متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: بی توجهی و قصور کادر درمانی بیمارستان لقمان موجب مرگ مرحوم کامرانی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "سعید مرتضوی" پس از ارائه لایحه دفاعیه خود به رئیس دادگاه شعبه 76 دادگاه کیفری، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در جلسه یازدهم دادگاه کهریزک ختم جلسات اعلام شد و همچنین مهلت تقدیم لایحه آخرین دفاع دوشنبه 6 خرداد تعیین شد.


متهم ردیف اول دادگاه کهریزک ادامه داد: براساس اعلام دادگاه، امروز ما مراجعه کردیم و در 53 صفحه مستندات لازم خود را در قالب لایحه آخرین دفاع ارائه دادیم.

وی با اشاره به آخرین دفاع و رسیدگی‌های دادگاه تصریح کرد: طی 11 جلسه دادگاه کهریزک رئیس هیئت قضات شهودی را که شکات پرونده معرفی کرده بودند، به دادگاه احضار کرد و از آنجایی که در هیچ مقطعی از این شاهدان توضیح خواسته نشده بود، به دادگاه دعوت نشدند و فقط له شکات پرونده به دادگاه دعوت شدند و صحبت‌های آنها مورد استفاده دادگاه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در لوایح کتبی نام شهود مورد نظرمان را ارائه کردیم و خیلی از مطالب را به صورت عینی به دادگاه اذعان داشتیم که در جهت کشف واقعیت تاثیرگذار بود،‌ ولی دادگاه علی رغم ضرورت حضور شاهدان از آنها دعوت نکرد و وارد آخرین دفاع شد.

مرتضوی با بیان اینکه از ابتدای روند رسیدگی دادگاه کهریزک به صلاحیت دادگاه ایراد وارد بود، اظهار داشت: دادگاه کهریزک با هیئت قضات 5 نفره اداره می‌شد، در صورتی که اتهامات در صلاحیت هیئت قضات 5 نفره دادگاه کیفری نبود.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک اضافه کرد: برخلاف اصل 165 قانون اساسی و ماده 188 قانون آئین دادرسی کیفری، دادگاه باید به صورت علنی برگزار می‌شد تا مطبوعات و رسانه‌ها در جریان جزئیات دادگاه قرار بگیرند و کسی نتواند مسائل مربوط به دادگاه را تحریف کند، ولی متاسفانه دادگاه با وجود این ایراد اساسی به کار خود ادامه داد و حتی برخی اوقات مطالبی خلاف واقع مطرح شد که شکایت آن نیز به دادسرا رسیده است.

مرتضوی ادامه داد: خوشبختانه قبل از آخرین دفاع به شعبه 76 دادگاه کیفری مراجعه کردم و با مطالعه پرونده، تصویری از پرونده بالینی مرحوم کامرانی تهیه کردم که در این پرونده نظر پزشکان فوق تخصص داخلی در آن آمده بود این نظرات حاکی از آن بود که بیمارستان لقمان با تب 42 درجه مرحوم کامرانی را پذیرش کرده و در 32 ساعتی که کامرانی در آنجا بستری بود، هیچ توجهی از لحاظ درمانی به وی انجام نداده‌اند.

وی در ادامه گفت: با تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که علت مرگ مرحوم کامرانی قصور بیمارستان لقمان بوده است و حتی چند آمپول اشتباه از جمله دیازپام و انسولین اشتباه به او تزریق کرده بودند و من امروز این مستنداتم را به صورت کتبی به دادگاه تحویل دادم.

متهم ردیف اول کهریزک تصریح کرد: مرحوم کامرانی به خاطر اشتباه پزشکی و تشنج بالا به کما می‌رود و این اشتباه بیمارستان او را به مرگ سوق می‌دهد و این در حالی است که وی اصلا در کهریزک کتک نخورده است.

مرتضوی افزود: مرحوم کامرانی پس از اعزام به کهریزک گرمازده شده بود، ولی پس از انتقال وی و پس از مستقر شدن او دچار عارضه تب و لرز شد و او را به بیمارستان لقمان انتقال دادند، حتی براساس این اسناد و مدارک مشخص می‌شود که متهم خمسه آبادی که به قصاص متهم شده بود، بیگناه است، از این رو خانواده قربانیان نسبت به او رضایت دادند.

وی ادامه داد: برای مشارکت در بازداشت غیر قانونی، ترک فعل جزو مصادیق مجرمانه محسوب نمی‌شود، از این رو اتهام بازداشت غیر قانونی از سوی بنده مورد قبول نیست.

متهم ردیف اول دادگاه کهریزک درباره اعلام رضایت جوادی فر ادامه داد: جوادی فر اعلام کرده که پس از گوش دادن به دفاعیاتم و روشن شدن قضیه، به این مسئله پی برده است که بنده در بازداشت غیر قانونی مشارکتی نداشته‌ام از این رو رضایت خود را به دادگاه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه با جوادی فر جلسه خصوصی نداشتم، ادامه داد: برای ارائه توضیحات به همراه دوستان آقای جوادی فر جلسه‌ای تشکیل دادیم و اسناد و مدارک را به وی ارائه کردم و او پس از چند روز مطالعه به این نتیجه رسید که من مقصر نیستم.

متهم ردیف اول دادگاه کهریزک تصریح کرد: از 145 نفری که به دادگاه کهریزک انتقال یافتند، فقط 3 نفر فوت کردند، از این رو نمی‌توان علت فوت را به بازداشتگاه کهریزک نسبت داد، البته این موضوع را می‌پذیریم که این بازداشتگاه به خاطر حضور زیاد متهمان، با مشکلاتی مواجه بود ولی این مشکلات باعث مرگ افراد بازداشتی‌ها نشده است.

وی همچنین به نحوه دستگیری جوادی فر در اغتشاشات سال 88 اشاره کرد و گفت: مرحوم جوادی فر در حین دستگیری با ماموران درگیر می‌شود و از چند ناحیه مورد آسیب جدی قرار می‌گیرد که به بیمارستان فیروزگر و لاله منتقل می‌شود و پس از طی مراحل درمانی از آنجا به بازداشتگاه انتقال می‌یابد.

مرتضوی با تاکید بر بازداشت شدن مرحوم محسن روح الامینی اظهار داشت: محسن روح الامینی پس از بازداشت مورد بازجویی حیدری فر قرار می‌گیرد، از او درباره بی اعتنایی نسبت به فرمان ایست پلیس سوال می‌شود که می‌گوید؛ به من فرمان ایست ندادند، بلکه با باتوم به سرم زدند، از این رو مرحوم روح الامینی نیز در همان روز بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و حتی دوستانش اذعان می‌دارند که او در پارکینگ پلیس پیشگیری نیز کتک خورده است.

مرتضوی در ادامه با اشاره به حکم دادگاه گفت: اگر حکم دادگاه با محتویات پرونده منطبق نباشد، اعتراض مان را اعلام خواهیم کرد و تا آخرین مرحله قانونی پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین بار دیگر با اشاره به شاهدان مورد تقاضای خود و دو متهم دیگر دادگاه کهریزک گفت: این شاهدان از قوه قضائیه و نیروی انتظامی بودند، ولی از آنجایی که پرونده سیاسی شد، روند رسیدگی به صورت مطلوب پیگیری نشد.

مرتضوی ادامه داد: در روند رسیدگی پرونده هیچ گاه دلایل اتهامات مطرح نشد که از این رو دادگاه اشکال جدی داشت.

این متهم ردیف اول دادگاه کهریزک همچنین به عدالت دادگاه انتقاد کرد و گفت: حتی دادگاه شرایط برابری را برای حضور افراد مورد نظر متهمان و شکات در نظر نگرفت، چرا که هربار متهمان با تعداد زیادی از نزدیکان خود وارد دادگاه می‌شدند ولی حتی یک نفر از ما اجازه ورود نداشت.

مرتضوی همچنین درباره عذرخواهی از خانواده کامرانی گفت: از آنجایی که در زمان دستگیری بازداشت شدگان به حیدری فر به صورت شفاهی تاکید کرده بودم که دانشگاهیان را به بازداشتگاه کهریزک نفرستد، حیدری فر نیز در جریان بازجویی از جوادی فر از وی درباره مشخصاتش پرسید؛ او در این باره پاسخ داد که دیپلمه و شغلش آزاد است.

روح الامینی نیز در برگه بازجویی قید کرده بود که بیکار و دیپلمه است، از این رو و براساس این اطلاعات اعزام آنها به بازداشتگاه کهریزک منعی نداشت ولی کامرانی در برگه بازجویی خود قید کرده بود که دیپلمه و در مرحله شرکت درکنکور قرار دارد، از این رو حیدری فر نباید کامرانی را به کهریزک می‌فرستاد و در همان زمان من به وی نسبت به این کارش اعتراض کردم.

مرتضوی ادامه داد: به همین خاطر از خانواده کامرانی عذرخواهی کردم، ولی اصل بازداشت همانگونه که حیدری فر نیز اذعان داشته، مشکل قانونی ندارد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه هیچ اتهامی متوجه من نیست و اعتقاد دارم که این پرونده سیاسی است، اذعان داشت: دلایلم را به دادگاه ارائه دادم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما در جریان احضار به قوه قضائیه براساس اعلام دادستان کل کشور کوتاهی کرده‌اید، گفت: هرگز اینگونه نبوده و هرگاه که قوه قضائیه از من خواسته که توضیحی ارائه دهم، همواره حاضر شدم و توضیحاتم را ارائه دادم و اگر زمان احضار با جلسه‌ای قرابت زمانی داشت، در وقتی دیگر به قوه قضائیه مراجعه کردم.

متهم ردیف اول کهریزک با اشاره به پرونده پالیزدار خاطرنشان کرد: درباره پرونده پالیزدار نیز توضیحاتی را به دادگاه ارائه دادم و همچنین در خصوص پرونده فاضل لاریجانی نیز به طور کامل بازجویی شدم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا