گروه ناجـــــا - رییس پلیس فتا ناجا در خصوص اهمیت همکاریهای بین‌المللی در تأمین امنیت سایبری و پیجویی جرایم این فضا، گفت: امنیت در فضای سایبر به وجود نمیآید مگر اینکه همه کشورها در این فضا با یکدیگر بر طبق یک اصول و قرارداد واحد جهانی تعامل و همکاری كنند.

  به گزارش  پلیس ، سردار سید "کمال هادیانفر" رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا؛ در مصاحبه با خبرنگار ما درباره اهمیت همکاریهای بین‌المللی در تأمین امنیت سایبری و پیجویی جرایم این حوزه  اظهار داشت: امنیت در فضای مجازی به وجود نمیآید مگر اینکه همه کشورها در این فضای با یکدیگر بر طبق یک اصول و قرارداد واحد جهانی تعامل و همکاری كنند.

سردار هادیانفر افزود : رشد همه گیر و جهانی زیر ساخت‌های فضای سایبری، شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی، نامحدود بودن مرزهای جغرافیایی آن، ارزش‌ها و فرصت‌های بیپایانی را برای پیشرفت‌های ملی و بین‌المللی به وجود آورده است .

این مقام ارشد انتظامی در ادامه بیان داشت : نوآوریهایی که در زمینه سیستم‌های دفاعی، بانکداری، حمل‌ونقل و سلامت که تنها بخشی از این دریای فناوری هستند، جنبه‌هایی از زندگی امروز جهانی را رقم زده‌اند که ضرورت توجه به آنها بر کسی پوشیده نیست، اما از آنجایی که درعرصه تکنولوژی همواره خطرات گسترده‌ای وجود داشته لزوم توجه به بحث امنیت بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حملات سایبری امروزه به یکی از دغدغه‌های جامعه جهانی تبدیل شده‌اند، به‌طوری که کشورها به سادگی نمیتوانند مرزهای خود را در مقابل این حملات ببندند،

سردار هادیانفر با بیان اینکه اهمیت تلاش‌ها برای بسط مبارزه با حملات فضای مجازی امری غیر قابل انکار است، گفت:  این امر از منظر جهانی آن گونه که شایسته است مورد پیگیری و توجه قرارنگرفته، گرچه اقداماتی در این زمینه انجام شده و کنفرانس‌ها و همایش‌هایی برگزار گردیده‌ اما انجام چنین اقداماتی تنها ازعهده دولت‌ها ساخته نیست.

رئیس پلیس فتا ناجا خاطر نشان كرد : تهاجمات فضای مجازی در عرصه های صنعتی و غیر صنعتی، سازمانی، دولتی، زیر ساختی و روبنایی انجام می شوند و در این حملات نه تنها یک کشور مجبور است امنیت این فضا را در تمام زمینه های ملی خود فراهم آورد، بلکه میبایست متوجه خطرات احتمالی در عرصه بین‌المللی هم باشد؛ در این راستا اقدامات و پیشنهاداتی برای مبارزه و کاهش این تهاجمات انجام گرفته اما توجه به ضرورت همکاری های بین المللی امری است که متضمن رویکردهای جدیدتر و مؤثرتری است.

وی افزود : همکاری جهانی و بین‌المللی شاید تنها راه حل در مقابل این بحران احتمالی آینده‌ای نزدیک باشد، همکاریهایی که لازم است بر اساس الگوهای یکپارچه و کارآمد هدایت و اجرا شوند، توان و بازدهی بالایی را میطلبند.

این مقام مسئول گفت: همچنین میتوان با تصویب قوانین بین‌المللی و اجرای قوانین جهانی کشورها را به مثابه اعضای یک پیکر بنگریم و حمله به هر کشور را با اعلان رسمی به تمام کشورها درد مشترک همه اعضا بدانیم و اقدامات سریع و یکپارچه را جهت دفع حمله به اجرا در آوریم.

سردار هادیانفر ادامه داد: گرچه هم اکنون قوانین جرایم فضای مجازی در ایران مناسب بوده و مشکلی ندارد، اما از آنجایی که این جرایم با مرور زمان و پیشرفت های فناوری، جدید میشوند همواره نیاز به تدوین قوانین جدید مطابق با استانداردها و قوانین پیجویی سایبری روز دنیا میباشد، که بخشی امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا در پی تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورهای دوست و شناسایی خلأهای قانونی بوده تا در آینده‌ای نزدیک لوایح پیشنهادی لازم را به مبادی ذیربط ارائه نماید.

وی تصریح کرد: پلیس سایبری ایران همواره در پی تبادل اطلاعات با پلیس سایبری و دستگاه‌های دخیل در مبارزه با جرایم فضای مجازی سایر کشو‌ر‌ها بوده و توسعه و تقویت همکاریهای بین‌المللی برای پیجویی سریع این جرایم  ازجمله برنامه‌های کلان این پلیس درحوزه بین‌الملل میباشد.

این مقام ارشد انتظامی در خاتمه اظهار داشت : پلیس فتا با داشتن نیروهای جوان، فعال، پویا و با انگیزه در تمام عرصه‌ها، دارای اهداف و راهبردهای اساسی به‌ ویژه برای توسعه و تقویت همکاریهای بین‌المللی خود درحوزه پیجویی جرایم سایبری بین‌الملل است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا