره کند، در حوزه مدیریتی کشور، سابقه درخشانی دارد و قطعاً مطابق همین سوابق، کشور را به درستی و بر اساس تجارب قبلی اداره می کند. چهره ای که بتواند با مدیریتی دانش محور، عقلانی و کارآمد؛ آرامش و امید را به جامعه ایرانی باز گرداند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا